handdator

Visa fullständig version : Kolhydratsplacering


Halldin
2007-03-26, 11:12
Ska börja gå upp vikt lite smått snart, och då blir det till att öka på kolhydraterna så man orkar mer.

Men jag tänkte att det kanske är bäst att ligga ungefär som i deffen vissa dagar, kolhydratsmässigt, och högre andra dagar.

Ska jag lägga det ökade kolhydratsintaget dagen före träning, samma dag, eller både och?

Stab
2007-03-26, 12:41
Ska börja gå upp vikt lite smått snart, och då blir det till att öka på kolhydraterna så man orkar mer.

Men jag tänkte att det kanske är bäst att ligga ungefär som i deffen vissa dagar, kolhydratsmässigt, och högre andra dagar.

Ska jag lägga det ökade kolhydratsintaget dagen före träning, samma dag, eller både och?

kolla in kolhyderats upplägget beefcake här på forumet kör/körde. Han länkade ut det från t-nation, har inte länken just nu. Det är bra hursom.

Halldin
2007-03-26, 18:43
kolla in kolhyderats upplägget beefcake här på forumet kör/körde. Han länkade ut det från t-nation, har inte länken just nu. Det är bra hursom.
Hittar inte, såvida det inte är delen i hans journal där det står hur han fördelar målen med p/k, p/f etc.

Stab
2007-03-26, 20:30
Hittar inte, såvida det inte är delen i hans journal där det står hur han fördelar målen med p/k, p/f etc.

Hittade en utskrift av det nu bland tränings grejjerna, så sökte reda på den nu ;)
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=811783

Spräcker dock lite hål på kolo bubblan om allt är bara kcal in och ut :smash:

PTkonsulterna.se
2007-03-26, 20:48
Jag tycker att du borde tänka på vad du äter ett dygn innan träningen.Det är det lagrade glykogenet du använder när du tränar. Men du ska självklart äta kolhydrater innan du tränar också , men tänk då på att inte äta för tätt in på träningen då kommer kroppen att vara upptagen med att spjälka maten och du kommer att ha svårt att få kontakt med musklerna. Det finns massor att skriva om detta ...

Stab
2007-03-26, 20:53
Jag tycker att du borde tänka på vad du äter ett dygn innan träningen.Det är det lagrade glykogenet du använder när du tränar. Men du ska självklart äta kolhydrater innan du tränar också , men tänk då på att inte äta för tätt in på träningen då kommer kroppen att vara upptagen med att spjälka maten och du kommer att ha svårt att få kontakt med musklerna. Det finns massor att skriva om detta ...

Oh ja.. 1.5~h innan fungerar relativt bra för många. För att sedan köra vitargo/malto/dextro innan och efter beroende på ekonomi.

Cloud
2007-03-27, 16:13
Jag tycker att du borde tänka på vad du äter ett dygn innan träningen.Det är det lagrade glykogenet du använder när du tränar. Men du ska självklart äta kolhydrater innan du tränar också , men tänk då på att inte äta för tätt in på träningen då kommer kroppen att vara upptagen med att spjälka maten och du kommer att ha svårt att få kontakt med musklerna. Det finns massor att skriva om detta ...

Svårt att få kontakt med musklerna...? jag tror inte ens jag förstår riktigt vad det betyder. menar du att man inte får dricka t.ex. en glukoslösning innan träning för att då kommer kroppen att vara upptagen med att spjälka dessa kolisar? vissa dricker ju kolisar under träning också. det borde ju, enligt din teori, vara ett jättedumt val.

//Gustav

L-Sami
2007-03-27, 16:29
Svårt att få kontakt med musklerna...? jag tror inte ens jag förstår riktigt vad det betyder. menar du att man inte får dricka t.ex. en glukoslösning innan träning för att då kommer kroppen att vara upptagen med att spjälka dessa kolisar? vissa dricker ju kolisar under träning också. det borde ju, enligt din teori, vara ett jättedumt val.

//Gustav

Nu pratar hon om att äta mat inte dricka nån glukoslösning.

Cloud
2007-03-28, 00:17
det är ju samma sak? du måste spjälka kolisar för att tillgodogöra dig dem. jag tog glukoslösning som ett exempel bara. man kan lika gärna ta en gainer som förslag. lite matigare, lite mer näringsinnehåll. att det ena är fast föda och det andra en lösning har ju mindre betydelse.

//Gustav

Stab
2007-03-28, 01:13
det är ju samma sak? du måste spjälka kolisar för att tillgodogöra dig dem. jag tog glukoslösning som ett exempel bara. man kan lika gärna ta en gainer som förslag. lite matigare, lite mer näringsinnehåll. att det ena är fast föda och det andra en lösning har ju mindre betydelse.

//Gustav

Skillnaden är att dom lämnar magsäcken i 2 helt olika hastigheter.

Cloud
2007-03-28, 13:10
Skillnaden är att dom lämnar magsäcken i 2 helt olika hastigheter.

Jaa, förstås. men personen sa ju att man inte bör äta före träning eftersom kroppen då kommer att vara upptagen med att spjälka mat och man då inte får någon kontakt med musklerna. om man dricker t.ex. en gainer eller en vanlig träningsdryck från proviva medan man tränar så måste ju kroppen spjälka detta. jag vet att jag upprepar mig, men jag verkar inte få fram vad jag menar...
personen menar då att man inte får kontakt med musklerna om man dricker eller äter NÅGONTING under träning. det som man äter måste spjälkas och det påbörjas ju så fort man får ner det i magsäcken!

jag brukar ofta dricka näringsdrycker eller något återhämtande under själva träningen men känner inget som skulle beskrivas som dålig kontakt med musklerna. för övrigt är det ett rätt abstrakt uttryck...

//Gustav