handdator

Visa fullständig version : Elchocker


Lasse Kongo
2007-03-27, 19:21
Vi har en tjej på jobbet som mår väldigt dåligt, det har hon gjort i flera år som jag jobbat här, gått på väldigt tung medicinering, typ mer sjuk än hon jobbar, hon har varit sjukskriven hela 07 hitills o kommer vara det resten av året.

Nu till grejen, hon har sagt att hon ska prova ny medicin och om den inte hjälper tänker hon se till att dem gör elchocker på henne, jag blev rätt paff, trodde inte de gjorde sånt.

Någon som vet mer om det, jag tycker det låter otäckt men det kanske fungerar?

blekfet2
2007-03-27, 19:24
ECT (electroconvulsive treatment) är något som dom börjat använda sig mer och mer utav, visat sig mycket effektivt.

Tolkia
2007-03-27, 19:24
Det ges inte så ofta numera, mest när man provat allt annat och inget fungerar, tror jag. Det är dock för det mesta inte riktigt som i "Gökboet".

Vårdguiden om ECT (http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3558)

eleni
2007-03-27, 19:25
Jag har sett ett antal ECT-behandlingar och det är mindre dramatiskt än vad det låter. Vissa tycker det hjälper, andra inte.

Prova att googla, finns massor av information om detta på nätet.

Lasse Kongo
2007-03-27, 19:28
Jag har sett ett antal ECT-behandlingar och det är mindre dramatiskt än vad det låter. Vissa tycker det hjälper, andra inte.

Prova att googla, finns massor av information om detta på nätet.

Jag sitter o googlar lite nu, verkar vara både bu och bä, men hon har väl inget att förlora på det misstänker jag, kanske bättre med elchocker än att hon tar livet av sig som hon syftar på titt som tätt =/

King Grub
2007-03-27, 19:28
Vanligt förekommande och räknas som effektiv terapi. Vanligare ju äldre patienten är.

The rate of ECT has been relatively stable since the early 1990s. Older adults were much more likely to be prescribed a course of ECT than younger adults. ECT remains a commonly prescribed treatment.

Can J Psychiatry. 2006 Aug;51(9):616-9.

Lasse Kongo
2007-03-27, 19:29
ECT (electroconvulsive treatment) är något som dom börjat använda sig mer och mer utav, visat sig mycket effektivt.

Smekhet!

Ville bara säga hej *kissass*

Lellan
2007-03-27, 19:53
Vet inte vad jag ska svara (men det brukar inte hindra mig..;) ). Min mamma blev bortadopterad som liten, fick en tuff rätt traumatisk start så egentligen hade det varit konstigare om hon inte blivit sjuk av det. Hon lider iaf av manodepressiv sjukdom, efter att ha gjort lite släktforskning verkar det i hennes fall inte vara ärftligt - men det är iaf en bipolär psykisk sjukdom som är rätt vanlig.

Hon har behandlats med samtalsterapi och medicin tidigare, men när min pappa var med om en allvarlig arbetsplatsolycka (mår mkt bättre nu, tackar som frågar:) ) hade vi svårt att få hjälp med att se till att hon tog sina mediciner - så hon fick ett rätt jobbigt skov.

Då fick hon genomgå ett antal elchocksbehandlingar. Mest för att hon inte skulle ta livet av sig. Visst är jag glad att min mamma är kvar i livet och vill inte förringa att vi delvis kan tacka elchockerna för det. Men jag tycker att hon blivit mindre "hon" efter det. Hon är liksom.. väldigt neutral. Inte så lycklig, inte så ledsen. Kändes som om hon blev äldre (mentalt) på kort tid, kommer inte ihåg vissa saker så bra. Personligen tyckte jag att det var jättetufft, just för att hon lätt bara flyter med. Samtidigt har jag aldrig upplevt den ångest och dödslängtan hon måste kännt, så vem är jag att uttala mig..?

Stötta din kompis, be henne gärna ta reda på mycket info innan och puscha henne att kräva mindre drastisk vård i första hand om det är möjligt. För det är inte någon universallösning i mina ögon, mer en sista utväg. Hoppas din jobbarkompis oavsett hur får må bättre snart! :)

petersson
2007-03-27, 19:55
Påminner mig om när jag såg på Juloratoriet när jag var liten, funderade på elchockscenen i flera dar efteråt :(

Lasse Kongo
2007-03-27, 20:00
Vet inte vad jag ska svara (men det brukar inte hindra mig..;) ). Min mamma blev bortadopterad som liten, fick en tuff rätt traumatisk start så egentligen hade det varit konstigare om hon inte blivit sjuk av det. Hon lider iaf av manodepressiv sjukdom, efter att ha gjort lite släktforskning verkar det i hennes fall inte vara ärftligt - men det är iaf en bipolär psykisk sjukdom som är rätt vanlig.

Hon har behandlats med samtalsterapi och medicin tidigare, men när min pappa var med om en allvarlig arbetsplatsolycka (mår mkt bättre nu, tackar som frågar:) ) hade vi svårt att få hjälp med att se till att hon tog sina mediciner - så hon fick ett rätt jobbigt skov.

Då fick hon genomgå ett antal elchocksbehandlingar. Mest för att hon inte skulle ta livet av sig. Visst är jag glad att min mamma är kvar i livet och vill inte förringa att vi delvis kan tacka elchockerna för det. Men jag tycker att hon blivit mindre "hon" efter det. Hon är liksom.. väldigt neutral. Inte så lycklig, inte så ledsen. Kändes som om hon blev äldre (mentalt) på kort tid, kommer inte ihåg vissa saker så bra. Personligen tyckte jag att det var jättetufft, just för att hon lätt bara flyter med. Samtidigt har jag aldrig upplevt den ångest och dödslängtan hon måste kännt, så vem är jag att uttala mig..?

Stötta din kompis, be henne gärna ta reda på mycket info innan och puscha henne att kräva mindre drastisk vård i första hand om det är möjligt. För det är inte någon universallösning i mina ögon, mer en sista utväg. Hoppas din jobbarkompis oavsett hur får må bättre snart! :)

Usch, jobbigt, väljer att inte skriva för mkt om din historia, svårt att veta vad man ska skriva liksom =)

Ang min "kompis" på jobbet så är jag faktiskt inte det minsta förtjust i henne, hon ställer bara till det för oss personal som är här på jobbet varje dag, du anar inte hur mkt hon sätter oss i skiten titt som tätt, det är enormt frustrerande! för oss som "sköter oss"

Trots det vill jag inte andra personer illa, så mest därför jag undrar, alla har ju rätt till ett bra liv tycker jag.

Lellan
2007-03-27, 20:08
Usch, jobbigt, väljer att inte skriva för mkt om din historia, svårt att veta vad man ska skriva liksom =)

Ang min "kompis" på jobbet så är jag faktiskt inte det minsta förtjust i henne, hon ställer bara till det för oss personal som är här på jobbet varje dag, du anar inte hur mkt hon sätter oss i skiten titt som tätt, det är enormt frustrerande! för oss som "sköter oss"

Trots det vill jag inte andra personer illa, så mest därför jag undrar, alla har ju rätt till ett bra liv tycker jag.


Oki! Min morsa kan va rätt jobbig hon med, kanske mer för att hon är just det - mamma.. Inge fel i att söka info, vetsjutton om mitt svar gjorde nån klokare direkt iofs..;) Men det låter nog hemskare än det är, jag tänkte direkt på "gökboet" iaf när jag först fick höra om behandlingen.

Dumleman
2007-03-27, 20:12
Köp en abtronic och spänn fast runt skallen.
http://www.fitnessinfomercialreview.com/abtronic.jpg

Lasse Kongo
2007-03-27, 20:15
Oki! Min morsa kan va rätt jobbig hon med, kanske mer för att hon är just det - mamma.. Inge fel i att söka info, vetsjutton om mitt svar gjorde nån klokare direkt iofs..;) Men det låter nog hemskare än det är, jag tänkte direkt på "gökboet" iaf när jag först fick höra om behandlingen.

Jag tänker lite på a beautiful mind :(

Klokare och klokare vet jag inte =) Men det är alltid intressant att läsa.

Lasse Kongo
2007-03-27, 20:17
Köp en abtronic och spänn fast runt skallen.
http://www.fitnessinfomercialreview.com/abtronic.jpg

Det känns som det är rätt läge att skoja i den här tråden?

Lellan
2007-03-27, 20:19
Det känns som det är rätt läge att skoja i den här tråden?

Det är ALLTID läge. Tyckte iaf den var fin här...;) (Synd att vi inte hade tv.shop hemma vid tidpunkten, f*n så smidigt.. :D )

Edit: Å andra sidan är du trådboss så jag ska va tyst.

Lasse Kongo
2007-03-27, 20:23
Det är ALLTID läge. Tyckte iaf den var fin här...;) (Synd att vi inte hade tv.shop hemma vid tidpunkten, f*n så smidigt.. :D )

Edit: Å andra sidan är du trådboss så jag ska va tyst.

Hm ok, nej då är det lugnt, tänkte faktiskt mest på dig, jag bryr mig inte så mkt om ngt fast jag bryr mig väldigt mkt om en hel del, och det är det som är så himla lätt, samtidigt som det är att få det att vara så lätt som är så himla svårt...

Seriöst, tur man slutar jobba snart :smash:

blekfet2
2007-03-27, 21:05
Smekhet!

Ville bara säga hej *kissass*

hah :D, det är sådant här man kan ta och lära sig om man inte sitter för mycket framför tvspelet :laugh: :laugh: :D

Lasse Kongo
2007-03-27, 22:36
hah :D, det är sådant här man kan ta och lära sig om man inte sitter för mycket framför tvspelet :laugh: :laugh: :D

STFU!

http://www.stfu.se/stfu.swf

Raggis
2007-03-27, 23:13
STFU!

http://www.stfu.se/stfu.swf


http://lasse.kongo.justgotowned.com/

blekfet2
2007-03-28, 13:08
http://lasse.kongo.justgotowned.com/

jopp jopp :D