handdator

Visa fullständig version : Långa/Korta muskler


Clabus
2007-03-25, 19:01
Jag har läst lite om detta här i forumet, men nu vill jag verkligen veta om man kan göra något åt korta muskler.

Jag har relativt korta muskler och det kan inte bero på att jag inte stretchar dem för det gör jag efter varje träningspass ganska noga. Minna reps ändrar jag varje månad från 4-8 en månad sen 9-12 en månad och sen om igen.

Korta/långa muskler är det genetiskt? finns det något man kan göra åt det förutom plastik operation?

Är det utförandet jag ska ändra på som att dra vikterna upp och ner snabbare eller sakta?

Skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig med att uträtta alla dessa frågetecken. :)

zeusden1
2007-03-25, 19:02
Korta/långa muskler är det genetiskt?

ja

Jorgen
2007-03-25, 19:04
Och du kan inte göra något åt det.

Clabus
2007-03-25, 19:22
Okok.

Jag blev lite orolig efter att en bekant till mig sa att man fick korta muskler av styrketräning i ungdomen.

Men antar att jag kan lita på er. :)

Jorgen
2007-03-25, 19:24
Okok.

Jag blev lite orolig efter att en bekant till mig sa att man fick korta muskler av styrketräning i ungdomen.

Men antar att jag kan lita på er. :)

Du kan ju alltid be honom bevisa det.

Jag tror att han kommer att få väldiga problem med det. :)

Garnax
2007-03-25, 20:15
En muskel har sina fästen, dom sitter helt enkelt där dom sitter.

Så en kort och liten person har kortare muskler av den enkla anledning att
benen som muskeln ska flytta på är kortare och fästen sitter närmare varandra, och samma gäller längre.

Så jag är faktiskt inte riktigt med på vad som menas med kort muskel, går muskeln bara halvvägs, slutar typ bicepsen 10cm från armbågen? :)
Klarar den inte full rörelsebana?

Sen kan man väl upplysa om att det inte (mig veterligen) finns några studier som visar att det ger något att stretcha en muskel.

Jax
2007-03-25, 20:24
Sen kan man väl upplysa om att det inte (mig veterligen) finns några studier som visar att det ger något att stretcha en muskel.
Du menar alltså att det inte skulle ge mer rörlighet att stretcha?
Stackars alla gymnaster som anstränger sig så. Du kanske skulle vilja upplysa mig var deras rörlighet kommer ifrån.

Stab
2007-03-25, 20:58
Sen kan man väl upplysa om att det inte (mig veterligen) finns några studier som visar att det ger något att stretcha en muskel.

Är du 18 eller nått? Har du någon träningserfarenhet? :Virro

King Grub
2007-03-25, 21:01
Det är skillnad på visuellt långa/korta muskler och muskler med lång/kort rörlighet. Din bekant har helt rätt om han menade att styrketräning, felaktigt utförd sådan utan stretching, kan medföra förkortade muskler i den meningen att rörligheten inskränks.

V.A.R.G.A
2008-01-11, 20:01
om jag hajar rätt ser vissa personers muskler längre ut? detta ser ju bättre ut i så fall.
är det därför vissa på gymmet kan se lite kompakta ut? har någon en bild på ordentligt visuellt lång muskel??

Sheogorath
2008-01-11, 20:09
om jag hajar rätt ser vissa personers muskler längre ut? detta ser ju bättre ut i så fall.
är det därför vissa på gymmet kan se lite kompakta ut? har någon en bild på ordentligt visuellt lång muskel??

Arnolds biceps. Den fäster ända ner i armvecket.

http://stylemens.typepad.com/photos/uncategorized/2007/09/27/arnold_1_2.jpg

Kort biceps. Ett par centimeter till armvecket.

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/971296/2/istockphoto_971296_built_body_double_biceps.jpg

V.A.R.G.A
2008-01-11, 20:15
aha. arnolds armar och bröst är sjukt snyggt formade..

Sniggel
2008-01-11, 20:18
En muskel som ser kort ut har en lång sena i fästet (och/eller ursprunget) och en muskel som ser lång ut har en kort sena i fästet (och/eller ursprunget). Inget att göra något åt annat än att gilla läget.