handdator

Visa fullständig version : Tips på tuff bil för schysst pris


hultman
2007-03-26, 14:59
Yes, nu är det fanimej dags att skaffa sig en biljävel. Den ska ha riktigt bra tryck (okej, inte riktigt bra, men minst 180 hk), vara snygg och tuff. Familjeracer är intressant, och jag har funderat på nya Seat Leon FR:

http://www.pistonheads.com/pics/news/13935/seat_leon_fr_2006-L.jpg

Den ska vara begagnad, max 3 år, och kosta max 175 lax på ett ungefär (gärna billigare). Något som gått mer än 4.000 mil är heller inte intressant. Är det någon som har något tips på en bra och tuff bil, eller tycker någonting om Seat Leon FR?

HerrArne
2007-03-26, 15:00
Civic Type-R?

hultman
2007-03-26, 15:04
Civic Type-R?

Kikat på den med, men den är lite mindre med sina tre dörrar. Dock snygg.

HerrArne
2007-03-26, 15:08
Kikat på den med, men den är lite mindre med sina tre dörrar. Dock snygg.

Jo, insteg i baksäte är lite krångligt. Men inte ska du sitta bak? *whistle*

Provkör. CTRens bästa kvalitéer syns varken på utsidan eller i faktablad men upplevs bakom ratten på ett väldigt direkt sätt. *cupid*

psirus
2007-03-26, 15:10
med risk för att bli ner körd i marken skoda octavia rs?

Arnesson
2007-03-26, 15:11
Golf gti borde gå att klämma in med lite prut.

hultman
2007-03-26, 15:18
Jo, insteg i baksäte är lite krångligt. Men inte ska du sitta bak? *whistle*

Provkör. CTRens bästa kvalitéer syns varken på utsidan eller i faktablad men upplevs bakom ratten på ett väldigt direkt sätt. *cupid*

Lär ju vara dyrare försäkring på typ Civic type R än på Seaten? Många -25are som kör Civicen :D

psirus:
Tänkt på det jag också. Tycker den är rätt schysst faktiskt, och är man homo så kan man ju styla upp den lite också. Har dock ingen aning om vad det är för kvalitet på Skoda.

Arnesson:
Gti kostar nästan 300 lax ny. Man får nog ingen snygg GTI - för den gamla modellen är ful - för schysst pris :/

HerrArne
2007-03-26, 15:22
Lär ju vara dyrare försäkring på typ Civic type R än på Seaten? Många -25are som kör Civicen :D


Troligen. Har ingen aning vad heförsäkringen går lös på (det var vagnsskada på min när jag hade den), men kan inte minnas att jag baxnade av halvförsäkringen iallafall.

tp_88
2007-03-26, 15:35
http://www.blocket.se/vi/11280975.htm?ca=17_s , lätt.

hultman
2007-03-26, 15:57
http://www.blocket.se/vi/11280975.htm?ca=17_s , lätt.

Antagligen importerad :/

Liten Men Fet
2007-03-26, 15:58
En Subaro Impreza GT turbo kanske?
Framhjulsdrift är inte så upphetsande i längden.

Dav0d
2007-03-26, 16:05
Antagligen importerad :/

Är det en stor nackdel ? Isåfall varför ?

tp_88
2007-03-26, 16:06
Är det en stor nackdel ? Isåfall varför ?
+1. Finns fördelar med import.

hultman
2007-03-26, 16:07
En Subaro Impreza GT turbo kanske?
Framhjulsdrift är inte så upphetsande i längden.

Finns ingen Subaru Impreza GT i hela Sverige (antar att de inte görs längre?) som inte gått över 10.000 mil. Det är problemet med Imprezorna; det är bara galningar som köper dom :D

Brooklyn
2007-03-26, 16:09
Finns ingen Subaru Impreza GT i hela Sverige (antar att de inte görs längre?) som inte gått över 10.000 mil. Det är problemet med Imprezorna; det är bara galningar som köper dom :D

min kompis har gått 9600mil. :D

huldz
2007-03-26, 16:09
För 175 lax så får du nog en hyfsad Saab 9-3 aero sportsedan. Fina bilar!

hultman
2007-03-26, 16:11
min kompis har gått 9600mil. :D

Fy fan. Varför åkte han inte bil istället? :D

Baan
2007-03-26, 16:44
En Golf 05a GTI på 200 häst bör inte vara omöjlig att få för en 175k..
en 04a A3 TFSI 2.0 quattro för också ligga på något liknande. Seaten har säkert liknande motor som både Golfen och Audin, så där är det nog lite vad man själv föredrar. Självklart är bilarna knappast identiska om man kör dom men motorkaraktären bör inte skilja sig så jättedramatiskt åt.

Är det en större bil du är ute efter?

hultman
2007-03-26, 17:00
En Golf 05a GTI på 200 häst bör inte vara omöjlig att få för en 175k..
en 04a A3 TFSI 2.0 quattro för också ligga på något liknande. Seaten har säkert liknande motor som både Golfen och Audin, så där är det nog lite vad man själv föredrar. Självklart är bilarna knappast identiska om man kör dom men motorkaraktären bör inte skilja sig så jättedramatiskt åt.

Är det en större bil du är ute efter?

Fyra pers ska kunna åka i den i några timmar, så en liten kupé är inte på tals. Seaten är i minsta laget tycker jag. Golf är dyrare än Seaten, samt mindre. Tror den ligger på runt 70.000 dyrare ny med samma utrustning, och då tar jag hellre Seaten. Funderar även på Passat och A4. Vill dock inte ha en långmilare, och motorn ska det vara tryck i. Tror inte man får en relativt ny bil av någon av dessa med schysst utrustning för det priset :/

Metal_boy_
2007-03-26, 17:02
För 175 lax så får du nog en hyfsad Saab 9-3 aero sportsedan. Fina bilar!

Menar du den senare modellen?

Baan
2007-03-26, 17:38
Fyra pers ska kunna åka i den i några timmar, så en liten kupé är inte på tals. Seaten är i minsta laget tycker jag. Golf är dyrare än Seaten, samt mindre. Tror den ligger på runt 70.000 dyrare ny med samma utrustning, och då tar jag hellre Seaten. Funderar även på Passat och A4. Vill dock inte ha en långmilare, och motorn ska det vara tryck i. Tror inte man får en relativt ny bil av någon av dessa med schysst utrustning för det priset :/

Hmmmmmmmmmm en 3.0 V6 A4 går väl få för 175k men då snackar vi tre år gammal och en 4000-5000 mil. Ingen jättevanlig modell heller tror jag. Går nog få en -05a 1.8ts för runt 175k. Med quattro kan bli tufft att få för 175k om det ska vara låga mil (en -05a).

En två år gammal Passat med TFSI motorn på 200 häst och en 3-4k mil bör gå få runt 175k.. men verkar inte direkt finnas många på blocket att kolla på. Finns också en del V6or, motorerna från Golf V6 och R32an antar jag, dom bör gå hitta också för en lagom peng.

Liten Men Fet
2007-03-26, 17:41
Fyra pers ska kunna åka i den i några timmar, så en liten kupé är inte på tals. Seaten är i minsta laget tycker jag. Golf är dyrare än Seaten, samt mindre. Tror den ligger på runt 70.000 dyrare ny med samma utrustning, och då tar jag hellre Seaten. Funderar även på Passat och A4. Vill dock inte ha en långmilare, och motorn ska det vara tryck i. Tror inte man får en relativt ny bil av någon av dessa med schysst utrustning för det priset :/

Vad menar du med det? Köper du en framhjulsdriven bil med 200 hk så åker jag ifrån dig med min rostiga saab 900 lätttrycksturbo som jag skruvat lite på.

Köper du en med fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift så kommer du ha kul även när det är snö eller blött ute, framhjulsdrift spinner och understyr bara.
Vidare så tycker jag du skaffa något med turbo annars blir det för dyrt att trimma när du tröttnat på effekten.

Baan
2007-03-26, 17:41
Om du vill få fram alla gångbara modeller för det du tänkt lägga ut samt årsmodell och mil så använd dig av teknikensvarld.se och där tar du bilpriser och sen är det bara kolla alla möjliga modeller du kan komma på. Stämmer väldigt bra faktiskt, kanske liiiiite lägre priser än det egentligen är men överlag så funkar det bra.

Stenberg
2007-03-26, 19:02
För 175 lax så får du nog en hyfsad Saab 9-3 aero sportsedan. Fina bilar!

"Killar med liten k*k kör Saab turbo"

Vanligt förekommande bilrutedekal på Volvo-bilar (helst 240 / 740) i Norrland ;)

Jazen
2007-03-27, 16:49
http://www.blocket.se/vi/11268894.htm?ca=5_s
skulle dock aldrig köpa subaru själv, men den va väl rätt hyffsad till mil o pris....

nutz
2007-03-27, 19:39
Subaru har en MYCKET låg felprocent på deras bilar enligt bilbesiktningen.

hobbitar
2007-03-27, 20:16
Köp en OPEL CALIBRA:
http://www.speedsociety.de/pictures/cars/507/detail/vote_507_opel_calibra_4x4_turbo.jpg

http://web.carsguru.ru/web/photo/opel_calibra_20_turbo_coupe_1.jpg

http://www.karosserie-roggan.de/el/show_opel_calibra.jpg

http://www.suponix.com/images/portfolio/3d/opel/01_opel_calibra_suponix.com.jpg

http://www9.yatego.com/images/44a514921caa48.0/calibra.JPG

Fettecke
2007-03-27, 20:30
http://www.blocket.se/vi/11233335.htm?ca=3_s

ligne
2007-03-27, 20:49
Renault Sport Clio V6

mittmonterad motor 3,0l (226hp) och 4-hjulsdrift


http://www.blocket.se/vi/11230857.htm?ca=23_11_s

dojjan
2007-03-27, 21:13
http://www.blocket.se/vi/11234681.htm?ca=23_10_s

Kanon, dessutom 100 mer hästar än du ville ha! :thumbup:

Sen har du 50 000 över att sminka den för :D

flenders
2007-03-27, 21:56
http://www.blocket.se/vi/11234681.htm?ca=23_10_s

Kanon, dessutom 100 mer hästar än du ville ha! :thumbup:

Sen har du 50 000 över att sminka den för :DHan sa att den skulle gått under 4000 mil, ditt förslag har hunnit jorden runt några gånger.

daja
2007-03-27, 22:07
http://www.blocket.se/vi/10206792.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/10867985.htm?ca=11_s

daja
2007-03-27, 22:11
http://www.blocket.se/vi/11275881.htm?ca=11_s

oksiv1
2007-03-27, 22:13
En Golf R32 kanske?
http://www.blocket.se/vi/10839452.htm?ca=15_s

daja
2007-03-27, 22:15
http://www.blocket.se/vi/11096505.htm?ca=11_s

daja
2007-03-27, 22:17
http://www.blocket.se/vi/10886053.htm?ca=11_s

Baan
2007-03-27, 22:46
Fan, man undrar om vissa kan läsa. Han har ju sagt inga gamla bilar samt att det ska gå resa långt i dom utan att man är helt sönderkörd när man kommer fram.

nutz
2007-03-29, 15:52
(jag fnissar lite när det postas Ford)

bertbert
2007-03-29, 16:27
tp_88 är den enda med koll på läget här

pragmatist
2007-03-29, 16:31
Volvo S40 T5 (nya modellen) går att hitta för under 175,000:-. Går säkert att hitta en S60 T5/AWD (-04 eller nyare) också om man är villig att pruta lite.

Audi A4 1.8T Quattro är inget dumt alternativ det heller.

Baan
2007-03-29, 21:10
Volvo S40 T5 (nya modellen) går att hitta för under 175,000:-. Går säkert att hitta en S60 T5/AWD (-04 eller nyare) också om man är villig att pruta lite.

Audi A4 1.8T Quattro är inget dumt alternativ det heller.

1.8T är knappast någon jätterolig bil att köra. 1.8TS har väl lite mer sportiga egenskaper. Men för dom pengarna ska han ju lätt kunna hitta en fetare A4a än så, t ex 3.0a ska inte vara omöjlig alls. Kanske även med quattro om man är brutal på att pruta.

Baan
2007-03-29, 21:14
Får rätta mig själv där. Om man hittar en icke-extrautrustad A4a 3.0 så kommer man undan billigt. När jag kikat runt nu så verkar varenda en vara riklig utrustad och då hamnar man en gansak bra bit över föreslagen budget tyvärr.

chidde
2007-03-30, 01:34
SAAB 9-3 aero borde väl vara ett hett alternativ?

03:an för 180 kkr ser ju riktigt schysst ut

sen är du ju faktiskt ute efter en bil med tryck i,
oftast är det ju galningar och idioter som kör dessa bilarna så man kan nog inte hitta nån som är "damkörd"

äger man en CTR, GTI eller vad det nu är så lär man ju inte ha hållt hastigheterna alltför ofta :D

Fatalist
2007-03-30, 04:59
Eftersom jag åkte en igår, och de är så jävla roliga att köra - en beg. Audi S4!

http://www.blocket.se/vi/11198048.htm?ca=18_s

Där är en med liten motor, billig / mil!

Yxel
2007-03-30, 05:28
http://www.blocket.se/vi/11264329.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/7324128.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/11050898.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/10846269.htm?ca=2_s

ok lite väl törstig, men undan lär det gå ;)

daja
2007-03-30, 08:01
http://www.blocket.se/vi/11264329.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/7324128.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/11050898.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/10846269.htm?ca=2_s

ok lite väl törstig, men undan lär det gå ;)

nu önskade han ju tips på bilar som inte gått mer än runt 4000

Baan
2007-03-30, 12:04
Att läsa vad trådstartaren faktiskt ville ha är brutalt överskattat?

Kwon
2007-03-30, 12:08
Haha Baan e så skön, det kan vara pga att det är vår (vårkänslor etc), men jag tycker verkligen att Baan är en av de skönaste bosniska individer som jag påträffat!

Det jag undrar över är dock om han sitter och skrattar bakom vissa inlägg (tex ett inlägg som det senaste) eller om han är gravallvarlig. :)

Baan
2007-03-30, 12:12
Den här kanske? Ev skumt lite mil för tre år, men kan ju vara någon som bara glidit i stan lite. Borde gå pruta ner till en 180k kanske 175k.
http://www.blocket.se/vi/11225962.htm?ca=15_s
samma sak på denna då
http://www.blocket.se/vi/10992657.htm?ca=15_s

Baan
2007-03-30, 12:13
Haha Baan e så skön, det kan vara pga att det är vår (vårkänslor etc), men jag tycker verkligen att Baan är en av de skönaste bosniska individer som jag påträffat!

Det jag undrar över är dock om han sitter och skrattar bakom vissa inlägg (tex ett inlägg som det senaste) eller om han är gravallvarlig. :)

Mm, du är också en av de skönaste Kwonkillar jag träffat :)

Baan
2007-03-30, 12:18
Kan väl säga att jag tuggar fradga när folk inte läser rätt ;)

Kwon
2007-03-30, 12:30
Kan väl säga att jag tuggar fradga när folk inte läser rätt ;)

Källa (En bild) på det? :D

J.Saarela
2007-03-30, 12:35
[QUOTE=hobbitar;2189228]Köp en OPEL CALIBRA:
http://www.speedsociety.de/pictures/cars/507/detail/vote_507_opel_calibra_4x4_turbo.jpg

http://web.carsguru.ru/web/photo/opel_calibra_20_turbo_coupe_1.jpg

Även kallad Turk-Porsche

Liten Men Fet
2007-03-30, 12:38
Sen vill jag nog lägga in en påpekan:
Jag tycker skicket på bilen är betydligt viktigare än antalet mil den gått, en mycket välskött bil som har gått 10000 mil skulle jag hellre köpa än en som gått 4000 mil men körts av någon som är ointresserad bara servat den efter boken men inte bryr sig om att städa/tvätta och lyssna efter fel.

Vad tror ni förresten sliter mest 10 000 mil på motorvägen/landsvägen eller 4000 mil i stan?

Dessutom är ju en bil som gått lite längre betydligt billigare.

Speedy
2007-03-30, 12:50
visst är det bra när de har gått längre sträckor å andra sidan har den då troligvis körts fortare vilket sliter mer...i stan är det ju alla kort körningar som sliter motorn hinner inte bli varm och så vidare..så är nog vilket som..beroende på förare också..

Liten Men Fet
2007-03-30, 12:55
visst är det bra när de har gått längre sträckor å andra sidan har den då troligvis körts fortare vilket sliter mer...i stan är det ju alla kort körningar som sliter motorn hinner inte bli varm och så vidare..så är nog vilket som..beroende på förare också..

Absolut föraren betyder mest men om du sen räknar med alla extra stopp i stan, alla växlingar och slirandet på kopplingen, körandet över fartgupp osv så sliter det garanterat med än landsväg. Farten är ju inte så avgörande man ligger ju inte och pressar i 200 utan snarare mellan 80-120.
Lägg till risken för dörruppslag, påbackningar, mm....

Baan
2007-03-30, 12:56
Sen vill jag nog lägga in en påpekan:
Jag tycker skicket på bilen är betydligt viktigare än antalet mil den gått, en mycket välskött bil som har gått 10000 mil skulle jag hellre köpa än en som gått 4000 mil men körts av någon som är ointresserad bara servat den efter boken men inte bryr sig om att städa/tvätta och lyssna efter fel.

Vad tror ni förresten sliter mest 10 000 mil på motorvägen/landsvägen eller 4000 mil i stan?

Dessutom är ju en bil som gått lite längre betydligt billigare.

Fina landsvägsmil är bara kvalificerat skitsnack. Körning med bilen sliter, det är inget mer med det. Självklart sliter högre hastigheter än lägre också. Även om det är någon som är Sveriges bästa förare när dte gäller att köra fint, så hur fan ska en lekman veta att bilen verkligen är välskött? Att den är nytvättat och verkar ok vid provkörning säger inget om ev fel du hittar veckorna efter när du kör den till mekanikern eller liknande.

Yes
2007-03-30, 13:04
Fina landsvägsmil är bara kvalificerat skitsnack.
Att all användning sliter på bilen är förstås uppenbart, men varför skulle det vara skitsnack att det spelar roll hur bilen använts?

På korta, frekventa, sträckor körs motorn oftast kall, smörjningen funkar inte lika bra, det kan bildas kondens m.m. Sen kan det även vara intressant hur bilen körts som ny.

Baan
2007-03-30, 13:06
Att all användning sliter på bilen är förstås uppenbart, men varför skulle det vara skitsnack att det spelar roll hur bilen använts?

På korta, frekventa, sträckor körs motorn oftast kall, smörjningen funkar inte lika bra, det kan bildas kondens m.m. Sen kan det även vara intressant hur bilen körts som ny.

Absolut, håller med. Största problemet är dock veta om det är fina vardagsmil körda av den skillade föraren Gösta, 50 eller om det bara är skitsnack för att sälja bilen. Det är därför jag tycker det är säkrare köpa en nyare bil och betala lite extra för få mil en att köpa en gammal bil och tro på¨att man kan avgöra om det är fina mil eller inte. Det är nog väldigt svårt för medelsvensson.

Speedy
2007-03-30, 13:10
köper man dock bilen av Gösta 50+ är ju risken stor att han kört den så :)

sen ska man inte vara uppmärksam på om det är tex greta 75 som kört den i 3000 mil och aldrig varvat över 3k då ska man vara noga att inte rusa upp den i höra varv det första man gör...krävs en riktig inkörning efter sån användning..sakta öka belastning och dyl...

Baan
2007-03-30, 13:23
köper man dock bilen av Gösta 50+ är ju risken stor att han kört den så :)

sen ska man inte vara uppmärksam på om det är tex greta 75 som kört den i 3000 mil och aldrig varvat över 3k då ska man vara noga att inte rusa upp den i höra varv det första man gör...krävs en riktig inkörning efter sån användning..sakta öka belastning och dyl...

En annan sak när man möter Gösta där så om det är nu en sportigare bil så är det inte omöjligt att Gösta säljer den åt någon annans räkning, säg Göstas son Jonny som kör som en galning och haft bilen på pappa. Jonny är ju smart och vet vad som säljer :)

Vet inte hur vanligt det är, men jag vet att det förekommer. Men visst finns det äldre personer som kör lugnt men som ändå gillar lite starkare motorer.

Liten Men Fet
2007-03-30, 13:37
köper man dock bilen av Gösta 50+ är ju risken stor att han kört den så :)

sen ska man inte vara uppmärksam på om det är tex greta 75 som kört den i 3000 mil och aldrig varvat över 3k då ska man vara noga att inte rusa upp den i höra varv det första man gör...krävs en riktig inkörning efter sån användning..sakta öka belastning och dyl...

Den bilen skulle inte jag köpa, kopplingen kommer vara utsliten och bromsarna kommer kärva och vara rostiga eftersom hon inte använt dom.

@Baan: Självklart är det mer eller mindre omöjligt att veta hur bilen körts men man kan ju dra lite slutsatser av vem det är som haft den innan, bor människan på vichan så ärden nog inte körd lika mycket i stan som om han/hon bor i göteborg eller stockholm. Bor han i norrland är den inte utsatt för lika mycket salt osv, det är ju inte hjärnkirurgi direkt.
Ska man köpa en begagnad bil för 150-200 000 så är man ju nästa dumsnål om man inte låter nån verkstad inspektera den innan man köper den, speciellt om man inte kan bilar så bra själv.

David86
2007-03-30, 13:38
Fina landsvägsmil är bara kvalificerat skitsnack. Körning med bilen sliter, det är inget mer med det. Självklart sliter högre hastigheter än lägre också. Även om det är någon som är Sveriges bästa förare när dte gäller att köra fint, så hur fan ska en lekman veta att bilen verkligen är välskött? Att den är nytvättat och verkar ok vid provkörning säger inget om ev fel du hittar veckorna efter när du kör den till mekanikern eller liknande.
Absolut inte, tvärtom är hur bilen körts avsevärt mycket mer avgörande för skicket på bilen än miltalet. Lågmilare är snarare en varningsklocka för att bilen gått mycket i stan. Finns säkert många fall där en 10 000 milare är i sämre skick än en 20 000 milare.

Hos mina föräldrar brukade jag köra en sträcka på 1.5 mil in till närmsta stad, under hela den biten använde jag bromsarna ca 2 gånger och växlade kanske 10 gånger. Nu kör jag dagligen en sträcka på 1 mil inne i malmö och där måste jag bromsa minst 10 gånger och växla minst 30 gånger.

Egentligen skulle man haft en körtidsklocka i bilen också, gärna en räknare som visar total genomsnittshastighet under hela bilens livslängd.

Baan
2007-03-30, 13:46
Absolut inte, tvärtom är hur bilen körts avsevärt mycket mer avgörande för skicket på bilen än miltalet. Lågmilare är snarare en varningsklocka för att bilen gått mycket i stan. Finns säkert många fall där en 10 000 milare är i sämre skick än en 20 000 milare.

Hos mina föräldrar brukade jag köra en sträcka på 1.5 mil in till närmsta stad, under hela den biten använde jag bromsarna ca 2 gånger och växlade kanske 10 gånger. Nu kör jag dagligen en sträcka på 1 mil inne i malmö och där måste jag bromsa minst 10 gånger och växla minst 30 gånger.

Egentligen skulle man haft en körtidsklocka i bilen också, gärna en räknare som visar total genomsnittshastighet under hela bilens livslängd.

Att bromsa sällan är knappast positivt, och bromsar är något man sliter på och byter ut efter en viss tid i vilket fall. Några ordentliga inbromsningar är inte alls negativt egentligen. Det finns så många faktorer som påverkar skicket på bilen så man kan inte lita på när någon säger tjejkörd på landsvägen, men självklart är en jämnare rytm lättare att hålla i bonnetorp än i göteborg. Mao kan Gösta från Bonnetorp köra lugnt och jämnt med Göte från Göteborg är tvungen att köra i jämn rytm, gasa bromsa etc. Är miltalen någorlunda jämna så visst ska mna ta bilen från den mindre orten, men när det är så stor skillnad som 3000 tilll 10000 mil så ska man absolut ta bilen med 3k mil. Hur bra man än kör en bil en så lång sträcka så är det massa slitdelar som ska bytas då, och det kostar.

Speedy
2007-03-30, 13:47
Den bilen skulle inte jag köpa, kopplingen kommer vara utsliten och bromsarna kommer kärva och vara rostiga eftersom hon inte använt dom.




precis vad jag ville få fram var inte lika grundlig som du :)

Yes
2007-03-30, 14:06
Absolut, håller med. Största problemet är dock veta om det är fina vardagsmil körda av den skillade föraren Gösta, 50 eller om det bara är skitsnack för att sälja bilen. Det är därför jag tycker det är säkrare köpa en nyare bil och betala lite extra för få mil en att köpa en gammal bil och tro på¨att man kan avgöra om det är fina mil eller inte. Det är nog väldigt svårt för medelsvensson.
Sant, det kan helt klart vara svårt att bedöma skicket på en bil för medelsvensson som antagligen inte har jättebra koll. För att göra en riktigt bra bedömning ska man helst ha tidigare erfarenhet av modellen i fråga och allmänt goda kunskaper om bilar.

För egen del går jag väldigt mycket på ägaren. Jag har skruvat en del med bilar men jag har inte tillräckligt bra koll på olika märken/modeller för att kunna göra en jättebra bedömning(om det inte är en Nissan 200sx *rolleyes* ). Jag kollar det allmäna skicket och försäkrar mig om att det inte är några uppenbara fel, sen snackar jag skit med ägaren. De flesta klarar inte av att ljuga eller på annat sätt försöka ge ett falskt intryck under längre tid. Märker man att det är en ärlig person kan man i varje fall till ganska stor del lita på det som sägs om bilen, speciellt om det är en ärlig person som också vet något om bilar.

Det bästa jag stött på var nog en herre som inte ens kunde öppna huven på sin bil. Jag drar i spaken, går fram för att öppna men står där och låtsas vara oförstående när jag ber om hjälp. Ägaren kliar sig i huvudet och börjar kolla och pilla. Grejen var att huven öppnades framme vid vindrutan, något jag visste - han gjorde inte det. Den bilen var antagligen inte särskilt välservad. :D

David86
2007-03-30, 14:21
Att bromsa sällan är knappast positivt, och bromsar är något man sliter på och byter ut efter en viss tid i vilket fall. Några ordentliga inbromsningar är inte alls negativt egentligen. Det finns så många faktorer som påverkar skicket på bilen så man kan inte lita på när någon säger tjejkörd på landsvägen, men självklart är en jämnare rytm lättare att hålla i bonnetorp än i göteborg. Mao kan Gösta från Bonnetorp köra lugnt och jämnt med Göte från Göteborg är tvungen att köra i jämn rytm, gasa bromsa etc. Är miltalen någorlunda jämna så visst ska mna ta bilen från den mindre orten, men när det är så stor skillnad som 3000 tilll 10000 mil så ska man absolut ta bilen med 3k mil. Hur bra man än kör en bil en så lång sträcka så är det massa slitdelar som ska bytas då, och det kostar.
På vilket sätt är det negativt att bromsa sällan? Kör du mer än en mil i veckan så används bromsarna så pass mycket att dem inte far illa. Så länge man inte är ute efter att slå tidrekord på en bana mår bilen och plånboken bäst av att bromsa så sällan som möjligt.

Exempel : Du ser att det är rött ljus 100 meter fram, håller du samma hastighet ända fram och bromsar sista biten, eller släpper du gasen helt för att rulla sista biten? Det sistnämda sparar både bränsle och bromsar.

Baan
2007-03-30, 16:51
På vilket sätt är det negativt att bromsa sällan? Kör du mer än en mil i veckan så används bromsarna så pass mycket att dem inte far illa. Så länge man inte är ute efter att slå tidrekord på en bana mår bilen och plånboken bäst av att bromsa så sällan som möjligt.

Exempel : Du ser att det är rött ljus 100 meter fram, håller du samma hastighet ända fram och bromsar sista biten, eller släpper du gasen helt för att rulla sista biten? Det sistnämda sparar både bränsle och bromsar.

Kärringbromsningar känns knappt på bromsarna, för att hålla dom i skick bör man bromsa ordentligt lite då och då, nästan så ABSen tar i dvs. Bromsarna slits hur du än kör, och behöver bytas efter x+-1 antal år. Att hårdbromsa lite kan även fungera som kontroll.

Liten Men Fet
2007-03-30, 17:14
Att bromsa sällan är knappast positivt, och bromsar är något man sliter på och byter ut efter en viss tid i vilket fall. Några ordentliga inbromsningar är inte alls negativt egentligen. Det finns så många faktorer som påverkar skicket på bilen så man kan inte lita på när någon säger tjejkörd på landsvägen, men självklart är en jämnare rytm lättare att hålla i bonnetorp än i göteborg. Mao kan Gösta från Bonnetorp köra lugnt och jämnt med Göte från Göteborg är tvungen att köra i jämn rytm, gasa bromsa etc. Är miltalen någorlunda jämna så visst ska mna ta bilen från den mindre orten, men när det är så stor skillnad som 3000 tilll 10000 mil så ska man absolut ta bilen med 3k mil. Hur bra man än kör en bil en så lång sträcka så är det massa slitdelar som ska bytas då, och det kostar.

Det ska inte vara några slitdelar som ska bytas innan 10 K mil, möjligtvis bromsklossar och kanske kamrem. Inte ens efter 20 K mil brukar man ha bytt speciellt mycket. Men det är klart en riktigt fin bil som gått 3000 mil är bättre än en riktigt fin bil som gått 10 000 mil. Men man får ju betala en hel den mer.

Liten Men Fet
2007-03-30, 17:15
Kärringbromsningar känns knappt på bromsarna, för att hålla dom i skick bör man bromsa ordentligt lite då och då, nästan så ABSen tar i dvs. Bromsarna slits hur du än kör, och behöver bytas efter x+-1 antal år. Att hårdbromsa lite kan även fungera som kontroll.

Ja men det går ju att fisa runt både i stan och på landsbygden så jag förstår inte skillnaden, dessutom används ju bromsen mer när man bromsar från 110 än 50.

Baan
2007-03-30, 17:26
Det ska inte vara några slitdelar som ska bytas innan 10 K mil, möjligtvis bromsklossar och kanske kamrem. Inte ens efter 20 K mil brukar man ha bytt speciellt mycket. Men det är klart en riktigt fin bil som gått 3000 mil är bättre än en riktigt fin bil som gått 10 000 mil. Men man får ju betala en hel den mer.

Det är en hel del som som servas vid den tiden, det är ganska regelbundna serviceintervall efter 5k mil eller något sånt. Självklart är det upp till en själv hur välvårdad bil man vill ha, det går säkerligen att göra ungefär det du säger och göra väldigt få ingrepp i bilen, men då är det inte en välvårdad bil vi snackar om.

Edit: En annan tanke är att när man köper en bil privat som gått en 10k mil så är det lätthänt att man får en del investeringar som man får göra i bilen sen, som du säger kamrembyte och en del annat. När man adderar ihop allt är det inte så billigt längre.

Ja men det går ju att fisa runt både i stan och på landsbygden så jag förstår inte skillnaden, dessutom används ju bromsen mer när man bromsar från 110 än 50.

Det går kärringbromsa i alla hastigheter om man så vill, men visst. Poängen var iaf att bromsar är något man får renovera/byta i vilket fall, sen om någon bromsar optimalt och någon suboptimalt ändrar det inte faktumet att det är något som får bytas efter en 10-15k mil ändå.

hultman
2007-03-30, 18:18
Jag köper aldrig en bil som gått över 4.000 mil. Inte för att jag tror att de rasar ihop efter en vecka, utan just för att jag har tummen mitt i handen och knappast något utrymme för extrakostnader i form av utbytta delar. Hellre köper jag då en nyare och mindre använd bil för mer pengar. Många fina tips har ni kommit med iaf. Saab 9-3 och Audi A4 är bra exempel, men skulle helst vilja lägga runt 150.000 som ett maximum så man har råd att lägga lite deg på bensin och sånt :D Brudens farsa säljer Audi, VW, Seat, Skoda och Honda, så de är väl mest intressanta egentligen. Får väl gå och höra vad han säger, men man ska väl iofs inte lyssna så mycket på en bilförsäljare =D

Liten Men Fet
2007-03-30, 18:42
Det är en hel del som som servas vid den tiden, det är ganska regelbundna serviceintervall efter 5k mil eller något sånt. Självklart är det upp till en själv hur välvårdad bil man vill ha, det går säkerligen att göra ungefär det du säger och göra väldigt få ingrepp i bilen, men då är det inte en välvårdad bil vi snackar om.

Edit: En annan tanke är att när man köper en bil privat som gått en 10k mil så är det lätthänt att man får en del investeringar som man får göra i bilen sen, som du säger kamrembyte och en del annat. När man adderar ihop allt är det inte så billigt längre.



Det går kärringbromsa i alla hastigheter om man så vill, men visst. Poängen var iaf att bromsar är något man får renovera/byta i vilket fall, sen om någon bromsar optimalt och någon suboptimalt ändrar det inte faktumet att det är något som får bytas efter en 10-15k mil ändå.

Jag äger själv bil, en saab 900 som gått 37 000 mil, min brorsa har haft 5-6 mer eller mindre hårt begagnade bilar. Föräldrarna har haft ett par bilar sen jag växte upp. Jag vill gärna veta vad som behöver bytas efter hand efter sådär 10-15 000 mil?
Förutom då kamrem på de bilar som har det och bromsklossar. Tycker inte vi ska räkna oljebyten, filter eller tändstift då det är slitdelar. Inte däck heller.
Räkna upp 5 saker som brukar behövas bytas innan 15 000 mil.
Jag kanske kan lära mig något.

Metal_boy_
2007-03-30, 18:59
Det bästa jag stött på var nog en herre som inte ens kunde öppna huven på sin bil. Jag drar i spaken, går fram för att öppna men står där och låtsas vara oförstående när jag ber om hjälp. Ägaren kliar sig i huvudet och börjar kolla och pilla. Grejen var att huven öppnades framme vid vindrutan, något jag visste - han gjorde inte det. Den bilen var antagligen inte särskilt välservad. :D

Man kräver ju papper på serving så det spelar ju ingen roll. Det är ju inget svårt att lämna in bilen för sakerna som ska fixas om man vill betala för det. Jag skulle nog se det som en bra grej om gubben inte kan öppna huven, men att bilen är servad som den ska och i fint skick.

Baan
2007-03-30, 19:44
Jag äger själv bil, en saab 900 som gått 37 000 mil, min brorsa har haft 5-6 mer eller mindre hårt begagnade bilar. Föräldrarna har haft ett par bilar sen jag växte upp. Jag vill gärna veta vad som behöver bytas efter hand efter sådär 10-15 000 mil?
Förutom då kamrem på de bilar som har det och bromsklossar. Tycker inte vi ska räkna oljebyten, filter eller tändstift då det är slitdelar. Inte däck heller.
Räkna upp 5 saker som brukar behövas bytas innan 15 000 mil.
Jag kanske kan lära mig något.

Öppna din servicebok så ser du vad som ska kollas och bytas. Är slitdelarna gratis menar du? Servar man bilen själv kanske det inte är så dyrt, men adderar man ihop allt så blir det några tusenlappar är jag ganska säker på. Ju fler mil bilen har gått desto tajtare och "seriösare" serviceintervaller är det, iaf för dom bilarna jag kikat på (äger en Audi själv). Lägg till på det att det finns en hel del privatpersoner som säljer sin bil utan att den är i toppskick, säg att man kört en del med den och bara vill bli av med den, då kanske man inte lägger ut en 10k för att få den i toppskick.

Är inte så motiverad att leta min servicebok just nu om du inte absolut måste veta vad jag gjort på min bil som hade gått 14k mil när jag köpte den, men jag vore inte särskilt förvånad om jag lagt en 15-20k på bilen på ett år, på slitdelar och annat. Då är det en väldigt liten % som gått åt arbetskostnader då jag gjort lite själv och har en kompis som är bilmekaniker.

Som ett ex kan vi ta att jag bytte rätt mkt på bromsarna. Skivorna var rejält rostiga och det var bra läge byta där, det blev en fin nota när allt köptes in. Nu på torsdag ska jag in för att byta mittre och bakre ljuddämpare, delarna kostar 4000 kr bara dom. Visst vissa problem jag haft kan vara pga vanvård från förre ägaren men det är knappast sånt som är helt osannolikt.

Det kanske är lite dumt jämföra våra bilar rakt av då du verkar ratta något bra äldre. Jag hade väl inte heller brytt mig om allt är 100% om bilen har gått 37k mil. Man byter inte gärna ut massa delar som man inte måste om delarna är nästna hälften av bilens värde eller något sånt. Men eftersom trådstartaren vill ha något bekymmerfritt så skulle jag köpa något med få mil.

Baan
2007-03-30, 19:47
Man kräver ju papper på serving så det spelar ju ingen roll. Det är ju inget svårt att lämna in bilen för sakerna som ska fixas om man vill betala för det. Jag skulle nog se det som en bra grej om gubben inte kan öppna huven, men att bilen är servad som den ska och i fint skick.

Tycker inte det alltid räcker med att bara lämna in bilen efter instruktionsboken. För dom flesta bilarna uppkommer säkert andra problem som inte kollas då, och då är det bra om man bryr sig lite om bilen och kollar lite själv då och då istället för att bara vara nöjd att den rullar (som jag tror är en ganska vanlig mentalitet). Är det en väldigt ung bil så kanske det inte spelar så stor roll, men säg över fem år tycker jag inte det är helt lugnt om ägaren verkar ha varit totalt ointresserad av att serva bilen förutom det man "ska" göra.

David86
2007-03-30, 23:46
Kärringbromsningar känns knappt på bromsarna, för att hålla dom i skick bör man bromsa ordentligt lite då och då, nästan så ABSen tar i dvs. Bromsarna slits hur du än kör, och behöver bytas efter x+-1 antal år. Att hårdbromsa lite kan även fungera som kontroll.
Förklara för mig vad som slits om man inte använder bromsarna hårt. Bromsskivor och bromsbelägg bytas ut av en anledning och det är slitage, slitaget uppstår på ett sätt och det är genom inbromsningar. Du bytte bromsskivor pga dem var rostiga? Gjorde du det enbart pga dem såg rostiga ut eller påverkade rosten funktoinen på något sätt? Rosten borde försvinna efter ett par hårda inbromsningar.

Yes
2007-03-31, 00:30
Man kräver ju papper på serving så det spelar ju ingen roll. Det är ju inget svårt att lämna in bilen för sakerna som ska fixas om man vill betala för det. Jag skulle nog se det som en bra grej om gubben inte kan öppna huven, men att bilen är servad som den ska och i fint skick.
Till saken hör ju att han påstod sig ha servat bilen själv. Han hade visst jobbat som bilmekaniker. Det hade säkert varit jättebra, om det varit sant. Nu fick jag dock senare bekräftat att han lurat, eller försökt lura, en hel del folk.

Annars har jag inget emot folk som kan sina bilar och servar dem själv, bara det finns papper på kammremsbyte och annat viktigt. Serviceböcker är inte alltid så pålitliga och säger inte så mycket om skicket.

Baan
2007-03-31, 01:34
Förklara för mig vad som slits om man inte använder bromsarna hårt. Bromsskivor och bromsbelägg bytas ut av en anledning och det är slitage, slitaget uppstår på ett sätt och det är genom inbromsningar. Du bytte bromsskivor pga dem var rostiga? Gjorde du det enbart pga dem såg rostiga ut eller påverkade rosten funktoinen på något sätt? Rosten borde försvinna efter ett par hårda inbromsningar.

Dom var utslitna, inte bara ytrost. Ett par rejäla inbromsningar räcker inte där om rosten har bitit sig fast. Slipa på något sätt kanske hade funkat, men hellre köpa nya, dumt snåla med sin egen säkerhet. Men ja rejäla inbromsningar är mest för rosten och sekundärt så att du även testar att bilen stannar när du väntar dig att den ska stanna, så lite av en kontrollgrej. Går ju köra ett tag med nedsatt bromsförmåga utan att man upptäcker det :)

Baan
2007-03-31, 01:40
Till saken hör ju att han påstod sig ha servat bilen själv. Han hade visst jobbat som bilmekaniker. Det hade säkert varit jättebra, om det varit sant. Nu fick jag dock senare bekräftat att han lurat, eller försökt lura, en hel del folk.

Annars har jag inget emot folk som kan sina bilar och servar dem själv, bara det finns papper på kammremsbyte och annat viktigt. Serviceböcker är inte alltid så pålitliga och säger inte så mycket om skicket.

Det är som du säger. Det bästa är att kolla efter märkesverkstad, men även där är det ingen garanti. Framförallt handlar det om att det man kollar är dom viktigaste sakerna, vätskor och sånt, det är inte mkt annat servicen består av vad jag märkt. Mao innebär det att om är ointresserad av något annat än att bilen rullar frammåt så kan man ha ett helt gäng fel efter en del mil som inte åtgärdas vid serviceintervallen.

Tror många människor är nöjda så länge bilen rullar, sen är det ju också en pengafråga. Sen är det där med att behöva investera massa pengar i en bil man ändå tänker sälja (dvs inställngen man kan tänkas ha månaderna innan man faktiskt säljer bilen), det är nog inte många som gör det.

Sen är det ju en fråga om det ens är smart försöka få bilen till toppskick innan man säljer, göra lite service själv och åtgärda felen (förhoppningsvis har man inget som kostar skjortan). Det är inte säkert att köparen ens uppskattar det och är villig att betala något extra än om du inte hade gjort ett skit. Kanske en kunnig kille som får bra vibbar av dig, men känns inte så sannolikt att man får just en sån köpare.

Arf Pingvin
2007-03-31, 05:04
Förklara för mig vad som slits om man inte använder bromsarna hårt. Bromsskivor och bromsbelägg bytas ut av en anledning och det är slitage, slitaget uppstår på ett sätt och det är genom inbromsningar. Du bytte bromsskivor pga dem var rostiga? Gjorde du det enbart pga dem såg rostiga ut eller påverkade rosten funktoinen på något sätt? Rosten borde försvinna efter ett par hårda inbromsningar.

Om man aldrig bromsar kraftigt så kan rosten bita sig fast på skivorna, det uppstår ojämnheter i ytan vilka slipar ner beläggen på nolltid. Då kan man antingen byta skivor eller om det är relativt mycket gods kvar svarva om skivorna. En bilverkstad har verktyg för det.

Sen så kan bakre bromsarna börja kärva eftersom mesta bromskraften går genom framhjulen, kärringbromsar man alltid kan bakbromsarna börja kärva i själva oken. Någon kraftig inbromsning då och då försäkrar att även bakbromsarna utnyttjas och de motioneras då vilket håller dem i skick.

Pepparkakssmurfen
2007-03-31, 11:17
Subaru Impreza WRX,finns även som kombi.:thumbup: :thumbup:

Baan
2007-03-31, 12:02
Subaru Impreza WRX,finns även som kombi.:thumbup: :thumbup:

Är nog lite för dyr om den ska vara ung och ha gått få mil, dessutom ville han ha en bekväm bil, är imprezan verkligen bekväm :) ?