handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag återuppta min konditonsträning?


Toel
2007-03-26, 12:59
Har bestämt mig för att det är dags att ta upp konditionsträningen igen. Problemet är hur jag ska gå till väga.

Med lite bakgrundsinformation och med mina mål kanske ni kan hjälpa mig?

Var cirka 3-4 år sedan jag lade av med fotbollsträningen och efter dess har jag endast hållt till i gymet med lite sporadisk löpning i skogen på vår/sommaren. Då lyckades jag klämma 5km på 20min, idag är jag antagligen långt ifrån det.

Dagsvikten ligger på 80kg fördelat på cirka 180cm. Jag tänker uteslutande lägga min konditionsträning på löpning i olika former. Alternativt när man spelar landhockey och fotboll med kompisarna. Jag vill träna 2-3ggr i veckan för konditionen. Sedan förmodligen 3 styrkepass (hel- halvkroppspass) på det. Mitt mål är att klara 20min på 5km igen. Och att sedan köra regelbundet.

Hur ska jag starta upp?

Ironwoman
2007-03-26, 13:23
Försiktigt, börja med att fokusera på att få till kontinuerlig träning. Ett förslag är att köra 30 min (2-3 gånger i veckan som du tänkte avsätta), börja med att bara hålla dig joggande i 30 min, utan att räkna distans eller liknande. Det är lagom i en månad, sedan kan du börja trappa upp försiktigt med lite tempo och längre distanser.

Toel
2007-03-26, 14:18
Försiktigt, börja med att fokusera på att få till kontinuerlig träning. Ett förslag är att köra 30 min (2-3 gånger i veckan som du tänkte avsätta), börja med att bara hålla dig joggande i 30 min, utan att räkna distans eller liknande. Det är lagom i en månad, sedan kan du börja trappa upp försiktigt med lite tempo och längre distanser.

Hur låter ett schema enligt följande;

Dag 1: Styrkepass
Dag 2: Löpning (30min)
Dag 3: Vila
Upprepa

Köra så de första 4 veckorna och sedan satsa på att kanske varierar mellan 5km och intervall, varannat pass eller likande?

Kan tillägga, jag varken satsar på at bli något muskelmonster eller konditionsorakel, jag vill bara få en sjyst balans i livet.

Ironwoman
2007-03-27, 10:52
Låter som en bra start...