handdator

Visa fullständig version : Skjuter jag upp min träningsvärk? Helkroppspass 3ggr/v


SåTunn
2007-03-27, 13:23
Jag kör helkroppspass varannan dag. Kör bara ett uppvärmningsset på 8-10 reps och med lätta vikter. Sedan kör jag ett set tungt 7-9 reps. Thats it! Jag har upplevt bra utveckling med detta upplägg och fortsätter ett tag till med detta.

Nu till frågan. I helgen fick jag 4 dagars vila. Tidigare har jag känt minimalt med träningsvärk, trots att jag kör tungt. Träningsvärken kom på 3:e och 4:e dagen. Kan det vara så att jag överbelastar mina muskler och att de inte får chansen att återhämta sig. Att dessa dagar verkligen var behövliga och visar att jag inte får nog med vila.

Degpekka
2007-03-27, 13:39
låter inte som någon direkt risk för överbelastning då ditt program verkar ganska snällt mot kroppen. Hur många övningar kör du per muskelgrupp? Och träningsvärk brukar vara som värst ca 2 dagar efter passet, och bara för att du inte låter träningsvärken "läka ut" betyder det inte att du har vilat för lite :) isåfall hade man ju inte kunnat träna mer än något pass i veckan. :)
Men om du känner dig orolig så tycker jag du ska prova att splitta upp hela kroppen på fyra dagar, så att varje muskel blir piskad en gång i veckan istället.

SåTunn
2007-03-27, 14:37
Tack för synpunkter! Ja, jag tycker det känns snällt men samtidigt effektivt och ger resultat för mig. Jag kör endast en övning per muskelgrupp så det är rätt liten utmattning. Samtidigt kör jag rejält tungt så det är ingen fisträning.

Eftersom jag kör ganska effektiva pass med lite vila mellan seten känns helkropp bäst. Nästa månad skall jag dela upp passen i över- och underkropp. Jag tänkte då köra enligt:

Vecka 1:

Måndag - Överkropp
Onsdag - Underkropp
Fredag - Överkropp

Vecka 2:

Måndag - Underkropp
Onsdag - Överkropp
Fredag - Underkropp

Eftersom jag idag bara kör 1-2 set per muskelgrupp kommer jag öka det då vilan blir längre.

Degpekka
2007-03-27, 15:11
Tack för synpunkter! Ja, jag tycker det känns snällt men samtidigt effektivt och ger resultat för mig. Jag kör endast en övning per muskelgrupp så det är rätt liten utmattning. Samtidigt kör jag rejält tungt så det är ingen fisträning.

Eftersom jag kör ganska effektiva pass med lite vila mellan seten känns helkropp bäst. Nästa månad skall jag dela upp passen i över- och underkropp. Jag tänkte då köra enligt:

Vecka 1:

Måndag - Överkropp
Onsdag - Underkropp
Fredag - Överkropp

Vecka 2:

Måndag - Underkropp
Onsdag - Överkropp
Fredag - Underkropp

Eftersom jag idag bara kör 1-2 set per muskelgrupp kommer jag öka det då vilan blir längre.

Låter mycket vettigt ditt nya pass! :) även att setmängden per muskelgrupp kommer öka. Antar att du kommer köra fler övningar för vajre muskelgrupp också :) iaf när det gäller underkropp...

Robban
2007-03-27, 18:47
Om jag inte tokladdar mig med kcal kvällen innan mitt pass samt under dagen efter passet så får jag inte ens hälften så mycket träningsvärk! Detta trots väl genomfört pass... Det är lite intressant.

SåTunn
2007-03-28, 21:03
Låter mycket vettigt ditt nya pass! :) även att setmängden per muskelgrupp kommer öka. Antar att du kommer köra fler övningar för vajre muskelgrupp också :) iaf när det gäller underkropp...

Precis! Eftersom vilan blir längre kommer jag att lägga till fler övningar. Jag känner dock att jag kör ganska tungt och efter en övning är jag bra slut... Skall i alla fall försöka orka med två övningar per muskelgrupp till att börja med.

Om jag inte tokladdar mig med kcal kvällen innan mitt pass samt under dagen efter passet så får jag inte ens hälften så mycket träningsvärk! Detta trots väl genomfört pass... Det är lite intressant.

Det låter mysko... Kan det helt enkelt ha att göra med att du faktiskt kör lättare men du blir lika trött? Annars kanske det finns någon fysiologisk/näringsrelaterad förklaring... För mig är det stor skillnad om jag inte äter. Jag måste ha en bra energibalans för att orka pressa mig, annars snurrar det bara i huvudet och jag orkar ingenting.

Sniggel
2007-03-28, 21:45
Det är inte bevisat, men jag tror att att DOMS har något med muskeltillväxt att göra. Smärtan kommer ju samtidigt som anpassningar i muskulaturen gjorts.
Har man då ätit bra så kanske större anpassningar kan göras pg a mer tillgång till energi och byggmaterial, vilket kanske leder till större DOMS?
Som sagt, behövs fler studier för att komma fram till vad träningsvärken egentligen beror på.

machine gun
2007-03-29, 13:17
Det är inte bevisat, men jag tror att att DOMS har något med muskeltillväxt att göra. Smärtan kommer ju samtidigt som anpassningar i muskulaturen gjorts.
Har man då ätit bra så kanske större anpassningar kan göras pg a mer tillgång till energi och byggmaterial, vilket kanske leder till större DOMS?
Som sagt, behövs fler studier för att komma fram till vad träningsvärken egentligen beror på.

Å andra sidan förklarar ju inte det fenomenet att de flesta klagar över ökad och mer ihållande träningsvärk under perioder med energiunderskott.

Yes
2007-03-29, 13:23
Om jag inte tokladdar mig med kcal kvällen innan mitt pass samt under dagen efter passet så får jag inte ens hälften så mycket träningsvärk! Detta trots väl genomfört pass... Det är lite intressant.
Är det inte tvärtom? :confused:

På energiöverskott har jag märkt att det nästan är omöjligt för mig att få träningsvärk. Spelar nästan ingen roll vad jag gör, förutom vissa muskler som verkar lättare att få träningsvärk i. På underskott är det däremot en helt annan sak.

Robban
2007-03-29, 13:31
Är det inte tvärtom? :confused:

På energiöverskott har jag märkt att det nästan är omöjligt för mig att få träningsvärk. Spelar nästan ingen roll vad jag gör, förutom vissa muskler som verkar lättare att få träningsvärk i. På underskott är det däremot en helt annan sak.

Nope! Exakt så.

Sniggel
2007-03-29, 17:12
Å andra sidan förklarar ju inte det fenomenet att de flesta klagar över ökad och mer ihållande träningsvärk under perioder med energiunderskott.

Jaså? För mig är det tvärtom. Trötthetskänsla i musklerna under energiunderskott, men oftare rejäl träningsvärk under uppbyggande period. Men det är ju så himla olika från person till person. Så det är ju svårt att säga vad träningsvärken beror på.