handdator

Visa fullständig version : Hacky Sack


PowPow
2007-03-27, 23:22
Någon som spelar hacky sack (http://en.wikipedia.org/wiki/Hacky_sack)? Perfekt sysselsättning nu när värmen börjar komma :)

One man show!
A72jSPEtOJI

Som det bör spelas, enligt mig. Mindre seriöst alltså :D
Gr5m9FhbkuI

Dumleman
2007-03-27, 23:27
Ser svinsvårt ut.

PowPow
2007-03-27, 23:30
Ser svinsvårt ut.

Jo, men övning ger färdighet.

Sen kan man alltid börja med en större säck än de som används i filmerna ovan (speciellt första). Och tricksen kan man ju också vänta med. Steg 1 lär är väl att kunna hålla säcken i luften bara :)

Är man många som kör så underlättar det också, för då behöver man ju inte placera passningarna lika väl. Är man många i en ring så är det alltid nån som får den, även om det blir lite snett.

burre
2007-03-28, 00:46
Otroligt grymt! Det här känns som min tråd, har försökt flertalet gånger att börja med footbags men det brukar alltid sluta med att jag går tillbaka till att ploja med en vanlig fotboll. Tillgängligheten är dock ett stort plus.
Brukar vara rätt svårt att få ihop en tillräckligt stor cirkel med folk som inte missar på första sparken dock. Alla har inte spelat lika mkt fotboll och/eller har inte samma skadade intresse för att jonglera med små tygpåsar.

Killen i första filmen var MAD !!

Powpow kör du nåt själv?

PowPow
2007-03-28, 00:53
Powpow kör du nåt själv?

Ja, fast jag är ganska kass. I slutet av förra sommaren var jag hyffsad. Inga ubertrix dock. Typ kunna dämpa på foten, smacka till säcken under andra benet (hrm.. vet inte hur jag ska förklara, men typ basic-"trick") och hålla den i luften relativt säkert med alla sidorna av foten i alla fall. Sen handlar det ju jäkligt mycket om vem man lirar med. Bodde i barcelona förra året och där var det skitmånga som spelade. Lirade man med fokl som var grymma så blev det ju bra flyt och då är det väl lättare att bli bättre.

Tillgängligheten är ju det absolut bästa. Ha en liggandes i väskan och plocka fram vid behov :)

Har bara kört en gång i år, och då med bara en person. Han hade aldrig kört innan, men vi körde med en ganska stor säck så det gick relativt bra ändå.

Yankeee
2007-03-28, 05:19
Varför är det bara drägg som spelar? :D

Jay-Z
2007-03-28, 06:19
Jag spelade det...



...på Commodore 64. Summer Games tror jag spelet hette.

Kabuto
2007-03-28, 15:29
Jag har spelat hacky sack i flera timmar nu men fortfarande inte vunnit, vad gör jag för fel ?!?!? *gah!* *mini*

burre
2007-03-28, 15:37
Köp 3st istället, de gröna rekommenderas. Fast har du redan ätit så betta högre!

psirus
2007-03-28, 15:38
Jag kör lite är inte heller speciellt bra. Klara någon clipper förra året typ den nivån. Men de är satans kul samla ett gäng stå i ring å leka lite me några öl!

psirus
2007-03-30, 18:30
Års premiär idag. Inga stordåd direkt men de va roligt, lite basic stalls och hålla bollen i luften va de som gällde.

Nu är vi igång och slutar inte förens snön kommer.

Footbag är ingen boll det är en livsstil ;)

PowPow
2007-03-30, 19:21
härligt psirius! mer hack till folket :)

psirus
2007-03-30, 20:07
va kör du för skor Pow?

PowPow
2007-03-30, 21:20
va kör du för skor Pow?

antingen klumpiga skateskor eller vans chukka. mer känsla i vansen, och mycket lättare att dämpa säcken, men större träffyta med skateskorna, så det blir ju säkrare på så vis.

själv?

Pez
2007-03-30, 21:21
Någon som spelar hacky sack (http://en.wikipedia.org/wiki/Hacky_sack)? Perfekt sysselsättning nu när värmen börjar komma :)


Hur ställer ni er till skaderisken (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=91807) när det kommer till Hacky Sack?

:D

PowPow
2007-03-30, 21:44
Hur ställer ni er till skaderisken (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=91807) när det kommer till Hacky Sack?

:D

det hände när jag spelade vanlig fotboll :D
men ja, ett tips till alla hackysackspelare: landa inte på axeln med utsräckt arm om ni får för er att göra en hacky sack-cykelspark.

psirus
2007-04-01, 10:04
antingen klumpiga skateskor eller vans chukka. mer känsla i vansen, och mycket lättare att dämpa säcken, men större träffyta med skateskorna, så det blir ju säkrare på så vis.

själv?

just nu gör jag ett par vanliga convers. Bra med tårna sämre med insidan funderar på å köa ett par Rod Laver de ultimata hackey skorna. :hbang:

psirus
2007-04-01, 20:04
Körde lit emer idag gick bra. Har börjat moda ett par skor (nike air force one) funka bra satte clipper stall ganska lätt och till och med switch.

Ska moda klart skorna sen lägger jag nog upp bilder.

davvvan
2007-04-01, 20:23
Jag har aldrig hört talas om detta (storstads?)fenomen, är det någon som kan förklara lite närmare vad det är? Spelar själv fotboll men detta har undkommit mig.

(Ja, jag bor åt helvete)

psirus
2007-04-01, 20:29
du kolla inte filmerna eller?

bollen ser ut så här, och är liten och fylld med plastkulor/ris.
http://flerbollar.e-butik.se/FlerBollar/images/shop/9061Footbag32.jpg

davvvan
2007-04-01, 20:36
du kolla inte filmerna eller?

bollen ser ut så här, och är liten och fylld med plastkulor/ris.
http://flerbollar.e-butik.se/FlerBollar/images/shop/9061Footbag32.jpg

Jo men jag fattar inte hur bollen verkar vara så lätt att sparka men samtidigt stanna kvar på fötterna...Söndag ;) Snackar vi rena madskillz eller är det avsevärt lättare än att jonglera med vanlig fotboll? Var kan man få tag i dessa bollar?

*cupid*

psirus
2007-04-01, 20:41
att få bollen att stanna är lättare med footbags i allafall

googla på "flera bollar i luften" det är en svensk sida som säljer riktiga footbags.

PowPow
2007-04-01, 20:58
Körde lit emer idag gick bra. Har börjat moda ett par skor (nike air force one) funka bra satte clipper stall ganska lätt och till och med switch.

Ska moda klart skorna sen lägger jag nog upp bilder.

ja. lägg upp bilder!

vad är en clipper stall?

jag har bara kört med "virkade" säckar. som denna:
http://www.footbagshop.com/images/crochet-hacky-sack.jpg

säckar med kanter (som du visade bild på) måste ju vara lättare att balansera på foten, eller?

PowPow
2007-04-01, 21:07
hittade vad en clipper stall var för något!

Runda Grodan
2007-04-01, 21:23
Man kan göra en egen hacky sack själv om man inte vill lägga ut dyra pengar på att köpa en.

1. Man tar en strumpa.

2. Man fyller strumpan med grus.

3. Man knyter ihop strumpan upptill alternativt snor åt den med en gummisnodd.



För utförligare beskrivning av hur man går tillväga (bilder finns) se min blogg.

psirus
2007-04-01, 21:42
haha då är man jävligt snål, aldrig du kan göra en bra.

köp en för en hundra lapp istället.

Runda Grodan
2007-04-01, 21:50
haha då är man jävligt snål, aldrig du kan göra en bra.

köp en för en hundra lapp istället.

Du skulle bli förvånad hur fina de blir fast om man vill att de ska hålla så får man nog låta bli att sparka så mycket på dem.

PowPow
2007-04-01, 22:32
har du testat med virkade säckar, psirius? hur är skillnaden mot tygfootbags?

psirus
2007-04-02, 07:44
har du testat med virkade säckar, psirius? hur är skillnaden mot tygfootbags?

ja jag har testat med billigare virkade säckar, jag tycker tyg blir skönare när man har spelat in dem mjukare och så. Men de virkade jag har lirat med har vart skräp så kan inte uttala mig om vilket som är bäst men duktiga brukar rekommendera den varianten som jag visa.

Kwon
2007-04-02, 07:46
Jag har en hackysack PowPow, men har ej lekt med den på år och dar.

Men du får iaf props av mig för denna tråd!

boinnk
2007-04-02, 08:14
När jag bodde down under så spelades det här flitigt på rasterna i skolan. Reglerna var att om någon trampade på bollen, "servade" till sig själv, tog den med handen eller lyckades få chicken legs (bollen mellan benen) så fick den som passade till snubben som gjort bort sig kasta hackeyn så hårt han ville i ryggen på offret.

Det kanske inte är vanliga regler, men det blir lite mer spännande så :D

PowPow
2007-04-02, 10:09
ja jag har testat med billigare virkade säckar, jag tycker tyg blir skönare när man har spelat in dem mjukare och så. Men de virkade jag har lirat med har vart skräp så kan inte uttala mig om vilket som är bäst men duktiga brukar rekommendera den varianten som jag visa.

okej, tack fö svavet. en annan fördel är väl att tygsäckarna inte läcker heller, vilket de virkade gör.

blir kanske till att införskaffa en tygsäck, så fort jag kan börja spela igen!
var har du köpt?

psirus
2007-04-02, 10:13
Nej det läcker inte av dem. Jag beställde min från flera bollar i luften finns hemsida om du googlar på det, kostar runt 70-80 spänn

PowPow
2007-04-02, 10:17
Nej det läcker inte av dem. Jag beställde min från flera bollar i luften finns hemsida om du googlar på det, kostar runt 70-80 spänn

thanks!

testat olika antal paneler?
skillnader?

upp med bilder på dina moddade skor! :)

psirus
2007-04-02, 10:19
jag har bara kört med 14 paneler så har inget att jämföra med. Skorna kommer upp så fort de är klara + fått in bilden på datorn(usbn är pajj)

Ganymedes
2007-04-02, 10:47
Man kan göra en egen hacky sack själv om man inte vill lägga ut dyra pengar på att köpa en.

1. Man tar en strumpa.

2. Man fyller strumpan med grus.

3. Man knyter ihop strumpan upptill alternativt snor åt den med en gummisnodd.



För utförligare beskrivning av hur man går tillväga (bilder finns) se min blogg.

Din snåljåp, jobbar du med att sälja in varor till Lidl? ;) :naughty:

Ganymedes
2007-04-02, 10:48
När jag bodde down under så spelades det här flitigt på rasterna i skolan. Reglerna var att om någon trampade på bollen, "servade" till sig själv, tog den med handen eller lyckades få chicken legs (bollen mellan benen) så fick den som passade till snubben som gjort bort sig kasta hackeyn så hårt han ville i ryggen på offret.

Det kanske inte är vanliga regler, men det blir lite mer spännande så :D

Haha! Helt rätt. Så körde vi i rundpingis i skolan. Den som åkte ut fick ta av tröjan och bli smashad med pinginsbollen i ryggen... av ALLA som varit med, även de som tidigare åkt ut. De höjde prestationerna lite. Sedan stoppade en surfitta till lärare vår aktivitet. :(

psirus
2007-04-02, 10:56
Rätt duktig tjej
eUNGmYTd90U

psirus
2007-04-02, 11:30
Skön sommarkänsla
VQ9NSCnF3FE

Runda Grodan
2007-04-02, 11:32
Din snåljåp, jobbar du med att sälja in varor till Lidl? ;) :naughty:

Ja jag säljer mina hacky sacks. :)

Det är galet mycket pengar i den här branschen.



Coola fimer.

dojjan
2007-04-02, 13:54
Är det inte manligare att köra barfota?

dojjan
2007-04-02, 14:15
Hittade denna sidan med lite tips på trick :)

http://www.flipsider.com/gallery/?g2_itemId=19

PowPow
2007-04-02, 14:24
Är det inte manligare att köra barfota?

manligare? svårare i alla fall. vanliga stalls är väl lättare, lätare men eftersom föterna är mindre än skorna man bär och är ojämnare än de flesta skorna så är det ju svårt att få bra träffar, enligt mig. framför allt så är det ju ganska opraktiskt om man kör inne i stan. skrapar ju upp fötterna. har kört barfota på stranden några gånger dock.

Hittade denna sidan med lite tips på trick :)

http://www.flipsider.com/gallery/?g2_itemId=19

tack för tipset :)

psirus
2007-04-02, 14:52
www.footbag.org är också bra

dojjan
2007-04-02, 16:50
manligare? svårare i alla fall. vanliga stalls är väl lättare, lätare men eftersom föterna är mindre än skorna man bär och är ojämnare än de flesta skorna så är det ju svårt att få bra träffar, enligt mig. framför allt så är det ju ganska opraktiskt om man kör inne i stan. skrapar ju upp fötterna. har kört barfota på stranden några gånger dock.

Hehe, jag förstår ;) Tyckte bara det såg lite... hmm.. konstigt(?) ut när de stod o trixade med bar överkropp och skor på.

Ganymedes
2007-04-02, 17:51
Hehe, jag förstår ;) Tyckte bara det såg lite... hmm.. konstigt(?) ut när de stod o trixade med bar överkropp och skor på.

Jag tänkte mest på att det var dåliga traps. :) Sedan sparkade han visst på något också, men det kollade jag inte så noga. Hehe!

Larsen
2007-04-02, 20:32
Provade för första gången idag med två kompisar, riktigt kul faktiskt. Vi hade ingen riktig "Boll" Så vi tog typ några gammla jongleringsbollar och klippte hål på dem och tog ut lite innehåll så de blev lite mer kickvänliga, det funkade helt okej faktiskt! Vi tänkte börja öva lite nu innan sommaren. Måste vara riktigt kul sen när man är rätt så duktig på det och man lirar lite på stranden och så, riktigt skönt. Men jag tänkte på det, jag tror inte jag har de ultimata skorna för detta just nu, har bara gamla skateskor och liknande vans slipon och sånt. Kan någon tipsa om några bra skor?
Dessa har jag just nu och det funkar sådär :/ : http://www.frontier-i.com/ishop/images/758/macbeth_eliot_army_gold.jpg

PowPow
2007-04-02, 20:37
Härligt, Larsen :)

Vad man gillar för några skor är ju personligt, men skatedojjor tycker jag funkar ganska bra faktiskt. Oftast stora träffytor på dem. Och skorna du länkade till såg ju inte fy skam ut heller.

Vans Slippers är sköna vid tåträffar och tå-stalls, men sidorna är ju inga höjdare, enligt mig. Du får väl testa dig fram.

Och vi väntar ju på bilder på psirius moddade skor. Kanske kan få lite inspiration där.

Om ni får för er att köpa riktiga säckar:
http://flerbollar.e-butik.se/

Sök på footbag.

psirus
2007-04-02, 20:53
Adidas Rod Laver är skorna alla duktiga kör med annars.
http://www.zappos.com/images/A/Adidas145/Adidas145wgnd.jpg

Så här moddar man dem
http://www.footbag.org/reference/-/Adidas_Rod_Laver

psirus
2007-04-02, 20:55
Sen finsn det faktist en sko som är specialgjord för footbag

quantum
http://www.footbag.ch/shop/privatkunden/images/DSCN3190.JPG

Larsen
2007-04-03, 19:40
usch då. Jag måste skaffa nya skor och en ny boll :)

psirus
2007-04-14, 20:30
Dålig aktivitet här nu, kom igen vädret är ju som gjort för att spela lite footbag.

PowPow
2007-04-15, 03:01
Dålig aktivitet här nu, kom igen vädret är ju som gjort för att spela lite footbag.

Sjukt sugen! Om några veckor kan jag nog sätta igång igen :)

psirus
2007-04-15, 12:32
Min sko modning verkar bli ett oavslutat projekt. Tyvärr skolkade jag nog för mycket från syslöjden i skolan. Vi får se om jag kan få proffshjälp med det här (läs mamma)