handdator

Visa fullständig version : Illamånde


Gymmaren_88
2007-03-25, 15:26
Hej allihopa.

Nu på senare tid har det hänt att jag blivit illamånde när jag tränar. Har kanske tränat i en halvtimma och sen har illamåndet kommit smygande.

Vad beror det på?? Ska man sluta träna då för stunden eller??

Raggis
2007-03-25, 15:27
Har du precis ätit innan du drar ner o gymmar?

King Grub
2007-03-25, 15:27
Magen full med mat/gainer?

Gymmaren_88
2007-03-25, 15:35
Magen full med mat/gainer?

Nej, jag hade ätit frukst ca 2 timmar innan. men kan de va orsaken? hmh

Nilsjohan
2007-03-25, 15:42
Eller inte ätit tillräckligt under dagen för att riktigt orka med ett tungtpass.

Troll
2007-03-25, 21:28
Nej, jag hade ätit frukst ca 2 timmar innan. men kan de va orsaken? hmh

Vad åt du till frukost?
Tänk på att du behöver mycket energi vid tung träning.

Jag brukar undvika att träna på morgonen, har inte samma ork eller motivation då, kan även bli lite illamående.
Kan bero på att jag är väldigt morgontrött.;)

Du kan ju prova med att träna kanske ca 1 tim efter måltiden, å se om det hjälper.
Då har du fortfarande mycket energi kvar men inte en proppfull magsäck.

King Grub
2007-03-25, 21:30
Du kan ju prova med att träna kanske ca 1 tim efter måltiden, å se om det hjälper.
Då har du fortfarande mycket energi kvar men inte en proppfull magsäck.

Efter 1 h har måltiden inte lämnat magsäcken. Där ger den inte energi. Energin kommer från muskelglykogen, som lagrats in dagen innan passet eller ännu tidigare; effektivare tillfället att ge energi till nästa pass är direkt efter föregående. Energin från en måltid någon timme innan passet kommer inte att vara till användning annat än möjligen som blodglukos.

Troll
2007-03-25, 22:09
Efter 1 h har måltiden inte lämnat magsäcken. Där ger den inte energi. Energin kommer från muskelglykogen, som lagrats in dagen innan passet eller ännu tidigare; effektivare tillfället att ge energi till nästa pass är direkt efter föregående. Energin från en måltid någon timme innan passet kommer inte att vara till användning annat än möjligen som blodglukos.

Kanske svarade lite snabbt:Virro förlåt. Men gick inte in för att ge en korekt bild av vad energi är eller kommer ifrån.

Vad jag syftade på var att för mig funkar det bäst att träna 1 tim etfer måltid, då har maten hunnit sjunka (inte äckligt mätt) och jag orkar köra hela passet utan att få blodsockerfall.:)

Robban
2007-03-26, 06:35
Dåligt med vätska kanske...

SWETiger
2007-03-26, 06:48
Tränar väldigt intensivt? Mjölksyra kan man må illa av har jag för mig. Blodsockerfall som Troll var inne på kan det förstås också vara, har du testat att dricka någon energidryck innan/under passet?

Racso
2007-07-29, 15:52
Magen full med mat/gainer?

Hur lång tid bör man vänta efter:

1. "Vanlig frukost"?
2. Gainer? (malto/vitargo/vassle)