handdator

Visa fullständig version : Cardio efter Styrkepass?


cakmak
2007-03-26, 21:33
Jag har funderat ett tag över att göra något åt min usla kondition och tänkte så börja jogga i rask takt på löpbanden ganska snart. Läste just också att hyfsat intensiva joggingpass förbränner fett mycket bättre runt magen, om jag uppfattade det rätt.
Jag styrketränar tre gånger i veckan och tänkte genomföra min konditionspass parallellt med styrkepassen.
Kan det vara en bra idé att ta Cardiot direkt efter styrkepasset?
Har för mig att eftersom kroppen är tom på kolhydrater kommer fettförbränningen vara mycket mer omfattande än om man genomfört Cardiot utan ett beredande styrkepass.

Okej Okej, det handlar inte enbart om konditionen, mina magmuskler är inte riktigt så tydliga som jag velat att dom skulle vara.

Hur påverkas förresten styrketräning av ett sådant pass? Extra kolhydrater efteråt?

L-Sami
2007-03-26, 21:49
Intensivcardio efter styrkepasset, kan nog försämra återhämtning av styrketräningen. Att du skulle tappa kroppsfett av att köra cardio efter styrkan just för att det bränner mer fett, så kan du glömma det. Det är dygnets kalorier in och dygnets kalorier ut som bestämmer om du tappar fett eller inte. Alltså att ligga på energiunderskott över dygnet leder till att du tappar fett. Du kan köra din cardio när du vill på dygnet med samma resultat fettmässigt som om du skulle köra kondition efter styrkan, om du ligger på energi-

Hoppas att det inte blev för krångligt nu.

cakmak
2007-03-26, 23:27
Jag hade fått för mig att det tog bättre eftersom jag tidigare läst att morgonpromenader bränner mer fett än kolhydrater eftersom blodsockernivån är så låg efter nattens fasta(glykogendepåerna är i pricip tomma). Borde inte effekten vara samma efter ett gympass?

jag tror ändå det har betydelse om man försöker förbränna när de energiförhållanden som råder i kroppen inte är normala.

När bör man köra sina konditionspass då?

Raggis
2007-03-26, 23:34
Jag hade fått för mig att det tog bättre eftersom jag tidigare läst att morgonpromenader bränner mer fett än kolhydrater eftersom blodsockernivån är så låg efter nattens fasta(glykogendepåerna är i pricip tomma). Borde inte effekten vara samma efter ett gympass?

jag tror ändå det har betydelse om man försöker förbränna när de energiförhållanden som råder i kroppen inte är normala.

När bör man köra sina konditionspass då?

När du känner för det. Det ska inte kännas jobbigt att behöva gå ut o springa/promenera. Lägg in det när det passar dig.

Eddie Vedder
2007-03-27, 04:28
Jag hade fått för mig att det tog bättre eftersom jag tidigare läst att morgonpromenader bränner mer fett än kolhydrater eftersom blodsockernivån är så låg efter nattens fasta(glykogendepåerna är i pricip tomma). Borde inte effekten vara samma efter ett gympass?
Om du visste hur många som skriver och undrar om den här myten om "vad som förbänner fett"

Fettförbränningen är nånting som pågår från det att du föds tills det att du dör och samma sak gäller fettinlagringen, om du har mycket insulin i blodet efter en kolhydratrik måltid kommer kroppen i det läget främst förbruka energi från kolhydrater och fettinlagringen kommer just under den perioden vara högre än fettförbränningen. Men om du förbrukar mer energi än du gör av med så kommer så småningom fettförbränningen överstiga inlagringen i vilket fall.
Det är alltså inte intressant att titta på korta tidsperioder såsom en timmes träning eller i samband med måltid för att träna på det som förbränner mest fett eller välja bort vissa livsmedel för att inte sänka fettförbränningen, för under en längre period kommer ändå bara kcal+ lr kcal- spela roll för om du går ner i vikt.

En lång period på kcal- innebär viktnedgång och fettförluster och även om inlagringen överstiger förbränningen under perioder samt att en viss sorts träning nästan enbart förbrukar kolhydrater så spelar det ingen som helst roll i längden.


När bör man köra sina konditionspass då?

Dom kör du när du känner dej i bäst form och har som bäst ork till att förbruka kcal. Att ge sej ut på tom mage på morron är varken bättre lr sämre, 300kcal före frukost är inte mer än 300kcal nån annan gång på dagen. Är du dessutom morgontrött och kanske går ut på en skitpromenad bara för att det är "bättre för fettförbränningen" kanske du ändå bara har ork till att förnruka 200kcal jämfört med om du hade gjort det 15:00 och orkat förbruka 400kcal!

Spm Raggis sa, kör när det passar DIG. Vilken tidpunkt du väljer är oväsentligt.

cakmak
2007-03-27, 19:17
Alltid funderat över det här, kan konditionspassen verka katabolt om glykogendepåerna står tomma? Förbränner man så att säga musklerna om man kör konditionspassen i anslutning till styrkepassen. Jag är mer oroad över den katabola effekten viss träning tenderar att ha, vad gäller vikminskningsprincipen har jag förstått hur enkelt det fungerar, intag minus förbrukning.

Såå, bör man äta ladda med lågt GI innan man ger sig ut för att jogga?

Vad är det förresten för mening med det om man ändå ska försöka förbränna det man just ätit?

Lite förvirrad blir man allt.

King Grub
2007-03-27, 19:20
1. Ja, det kan det. Absolut. Tomma glykogendepåer kombinerat med ansträngning innebär mycket större nedbrytning än fyllda depåer.

2. Lågt eller högt GI spelar ingen speciell roll.

3. Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalans. Du går ner lika mycket i fettvikt på -500 kcal per dygn om du åstadkommer det genom att sitta i soffan och äta mindre eller genom att ta en joggingrunda och äta mer.

Det handlar inte om att förbränna det du just ätit. Det är helt irrelevant. Det är totalt dagligt intag minus total daglig förbrukning som räknas, och som måste hamna på minus för viktnedgång (och ett dygn är bara en bekväm mätperiod, inte något som kroppen räknar med).