handdator

Visa fullständig version : Träningspassets längd.


Beachjohan
2007-03-24, 22:07
Finns det någon optimal längd?
Eller beror det på mental styrka och antalet pass man kör i veckan?

Eddie Vedder
2007-03-25, 10:08
Finns det någon optimal längd?
Eller beror det på mental styrka och antalet pass man kör i veckan?

Beror ju på i vilket syfte du tränar och hur du tränar.

Jag har sett styrkelyftare som kört pass i typ tre timmar och gjort kanske 10 set. Då är ju syftet bara att klara tunga tunga vikter och få lång vila däremellan, sitta å ladda mentalt alla lindor å skit som ska av å på.

Om den styrkelyftaren då skulle ta med sej en polare som väljer att köra intensiv cirkelträning så är lär ju den slita ut sej rätt rejält.

Det jag menar är att person A och person B kan hinna med väldigt olika träningsdoser på samma tid beroende på hur mycket man vilar, hur tungt man kör o.s.v. Vill du enbart förbruka kcal i gymmet så är väl pass med jättemånga set och jättemånga övningar det bästa men vill man få ut nåt kvalitativt sett till muskeltillväxt så är det nog bara kontraproduktivt med så långa å högfrekventa pass.

Givetvis spelar även mängden pass i veckan oxå roll, finns många faktorer som spelar in så att säga nån "optimal" träningstid som går att applicera på alla och tillfedsställa allas behov och mål går ju inte.

eandersson
2007-03-25, 10:59
Någon har sagt att det räcker med 45-60 min.

Sedan beror det ju helt på vilka/vilken muskelgrupp du kör. Bröst och rygg tex tar väl lite längre tid, ben också.

Annars har Eddie bra saker.

major Pectoralis
2007-03-25, 11:21
Finns det någon optimal längd?
Eller beror det på mental styrka och antalet pass man kör i veckan?

Njea. Det finns ingen "optimal klocktid". Däremot beror det på vad kroppen orkar.

Jorgen
2007-03-25, 11:25
Njea. Det finns ingen "optimal klocktid". Däremot beror det på vad kroppen orkar.

Ja, alltså. Plus ett.