handdator

Visa fullständig version : proooblem!


jaaaaag
2007-03-24, 21:44
Japp, problem är väl milt uttryckt, jag vet inte hur jag ska formulera mej eller varför jag gör som jag gör men i alla fall...

Jag äter lagom mycket på dagarna, känner att jag blir mätt och nöjd av det jag äter men jag är alltid SUGEN.. suget efter en massa mat finns alltid där.

Nu har jag 2 kvällar i rad bara vräkt i mej, alltid vid klockan nio ungefär, hur mycket mat som helst, så att magen blir alldeles svullen och det känns som om jag ska sprängas. Jag går inte upp av det här även om det händer ganska ofta nu för tiden och jag har funderat på vad det kan bero på men jag kommer inte på nått..*gah!*

Eftersom jag inte går upp.. kan det vara så att jag äter för lite på dagen och att min kropp vill ha i sej vad den behöver på kvällen (jag äter faktiskt en hel del på dagen)? eller är jag helt enkelt bara "ätstörd"? För eftersom jag inte går upp av detta sjuka ätande så har jag funderat på om min kropp kanske behöver det som jag stoppar i mej om kvällarna.

Jag slarvar alltid med middagen som oftast bara består av flingor och mackor precis som dagens andra mål, någon som har någon åsikt om att det kanske kan bero på det? Att jag måste variera min kost mer? För nu pallar ja inte mer, orkar inte va såhär mätt. Så imorn ska jag ställa mej och faktiskt laga en middag med kött, ris/pasta el dyl och grönsaker.. ska se om det hjälper.

Men ville bara skriva av mej, någon som varit med om liknande? Eller också har det såhär och isåfall tips om vad det kanske kan bero på?

Tack kolisar.*popcorn*

Handcuff
2007-03-24, 21:50
Jag har fått för mig att du tränar rätt hårt+mycket= stor energiförlust/behov vilket möjliggör att du kan äta större mängder utan att hamna på kcal+.

Var inte rädd för att äta :thumbup:

King Grub
2007-03-24, 21:58
Jag går inte upp av det här även om det händer ganska ofta nu för tiden och jag har funderat på vad det kan bero på men jag kommer inte på nått.. För eftersom jag inte går upp av detta sjuka ätande så har jag funderat på om min kropp kanske behöver det som jag stoppar i mej om kvällarna

Går du inte upp, gör du av med all energi du äter. Ditt ätande för dig alltså bara upp till högst energibalans. Ta det energiintaget, det du "vräker i dig" medräknat, och sprid ut det vettigare över dagen så slipper du nog överdrivet "sug".

CoolHandLuke
2007-03-24, 22:46
Känner igen det där med att äta sent och okontrollerat. Jag valde att börja äta sent regelbundet, med ganska mycket mat och på så sätt få kontroll. Varför blir det så? För mig är det nog så att jag har svårt att varva ner och äta bra under dagtid. Har svårt att slappna av i stökiga lunchrum och lunchresturanger. Slänga ihop mat snabbt när man kommer hem bara för att hinna äta klockan 18:30 eller vad det nu är som 'någon' rekommenderar funkar inte heller. Ofta har man ju något annat för sig vid den tiden ändå.

Senare på kvällen när allt för dagen är gjort då kan jag slappna av och ta mig tid för matlagande och ätande. Brukar avsluta måltiden 1-2 timmar innan jag går till sängs. Enligt hörsägen så är sägs det att man sover sämre med mat i magen och man blir fetare osv. Mycket möjligt att min sömn är sämre men jag _somnar_ klart lättare om jag är mätt. Nackdelen är väl att jag _inte_ blir fetare eller biffigare med det här ätandet.

Handcuff
2007-03-24, 22:49
Senare på kvällen när allt för dagen är gjort då kan jag slappna av och ta mig tid för matlagande och ätande. Brukar avsluta måltiden 1-2 timmar innan jag går till sängs. Enligt hörsägen så är sägs det att man sover sämre med mat i magen och man blir fetare osv. Mycket möjligt att min sömn är sämre men jag _somnar_ klart lättare om jag är mätt. Nackdelen är väl att jag _inte_ blir fetare eller biffigare med det här ätandet.

Varför skulle man bli fetare eller biffigare:confused:

jaaaaag
2007-03-25, 15:26
Tack för bra svar! Ja, jag tränar mycket och måste säkert äta mer. Så jag ska ta till mej det ni sagt och så ska jag sprida ut det över dagen mer = mer frukost, lunch och middag ist för att småäta hela tiden för att sedan vräka i mej hela dagsbehovet på en timme.

Tack tack!

Eldhroka
2007-03-25, 15:52
Jag äter lagom mycket på dagarna, känner att jag blir mätt och nöjd av det jag äter ...

...Jag slarvar alltid med middagen som oftast bara består av flingor och mackor precis som dagens andra mål...



Jag tycker du svarar ganska bra på din egen fråga.

CoolHandLuke
2007-03-26, 20:27
Varför skulle man bli fetare eller biffigare:confused:
Vete faen. Det är väl sånt man hör löst folk säga ibland. Äta+Sova -> Tjock.

King Grub
2007-03-26, 20:55
Bara om man lägger till extrakalorier innan man går och lägger sig, och man redan befinner sig i minst energibalans (och det gäller vad klockan än är). Inte om man äter en del av sina vanliga kalorier då.

PTkonsulterna.se
2007-03-26, 20:59
Skrämande att läsa om sig själv för ett antal år sen!!
Jag inser idag att man äter för lite som tjej på dagarna och för lite protein och bra fett som gör en mätt en längre tid.Äter man mycket kolhydrater så blir suget större och då åt socker och kolhydratshållet. Att äta mycket på kvällen kan också vara att man känner sig ensam eller att man tröstäter.Det är inte så många som pratar om detta men det är rätt vanligt.
Hettsätning m.m brukar bli bättre om man kan kontrollera det till en dag i veckan.Försök att äta mer proteiner och bra fetter så tror jag att du märker skillnad och inte mer än 3 timmar mellan målen!
Lycka till!

LadyInsane
2007-03-26, 21:15
Skrämande att läsa om sig själv för ett antal år sen!!
Jag inser idag att man äter för lite som tjej på dagarna och för lite protein och bra fett som gör en mätt en längre tid.Äter man mycket kolhydrater så blir suget större och då åt socker och kolhydratshållet. Att äta mycket på kvällen kan också vara att man känner sig ensam eller att man tröstäter.Det är inte så många som pratar om detta men det är rätt vanligt.
Hettsätning m.m brukar bli bättre om man kan kontrollera det till en dag i veckan.Försök att äta mer proteiner och bra fetter så tror jag att du märker skillnad och inte mer än 3 timmar mellan målen!
Lycka till!

Även jag känner igen mig. Har lidit av deppression, samt tenderat till ätstörningar. I varje fall har det hänt att jag hetsätit dagar då jag varit "duktig" med maten. (Dvs ätit väldigt lite). Det verkar som om du vet vad du ska ordna, och jag hoppas du slutar upp med beteendet. Riktig mat mår man bättre av:)

jaaaaag
2007-03-26, 21:30
jag har kört som jag sa nu i någon dag, mer större mål, frukost, lunch och middag och märker redan stor skillnad. =) so far so good.

LadyInsane
2007-03-26, 21:41
jag har kört som jag sa nu i någon dag, mer större mål, frukost, lunch och middag och märker redan stor skillnad. =) so far so good.

U go grrrllll*flex*