handdator

Visa fullständig version : Bedöma kvalitén på USB-minnen


Basloppan
2007-03-27, 11:28
Hej!

På vilka sätt kan man bedöma kvalitén/värdet på ett usb-minne? Det som de flesta går på är ju minnets storlek i byte, men finns det något mer? Det jag kan komma att tänka på är höljets kvalité med, men jag kan inte komma på något annat.

Det jag egentligen menar är: Varför bör jag köpa SanDisk istället för nåt tyskt billigt b-märke?

Kan det ha att göra med kvalitén på kretsar och så vidare och hur tar jag reda på kretsens kvalité?

Smackan

corbendallas
2007-03-27, 11:47
Hej!

På vilka sätt kan man bedöma kvalitén/värdet på ett usb-minne? Det som de flesta går på är ju minnets storlek i byte, men finns det något mer? Det jag kan komma att tänka på är höljets kvalité med, men jag kan inte komma på något annat.

Det jag egentligen menar är: Varför bör jag köpa SanDisk istället för nåt tyskt billigt b-märke?

Kan det ha att göra med kvalitén på kretsar och så vidare och hur tar jag reda på kretsens kvalité?

Smackan
Beror väl lite på vad du ska ha minnet till. Ska du ändå mest ha slit o slängprylar så kan du ju köpa två billiga så har du ett i backup :)
Samtidigt så är ju inte ens Sandisk idag speciellt dyra. Orkar man bry sig för en hundring hit eller dit?

Så frågan är ju vad det är värt för dig. Finns det verkligen billiga tyska märken? Trodde dom här prylarna kom i från Kina eller Taiwan...

Piranha
2007-03-27, 12:27
Inget magiskt kvalitet över sandisk om du frågar mig, men dem flesta stickor har rätt så lång garanti om inte annat.

Höjle i metall och snabb överföringshastiget borde väl vara de man främst kikar på.

Det är en jävla prestandaskillnad emellan olika märken/modeller, de är inte kul kan ja säga å fylla ett 8 gigs minne med 600 kb/s.

jwzrd
2007-03-27, 12:33
Se till att de har USB 2.0.

aliquis
2007-03-29, 00:42
Kör hdtach o kolla hur snabba de är?
Kolla upp hur många cykler de anses hålla.

Sandisk är väl billiga framförallt för att Sandisk är en stor tillverkare av just minneskretsar, beroende på vad du annars köper kanske de inte tillverkar minneskretsarna själva och då får du ju en till mellanhand i kedjan och ett högre pris.

Ett alternativ är att köpa en USB-adapter för säg microsd-kort och sedan köpa random microsdkort.

Slartibartfast
2008-02-23, 15:02
Se till att de har USB 2.0.

Om det är USB 2.0, är de då lika snabba som en vanlig intern hårddisk?

Hur snabbt laddar man över en fil på typ 1GB till och från USB-minnet?

Jag tänkte köpa ett sånthär:
http://www.clasohlson.fi/Archive/Images/Products/Hi/382603_X_2007-07-11_080942_713.jpg

För att spara filmer och serier på, för att sedan kolla på min laptop. Vill inte ladda ner filmer direkt till laptopen, då det är min arbetsdator.

Baan
2008-02-23, 15:06
Har ett likadant, det fungerar bra. Har inte jämfört med andra.

shut teh face
2008-02-23, 15:11
Om det är USB 2.0, är de då lika snabba som en vanlig intern hårddisk?

Hur snabbt laddar man över en fil på typ 1GB till och från USB-minnet?

Jag tänkte köpa ett sånthär:
http://www.clges/Products/Hi/382603_X_2007-07-11_080942_713.jpg

För att spara filmer och serier på, för att sedan kolla på min laptop. Vill inte ladda ner filmer direkt till laptopen, då det är min arbetsdator.
Nej interna hårddiskar är snabbare.
Kan jämföra med min externa HDD som går på usb 2.0. Det tar inte många minuter att fylla 10gb.

Piranha
2008-02-23, 19:33
Nej interna hårddiskar är snabbare.
Kan jämföra med min externa HDD som går på usb 2.0. Det tar inte många minuter att fylla 10gb.

Ett USB minne kommer inte på långa vägar upp i samma prestanda som en hdd.

dared
2008-02-23, 19:37
Om det är USB 2.0, är de då lika snabba som en vanlig intern hårddisk?

Hur snabbt laddar man över en fil på typ 1GB till och från USB-minnet?

Jag tänkte köpa ett sånthär:

För att spara filmer och serier på, för att sedan kolla på min laptop. Vill inte ladda ner filmer direkt till laptopen, då det är min arbetsdator.

Polarn har en sån, går snabbt att dra över en film till iaf. 4 gig tar nog inte så lång tid om man skulle behöva fylla det på en gång.

hasse36
2008-02-24, 16:54
Ett USB minne kommer inte på långa vägar upp i samma prestanda som en hdd.Det finns USB-minnen som spöar vanliga USB-fuldiskar.
Det här tex. (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=158383)

http://www.mrgadget.com.au/catalog/images/corsair_flash_voyager_gt_8gb_usb_flash_drive.gif