handdator

Visa fullständig version : Konfiguera nätverk, Dator till router


Spritza
2007-03-24, 22:09
Tjenare, jag har ploppat in två nätverkskort i datorn och vill försörja en andra dator med internetanslutning utan att behöva köpa till en router, fick höra tidigare att man kunde fixa en "router-anslutning" genom en dator, typ ett program som fördelar internetanslutningen.......något sådant tror jag.
Vore riktigt bra om någon av er vetare kunde ge mig råd om hur detta ska gå till?
tack på förhand.

boinnk
2007-03-24, 22:45
Vad har du för operativsystem?
XP fixar det utan program.

blekfet2
2007-03-24, 22:46
"Sygate" eller nått sånt om jag inte minns helt fel.

Spritza
2007-03-24, 22:54
Vad har du för operativsystem?
XP fixar det utan program.
XP har jag, kan du "snacka" mig igenom detta?

boinnk
2007-03-24, 23:12
XP har jag, kan du "snacka" mig igenom detta?

Det finns två sätt att göra det på, beror på om du kan få flera ip-adresser från din ISP eller om ditt modem har inbyggd router i sig (antagligen inte i det här fallet).

Högerklicka på anslutningen och under fliken Advanced klicka i Internet Connection Sharing, färdigt!

Edit:
Det här var alltså när du inte kan få flera ip-adresser från din ISP/modem, om du kan få det markera nätverksanslutningen till internet och den andra och välj Bridge Connections.

Spritza
2007-03-25, 12:15
Det finns två sätt att göra det på, beror på om du kan få flera ip-adresser från din ISP eller om ditt modem har inbyggd router i sig (antagligen inte i det här fallet).

Högerklicka på anslutningen och under fliken Advanced klicka i Internet Connection Sharing, färdigt!

Edit:
Det här var alltså när du inte kan få flera ip-adresser från din ISP/modem, om du kan få det markera nätverksanslutningen till internet och den andra och välj Bridge Connections.
Jo, men det är såhär att det andra nätverkskortets ikon inte blinkar, det får inte kontakt med den andra datorns kort. så på huvuddatorn så blinkar bara den ikonen som har internetanslutning direkt från modemet medan den andra ikonen inte blinkar alls utan är ikryssad och det står att nätverkskabel inte är ansluten likså på den andra datorn.
jag har delat ut min funktionella internetanslutning, vad gör jag med resten av inställningarna? hur får jag ena nätverkskortet att få kontakt med det andra?

boinnk
2007-03-25, 12:23
Jo, men det är såhär att det andra nätverkskortets ikon inte blinkar, det får inte kontakt med den andra datorns kort. så på huvuddatorn så blinkar bara den ikonen som har internetanslutning direkt från modemet medan den andra ikonen inte blinkar alls utan är ikryssad och det står att nätverkskabel inte är ansluten likså på den andra datorn.
jag har delat ut min funktionella internetanslutning, vad gör jag med resten av inställningarna? hur får jag ena nätverkskortet att få kontakt med det andra?

Under Control Panel -> Network Connections ska du har två stycken Local Area Connection (1 och 2), den som är ansluten till internet ska du (under Properties -> Advanced på den anslutningen) klicka i Internet Connection Sharing.

Den andra datorn sätter du en sladd mellan nätverkskorten och ställer in klienten på att den ska få ip-nummer automatiskt.

dynamo
2007-03-25, 12:28
Jo, men det är såhär att det andra nätverkskortets ikon inte blinkar, det får inte kontakt med den andra datorns kort. så på huvuddatorn så blinkar bara den ikonen som har internetanslutning direkt från modemet medan den andra ikonen inte blinkar alls utan är ikryssad och det står att nätverkskabel inte är ansluten likså på den andra datorn.
jag har delat ut min funktionella internetanslutning, vad gör jag med resten av inställningarna? hur får jag ena nätverkskortet att få kontakt med det andra?

Om du kopplar en TP-kabel direkt mellan två nätverkskort så måste det vara en korskopplad TP-kabel. Dvs inte exakt likadan kabel som du kopplar mellan nätverkskort och router.

hultman
2007-03-25, 12:37
Den första datorn ska vara ansluten till internet. Den andra datorn ska vara försedd med en korsad nätverkskabel. Installera sedan (om det behövs) nätverkskortet i datorn, och brygga sedan en anslutning där datorn använder sig av dynamiskt, tilldelat ip.

Spritza
2007-03-25, 12:59
Så jag ska inte, INTE, använda samma kabeltyp som används från modem till dator?
Jag har ingen router, utan två nätvärkskort i "huvuddatorn" och ett i den andra datorn.

Spritza
2007-03-25, 13:05
jag har fått det att funka, men en sak till undrar jag.
Om jag har brandvägg och anti-vrus på värddatorn, behöver jag det på den andra datorn också?

boinnk
2007-03-25, 13:10
jag har fått det att funka, men en sak till undrar jag.
Om jag har brandvägg och anti-vrus på värddatorn, behöver jag det på den andra datorn också?

Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och man behöver inte en korsad kabel på de flesta nya nätverkskort (Auto MDI/MDIX), jag kör med rak kabel och mitt är ändå 5 år gammalt eller något sådant.

aliquis
2007-03-25, 15:11
antivirus ja, brandvägg är väl inte helt nödvändigt då den första datorn kör nat.