handdator

Visa fullständig version : Forced reps / Failure


AciDBL00D
2003-03-11, 21:59
Vad är skillnaden på dessa två egentligen?
Bör man köra till failure egentligen?

Greenman
2003-03-11, 22:27
såvida du inte är diskobyggare tycker jag du ska köra till failure om du vill få resultat.
Forced reps är en teknik, eller flera tekniker, man använder för att köra några extra reps efter det att man inte orkar fler strikta, alternativ lägger på för mycket vikt från början som en äkta diskobyggare alltid bör göra på övningar som skivstängscurl och latsdrag

AciDBL00D
2003-03-11, 22:50
Danke det var bra svar!

MIGGE
2003-03-11, 23:40
Spelar det så stor roll om man kör sista reppet till nästan faliure istället för fail? det lär ju inte vara så stor skillnad? Om det är en RIKTIGT seg sista rep o man absoulut inte klarar en till?
E det nån skillnad tror ni?

ivandrago
2003-03-11, 23:59
om du vet att du inte klarar en till så har du ju kört till failure.

AnderssoN
2003-03-12, 10:46
Du vet att du inte klarar en rep till när du testat att köra en rep till. Annars är det lätt att strunta i att ens försöka.

MIGGE
2003-03-12, 11:15
Brukar träna ensam på gymmet ibland, det e därför.
Men tro mig, jag vet när jag inte klarar EN enda rep till..
;)

z_bumbi
2003-03-12, 11:31
Migge: Du kan mycket väl stanna ett reps innan postivt failure de dagar du inte har pass, de flesta männskor gör ju samma sak i knäböj och växer så varför inte i andra övningar.

Många program/träningsidéer innefattar ju även perioder då man aldrig kör till failure omväxlande med perioder där man kör till failure.

Kungen
2003-03-12, 15:17
kan vara svårt i början att köra till total failure, gäller att våga, utmana sig själv, fokus, kämpa tills tårarna tränger ut ur ögonen.

Spud
2003-03-12, 16:41
det är psykiskt mycket jobbigare att köra till total failure, att veta innan man börjar att man kommer i stort sett att tappa stången/hantlarna i slutet och bli helt vimmelkantig. det är påfrestande :)

jag stannar nästan alltid ett rep innan positive failure.

mangs
2003-03-12, 16:46
Originally posted by Spud
jag stannar nästan alltid ett rep innan positive failure.


mes!;)

Spud
2003-03-12, 20:34
Originally posted by mangs



mes!;)

mäh, bara för att jag inte orkar med att däcka i efter varje set :)

Greenman
2003-03-12, 20:48
det är bra att däcka efter varje set, när man svimmar landar kroppen i ett lägre läge och blodgenomströmningen i alla kroppsdelar ökar något, på så sätt återhämtar man sig snabbare än om man bara skulle resa sig och coolt gå därifrån

Spud
2003-03-12, 21:29
Greenman: men det förutsätter att man har tur nog att inte slå i huvudet i någonting på vägen ner. annars betvivlar jag att man återhämtar sig snabbare :)

Rumpelstilzchen
2003-03-12, 21:32
när jag kör benträning svartnar ögonen ibland, specielt när jag tränar vaderna (?).:bpump:
Det kanske beror på att jag har dåligt blodtryck? Hmm, jag rekomenderar vekligen att ha med en kompis som man tränar med.

Survivor
2003-03-12, 21:39
Varför denna diskussion om failure? Det borde väl ligga i var och ens intresse (åtminstonde för den seriösa) att köra helt slut på musklerna i varje pass. Ju hårdare man tränar desto bättre resultat har man möjlighet att få (med rätt kost och nog med sömn), right?

MVH Survivor

z_bumbi
2003-03-12, 22:19
Originally posted by Survivor
Varför denna diskussion om failure? Det borde väl ligga i var och ens intresse (åtminstonde för den seriösa) att köra helt slut på musklerna i varje pass. Ju hårdare man tränar desto bättre resultat har man möjlighet att få (med rätt kost och nog med sömn), right?

MVH Survivor

Är det i var och ens intresse och köra helt slut på musklerna ? Beror väl på vilket träningsupplägg man använder skulle jag tro..

Survivor
2003-03-12, 22:37
Originally posted by z_bumbi
Är det i var och ens intresse och köra helt slut på musklerna ? Beror väl på vilket träningsupplägg man använder skulle jag tro..
Tja... Du ökar snabbare ju hårdare du tränar (och sköter allt annat tillhörande runtom träningen).
Det borde väl ligga i en byggares intresse, tycker jag i alla fall.
Och vad menar du med att det beror på vilket träningsupplägg man använder? Du måste ju träna hårt för att få resultat i vilket fall.

Matti
2003-03-12, 22:50
En sprinter som tvingas springa tills han faller ner på knä av utmattning kommer att uppfatta träningen som hård, men det innebär inte att träningen är effektiv för hans mål. Att träna till failure är jobbigt, men det betyder inte att det är optimalt för muskeltillväxt.

Den där halva misslyckade ("failade") repetitionen är inte nödvändig för muskeltillväxt eller styrka. Den kommer däremot att stressa CNS rätt rejält.. vilket leder till att man inte kan träna lika ofta.

(och om man nu ska "köra helt slut" på musklerna borde man väl även köra dropsets hela tiden, och när man gjort det borde man ta hjälp av någon och köra negativ träning tills man inte ens orkar hålla emot stången när den kommer ner, och efter det borde man använda mindre stång som inte väger lika mycket och köra negativt med den, och sedan... Det där med att "köra helt slut" på musklerna är ett väldigt flummigt mål.)

z_bumbi
2003-03-12, 23:08
Survivior: Finns ju många typer av upplägg som man kan använda, om man vill bli stor kan det ju t ex vara en fördel att vara stark i få repetioner (Ger som följd fler reps på tyngre vikt.) och då kollar man logiskt sätt på styrkelyftarna och hur de tränar. Då kan man upptäcka att de inte alltid kör till failure på varje set eller för den delen varje vecka beroende på var de är i ett program, detta varierar ju även från person till person vad gäller lyftarna samt vilken tränare de använder osv osv osv..

Jag har ser inget skäl till att dessa metoder och variationer inte skulle funka för en som bara "satsar" på byggning också.

Nästa variant är ju om man kör helkroppsprogram eller halvkroppsprogram och kanske kör dessa flera gånger i veckan, går man till det som allmänt kallas failure (positivt failure) här så blir man nog snabbt övertränad.

När man sen tränat ett tag och börjar bli lite större så kan man även märka att köra för fullt hela tiden inte håller vad gäller återhämtningen utan om man kör sitt vanliga tre - fyra dagar i veckan så måste man lägga in lugna perioder med jämna mellanrum för att låta kroppen vila lite men man behöver inte sluta träna eftersom man inte tar ut sig totalt under dessa perioder.

Nästa variant är att periodisera belastningen enligt någon av alla varianter som existerar, en väldigt vanlig är att man kör en vecka 50%, en 60 %, en 80%, en 100 % för att sen börja om på det nya 50 % osv

Kan räkna upp en mängd mer varianter men idén är ju liknande förutom att man använder andra tidsrymder och sätt att variera belastningen.

Som ren motionär ser jag nästan ingen anledning att köra till positivt failure på sista repset förutsatt att man hela tiden ökar belastningen och att man vet när man har ett reps kvar,
De flesta har inte riktig koll på det sistnämda skulle jag tro men om man lyckas så skulle det vara intressant att se skillnaden över en 10-årsperiod vad gäller resultat samt skadefrekvens.
Min gissning är att man får ungefär samma resultat iom att man minskar risken för både överträning samt skador av andra anledningar, experimentet är ju omöjligt att genomföra i praktiken men är något jag klurat på ett tag.

John M
2003-03-13, 13:42
Var det inte Skip Lacour som brukade förespråka om att man skulle köra till failure? Nu säger han att man INTE ska köra till failure. Varför då? Jo för att musklerna växer av överbelastning och inte av muskeluttröttning. Men om detta stämmer varför ska man då överhuvud taget köra mer än ett rep? Eftersom att när man börjar lyfta vikten så börjar man ju att trötta ut musklerna.

Verkar som om han säger emot sig själv på nåt sätt.

Nils
2003-03-13, 14:41
Originally posted by z_bumbi

Som ren motionär ser jag nästan ingen anledning att köra till positivt failure på sista repset förutsatt att man hela tiden ökar belastningen och att man vet när man har ett reps kvar,

Vadå, många respekterade män som multipla världsrekord hållaren Dr Squat (Hatfield) och McRobert verkar ju helt överens att man aldrig skall köra till failure utan köra aningen under och hela tiden öka belastningen. Som motionär kan man göra vad man tycker är kul. Men om det skall gå riktigt bra så verkar det viktigt att inte köra till failure.
Nils

z_bumbi
2003-03-13, 14:59
Nils: Är lite skillnad då de två ju mest har satsat på annat än ren muskeltillväxt, i Hatfields fall singlar och i McRoberts fall ganska extrem uthållighet i marklyft om jag kommer ihåg rätt (Ska nog läsa om Beyond Brawn, bra bok) och då är ju inte failure det ultimata målet.

Om man ska få hypotrofi så borde man kanske satsa mer på failure men jag är inte säker på att detta är helt rätt utan ställer mig även frågande i detta fall, själv har jag aldrig jagat failure som ett mål utan de pass jag når failure så gör jag det.

Survivor
2003-03-13, 15:04
Matti: Stressa cns är väl bara en positiv sak?
Med "att köra slut på musklerna" så menade jag i detta fall att gå till positiv failure med en och samma vikt, inte drop, men för all del, drops ska ju ge en jäkligt bra hormonutsöndring i kroppen så varför inte? Äter man sen mycket och kvalitativ mat så lär det väl gå rätt snabbt att återhämta sig?
Mycket och nyttigt fett (som tydligen är den enda energi hjärnan kan ta emot) borde väl göra susen?

*Någon som vet exakt hur det är med den saken?*

z_bumbi: Tack för det utförliga svaret.

John M: Musklerna behöver väl längre stimulation för att kunna växa.
Ungefär som att kolla på :mallan: Ju längre jag kollar desto mer växer den...
:D Skoja bara.
Jag vet faktiskt inte, vissa säger att man bygger som fan med 1:or, andra säger att det är värdelöst, för det ändamålet. Men det kanske varierar, somliga behöver kanske mindre stimulation än andra för att uppnå samma mål. Prova sig fram i perioder är nog enda sättet.

MVH Survivor

Nils
2003-03-13, 15:20
Jo,
z-bumbi. Du kan ha rätt. Men man kan säga att den metoden går i alla fall också bra för att nå mycket bra styrkeresultat soch därmed även stora muskler. Sedan skrev jag kanske lite också för att övertyga mig själv. Jag vill sååå gärna köra till failure, och har och alltid haft en himla massa problem med hämmande skador och är ganska säker på att jag går bra mycket snabbare framåt om jag inte kör till failure bara genom en mindre skadefrekvens om inte annat.
Nils

z_bumbi
2003-03-13, 15:27
Nils: Jo just skadorna ser jag som det största skälet för att hålla sig på mattan största delen av tiden :D
Men lägg upp det i perioder så får du antagligen det bästa från båda världar, du vilar upp alla skador för att sen under en kortare period ge dig på failure igen samtidigt som du hoppas att skadorna inte uppkommer igen, kör du en kort omgång så hinner ju inte kroppen slitas på samma sätt skulle jag tro.

Nils
2003-03-13, 15:42
Originally posted by Survivor

Mycket och nyttigt fett (som tydligen är den enda energi hjärnan kan ta emot) borde väl göra susen?

MVH Survivor
Hjärnan lever på glukos. Kan i värsta fall bränna lite ketoner också.
Men använder i princip inte fett till skillnad från musklerna som man kan lära upp till att använda ganska hyggligt med fett.
Nils

Survivor
2003-03-13, 15:49
Originally posted by Nils
Hjärnan lever på glukos. Kan i värsta fall bränna lite ketoner också.
Men använder i princip inte fett till skillnad från musklerna som man kan lära upp till att använda ganska hyggligt med fett.
Nils
:rolleyes: ...Tack för rättelsen.

Åse Columbus
2003-03-13, 17:26
Originally posted by Nils

Hjärnan lever på glukos. Kan i värsta fall bränna lite ketoner också.
Men använder i princip inte fett till skillnad från musklerna som man kan lära upp till att använda ganska hyggligt med fett.
Nils

om jag inte har helt fel på minnet så har jag däremot hört att hjärnans cellmembran består till 60% av fett, nått som heter EPA och DHA tror jag.....

därmed inte sagt att hjärnan använder det som energi....

Därför är det mycket bra att äta mycket fet fisk......

Åse