handdator

Visa fullständig version : kreatin+l-glutamin+protein och diverse andra tillskott


king_kong
2007-03-26, 21:55
tja jag undrar om det finns något som jag inte bör äta är 16 år och har trännat ett tag undrar finns det några tillskott som jag ska akta mig för som kan störa kroppens uppbyggnad tills jag växtklart?

funderar på att köpa (dahlblads)
fett minskande tillskott
kreatin
protein


eller har ni tips på andra bra tillskott som ger bättre effekt än nämnda*cupid*

Eddie Vedder
2007-03-26, 22:01
Skippa ditt s.k. "fettminskande tillskott" iaf. Vill du minska i fett så äter du mindre än du förbukar, it's as simple as that.

Jackie Dee
2007-03-26, 22:15
Hur länge har du tränat?

king_kong
2007-03-27, 14:55
3 år har jag tränat men har inte jätte bra kunskap om cla osv det är väl därför man ska fråga^^

Eddie Vedder
2007-03-27, 15:06
3 år har jag tränat men har inte jätte bra kunskap om cla osv det är väl därför man ska fråga^^

Om jag vore du skulle jag aldrig köpa nåt som jag först inte har bra kunskap om vad det är och till vilken nytta.

Egentligen finns det inget tillskott man behöver och som kommer ge dej märkbart bättre resultat än en välsammansatt kost och tillräcklig vila ger men hursomhelst kan man få lite lite extra effekt i sin träning, t.ex. snabbare återhämtning av en gainer direkt efter passet jämfört med fasta en timme innan man äter efter träningen, EAA före passet om leder till stimulerad prioteinsyntes även under passet. Såna saker kan ha positiv påverkan sett i ett långt tidsperspektiv. Men glöm inte att utan tillräcklig mat och vila så kommer inte tillskotten vara värda ett dugg, dom är "toppen av iasberget" i din träning där maten och vilan och din mentala styrka är basen.:thumbup:

Proteinpulver är oftast vassle lr kasein, alternativt en mix av dom båda och det är inget annat än mjölkprotein. Det är alltså inget supermedel som du häller i dej, sätter dej på soffan och känner hur musklerna "ploppar upp";).

Om du själv känner att det kommer ge dej nåt lite extra och du tror på dina tillskott så kör, men det är mycket pengar för lite (om någon) effekt skulle jag påstå.

GymTT
2007-03-27, 15:13
Varför L-Glutamin?

king_kong
2007-03-27, 22:02
Om jag vore du skulle jag aldrig köpa nåt som jag först inte har bra kunskap om vad det är och till vilken nytta.

Egentligen finns det inget tillskott man behöver och som kommer ge dej märkbart bättre resultat än en välsammansatt kost och tillräcklig vila ger men hursomhelst kan man få lite lite extra effekt i sin träning, t.ex. snabbare återhämtning av en gainer direkt efter passet jämfört med fasta en timme innan man äter efter träningen, EAA före passet om leder till stimulerad prioteinsyntes även under passet. Såna saker kan ha positiv påverkan sett i ett långt tidsperspektiv. Men glöm inte att utan tillräcklig mat och vila så kommer inte tillskotten vara värda ett dugg, dom är "toppen av iasberget" i din träning där maten och vilan och din mentala styrka är basen.:thumbup:

Proteinpulver är oftast vassle lr kasein, alternativt en mix av dom båda och det är inget annat än mjölkprotein. Det är alltså inget supermedel som du häller i dej, sätter dej på soffan och känner hur musklerna "ploppar upp";).

Om du själv känner att det kommer ge dej nåt lite extra och du tror på dina tillskott så kör, men det är mycket pengar för lite (om någon) effekt skulle jag påstå.

haha nej det var inte så jag menade självklart måste man ju utföra viss aktivitet med. Jag tänkte på mer något som kan hjälpa att orka mera och få snabbare tillväxt. Effekten har vissat sig vara rätt bra tycker jag på mig båda har hjälpt mig i mitt byggande:cool: Men förstår dina synpunkter. Vill bara känna att man kan klämma ut det där sista ur kroppen som gör att man orkar lite mer

Eddie Vedder
2007-03-27, 23:28
Vill bara känna att man kan klämma ut det där sista ur kroppen som gör att man orkar lite mer

Å vid ett kcalöverskott kommer du ha den energin vågar jag nästan lova.:thumbup:

Men självklart väljer du själv vilka tillskott du känner kan ge dej nånting av värde, se bara till att inte köpa sånt där du endast hämtat din information från hemsidan och där läst om hur "fantastiskt" tillskottet ifråga är, med förklaringar såsom "forskning har visat att....." etc.

Skaffa dej kunskap om vad dom olika tillskotten fyller för funktion i kroppen, sök runt här på forumet på dom specifika produkterna så kan du nästan va säker att det kommer dyka upp nån tråd där iaf någon har testat det.

Finns folk på det här forumet som testat så mycket tillskott så man kan tro att dom har det som heltidsanställning.:D

Raggis
2007-03-27, 23:52
Om du nu beslutar dig för att pröva något, så skulle jag ha valt malto + whey + kreatin. Men, precis som Eddie konstatera, så är det inte dunderhonung direkt. Om du får i dig allt från dån kost, så behöver du egentligen inte ta något tillskott. Kom ihåg att det är kosttillskott.

king_kong
2007-04-30, 22:40
Det stämmer fettminskande har jag klart mig bra utan hittils testar bara det för att se nämnvärd effekt just nu. annars är det protein glutamin och kreatin som jag kör på. får se hur det går man vill ju kunna nå sina mål

Rahf
2007-05-01, 11:25
Glutamin var väl placebo om jag inte missminner mig?

Eddie: Toppen av asberget? :D

Sniggel
2007-05-01, 11:54
Det är oftast slöseri med pengar att använda kosttillskott om man inte först har koll på kosten. Dessutom är det dumt att börja med kosttillskott innan man har erfarenheten av vad rätt sorts och rätt mängd mat kan göra för prestationen. Maten är ju trots allt den viktigaste biten. Låter kanske tjatigt, men det är så det ligger till, punkt slut. ;)

Det enda kosttillskott jag skulle kunna rekommendera om man nu måste ha det, så skulle det vara proteinpulver eller gainer (självblandad).

Endura
2007-05-03, 15:26
Glutamin var väl placebo om jag inte missminner mig?


Jag blev sjuk (vilket händer vääldigt sällan) när jag testade Glutamin och vet fler som har erfarit samma sak. Mitt immunförsvar bara sjönk i botten och blev inte bra igen förrän jag slutade ta det. Blev "allmänt krasslig", småsnuvig och hängig.
En polare provade en ny omgång, för att kolla om det verkligen kunde vara just Glutaminet som gjorde det och samma sak hände honom igen.
Jag valde att kasta hela burken efter det.

Men det kanske har funkat bättre för nån annan?

Rahf
2007-05-03, 15:37
Jag blev sjuk (vilket händer vääldigt sällan) när jag testade Glutamin och vet fler som har erfarit samma sak. Mitt immunförsvar bara sjönk i botten och blev inte bra igen förrän jag slutade ta det. Blev "allmänt krasslig", småsnuvig och hängig.
En polare provade en ny omgång, för att kolla om det verkligen kunde vara just Glutaminet som gjorde det och samma sak hände honom igen.
Jag valde att kasta hela burken efter det.

Men det kanske har funkat bättre för nån annan?

Nu vet jag inte vad som kan ha dragit fram den reaktionen. Placebo är alltså nån form av läkemedel/tillskott osv som inte har någon direkt praktisk verkan på kroppen. I det här fallet så är det då alltså psykologiskt när folk tar Glutamin och tror att de ska bli starkare/större etc. De blir starkare, men inte utav Glutaminet. Jag tänkte bara klargöra ifall det fanns några missförstånd.

Kort sagt: Glutamin är sockerpiller (i pulverform)

Endura
2007-05-03, 15:46
Hm, jo, jag vet vad placebo är, men det bara så idiotiskt att saker och ting får säljas för så dyra pengar och med diverse höga lovord från flera kosttillskottstillverkare, om det inte är mer än placebo...
Jag gick iaf på alla lovorden då, och jag reagerade som jag beskrev. Om det sen var Glutaminet eller inte vet jag ännu inte.

Efter en alldeles för dyr läxa har jag ivf slutat med allt vad som heter kosttillskott utöver proteinpulver, malto och en multivitamintablett per dag och jag skulle inte rekommendera nån att ta mer än så heller...

Philson
2007-05-04, 07:51
Kör med Kreatin och Protein. Det är det du skall hålla dig till om jag får tycka till. Jag själv kör med Wheyprotein och kreatinpyruvat och jag har gått upp 5 kg muskler senaste månaden:D och du, om du ska köpa protein, betala inte för märket. dvs. köp inte dahlblads

Rahf
2007-05-04, 14:10
5kg muskler? Har du någon form av bevis för det? Saftig siffra no doubt.

anabol_k1k
2007-05-04, 16:48
Hm, jo, jag vet vad placebo är, men det bara så idiotiskt att saker och ting får säljas för så dyra pengar och med diverse höga lovord från flera kosttillskottstillverkare, om det inte är mer än placebo...
Jag gick iaf på alla lovorden då, och jag reagerade som jag beskrev. Om det sen var Glutaminet eller inte vet jag ännu inte.

Efter en alldeles för dyr läxa har jag ivf slutat med allt vad som heter kosttillskott utöver proteinpulver, malto och en multivitamintablett per dag och jag skulle inte rekommendera nån att ta mer än så heller...

I fallet med L-Glutamin så får man ju iaf vad man betalar för...just L-Glutamin, men att det inte har någon effekt på friska människor är en annan femma. :D

Philson
2007-05-06, 11:43
tjaa, jag räknade ut hur mycket fett jag har och siffran är näst intill oförändrad, nämnligen 18 proc.

king_kong
2007-06-27, 20:47
kreatin bildar ju vatten i musklerna s¨å när du slutar käka kreatin går man ner igen=D Har nu testat CLA och det funka oerhört bra gått ner 13 kg på att käka 3 tabletter om dagen=D

Eddie Vedder
2007-06-27, 20:51
Har nu testat CLA och det funka oerhört bra gått ner 13 kg på att käka 3 tabletter om dagen=D

Grattis till viktnedgången!:thumbup:


Har dock svårt att se hur tillskott av en transfettsyra skulle ligga bakom din viktnedgång. Var stolt över vad du åstadkommit, det är DU som åstadkommit din viktnedgång och det är DU som förtjänar beröm för det, inte ditt CLA.:)

King Grub
2007-06-27, 20:54
kreatin bildar ju vatten i musklerna s¨å när du slutar käka kreatin går man ner igen=D

Kreatin gör mer än binder vätska. Det förändrar muskeln på cellnivå.

king_kong
2007-06-27, 21:04
Grattis till viktnedgången!:thumbup:


Har dock svårt att se hur tillskott av en transfettsyra skulle ligga bakom din viktnedgång. Var stolt över vad du åstadkommit, det är DU som åstadkommit din viktnedgång och det är DU som förtjänar beröm för det, inte ditt CLA.:)

Tack*cupid* men det har nog hjälp till lite=O målet vill man ju nå