handdator

Visa fullständig version : en sak jag inte fattar bara


soulsplinter
2007-03-27, 17:18
Hej! Jag har räknat ut att min kropp "förbränner" ca 1300 kcal en dag helt i vila. När man räknar ut sitt totala behov av kcal, ska man ta de aktiviteter man haft för sig under dagen och plussa på dem på de 1300 kcal?

Typ, idag satt jag och plågades 8 timmar på en make up skola där de gjorde massa hår smink o tog foton o sånt, det är enl caloriesperhour.com = 440 kcal
På eftermiddagen tränade jag i 40 min på en crosstrainer i rätt hårt tempo = ca: 400 kcal

och nu ska jag ju laga mat, läsa läxor o.s.v vilket också ju kräver lite energi säg typ 300 kcal till innan jag går o lägger mig.

betyder det att jag idag gjort av med ca: 1300 + 440+400+300 = 2440 kcal??

det verkar ju vara rätt mkt med tanke på att jag vet tjejer som lever på typ 800 kcal om dagen?

ursäkta min dumma fråga =P

Cerberus
2007-03-27, 17:26
du plussar på de kcal du bränner utöver viloförbrukningen ja.

caloriesperhour räknar in viloförbrukningen också i aktiviteterna så det bör du tänka på också.

Eddie Vedder
2007-03-27, 17:29
det verkar ju vara rätt mkt med tanke på att jag vet tjejer som lever på typ 800 kcal om dagen?

Det är en sak att överleva och en helt annan sak att leva.

King Grub
2007-03-27, 17:35
En normal 25-årig kvinna, 60 kilo, med ett lätt, relativt stillasittande arbete som inte utför några speciellt fysiskt krävande uppgifter förutom ett 1 h långt hyggligt hårt träningspass per dag förbrukar i genomsnitt 2300-2400 kcal per dygn, totalt.

Äter man långt under sitt behov under lång tid, sänker man också sin ämnesomsättning därefter. Man eldar för kråkorna, tvingas sänka sitt energiintag mer och mer för att "hålla vikten", och får sämre ork, både i vardagslivet och vad gäller träningsresultat.

L-Sami
2007-03-27, 17:39
det verkar ju vara rätt mkt med tanke på att jag vet tjejer som lever på typ 800 kcal om dagen?



Kroppskompositionen spelar en stor roll här, en större tjej med mer muskler förbränner mer än en liten tjej med lite muskler osv

King Grub
2007-03-27, 17:41
På 800 kcal om dagen får inte ens dom inre organen den energi dom kräver, utan kroppsmassa tvingas brytas ned för att ge den nödvändiga energin för överlevnad.

soulsplinter
2007-03-27, 18:30
Cerberus: men vad jobbigt =P då komme rman ju typ bara upp i 1600 kcal per dygn ju, om viloförbrukningen räknas in i aktiviteterna alltså...

King Grub: nej men dem började med att de skulle gå ner i vikt, men nu som ni säger kan dem typ inte äta vanligt utan att gå upp ... fast det skulle väl en del inte må så dåligt av ändå haha =P

men vaddå så jag har bara gjort av med typ 1600 kcal idag då istället för 2440?? förvirrad!

HerrArne
2007-03-27, 18:37
nej men dem började med att de skulle gå ner i vikt, men nu som ni säger kan dem typ inte äta vanligt utan att gå upp ...

Nedreglerad ämnesomsättning är en tänkbar förklaring.

En som tyvärr verkar vara mycket vanligare bland dem som 'inte kan äta > 800 kcal utan att gå upp' är att de felrapporterar sitt intag ganska grovt, antingen medvetet (det är skamligt med nattamat etc.) eller omedvetet (räkna kalorier är inte en medfödd kunskap hos homo sapiens sapiens...).

Body Guard
2007-03-27, 19:00
lånar tråden lite, vad ligger ni killar på för kcal intag under bulk/normal/deff... jag deffar just nu, väger 93 kg 187 cm 23 år, kille, ligger på 2500 kcal nu och verkar ligga still, om grubbs beräkningar stämmer äter jag som en normal stor tjej, vilket är lite skrämmande.

Rahf
2007-03-27, 20:45
lånar tråden lite, vad ligger ni killar på för kcal intag under bulk/normal/deff... jag deffar just nu, väger 93 kg 187 cm 23 år, kille, ligger på 2500 kcal nu och verkar ligga still, om grubbs beräkningar stämmer äter jag som en normal stor tjej, vilket är lite skrämmande.

Antingen har du ingen muskelmassa eller så har du gjort en grov felkalkylering. Hur lång tid går det mellan dina viktkontroller? Väger du dig på morgonen när du är nypissad?

Body Guard
2007-03-27, 20:48
jag väger mig varje ons nypissad, i början gick jag ner ca 2 kg på 2 veckor sedan stannade det av... väger all mat jag äter.. vad ligger ni grabbar på för kcal under deff?

RassK
2007-03-27, 22:05
2200

vega
2007-03-28, 05:40
En normal 25-årig kvinna, 60 kilo, med ett lätt, relativt stillasittande arbete som inte utför några speciellt fysiskt krävande uppgifter förutom ett 1 h långt hyggligt hårt träningspass per dag förbrukar i genomsnitt 2300-2400 kcal per dygn, totalt.

Äter man långt under sitt behov under lång tid, sänker man också sin ämnesomsättning därefter. Man eldar för kråkorna, tvingas sänka sitt energiintag mer och mer för att "hålla vikten", och får sämre ork, både i vardagslivet och vad gäller träningsresultat.


Jag har legat långt under mitt kcal-behov under ca 5 år, så jag antar min ämnesomsättning mår därefter då jag går upp i vikt av i princip allt utom svältkost. Men hur som helst, enl. vad jag uppfattat du sagt tidigare så uppregleras ämnesomsättningen omedelbart när man börjar äta normalt. Då borde det ju ej resultera i viktökning?

King Grub
2007-03-28, 06:32
enl. vad jag uppfattat du sagt tidigare så uppregleras ämnesomsättningen omedelbart när man börjar äta normalt.

Med början omedelbart. Under den tiden är en viktökning ofrånkomlig.

Efter anorexiliknande typer av långvarigt underskott verkar viktökningen också tyvärr innebära en ofördelaktig och ojämn fettinlagring, med störst fettinlagring kring midja och i bukhålan.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/6/1286