handdator

Visa fullständig version : Träna med brutet revben


Max
2007-03-26, 17:48
Hur och vad skall man träna vid ett brutet revben?
Styrketräningsövningar som inte gör ont?
Simma/annan kondition typ cykling som inte gör ont?

Hur gjorde ni när ni hade revbensbrott och vad var bra/dåligt?

Max
2007-03-27, 21:44
Ingen som brutit några revben och har något att komma med? *cry* :)

Hur lång tid kan det ta innan det är helt läkt?

überstarken
2007-03-27, 21:54
Ingen som brutit några revben och har något att komma med? *cry* :)

Hur lång tid kan det ta innan det är helt läkt?

Nä, däremot har jag brutit ett nyckelben, var tillbaka på gymmet ca 5 veckor efter skadan.

Lizard
2007-03-27, 22:50
Allt gör ont när du har brutit revbenen. Så är det bara. Själv har jag nog haft av dem bortåt tio gånger och det tar flera veckor innan du kan träna igen. Rör du dig förmycket kommer det surt igen. Vanligtvis på nätterna.

Lizard

Baskagge
2007-03-27, 22:56
Jag hade i alla fall ont ett bra tag och svårt att andas, att träna var inte att tänka på. Risken finns att revbenet gör hål på lungan om du tränar och andas djupt. Vänta med träningen tills det har gått över.

Max
2007-03-28, 06:40
Ok, jag får avvakta några veckor och se vad som händer. Och jo, allt gör ont, sova, hosta (aj), skratta, sätta sig upp i sängen osv.
Tack för alla synpunkter hittils.

Slimfit
2007-03-28, 07:34
Ok, jag får avvakta några veckor och se vad som händer. Och jo, allt gör ont, sova, hosta (aj), skratta, sätta sig upp i sängen osv.
Tack för alla synpunkter hittils.

Sätta sig upp ur sängen på morgonen var nog det värsta för mig. Inte kul att börja dagen med en kniv i bröstet. Jag lider med dig.

Ironwoman
2007-03-28, 07:51
Jag tränade på så gott jag kunde, men undvek saker som gjorde alltför ont. Nu kör jag ju snarare konditionsidrotter. Cykling i lugnt tempo funkade, längdskidåkning också, löpning var det värre med (hade svårt att springa upprätt några veckor) så det lät jag bli.

Jag tror att det är bäst att ta det ganska lugnt och låta det läka ihop. Jag känner fortfarande av det ibland när jag kör tuffa intervaller som jag blir rejält anfådd under trots att det var 8 år sedan. Hade svårt att köra intervaller i 2 år efter.

Max
2007-03-28, 21:39
Jag tränade på så gott jag kunde, men undvek saker som gjorde alltför ont. Nu kör jag ju snarare konditionsidrotter. Cykling i lugnt tempo funkade, längdskidåkning också, löpning var det värre med (hade svårt att springa upprätt några veckor) så det lät jag bli.

Jag tror att det är bäst att ta det ganska lugnt och låta det läka ihop. Jag känner fortfarande av det ibland när jag kör tuffa intervaller som jag blir rejält anfådd under trots att det var 8 år sedan. Hade svårt att köra intervaller i 2 år efter.

:( Två år efteråt. Jag har hittills inte gjort något mer ansträngande än dammsugit och cyklat till stan. Det som gör mest ont är hosta och, som Slimfit säger, använda magmusklerna till att t.ex. sätta sig upp.

Slimfit: Hur snabbt gick det över /läkte för dig?

Lizard
2007-03-28, 23:41
Okej, för att knäppa av tråden:


Det finns ett sätt att läka fortare. För att förstå vad jag menar så läker själva benytorna ihop snabbare om de får vara ifred. Tidigare förekom det att läkarna gipsade hela eller halva överkroppen för att påskynda processen. En rutin som lyckligtvis inte förekommer längre.


Detta knep lärde jag mig av legendariske boxaren Lennart Risberg när jag ojade mig för hundrade gången:

"Tejpa en fyrkant runt skadan".
Sagt och gjort. En fyrkant med den tejp jag hade tillgänglig klistrades runt sidan och sen var det inte mer med det.

Effekten? Jo, varje gång du rör dig, på nätterna t ex, så stramar tejpen i skinnet innan du vrider revbenen ur läge. Tejpen varnar dig innan det gör ont. Därmed får du både mer sällan ont och läkningen går några dagar fortare. Läker gör det normalt på mellan 3 - 8 veckor.



Lizard

Slimfit
2007-03-29, 08:31
:( Två år efteråt. Jag har hittills inte gjort något mer ansträngande än dammsugit och cyklat till stan. Det som gör mest ont är hosta och, som Slimfit säger, använda magmusklerna till att t.ex. sätta sig upp.

Slimfit: Hur snabbt gick det över /läkte för dig?

Nu hade jag inte ett helt brutet revben utan en ganska rejäl spricka men det tog nog 4 månader innan jag var tillbaka. Kunde köra övningar som inte smärtade (vilket i stort sätt endast var ben och underarmar). Eftersom man har ett liv vid sidan om träning och läkning så gjorde jag en del "dumma" grejer som drog upp skadan igen vid ett par tillfällen.

Så ett tips är att vänta tills det känns bra och därefter ytterliggare 2-3 veckor för att vara på den säkra sidan, vad gör några veckors missad träning mot att slå upp den igen.

Max
2007-03-29, 21:03
Slimfit: Det där låter riktigt hårt, 4 månader. Men hur hanterade du vardagen, lärde dig sova på rygg (eller sov du på rygg innan?)? Allt känns ju, shamponera sig, dra upp rullgardinen, gå nedför gatukanter osv. Det gör inte ont, men sticker/drar/molar.
Röntgade du eftersom du vet att det var en spricka?

Lizard: Tack för tipset. Skall tejpa mig själv imorgon kväll, låter lite udda men kanske placebo kan hjälpa mig :-)

Max
2007-03-31, 11:35
Hur lång tid tar det innan man känner att det går åt rätt håll, dvs mindre ont. Det har nu gått över en vecka och jag känner ingen skillnad. Jag trodde att det skulle bli gradvis bättre?
Kanske bara är otålig :confused: Men lite orolig blir man

Pellefant
2007-03-31, 11:51
Allt gör ont när du har brutit revbenen. Så är det bara. Själv har jag nog haft av dem bortåt tio gånger och det tar flera veckor innan du kan träna igen. Rör du dig förmycket kommer det surt igen. Vanligtvis på nätterna.

Lizard


Får jag fråga hur det kommer sig att du haft av dem ca tio gånger? Själv har jag haft turen att aldrig brutit något.

Lizard
2007-04-01, 17:51
Får jag fråga hur det kommer sig att du haft av dem ca tio gånger? Själv har jag haft turen att aldrig brutit något.

Thaiboxning oftast. Fått in knän där och den nedre raden har en tendens att vika sig.

Lizard

Pherall
2014-03-27, 06:37
Fick en fin, hård högerkrok i sidan igår och i natt har jag haft så ont att trots ett par Alvedon har det varit omöjligt att somna. Fick lov att sjukskriva mig nyss då jag har ett rörligt jobb =/ Nåja, det kunde ha varit värre, för det känns helt ok att sitta still så nu har jag äntligen tid till att avsluta alla spel jag påbörjat ;)

AlexGBG
2016-05-17, 12:58
Suck, känns som jag nyss åsamkade mig en skada i benpressen(!).

Knäckte till i högra sidans nedersta revben och känns som något hände där. Ömt vid djupa andetag, ömt vid beröring också. Suck...