handdator

Visa fullständig version : Minska på låren


Stromstrom
2007-03-26, 14:36
Min flickvän är lite missnöjd med sina lår och jag tänkte kolla om det är någon som har några ytterligare tips än de jag gett henne.

Bakgrund:
Hon är 24 år, ca 158 cm och tränar ca 3 ggr/vecka - mest aerobics och liknande. Hon äter väldigt allsidigt i dagsläget och har minskat en del i kaloriintag och vet att det viktiga är calc in < calc ut så det är inget problem. Hon har inte speciellt mycket fett men det hon har lägger sig runt rumpan och låren vilket hon stör sig på väldigt mycket.

Nu vill hon försöka få bort detta och hon vet att man inte kan punktförbränna och att spinning inte är det smartaste hon kan syssla med.
Hennes plan är att försöka få in lite lågintensiv cardio (ex. långa promenader och löpning och ev lite simning).

Är detta en bra tanke eller måste det till mer i form av styrketräning etc? Kan exempelvis högreps-träning av ben vara ett bra alternativ?
Eller kanske HIIT-liknande (intervaller) träning?

p.s. inser att tråden ser väldigt mycket ut som en "jag har en kompis som..." ;)

blekfet2
2007-03-26, 14:37
om hon vill minska måttet på sina lår så är alt. att antingen deffa bort fett eller skippa träna bena så musklerna blir mindre.

Stromstrom
2007-03-26, 14:42
om hon vill minska måttet på sina lår så är alt. att antingen deffa bort fett eller skippa träna bena så musklerna blir mindre.

Problemet är att hon inte vill förlora musklerna som finns under fettet. Om hon slutar helt att aktivera benen så går det väl antagligen snabbare men benen ska ju helst vara tonade för att hon ska vara nöjd dvs med viss muskulatur.

blekfet2
2007-03-26, 14:45
Problemet är att hon inte vill förlora musklerna som finns under fettet. Om hon slutar helt att aktivera benen så går det väl antagligen snabbare men benen ska ju helst vara tonade för att hon ska vara nöjd dvs med viss muskulatur.

Då minskar hon på fettet helt enkelt.

nutz
2007-03-26, 16:33
Nu vill hon försöka få bort detta och hon vet att man inte kan punktförbränna och att spinning inte är det smartaste hon kan syssla med.
Hennes plan är att försöka få in lite lågintensiv cardio (ex. långa promenader och löpning och ev lite simning).

Är detta en bra tanke eller måste det till mer i form av styrketräning etc? Kan exempelvis högreps-träning av ben vara ett bra alternativ?
Eller kanske HIIT-liknande (intervaller) träning?

Spinning är ett alldeles utmärkt val av cardioträning. Den aktivitet som bränner mest fläsk är den som åstadkommer största energiförbrukning under längst tid.
Lågintensiv cardio, som du benämner det, kan väl vara en bra idé om man tycker det är roligare, om inte annat som omväxling till och från. HIT är inte att rekommendera för en nybörjare med halvtaskig kondis, om så är fallet..

Problemet är att hon inte vill förlora musklerna som finns under fettet. Om hon slutar helt att aktivera benen så går det väl antagligen snabbare men benen ska ju helst vara tonade för att hon ska vara nöjd dvs med viss muskulatur.

Om hon slutar att använda sina ben kommer dom garanterat att tyna bort.

Jag tycker det är en utmärkt idé att inkludera styrketräning i upplägget, då det minskar muskelförlust AVSEVÄRT och således ökar alla chanser i världen för fettet att släppa. Märk väl att man inte bör mixtra med nån slags hög- eller lågrepsträning eller annan specialträning av just benen för att man vill minska lite på fettet, utan att träna på precis som om man ville bygga muskler är att rekommendera.

LadyInsane
2007-03-26, 16:38
Nu vill hon försöka få bort detta och hon vet att man inte kan punktförbränna och att spinning inte är det smartaste hon kan syssla med.


?
Jag är ett spinningfreak. Mina lår och rumpan praktiskt taget krymper efter varje pass. Spinning är det bästa hon kan välja. Det tränar främst ben och rumpa men även mage och rygg vid rätt teknik. Hon kommer att bränna fett, inte bygga gigantiska muskler som förstorar låren. :)

Stromstrom
2007-03-26, 19:07
Spinning är ett alldeles utmärkt val av cardioträning. Den aktivitet som bränner mest fläsk är den som åstadkommer största energiförbrukning under längst tid.
Lågintensiv cardio, som du benämner det, kan väl vara en bra idé om man tycker det är roligare, om inte annat som omväxling till och från. HIT är inte att rekommendera för en nybörjare med halvtaskig kondis, om så är fallet.


Hon vill alltså inte lägga på sig mer muskler utan bibehålla de hon har men bli av med fettet - hon anser således inte spinning vara ett bra alternativ (se min poäng nedan)

Hon har väldigt bra kondis så HIIT är inte ett problem på det sättet. Frågan avsåg lämligheten för att bränna fett.


?
Jag är ett spinningfreak. Mina lår och rumpan praktiskt taget krymper efter varje pass. Spinning är det bästa hon kan välja. Det tränar främst ben och rumpa men även mage och rygg vid rätt teknik. Hon kommer att bränna fett, inte bygga gigantiska muskler som förstorar låren. :)

Jag tänker inte argumentera mot dina resultat, då det verkar funka för dig, bara konstatera att de flesta som jag ser på gymmet som tränar spinning har ofta stora rumpor och lår - har även hört uttrycket spinningkropp om sådan kroppsform.

Jag kan ju inte vara den enda som känner igen det "fenomenet"?

Dessutom så kan man ju inte punktförbränna fett och därmed är det väl ointressant om hon kör spinning eller simmar egentligen - så länge hon gör av med lika mycket kalorier. Jag bara undrade om det fanns någon bra träningsform (cardio) som brände mycket fett men hade minimal inverkan på lår- och rumpmusklerna, mer som Blekfet2 är inne på.

Eddie Vedder
2007-03-26, 19:15
Hon vill alltså inte lägga på sig mer muskler utan bibehålla de hon har men bli av med fettet - hon anser således inte spinning vara ett bra alternativ


Ligger hon på underskott kommer inte muskelmassan öka, det enda man kan göra vid deff är att försöka minimera nedbrytningen så mycket som möjligt.

Alltså, om hon nu ligger på ett kcalunderskott är alla benträning enbart underhållande för muskelmassan och inte uppbyggande.
Så att träna styrketräning som Nutz föreslår är ju det bästa om man vill försöka bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt samtidigt som man går ned i vikt.

LadyInsane
2007-03-26, 19:16
Jag tänker inte argumentera mot dina resultat, då det verkar funka för dig, bara konstatera att de flesta som jag ser på gymmet som tränar spinning har ofta stora rumpor och lår - har även hört uttrycket spinningkropp om sådan kroppsform.

Jag kan ju inte vara den enda som känner igen det "fenomenet"?

Dessutom så kan man ju inte punktförbränna fett och därmed är det väl ointressant om hon kör spinning eller simmar egentligen - så länge hon gör av med lika mycket kalorier. Jag bara undrade om det fanns någon bra träningsform (cardio) som brände mycket fett men hade minimal inverkan på lår- och rumpmusklerna, mer som Blekfet2 är inne på.


Jag försöker inte argumentera spinningens sak (okej, lite då). Tänkte mest att hon kanske kunde ge det ett försök till. Har faktiskt aldrig sett dessa lår och rumpa på folk. Jag tycker de flesta, inkl instruktörerna, har typiska konditionstränade kroppar. Titta på tävlingscyklister, inte har de särskilt stora rumpor direkt.

I varje fall, annars skulle jag tipsa henne om stavgång. De må låta tråkigt, men är väldigt effektivt. Bränner mer än promenader och kanske fungerar det som ett komplement till simmningen?:)

nutz
2007-03-26, 19:20
Hon vill alltså inte lägga på sig mer muskler utan bibehålla de hon har men bli av med fettet - hon anser således inte spinning vara ett bra alternativ (se min poäng nedan)

Hon har väldigt bra kondis så HIIT är inte ett problem på det sättet. Frågan avsåg lämligheten för att bränna fett.

Jag tänker inte argumentera mot dina resultat, då det verkar funka för dig, bara konstatera att de flesta som jag ser på gymmet som tränar spinning har ofta stora rumpor och lår - har även hört uttrycket spinningkropp om sådan kroppsform.

Jag kan ju inte vara den enda som känner igen det "fenomenet"?

Dessutom så kan man ju inte punktförbränna fett och därmed är det väl ointressant om hon kör spinning eller simmar egentligen - så länge hon gör av med lika mycket kalorier. Jag bara undrade om det fanns någon bra träningsform (cardio) som brände mycket fett men hade minimal inverkan på lår- och rumpmusklerna, mer som Blekfet2 är inne på.

Huruvida man förbrukar fett under själva aktiviteten är totalt ointressant. Kcal in och ut.

Vad du kallar för spinningkropp är genetiskt men först och främst kvinnligt, mer fett över rumpa och lår än män. Är det mycket fett är det allt som oftast feta människor och det enda som hjälper är en fettreduktion/viktnedgång.

Följande är saxat från http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86171

En ny studie visar att viktminskningen och kroppssammansättningen påverkas likadant oavsett om man väljer att gå ner i vikt genom att skapa ett energiunderskott via enbart kalorirestriktion eller via kalorirestriktion + motion för ett lika stort underskott. Inga signifikanta skillnader varken på viktförändring eller minskning av fettvikt. Däremot får den som väljer att träna förstås konditionsförbättringar och dom hälsofördelar detta innebär.

Alltså..

under ett givet kaloriunderskott kommer hon att förlora/behålla/bygga lika mycket muskler vare sig hon åstadkommer underskottet genom motion(spinning i detta fall) eller genom ännu större nedskärningar via kosten.

För att utesluta en muskelförlust i en viktminskning - för att "maximera" sin fettförbränning - kan man påstå att man MÅSTE styrketräna.