handdator

Visa fullständig version : Underskott utan träning


larre
2007-03-28, 00:32
Hur mycket muskelmassa kan man tappa/tappar vid underskott på 1000kcal om man inte styrketränar under sen sådan viktnedgång?

Raggis
2007-03-28, 00:37
Är väl svårt att svara på. Allt är individuellt.

Degpekka
2007-03-28, 01:26
varför vill man prova?

Robban
2007-03-28, 06:12
Hur mycket muskelmassa kan man tappa/tappar vid underskott på 1000kcal om man inte styrketränar under sen sådan viktnedgång?

Hur länge utan träning?

Rhino
2007-03-28, 08:01
Hur mycket muskelmassa kan man tappa/tappar vid underskott på 1000kcal om man inte styrketränar under sen sådan viktnedgång?

Det beror väl främst på hur mycket kroppsfett du har. En ungefärlig uppskattning är ju att varje kg fett kan frisätta ca 70 kcal per dygn. Blir det underskott större än så kommer resterande energibehov tas från muskelmassan.

larre
2007-03-28, 12:02
Hur länge utan träning?

2 veckor. Har skadat axeln och den kommer behöva minst två veckor på sig att repa sig, så jag är fundersam på om jag ska pausa deffen och ligga +-0 tills att axeln funkar igen.

Det som är så tråkigt är att axlen avgör typ hela överkroppen förutom magen och nedre ryggs träning.

Absinteh
2007-03-28, 12:04
Har också funderat lite i de där banorna. Kan man passa på att gå ner i fettvikt/vikt när man inte kan träna/styrketräna? eller är det just då det är som mest negativt?

King Grub
2007-03-28, 12:16
Klart man kan, men utan styrketräning blir delen av viktminskningen som består av muskelmassa större. Ju mer muskelmassa man har, desto större och snabbare förlust. Finns det inget som belastar muskulaturen och skapar en anledning till större nybildning av muskelprotein, gör kroppen sig av med den. Muskelmassan är en fin energikälla, om den inte behövs till arbete.

MrBurner
2007-03-28, 12:23
En snabb fråga bara som berör ämnet på ett sätt...
Att bli av med muskelmassa innebär nödvändigtvis inte att man blir svagare va?
Upplevde aldrig att jag blev svagare när jag tokbantade men armarna blev nämligen jättetaniga, förmodligen en massa vätska som försvann men ändå.

Handcuff
2007-03-28, 12:34
En snabb fråga bara som berör ämnet på ett sätt...
Att bli av med muskelmassa innebär nödvändigtvis inte att man blir svagare va?
Upplevde aldrig att jag blev svagare när jag tokbantade men armarna blev nämligen jättetaniga, förmodligen en massa vätska som försvann men ändå.

Styrka har inte bara med volym att göra.

Dalle89
2007-03-28, 13:27
2 veckor. Har skadat axeln och den kommer behöva minst två veckor på sig att repa sig, så jag är fundersam på om jag ska pausa deffen och ligga +-0 tills att axeln funkar igen.

Det som är så tråkigt är att axlen avgör typ hela överkroppen förutom magen och nedre ryggs träning.


Du kan ju fortfarande cykla, träna hela underkroppen med rätt övningar och som du säger mage och nedre rygg... Om du gör det så kommer du ju inte tappa konditionen och förhoppningsvis inte muskler från dessa muskelgrupper... Känns väl lite fel att du ska lägga dig o dö tills du kan träna hela kroppen?

larre
2007-03-28, 14:40
Du kan ju fortfarande cykla, träna hela underkroppen med rätt övningar och som du säger mage och nedre rygg... Om du gör det så kommer du ju inte tappa konditionen och förhoppningsvis inte muskler från dessa muskelgrupper... Känns väl lite fel att du ska lägga dig o dö tills du kan träna hela kroppen?

Haha ja jag tänkte inte lägga mig på dödsbädden och gråta utan jag tänkte fortsätta med den träning som går, cardion går, ben/nedre rygg/vader/mage/underarmar går, det går tom i viss utsträckning att träna biceps/triceps. Men jag missar bröst och givetvis axlar.

Slartibartfast
2007-11-20, 20:27
Som jag har förstått det så funkar det såhär:

En person som är lite mullig (hyffsat med muskler och hyffsat med fett) börjar ligga på energiunderskott (tränar enbart konditionsträning), så kommer personen att gå ner ungefär lika mycket muskler som fett (grovt taget), och i slutändan inte se "tajtare/mera deffad" ut utan bara mindre/smalare?

Det är så det funkar, va?

agazza
2007-11-20, 20:33
låg på ett sånt underskott i 2 veckor då jag hade en infection i munnen, jag tappade kanske 6 kilo, men det var nog mest fläsk. Du kan se kurvan på sista sidan i min journal.

rekommenderas inte.

Skulle jag gissa så tappade jag kanske (?) 1 kg muskler

EDIT: 8kg var det, men magsäck och vätska var nog en stor del