handdator

Visa fullständig version : öka i muskelmassa och tappa fett


xarian
2007-03-27, 13:18
Hur kan man öka i muskelmassa, men samtidigt bränna fett. Jag väger 72kg just nu och är 181cm lång, vill enbart öka i muskel massa, inte fett, hur gör jag då? Finns det ngn särskild diet eller träningsform man måste följa? Vill ungefär ha en sån där fitness model kropp. *mini*

Raggis
2007-03-27, 13:20
SÖk SÖk SÖk SÖk SÖk!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php

L-Sami
2007-03-27, 13:34
Om du vill ha muskelmassa så måste du gå upp i vikt, lägga på dig fett och fettfri massa sen deffa ner dig. Desto längre tid du går upp i vikt, desto mer muskler kommer du få. Efter du har byggt och bulkat klart, så börjar deff fasen och vad händer efter du har deffat klart? Jo, du har en sån där fitness modelkropp :) .. Härligt va?

Finns inga genvägar, det är slit som gäller som för oss alla andra.

xarian
2007-03-27, 14:33
Jo sant. Du förklarade de hela rätt så bra dude. Thanx! Skall nog börja lägga på fett och fettfri massa i Augusti, men hur mga gånger upprepar man denna cirkel? Typ är det en konstant process, bulka ngra veckor, sen deffa ngra veckor, bulk-deff-bulk-deff....osv osv?

regus
2007-03-27, 14:36
Jo sant. Du förklarade de hela rätt så bra dude. Thanx! Skall nog börja lägga på fett och fettfri massa i Augusti, men hur mga gånger upprepar man denna cirkel? Typ är det en konstant process, bulka ngra veckor, sen deffa ngra veckor, bulk-deff-bulk-deff....osv osv?

Bulka/bygg tills du inte vill bli fetare, deffa, bygg igen, deffa.. Tills du blir nöjd.

Eddie Vedder
2007-03-27, 14:45
Jo sant. Du förklarade de hela rätt så bra dude. Thanx! Skall nog börja lägga på fett och fettfri massa i Augusti, men hur mga gånger upprepar man denna cirkel? Typ är det en konstant process, bulka ngra veckor, sen deffa ngra veckor, bulk-deff-bulk-deff....osv osv?

Det är inte frågan om hur ofta du "ska" bulka/deffa utan det är ju ett val du själv gör. Vill du öka i muskelmassa, ja då är ett överskott nödvändigt men man bör för den skull inte frossa i sej allt i ens väg i tron om att det blir muskler av alltihop.;) För min del är en väl genomförd bulk med bra muskelökningar utan alltför dramatiska fettökningar mer imponerande än den efterföljande deffen, det tycker jag själv är en enkel del.

Men som sagt, om du välker bulka/deffa, bulka/deffa så är det ju upp till dej och ju längre du kör det ena desto mer kommer det ju krävas av den andra så att säga.
Hursomhelst är det ju inget tvång, många är nöjda med at sikta på en bra form året runt och känner inget större behov av att öka i muskelmassa. Jag är en av dom, finns inget rätt eller fel, vad syftet är med ens träning är helt upp till en själv vare sej det är allmänt välbefinnande, större muskler lr en kombination!:thumbup:

L-Sami
2007-03-27, 15:03
Jo sant. Du förklarade de hela rätt så bra dude. Thanx! Skall nog börja lägga på fett och fettfri massa i Augusti, men hur mga gånger upprepar man denna cirkel? Typ är det en konstant process, bulka ngra veckor, sen deffa ngra veckor, bulk-deff-bulk-deff....osv osv?

Om du är ute efter maximal muskelökning, då är det bättre att bulka under längre tid och sen deffa ner sen. En sak är att komma ihåg när man bulkar, som Eddie Vedder skrev att man ska inte stoppa i sig allt mat man ser. Utan en långsam viktökning leder till långsammare fettökning och på så sätt kan du bulka bra utan att bli fet så snabbt. Själv tycker jag att +1kg i månaden är något att sträva efter när man bulkar, speciellt om man ska hålla på under längre tid.

xarian
2007-03-27, 15:10
Om du är ute efter maximal muskelökning, då är det bättre att bulka under längre tid och sen deffa ner sen. En sak är att komma ihåg när man bulkar, som Eddie Vedder skrev att man ska inte stoppa i sig allt mat man ser. Utan en långsam viktökning leder till långsammare fettökning och på så sätt kan du bulka bra utan att bli fet så snabbt. Själv tycker jag att +1kg i månaden är något att sträva efter när man bulkar, speciellt om man ska hålla på under längre tid.

Okej, kommer komma ihåg det:thumbup: Tänker bulka f.o.m sep-jan!

L-Sami
2007-03-27, 15:13
Okej, kommer komma ihåg det:thumbup: Tänker bulka f.o.m sep-jan!

Bara så du vet att du kommer inte få lika bra resultat genom att bara bulka i 4månader jämfört med 12månader, men smaken är som baken och du kommer säkert lägga på dig några halv kilo extra renmuskelmassa.

Stab
2007-03-27, 15:17
Om du är ute efter maximal muskelökning, då är det bättre att bulka under längre tid och sen deffa ner sen. En sak är att komma ihåg när man bulkar, som Eddie Vedder skrev att man ska inte stoppa i sig allt mat man ser. Utan en långsam viktökning leder till långsammare fettökning och på så sätt kan du bulka bra utan att bli fet så snabbt. Själv tycker jag att +1kg i månaden är något att sträva efter när man bulkar, speciellt om man ska hålla på under längre tid.

Destå fetare du är destå mindre ren muskelmassa lägger du på dig, så att bulka under långa perioder är inte bra om det inte är väldigt kontrollerat och du inte någon gång blir för fet.

xarian
2007-03-27, 15:22
Bara så du vet att du kommer inte få lika bra resultat genom att bara bulka i 4månader jämfört med 12månader, men smaken är som baken och du kommer säkert lägga på dig några halv kilo extra renmuskelmassa.

hur länge är deff respektive bulk perioden för dig?*whistle*

L-Sami
2007-03-27, 15:25
hur länge är deff respektive bulk perioden för dig?*whistle*

I år var bulken 6 månader och deffen kommer hålla på i ca 4 månader, en månad uppehåll sen bygg igen, vilket kommer förmodligen bli längre än i år.

xarian
2007-03-27, 15:39
I år var bulken 6 månader och deffen kommer hålla på i ca 4 månader, en månad uppehåll sen bygg igen, vilket kommer förmodligen bli längre än i år.

I see...låter bra det. Kämpa på dude. Jag antar att det är svårt att ha den perfekta kroppen året runt....så vinter tiden passar nog bäst som bulk perioden, och vår och sommar tid, deff perioden.*flex*