handdator

Visa fullständig version : Axlarna sackar efter


cozemo
2007-03-24, 14:35
Märker att mina axlar sackar efter i träningen, dom hänger inte alls med volymmässigt med resten av kroppen, är i skelettet ganska smal över axlarna o vill därför bygga upp bredden mycket.

Just nu tränar jag axlarna efter rygg i samma pass.

kör hantellyft åt sidan, kabeldrag för baksida, sittande hantelpressar, skivstångsrodd oftast på axelpassen.

Ska ja flytta axelträningen till ett annat pass eller köra dom helt separat för att kunna få ut mest av träningen ?

öppen för förslag, vad funkar _bäst_ för er när ni testat olika o märkt skillnad i volymförändringar?

Durre
2007-03-24, 14:40
Jag tycker det skulle bli lite för enkel träning om du skulle köra dem separat, det kanske bara är så att dina axlar inte hänger med. Men tryck in någon axelövning på ett annat pass också, jag brukar lägga in vader ibland på olika pass. Eller så kanske det är så att de övningar du kör på inte riktigt tar så bra på dina axlar, testa nya övningar. Jag är ingen expert på träning men jag kanske kom med något nyttigt, keep it up:thumbup:

Fed up
2007-03-24, 14:42
Vad menar du med skivstångsrodd? Denna:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/BBBentoverRow.gif

eller när man drar en skivstång till hakan? den på bilden är ju kanske främst en ryggövning, medan den andra är en av mina favvo-axel-övningar.

För mig funkar det inget vidare att köra rygg och axlar samma dag, är för trött efter ryggpasset för att kunna prestera bra i axelträningen. Om de släpar så kör dem en egen dag (eller tex. ihop med mage eller nåt) och testa om det händer nåt. Kör mer och tyngre(utan att fuska allt för mycket, lätt att skada axlarna)! Finns massor kul övningar för axlar (kolla övningsbanken), ombyte förnöjer. Testa olika sätt tills du hittat nåt som passar dig.
Axlar är min favvomuskelgrupp både utseendemässigt och träningsmässigt, helt klart!

cozemo
2007-03-24, 14:50
Vad menar du med skivstångsrodd? Denna:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/BackGeneral/BBBentoverRow.gif

eller när man drar en skivstång till hakan? den på bilden är ju kanske främst en ryggövning, medan den andra är en av mina favvo-axel-övningar.

För mig funkar det inget vidare att köra rygg och axlar samma dag, är för trött efter ryggpasset för att kunna prestera bra i axelträningen. Om de släpar så kör dem en egen dag (eller tex. ihop med mage eller nåt) och testa om det händer nåt. Kör mer och tyngre(utan att fuska allt för mycket, lätt att skada axlarna)! Finns massor kul övningar för axlar (kolla övningsbanken), ombyte förnöjer. Testa olika sätt tills du hittat nåt som passar dig.
Axlar är min favvomuskelgrupp både utseendemässigt och träningsmässigt, helt klart!


Ja kör en slags kombination av drag till hakan och den du har på bilden, så övningen tar självklart på ryggen mycket men känner ganska bra kontakt i baksida axlar. Har börjat gilla drag till hakan mer o mer nu.

annars tack för tipsen, ska testa att köra axlar o sen mage på ett pass i veckan och variera övningarna från vecka till vecka.

Lizard
2007-03-24, 17:52
Axlar först. Lägg dem antingen först i passet eller på ett eget pass.
Pressar. Har aldrig sett någon som pressar mycket och tungt som har små axlar. Pressa mer i alla former. Även bänk och snedbänk bygger axlar. Däremot är min erfarenhet att de som drar mycket inte nödvändigtvis är försedda med bowlingklots-axlar. Varför vet jag inte men har sannolikt med fästen och vinklar att göra?
Att tänka på är att storleken på själva deltoideus kan vara avsevärd utan att den visuellt uppfattas som stor. Som exempel kan jag nämna att stora muskelbukar på bi- och tricep som fäster högt upp mot armhålan får axeln att se mindre ut. Göra åt? Inte träna armar antar jag. Hur kul det nu är...? Smala armar och förhållandevis stora axlar á la Brad Pitt med andra ord.

Lizard

Richard85
2007-03-27, 08:12
Har samma problem, framför allt mittenregionen och den bakreregionen som släpar även om det blivit betydligt bättre än innan. Men hur mkt set ska man köra? Olika svar, vissa säger inte så mkt pga främre axeldel tas mkt på bröst träning, andra säger, tryck pressar så det stänker om det..Ligger på en 8-9set nu..

4-5militärpress
4set hantellyft åt sidan..
sedan 6set för bakre axlar..

Halldin
2007-03-27, 09:05
Att få med den prioriterade muskelgruppen 2ggr/vecka brukar funka bra.


Edit: En fråga, hur ska man få till utsida axlar när man får ont av samtliga drag till hakan-övningar? :/
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1933886

Stab
2007-03-27, 09:33
Axlar först. Lägg dem antingen först i passet eller på ett eget pass.
Pressar. Har aldrig sett någon som pressar mycket och tungt som har små axlar. Pressa mer i alla former. Även bänk och snedbänk bygger axlar. Däremot är min erfarenhet att de som drar mycket inte nödvändigtvis är försedda med bowlingklots-axlar. Varför vet jag inte men har sannolikt med fästen och vinklar att göra?
Att tänka på är att storleken på själva deltoideus kan vara avsevärd utan att den visuellt uppfattas som stor. Som exempel kan jag nämna att stora muskelbukar på bi- och tricep som fäster högt upp mot armhålan får axeln att se mindre ut. Göra åt? Inte träna armar antar jag. Hur kul det nu är...? Smala armar och förhållandevis stora axlar á la Brad Pitt med andra ord.

Lizard

Jadu det e väl det som ger Brad Pitt ett intryck överhuvudtaget, utan det hade han gett ett dåligt visuellt intryck.

Piranha
2007-03-27, 09:38
Jag kör axlar separat och rekomenderar det varmt, och även gå in en dag emellan axelpassen och mjölka igenom dem med lite högrepsträning.

Som alltid här på bullen så är antalet set reps och utförande alltid intressantare att kika.

Stab
2007-03-27, 09:41
Lägg axlar på en egen dag/Börja med axlar på passet så alt. byta till axlar/triceps eller då standalone.

Kör bredgreppade militärpressar, Hantelpressar utan att smälla ihop dom i topläget (dvs inte /\ utan mer | | eller
/__________\ ) Du känner skillnad på kontakt.
Hantellyft åt sidan utan L-vinkel på armarna, du vill aktivera det laterala huvudet till störst del, gå ner i vikt om det behövs.

Detta var basic till passet, om vi nu antar att du kör liknande redan och fortf. behöver lite axel prio så kan du läsa dessa artiklar;
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459605
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1063194

GymTT
2007-03-27, 09:42
Jag kör axlar separat och rekomenderar det varmt, och även gå in en dag emellan axelpassen och mjölka igenom dem med lite högrepsträning.

Som alltid här på bullen så är antalet set reps och utförande alltid intressantare att kika.

Förstått det som du kör ett hårt och ett pumppass på vissa grupper.
Vilka?

mvh

Piranha
2007-03-27, 09:43
Förstått det som du kör ett hårt och ett pumppass på vissa grupper.
Vilka?

mvh


Axlar , armar , rygg , bröst :-)

Stab
2007-03-27, 09:45
Axlar , armar , rygg , bröst :-)

Träning, 6-7d/v ;) ?

Halldin
2007-03-27, 09:59
Hur tränar man lateral deltoid effektivt när man inte kan köra lateral raises och upright row p.g.a smärta i axlarna?

Richard85
2007-03-27, 10:06
Hur många set ska man köra isåfall? Mer än 10?

Stab
2007-03-27, 10:11
Hur tränar man lateral deltoid effektivt när man inte kan köra lateral raises och upright row p.g.a smärta i axlarna?

Breda militärpressar, och hantelpressar som inte går upp i en bana där dom "klånkas" letar du efter kontakten så hittar du den, if you built it they will come ;)

Halldin
2007-03-27, 10:20
Breda militärpressar, och hantelpressar som inte går upp i en bana där dom "klånkas" letar du efter kontakten så hittar du den, if you built it they will come ;)
Fast målgruppen med dom är ju anterior deltoid, lateral som synergist.
Kanske kommer ändå, kan dessvärre bara göra den sittande varianten på vårt gym med lågt i tak. :/

Baan
2007-03-27, 10:22
Tycker du kan ge axlarna en egen dag om dom ska prioriteras. Tunga pressövningar varvat med andra axelövningar, och många axelövningar tror jag ger bra effekt.

Piranha
2007-03-27, 12:16
Hur många set ska man köra isåfall? Mer än 10?

10 set på axlar är ganska lite om jag får säga det, fram, ut,bak, trapz om så ..

Jag rekomenderar fler set ja.


( jag är ifs något fanatisk i min träning men jag ligger en bra bit över 30 set på axlarna )

pragmatist
2007-03-27, 16:03
Jag prioriteringstränade axlarna för något år sedan med ganska gott resultat, tränade dem tre gånger i veckan, en eller två övningar och alltid först i passet. Skulle väl inte rekommendera den sortens träning någon längre tid men någon månad i stöten fungerar utmärkt.