handdator

Visa fullständig version : 5gr L-glutamin


jowler
2007-03-24, 22:58
Jag undrar hur mycket 5 gr L-glutmin är i DL och när jag ska ta Glutamin och HMB som jag har köpt nyligen.

Tack på förhand :D:D

nordland
2007-03-24, 23:12
ehhh.... 5g glutamin är ca en tesked..

Grattis till köpet av 2 totalt värdelösa produkter.:thumbup: :smash:

Dr Nick
2007-03-24, 23:15
Nu kommer alla troligen att hoppa på dig och säga att glutamin är verkningslöst som tillskott osv men du frågade en fråga och den skall jag svara på.
Själv tar jag 5-10g på morgonen ,före träning och efter träning.
Skulle tippa på att 5g är ca en dryg tesked.

HMB är inte heller kännt som något super bra tillskott.
Generally, the research done involving HMB used 3 - 5 grams of HMB in combination with regular exercise (like weight lifting). Take it before training or before bedtime for best results.

Ett litet tipps är att nästa gång du köper något,kolla upp innan du köper det hur effekten är,hur prisvärt det är osv.
Lycka till!:)

Roberty Balboa
2007-03-25, 00:40
Whey-100 + Gainer Pro + Kreatin, behöver jag säga nå'nting mer?? =)))

Baan
2007-03-25, 01:22
Brukar ta två matskedar. När det är så viktigt som det står på förpackningen så snålar man inte!

Degpekka
2007-03-25, 14:50
Någon som har studier på glutamin under deff? hört att det ska va grymt för att minimera muskelnedbrytningen?

King Grub
2007-03-25, 15:24
Någon som har studier på glutamin under deff? hört att det ska va grymt för att minimera muskelnedbrytningen?

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

"We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women."

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.

"The purpose was to determine if glutamine supplementation would prevent a loss of lean mass in athletes

...

GLN and placebo groups both lost significant amounts of BM, LBM and FM. There were no significant differences between groups. The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program."

Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168

Degpekka
2007-03-27, 13:34
tack ska du ha grub!
Vad säger du själv då? nu har jag bara läst sista studien nogrant...
Men "The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program." och sen i diskussionen i den rapporten som snackar dom ju även om att deras sätt att inta glutamin kanske inte är det bästa?
Om man då tar en tesked till varje mål mat, säg 5gånger/dag tycken man ändå borde va lite annorlunda?

King Grub
2007-03-27, 13:35
Vad säger du själv då?

Pengarna i sjön. Totalt verkningslöst. Kosttillskottsbranschens största bluff.

Glutamin är den mest förekommande aminosyran i all man, och kan syntetiseras i kroppen vid behov. Supplementering med glutamintillskott har ingen effekt på kroppssammansättningen.

Degpekka
2007-03-27, 13:51
okej, känns lustigt att dietande BB rekomenderar det och även vågar säga att dom märker skillnad på styrkeminskningarna under diet när dom tar glutamin till varje mål.

King Grub
2007-03-27, 13:55
Tja, tar man som du nämner, 5 gånger per dag, 10 gram per gång, blir det ca 200 kcal extra. Det kan säkert reducera katabolism och styrkeminskningar. Oavsett källa...

Degpekka
2007-03-27, 14:04
Tja, tar man som du nämner, 5 gånger per dag, 10 gram per gång, blir det ca 200 kcal extra. Det kan säkert reducera katabolism och styrkeminskningar. Oavsett källa...

sant. :thumbup:

Eddie Vedder
2007-03-27, 14:31
okej, känns lustigt att dietande BB rekomenderar det och även vågar säga att dom märker skillnad på styrkeminskningarna under diet när dom tar glutamin till varje mål.

Det är ju knappast ovanligt att framgångsrika BB:s är sponsrade av kosttillskottsföretag heller.;)

Degpekka
2007-03-27, 15:00
Det är ju knappast ovanligt att framgångsrika BB:s är sponsrade av kosttillskottsföretag heller.;)

självklart inte :) dock var det icke-sponsrade snubbar jag fått tipset av...

Ivantheman
2007-03-28, 12:01
glutamin har ju inga fördelar i muskelbyggande syfte men kan vara bra för immunförsvaret om man har problem med förkylningar när man tränar hårt. orkar inte leta studier nu men dom finns där på pubmed....

åkte på 4!! förkylningar under hösten. började sedan med glutamin i min gainer och sen dess har jag varit frisk. säger ju ingenting egentligen men men....

Handcuff
2007-03-28, 12:26
glutamin har ju inga fördelar i muskelbyggande syfte men kan vara bra för immunförsvaret om man har problem med förkylningar när man tränar hårt. orkar inte leta studier nu men dom finns där på pubmed....

åkte på 4!! förkylningar under hösten. började sedan med glutamin i min gainer och sen dess har jag varit frisk. säger ju ingenting egentligen men men....

Wow. vilket mirakeltillskott! Skulle tippa på att den immunförsvarshöjande biten också är aningen hypad.