handdator

Visa fullständig version : Gammalt VASSLE protein


aGGe
2003-03-11, 22:29
tjena.
d är så att en affär nära mig säljer ut 5 kg vassle för 629 kr..
haken e att datumet e kort.
går ut mars/april

o då tänkte jag att skiten kanske blir gammalt om jag öppnar förpackningen..
för d tar ju nåra månader att äta 5 vassle..


så min fråga e hur länge d kan tänkas hålla

Trax
2003-03-11, 23:08
Annars är det en bra idé att köpa det och så dela med några kompisar.....

/Trax

goa_killen
2003-03-11, 23:18
nej, köp allt själv o kören sista bulk innan deffen :cheers:

EiseltUK
2003-03-12, 00:07
Jag skulle säga att det beror lite på vilken råvara som använts. Vassleproteinkoncentrat håller inte lika länge som isolat beroende på bl a en högre fetthalt. Många märken sätter väldigt lång hållbarhet på sina produkter och det kan innebära att produkten egentligen redan för typ 6 månader sedan började bli dålig. Men om du ska köpa den så fråga om du får öppna den redan i butiken och om den inte luktar skunk så kan du ju ta den. Butiken kan inte sälja någon som är potentiellt hälsovådligt och man vet ju faktiskt inte förrän man har öppnat förpackningen.

/ Henrik

aGGe
2003-03-12, 11:03
Originally posted by EiseltUK
Jag skulle säga att det beror lite på vilken råvara som använts. Vassleproteinkoncentrat håller inte lika länge som isolat beroende på bl a en högre fetthalt. Många märken sätter väldigt lång hållbarhet på sina produkter och det kan innebära att produkten egentligen redan för typ 6 månader sedan började bli dålig. Men om du ska köpa den så fråga om du får öppna den redan i butiken och om den inte luktar skunk så kan du ju ta den. Butiken kan inte sälja någon som är potentiellt hälsovådligt och man vet ju faktiskt inte förrän man har öppnat förpackningen.

/ Henrik

det är GREAT. (märke) tror faktiskt att d var isolat. men d vet man ju aldrig..
77%protein. så var d lite kollisar o fett. kan ju bero på att d var chokladsmak

_xtreme_
2003-03-13, 00:24
Min fråga blir då vad som händer om man dricker något gammalt proteinpulver. Mår man illa (blir sjuk), ger det inget resultat eller smakar det bara skit? Berätta ni som vet ;)

Pez
2003-03-13, 00:27
Originally posted by aGGe


det är GREAT. (märke) tror faktiskt att d var isolat. men d vet man ju aldrig..
77%protein. så var d lite kollisar o fett. kan ju bero på att d var chokladsmak

Låter som ett koncentrat.

/pez

Sverker
2003-03-13, 08:18
Originally posted by _xtreme_
Min fråga blir då vad som händer om man dricker något gammalt proteinpulver. Mår man illa (blir sjuk), ger det inget resultat eller smakar det bara skit? Berätta ni som vet ;)

Det är inget fel på själva proteinet. Protein håller flera år ifall burken står torrt och inte allt för varm.

Det som kan hända är att smaken förändras till det sämre.

aGGe
2003-03-13, 12:22
Originally posted by Sverker


Det är inget fel på själva proteinet. Protein håller flera år ifall burken står torrt och inte allt för varm.

Det som kan hända är att smaken förändras till det sämre.

ok men inte kvaliteten?

King Grub
2003-03-13, 12:29
Vilket av orden "Det är inget fel på själva proteinet" är svårt att förstå? :smash: ;)

EiseltUK
2003-03-13, 13:45
Smakfärändring beror på att vissa proteinfraktioner och peptider förändras. Ett protein som innehåller en större del denatuerat protein är troligen känsligare för dessa förändringar än ett odenatuerat, samma sak gäller troligen även ett hydrolsysat. Denna process påverkar troligen proteinets kvalitet, men inte i så stor utsträckning att det blir oanvändbart. Man bör dock inte använda ett protein som luktar illa eftersom det kan ha startats en förruttnelseprocess som man kan bli dålig av (stor risk för magproblem).

Great Nutrition har nog bara protein med koncentrat, typ det du finner i exell, star och hos många andra tillverkare. Eventuellt kan det lilla fett som finns i sånt protein ha oxiderat efter ett tag, vilket inte är så nyttigt, men inte heller någon direkt farligt.

/ Henrik

Nils
2003-03-14, 22:45
Hej,
jag hittade för ett tag sedan några burkar från en tidigare bygg period innan den vevan skador som jag måste gömt undan när jag renoverade, bland annat en stor burk Eiselt CFM Whey protein som nu gick ut för drygt två år sedan. Jag äter upp den nu och märker inte av några mag problem eller att den skulle smaka särskilt illa. Möjligen lite "gammal" smak jämfört med förr. Fast bättre än en del protein smakar från början.
Den är ju alldeles för gammal så jag förstår att du inte kan säga att den är OK. Men det är väl knappast hälsovådlig, eller?
Nils

shirunai
2003-03-15, 18:53
550kr whey80 på gymgrosstiten kanske inte det bästa vasslet men ändå!

demonbox
2003-03-31, 08:16
Hej! skulle behöva snabb hjälp!

Köpte igår 4 kg Vassle protein, har haft samma märke & smak tidigare, men när jag öppnade burken så är det klumpar i det som inte vill försvinna, + att jag tycker nog att smaken inte är det samma, pulvret ser ut som om det har blivit vatten skadat typ!


Det står tyvärr inte heller nått datum på burken, vilekt jag kanske borde ha kollar :(
men man tror du att man ska får frächa saker när man köper i en butik,
Va tror ni är det gammalt eller vad tror ni detta är?
Ska gå till butiken i kväll för att byta, vore skönt med lite med kött på benen,
Tack

Har ni råkat ut för detta tidi?

demonbox
2003-03-31, 10:13
Allt enligt återförsäljaren så har de bytt ut visst innehåll där av att det blir lite klumpigare + att de missat att pressa på datum stämpel, räcker fram till 07....

Tycker ni detta låter trovärdigt?

EiseltUK
2003-03-31, 11:11
Har hört rykten om att vissa företag använder ointantierat protein och istället lägger i lecitin för att göra en budget variant av instant-protein. Kanske är detta en sådan produkt där det råkat bli lite fel? Vet inte vilket märke du har köpt, men det jag hörde gällde ett svenskt företag.

/ Henrik

Pez
2003-03-31, 13:14
Originally posted by demonbox
Allt enligt återförsäljaren så har de bytt ut visst innehåll där av att det blir lite klumpigare + att de missat att pressa på datum stämpel, räcker fram till 07....

Tycker ni detta låter trovärdigt?

Vill du byta varan pg av att du starkt misstänker att det är fukt/frakt/whatever-skadat så får du stå på dig.

Visst det kan ju vara en giltig förklaring, men det låter ungefär som vad jag skulle sagt om jag hade velat slippa ge dig pengarna tillbaka/en ny burk.

Kul att dom gör en produkt sämre förresten..."Nu med mer klumpar!" :laugh:

/pez

demonbox
2003-03-31, 13:21
Ja visst känns det så!
Hur som ska dra i mej ett nytt smak prov senare
smakar det för underligt, så är det pengarna tillbaka som gäller

Doktor V
2003-03-31, 23:26
Originally posted by demonbox
Allt enligt återförsäljaren så har de bytt ut visst innehåll där av att det blir lite klumpigare + att de missat att pressa på datum stämpel, räcker fram till 07....

Tycker ni detta låter trovärdigt?

Nej