handdator

Visa fullständig version : Bicepcurl


Johannes
2007-03-25, 18:26
Är det bättre att använda en kortare skivstång eller ska man ha en längre?

Sniggel
2007-03-25, 18:29
Spelar ingen roll så länge båda är raka.

Handcuff
2007-03-25, 18:39
Är det bättre att använda en kortare skivstång eller ska man ha en längre?

Hur hade du tänkt att de skulle vara skillnad????

Johannes
2007-03-25, 18:46
sen så undrar jag en sak till. när ni tränar underarm med skivstång kör ni med lätta vikter eller tunga vikter?

Sniggel
2007-03-25, 19:10
Kör som de flesta andra muskelgrupper, dvs för mig, oftast tunga vikter. Men självklart tar man lätta vikter i början för att vänja sig vid övningen och för att slippa smärtor i muskelfästen och inte riskera skador.

Ganymedes
2007-03-25, 22:04
Spelar ingen roll så länge båda är raka.

För att ex-stångarna sabbar handlederna? Önskar verkligen att det inte vore så, för greppet känns skönare än rak stång tycker jag. Plus att stången är lättare, så man kan plussa på lite mer vikter och klappa egot medhårs för en gångsskull. ;)

ROMPE
2007-03-25, 22:21
Vadå är dom dära Bicepscurl stångarna inte bra eller?

Sniggel
2007-03-25, 22:35
För att ex-stångarna sabbar handlederna? Önskar verkligen att det inte vore så, för greppet känns skönare än rak stång tycker jag. Plus att stången är lättare, så man kan plussa på lite mer vikter och klappa egot medhårs för en gångsskull. ;)

För att om båda stängerna är raka blir det ingen skillnad. Säger inte att det är sämre med EZ-stängerna, säger heller inte att det är bättre, bara att det är annorlunda. :thumbup:
Fråga Arne P, har för mig att han inte gillar EZ-stängerna och hade en förklaring till varför många tycker att det känns skönare att hålla vinklat (kontorssyndrom).

Eddie Vedder
2007-03-26, 04:50
Är det bättre att använda en kortare skivstång eller ska man ha en längre?

På vilket sätt skulle det göra nån skillnad för din bicepsutveckling i praktiken?

INTE ETT DUGG!

Slappna av lite...

Yip_man
2007-03-26, 07:19
De korta raka stängerna är ju ofta sämmre lagrade och mindre i diametern, så jag slår mitt slag för en full-size eleiko...

mini
2007-03-26, 07:38
En tråd som på pedagogiskt vis behandlat ämnet tidigare är den här. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74179&highlight=biceps+supinerat)

blekfet2
2007-03-26, 07:49
sen så undrar jag en sak till. när ni tränar underarm med skivstång kör ni med lätta vikter eller tunga vikter?

vad som är tunga vikter för dig kanske är lätta vikter för andra....
*rolleyes*

Johannes
2007-03-26, 12:20
vad som är tunga vikter för dig kanske är lätta vikter för andra....
*rolleyes*


du borde väl fatta att jag menar inviduellt?

blekfet2
2007-03-26, 12:34
du borde väl fatta att jag menar inviduellt?

Menar du individuellt :D

Men självklart kör man tungt.

Durre
2007-03-26, 15:09
Har hört att många får ont av rak stång i denna övningen, jag har börjat fått de =/, varför? Det gör ont i handlederna...

Ulf A Big
2007-03-26, 15:34
Armarna kör man relativt lätt och med bra koncentration 10-12 reps så lätt att man kan hålla vikten stilla med högsta möjliga kontraktion i muskeln. Underarmarna kan man köra med 12-20 reps på samma sätt.
Tungt kör man i press och dragövningarna....

nutz
2007-03-26, 16:22
Armarna kör man relativt lätt och med bra koncentration 10-12 reps så lätt att man kan hålla vikten stilla med högsta möjliga kontraktion i muskeln. Underarmarna kan man köra med 12-20 reps på samma sätt.
Tungt kör man i press och dragövningarna....

Tala för dig själv, tack.

Armarna tränar man precis som man vill.

Ulf A Big
2007-03-26, 16:28
Tja, det gjorde jag och det här är ett fritt forum Nästan i allafall...

nutz
2007-03-26, 16:35
Tja, det gjorde jag och det här är ett fritt forum Nästan i allafall...

Nej, det gjorde du inte.

Ulf A Big
2007-03-26, 16:49
Nej, det gjorde du inte.
Tycker du inte det*whistle* Men det var ett mycket bra råd när det gäller armarna. Det är bara att svälja eller låta bli det är liksom upp till läsaren

Ulf A Big
2007-03-29, 07:10
Armarna kör man relativt lätt och med bra koncentration 10-12 reps så lätt att man kan hålla vikten stilla med högsta möjliga kontraktion i muskeln. Underarmarna kan man köra med 12-20 reps på samma sätt.
Tungt kör man i press och dragövningarna....
Den här förklarar det rätt bra och pedagogiskt!
xMVYVqrgp1E

Sniggel
2007-03-29, 10:52
Har hört att många får ont av rak stång i denna övningen, jag har börjat fått de =/, varför? Det gör ont i handlederna...

Jag får också problem med det. Om jag förstått Arne Persson rätt så kan det bero på att man suttit mycket framför datorn med pronerarade handleder så man är inte van att ha dem supinerade.
Jag kör med hantlar istället och försöker stretcha lite då och då för att se om jag kan vänja mig vid stång efter ett tag.

Ganymedes
2007-03-29, 11:53
Är det inte naturligare rent anatomiskt att ha handlederna lite inåtvinklade, så som man har när man håller i en stor boll eller skriver på ett MS Natural keyboard. Det är ju framtaget för ergonomi, medan vanliga tangentbord (jämför rak stång) tvingar handlederna att vara raka och är ökända för att ge skador efter hand... (hehe! vilken ordvits! och helt omedveten dessutom)

http://www.usbman.com/Reviews/MS%20Nat1.jpg

Sniggel
2007-03-29, 12:01
Jag tror du tänker på olika saker nu. På ett ergonomiskt tangentbord slipper du en del ulnardeviation (lutning av handleden), men du kommer inte undan pronationen (vridning av handleden). (vilket gav mig en ny idé till ett nytt sorts tangentbord :D)

corbendallas
2007-03-29, 12:20
Tycker du inte det*whistle* Men det var ett mycket bra råd när det gäller armarna. Det är bara att svälja eller låta bli det är liksom upp till läsaren
Brukar du referera dig själv som "man"? O då pratar jag inte om könet?
Ditt sätt att uttrycka sig på gör att man läser det som att, så här är det o hör sen.

Bara ett tips...
Intressant video dock.

Kurash
2007-03-29, 12:27
Jag tror du tänker på olika saker nu. På ett ergonomiskt tangentbord slipper du en del ulnardeviation (lutning av handleden), men du kommer inte undan pronationen (vridning av handleden). (vilket gav mig en ny idé till ett nytt sorts tangentbord :D)

Montera tangentbordet på ett stativ så det sitter uppochner bara.

Sniggel
2007-03-29, 12:28
Montera tangentbordet på ett stativ så det sitter uppochner bara.

haha :laugh:
Var iofs inte vad jag tänkte på.

Ganymedes
2007-03-29, 12:32
Jag tror du tänker på olika saker nu. På ett ergonomiskt tangentbord slipper du en del ulnardeviation (lutning av handleden), men du kommer inte undan pronationen (vridning av handleden). (vilket gav mig en ny idé till ett nytt sorts tangentbord :D)

Ah. Fan. Jag VILL ju köra med ez-stången juh! *mini* ;)

Johannes
2007-03-29, 14:06
Den här förklarar det rätt bra och pedagogiskt!
xMVYVqrgp1E



ja men det han säger är att man bara ska träna en gång i veckan för att de ska växa maximalt. är det sant?