handdator

Visa fullständig version : Aktiveras iliopsoas vid simmning/cykling?


Tense
2007-03-26, 17:44
Hej, detta kanske var fel forum, i sådana fall ber jag så mycket om ursäkt. I alla fall:

Jag har lyckas dra på mig en muskelinflammation i vänster iliopsoas (tror det är den muskeln).

Mer exakt: tänk dig att du står med fötterna i jämnfota, lyft nu ena benet uppåt, utåt och rakt fram men håll det sträckt; den muskeln det känns i har jag ont i. Jag orienterar och då lyfter man på benen hela tiden för att komma över hinder i skogen.

För att en muskelinflammation ska läka så snabbt så möjligt ska man låta den vila, men man ska göra allt som inte gör ont för att öka blodgenomströmningen, har jag hört. Jag simmande i 40 minuter (1 km) i fredags och det var inga problem tror jag. Men jag är osäker, ty jag i söndags sprang i ca 1 kilometer utan att känns något, sen kom smärtan i låret snabbt och promenaden tillbaka var smärtsam. Från och med i söndags (igår, heh) tränar jag inte överhuvudtaget, jag har sedan smärtan smög fram för tre veckor sedan tränat på som vanligt i tron om att det var träningsvärk. I början gick det över när man sprang och hade annat att tänka på, men sakta men säkert har det blivit värre och inte gått över mellan träningstillfällena. I söndags var det värre än det någonsin varit.

Kan jag vara helt säker på att simming och cykling inte påverkar min inflammerade muskel? För att klargöra igen vilken muskel jag syftar på: ställ dig upp och sträck ut ena benet. Det känns lite under höften; insidan låret.


Alla svar uppskattas djupt.
/Fredrik

sweet_sunny_south
2007-03-27, 14:43
Hej, detta kanske var fel forum, i sådana fall ber jag så mycket om ursäkt. I alla fall:

Jag har lyckas dra på mig en muskelinflammation i vänster iliopsoas (tror det är den muskeln).

Mer exakt: tänk dig att du står med fötterna i jämnfota, lyft nu ena benet uppåt, utåt och rakt fram men håll det sträckt; den muskeln det känns i har jag ont i. Jag orienterar och då lyfter man på benen hela tiden för att komma över hinder i skogen.

För att en muskelinflammation ska läka så snabbt så möjligt ska man låta den vila, men man ska göra allt som inte gör ont för att öka blodgenomströmningen, har jag hört. Jag simmande i 40 minuter (1 km) i fredags och det var inga problem tror jag. Men jag är osäker, ty jag i söndags sprang i ca 1 kilometer utan att känns något, sen kom smärtan i låret snabbt och promenaden tillbaka var smärtsam. Från och med i söndags (igår, heh) tränar jag inte överhuvudtaget, jag har sedan smärtan smög fram för tre veckor sedan tränat på som vanligt i tron om att det var träningsvärk. I början gick det över när man sprang och hade annat att tänka på, men sakta men säkert har det blivit värre och inte gått över mellan träningstillfällena. I söndags var det värre än det någonsin varit.

Kan jag vara helt säker på att simming och cykling inte påverkar min inflammerade muskel? För att klargöra igen vilken muskel jag syftar på: ställ dig upp och sträck ut ena benet. Det känns lite under höften; insidan låret.


Alla svar uppskattas djupt.
/Fredrik


eftersom din tråd handlar om en form av skada så ska tråden nog placeras i träningsskador/rehab.

Men hur som helst så handlar inflammationer om att i det akuta skedet vila o att därefter börja lite lätt med rörelseövningar/styrkeövningar för muskeln. det e självklart viktigt att man går långsamt fram så man inte stressar muskeln o smärtan kommer tillbaka. Jag anser att man vid inflammation kan belasta muskeln till den nivån där det inte gör ont vid själva utförandet av träningen eller efteråt(även dagen efter).

du säger att du simmade 40 minuter i fredags.. kändes det bra när du gjorde det? o efteråt också? Jag tror simning e betydligt mer avslastande för muskeln än löpning o om du inte kände något bekymmer av detta så ska det vara ok enligt mej. Vid löpning så aktiveras iaf iliopsoas eftersom man gör en flexion i höften, den aktiveras även i gående(självklart betydligt mindre dock). även vid cykling använder du dej av den.

om du kan springa eller inte utan smärta vet bara du själv. men om du går efter principen att inte få mer ont varken under träningen eller efter träningen så har du hamnat rätt. lägg dej på en nivå där du känner att du kan träna efter denna princip.

hur vet du att det e en inflammation förresten? har du varit hos läkare? vad sa han i så fall? remitterade/skickade dej till sjukgymnast?

Tense
2007-03-28, 06:23
Tack för svaret sweet_sunny_south.

Ja, jag tror det kändes bra efter simmingen. Det finns många olika sorters smärtor och en del av dem är bra, ibland kan det vara svårt att skilja på dem. Nästa gång jag simmar ska jag bara använda armarna, för att vara helt säker.

Jag är inte säker på att det är en muskelinflammation, men jag har uteslutit träningsvärk, sträckning och muskelbristning. Bristningen ska visst göra mer intensivt ont, det jag har kommer sig smygande vid anstränging. Jag ska boka en tid hos en läkare idag, men får inte tid föränn om två veckor då ortopeden är på semester.

Jag har fått rådet av mina klubbkamrater att vila mycket, men bara att vara i skolan känns lite påfrestande för muskeln; det är ca 800 meter mellan buss och skola, sen är det en del promenader i skolan med. När man kommer hem efter 8 och ½ timme så känns det lite i muskeln. Som myror i en domnad fot fast lite mindre, ungefär. Och om jag då känner av att jag bara går och promenerar, så borde jag definitivt inte springa.

Jag äter VoltarenT tre gånger varje dag, men jag ska prova VoltarenGel istället då jag hört att den ska vara bättre. Innan jag går och lägger mig lägger jag en varm vetepåse på benet, så blodcirkulationen stimuleras.

sweet_sunny_south
2007-03-28, 14:40
Tack för svaret sweet_sunny_south.

Ja, jag tror det kändes bra efter simmingen. Det finns många olika sorters smärtor och en del av dem är bra, ibland kan det vara svårt att skilja på dem. Nästa gång jag simmar ska jag bara använda armarna, för att vara helt säker.

Jag är inte säker på att det är en muskelinflammation, men jag har uteslutit träningsvärk, sträckning och muskelbristning. Bristningen ska visst göra mer intensivt ont, det jag har kommer sig smygande vid anstränging. Jag ska boka en tid hos en läkare idag, men får inte tid föränn om två veckor då ortopeden är på semester.

Jag har fått rådet av mina klubbkamrater att vila mycket, men bara att vara i skolan känns lite påfrestande för muskeln; det är ca 800 meter mellan buss och skola, sen är det en del promenader i skolan med. När man kommer hem efter 8 och ½ timme så känns det lite i muskeln. Som myror i en domnad fot fast lite mindre, ungefär. Och om jag då känner av att jag bara går och promenerar, så borde jag definitivt inte springa.

Jag äter VoltarenT tre gånger varje dag, men jag ska prova VoltarenGel istället då jag hört att den ska vara bättre. Innan jag går och lägger mig lägger jag en varm vetepåse på benet, så blodcirkulationen stimuleras.

Ok så du känner alltså smärta även när du går? jag ska inte svära på det, men man måste skilja på olika typer av smärta. jag gick själv med en muskelinflammation i hamstrings som blev väldigt långdragen o visst kunde det smärta lite vid gång. men denna smärtan tror jag inte att man ska dra för höga växlar på-så länge det bara inte blir värre. en akut inflammation kan ju oxå kännas i början för att sedan klinga av efter några veckor.

om det e en muskelinflammation du har så borde du vila i ungefär 3 veckor från träning initialt för att sedan börja med rörelse- o styrketräning i stegrande tempo. men avvakta o hör vad farbror doktorn har att säga.

Tense
2007-03-29, 17:31
Du har inte några andra tips att dela med dig av från din olyckligt långdragna inflammation i hamstrings?
Simmade du mycket? Lägga upp benet på en stol när man sitter, streching dagligen (väldigt lätt men ofta), massage, varm vetepåse på kvällen, kost (jag har hört något om att vitamin E är viktigt vid muskelinflammation, ska kolla upp det)?

Fick en tid hos doktorn fredagen om 2 veckor och en dag, jag tycker det vore dumt om jag skulle "slarva bort" dessa två vilo veckor med att göra fel grejer.

Återigen, tack så jättemycket för dina svar.

sweet_sunny_south
2007-03-29, 20:15
Du har inte några andra tips att dela med dig av från din olyckligt långdragna inflammation i hamstrings?
Simmade du mycket? Lägga upp benet på en stol när man sitter, streching dagligen (väldigt lätt men ofta), massage, varm vetepåse på kvällen, kost (jag har hört något om att vitamin E är viktigt vid muskelinflammation, ska kolla upp det)?

Fick en tid hos doktorn fredagen om 2 veckor och en dag, jag tycker det vore dumt om jag skulle "slarva bort" dessa två vilo veckor med att göra fel grejer.

Återigen, tack så jättemycket för dina svar.


nja, det bästa tipset vid en sån här skada e att ha tålamod, att göra sina övningar i vått o torrt även hur pissigt det för tillfället känns. nej jag simmade faktis aldrig utan ja kunde börja belasta ganska tidigt med lätt löpning. men att simma e nog bra om man inte kan belasta så värst mycket.

ja, alla de åtgärder som du tar upp e bra för de e smärtlindrande o vissa av dem stimulerar oxå läkningen lite smått. värme, kyla, akupunktur, ultraljud, TENS(elektrisk nervstimulering) o fysisk träning(som inte gör ont såklart då) e andra smärthämmande, o några till viss del, läkande metoder.

Angående kosten så kan jag tipsa om att t.ex. undvika mejeriprodukter o rött kött. mycket intag av dessa livsmedel stimulerar till inflammation o skulle teoretiskt kunna göra så att en inflammation inte ger med sig. Vitamin E har jag ej koll på, men du kan ju försöka ta reda på det och andra grejer som hämmar inflammation.

självklart e det nog ändå bäst att vänta vad farbror doktorn har att säga, meddela gärna här efter besöket vad han sa!