handdator

Visa fullständig version : Pumpen, the pump, vad är det?


macki-s
2007-03-24, 19:05
Hej!

Ny på forumet, har kollat runt här i ett par veckor och har äntligen bestämt mig för att bli medlem! Vill som en första fråga veta vad "the Pump" egentligen är för något? Hur påverkar den träningen? Är den bra/dålig?

major Pectoralis
2007-03-24, 19:26
Hej!

Ny på forumet, har kollat runt här i ett par veckor och har äntligen bestämt mig för att bli medlem! Vill som en första fråga veta vad "the Pump" egentligen är för något? Hur påverkar den träningen? Är den bra/dålig?

Pump är den "svidande/värkande/stumma" känslan man får i muskler om man tränar dem hårt, i regel med fler reps än 6. Enkelt sagt: mycket blod i muskeln. Gör 4 set x max armhävningar så får du högst troligen pump (troligen räcker det med ett set).
Pump är positivt om man vill bygga muskelvolym eller förbättra sin muskeluthållighet. Pump skall undvikas om man vill förbättra sin maxstyrka eller explosivitet.

jojjep91
2007-03-24, 21:57
Pump är den "svidande/värkande/stumma" känslan man får i muskler om man tränar dem hårt, i regel med fler reps än 6. Enkelt sagt: mycket blod i muskeln. Gör 4 set x max armhävningar så får du högst troligen pump (troligen räcker det med ett set).
Pump är positivt om man vill bygga muskelvolym eller förbättra sin muskeluthållighet. Pump skall undvikas om man vill förbättra sin maxstyrka eller explosivitet.


DÄR FICK JAG ETT REDIGT BRA SVAR PÅ EN FRÅGA! TACK! :)!

eandersson
2007-03-24, 22:05
KzI-UQ-JsaQ

Arnold förklarar pumpen lite snabbt i Pumping Iron.

macki-s
2007-03-25, 20:46
Bra svar! Med andra ord så vill jag nog få pumpen vid träning :D

Rahf
2007-03-25, 20:50
Nu får folk rätta mig om jag har fel men är det inte så att om man kör tills man har pump hela tiden så kommer inte musklerna bli så explosiva som vid träning med tyngre vikt och mindre reps? Sen är ju pumpen nåt man vill eftersträva för hypertrofi absolut!

Tänkte att det kanske skulle vara värt att nämna om macki-s bekymrar sig något över det.

tomccc
2007-03-25, 21:02
Om pumpen är bra för hypertrofi och detta är något man eftersträvar, borde det då inte vara fördelaktigt att träna, t.ex. biceps upp och ned? *flex*

mangs
2007-03-25, 21:03
Pump är positivt om man vill bygga muskelvolym eller förbättra sin muskeluthållighet. Pump skall undvikas om man vill förbättra sin maxstyrka eller explosivitet.

Har du någon källa på detta? På vilket sätt är pumpen positiv för muskelvolym mer än den tillfälliga tillväxten som snabbt efter passet går tillbaka?

Oktay
2007-03-25, 22:06
Har du någon källa på detta? På vilket sätt är pumpen positiv för muskelvolym mer än den tillfälliga tillväxten som snabbt efter passet går tillbaka?

http://www.youtube.com/watch?v=xMVYVqrgp1E
vet dock inte ifall han har helt rätt, 4:20 in i klippet

major Pectoralis
2007-03-25, 22:19
Nu får folk rätta mig om jag har fel men är det inte så att om man kör tills man har pump hela tiden så kommer inte musklerna bli så explosiva som vid träning med tyngre vikt och mindre reps? Sen är ju pumpen nåt man vill eftersträva för hypertrofi absolut!

Tänkte att det kanske skulle vara värt att nämna om macki-s bekymrar sig något över det.

Om man vill bli explosiv måste man förbättra den neuromuskulära koordinationen och således skall man inte träna till pump.

major Pectoralis
2007-03-25, 22:23
Har du någon källa på detta? På vilket sätt är pumpen positiv för muskelvolym mer än den tillfälliga tillväxten som snabbt efter passet går tillbaka?

"Pumpen" innehållet mycket av det som muskeln växer utav. Dessutom skjuter hormonnivåerna (den akuta responsen) av olika anabola hormoner i taket vid pump. Visserligen gör även kortisol det så...Tar man gainer medan man tränar kanske man kommer runt det problemet (insulineffekten). Jag har läst källor på detta man har dom inte framför mig och kan därför inte leverera dem just nu. Hursomhelst finns det även andra vägar att gå för större muskler.

MrBurner
2007-03-27, 11:17
Hmm, jag trodde "pump" var när muskeln i fråga är alldeles svullen och är lite halvhård utan att man spänner den? :S

hobbitar
2007-03-27, 11:40
Hmm, jag trodde "pump" var när muskeln i fråga är alldeles svullen och är lite halvhård utan att man spänner den? :S

ja det är ju det den är.

MrBurner
2007-03-27, 13:24
När jag läste "svidande/värkande/" så trodde jag att det var något annat nämligen.

Fjod0r
2007-03-28, 22:28
När jag läste "svidande/värkande/" så trodde jag att det var något annat nämligen.


jaja, det är det man är när major P åkt hem igen :smash: du har missat hela grejen

Hemi
2007-03-29, 13:26
Blir man mindre explosiv av pump, altså, är det motverkande exoplosivitet eller är det bara så att man tränar på ett annat sätt för explosivitet och explosiviteten förblir densamma av pump?

raoul
2007-03-30, 00:05
Att träna på ett visst sätt för att inte få pump låter lite bakvänt.

Pumpen är en indikation på att du tränat hårt och att musklerna då fylls med blod för att orka med ansträngningen. Att träna hårt anses av de allra, allra flesta vara någonting positivt. Väljer du att göra tvärtom så är du nog i ett ingenmansland. Explosivitet kan sammanfattas i den kraft du kan prestera under en begränsad tid, då jobbar du med med sammansatta övningar som bänk, rodd och knäböj mfl där du kan aktivera så mycket som möjligt samtidigt. Isolerade övningar lämnas istället på hyllan.

En sak som är säker är att när pumpen är över så är ditt pass det med, håll dig varm och aktiv i de muskelgrupper du tänkt köra. Det är kanske ingen nyhet men sånt man lätt glömmer bort med allt annat man måste tänka på.

Hemi
2007-03-30, 04:04
[…]Pump är positivt om man vill bygga muskelvolym eller förbättra sin muskeluthållighet. Pump skall undvikas om man vill förbättra sin maxstyrka eller explosivitet.

Det är det här jag reagerar på.

Begreppet "pump" har gått mig lite förbi under de decennier jag hållit på även om jag säkerligen upplevt det. Tusentals gånger.

major Pectoralis
2007-03-30, 09:09
Blir man mindre explosiv av pump, altså, är det motverkande exoplosivitet eller är det bara så att man tränar på ett annat sätt för explosivitet och explosiviteten förblir densamma av pump?

Explosivitet (samt maxstyrka fast inte i lika stor utsträckning) bygger på den neuromuskulära koordinationen. Denna koordination tränas inte när man får pump. Man skall vara "pigg" om man tränar för explosivitet. Däremot tränar man musklerna när man får pump om du förstår skillnaden. Den neuromuskulära koordinationen försämras även när muskler växer i volym.

Hemi
2007-03-31, 00:36
Ok, jag är med.