handdator

Visa fullständig version : Öka i marklyft?


Iron claw
2007-03-24, 13:25
Tränar regelbundet marklyft sedan ca 1,5 år sedan. Tränar mark 1-2 ggr/vecka, kör 4 set ā 5 rep. Har dock helt fastnat i utvecklingen. Maxlyfter 120 kg. Hur j-vla mycket man än tar i går det inte att få upp 125 kg. Någon som har tips på hur man ska göra för att fortsätta utvecklas?

Tycker att marklyft är en riktig kanonövning för hela kroppen!!

Englund
2007-03-24, 13:40
Tränar regelbundet marklyft sedan ca 1,5 år sedan. Tränar mark 1-2 ggr/vecka, kör 4 set ā 5 rep. Har dock helt fastnat i utvecklingen. Maxlyfter 120 kg. Hur j-vla mycket man än tar i går det inte att få upp 125 kg. Någon som har tips på hur man ska göra för att fortsätta utvecklas?

Tycker att marklyft är en riktig kanonövning för hela kroppen!!

En grej som fungerade för mig var att sänka vikterna med ca: 20 kg och sedan tänka riktigt mycket på tekniken. Öka sedan med 5 kg varje vecka. När jag sedan var tillbaka på dom vikterna jag brukade reppa på så kändes det en aning lättare och jag fortsatte att öka vikterna med ca: 5 kg/vecka. Jag har för mig att jag ökade 10 kg i marken på det viset.

fdsl
2007-03-24, 13:40
var stannar lyftet är det vid golvet eller högre upp ? mark 2 ggr i veckan är för mycket. kör assistans övningar det andra passet tex djupa mark från pall .raka mark. kron lyft. rodd övningar välj beroende på var din svaga punkt är be någon titta på din lyft teknik

Fettecke
2007-03-24, 13:40
jag har mittat ett koncept som passar mig helt utmärkt, ökar bra i styrka på det...

drar mark var 4de dag, ett lätt pass följt av ett tyngre pass

pass A:
- Några set uppvärmning
- Accelerationsdrag, 50%-60% av 1rm*5*5, efter varje rep så släpper du stången, ställer dig upp, och går ner igen för en ny repetition. (och tänk på din position vid stången, här tränar du teknik samtidigt!)
- barholds, häng på massa vikt och bara håll i stången i 10s... helst skall stången ligga upphöjd så du slipper lyfta stången ända från marken.

Pass B:
- några set uppvärmning
- 2*3 upp till från 60-70% av 1rm
- 1*2 på runt 80% av 1rm
- 2*1 (singlar) upp till 95-100% av ditt 1rm
- 1 set kron/marklyft på drygt 105-110% av ditt 1RM (palla upp stången några decimeter)

mini
2007-03-24, 14:32
Fundera på var svagheten sitter. Är du för svag någonstans, eller är det en teknikgrej? Sitter det i huvudet? Hur länge har du stått still?
Jag skulle köra lite mindre, kanske varannan vecka, och koncentrera mig på exempelvis tunga roddar och bålträning ett tag. När du väl kör mark, se till att tekniken är klanderfri.

Baan
2007-03-24, 15:11
Kan vara mkt av en teknikgrej. Kan vara som andra säger att du behöver träna andra muskler. Ett par starka ben kan nog ge mycket i marklyft, så tunga böjar ger nog lite, plus självklart många andra övnignar som kan stärka hjälpmusklerna. Självklart är det så att du behöver träna marklyft om du ska bli bättre i marklyft hur mycket du än komplementerar med andra övninar. Det du kan förbättra där är förmodligen teknken men även variera träningssättet. Testa att göra små ökningar varje vecka, typ 2.5 kg bara.

bubbe
2007-03-24, 15:21
Tränar regelbundet marklyft sedan ca 1,5 år sedan. Tränar mark 1-2 ggr/vecka, kör 4 set ā 5 rep. Har dock helt fastnat i utvecklingen. Maxlyfter 120 kg. Hur j-vla mycket man än tar i går det inte att få upp 125 kg. Någon som har tips på hur man ska göra för att fortsätta utvecklas?

Tycker att marklyft är en riktig kanonövning för hela kroppen!!

Hur länge har det varit stopp?

Tränar du alltid 4x5?

Har du någon som kan kolla tekniken och förbättringspotential?

Dags att vila och käka lite mer mat?

Strandbyggarn
2007-03-24, 19:40
prova köra färre set och reps och köra lite tyngre ? .. jag kör mark 3*6 och 3*12 varannan vecka , ökar mycket i vikter .

Iron claw
2007-03-25, 14:16
Hur länge har det varit stopp?

Tränar du alltid 4x5?

Har du någon som kan kolla tekniken och förbättringspotential?

Dags att vila och käka lite mer mat?

Har varit stopp över ett halvår nu. Kör för det mesta 4X5, ibland kör jag dock singlar eller 2 reps per set.

jakkan
2007-03-25, 16:30
Var stannar du i lyftet(var är du svagast) vid 1RM?

Iron claw
2007-03-25, 19:42
Var stannar du i lyftet(var är du svagast) vid 1RM?

Det är precis i börja. Kan inte rubba f-nstyget, tror att någon har spikat fast skivstången i backen.

Fettecke
2007-03-25, 19:59
vore bra om du dumpade en film så vi får se hur du har det med tekniken...

prova att ställ dig på en pall och dra marklyft som vanligt, djupare start är bra för det ändamålet.. du lär få sänka vikterna för att få till det bra till en början... alt. att du tar mindre vikter och hänger på (inte 20kg kakorna, utan 10kg som är mindre kanske)

Iron claw
2007-03-25, 20:09
vore bra om du dumpade en film så vi får se hur du har det med tekniken...

prova att ställ dig på en pall och dra marklyft som vanligt, djupare start är bra för det ändamålet.. du lär få sänka vikterna för att få till det bra till en början... alt. att du tar mindre vikter och hänger på (inte 20kg kakorna, utan 10kg som är mindre kanske)

Tack för tipset! Blir man starkare i "starten" genom att träna så?

Cilia
2007-03-25, 20:26
Variation är alltid bra vilket några har föreslagit.
För mig är det ingen skillnad på att köra kondition och styrka.
Kör man samma sak hela tiden fastnar man. Det är svårare att öka

bubbe
2007-03-26, 08:42
Finns en massa orsaker så klart, en del tips har kommit fram.

Vad jag tänker på är

1. Lyftteknik, det bästa är såklart att ha någon som verkligen kan analysera dina misslyckade och lyckade tyngsta lyft samt din träning för att komma vidare. Det första jag tänker på när du inte kan rubba vikten, är om det så att du böjer för mycket på benen för att få ner höften, vilket sätter benen i svagare position. Det andra är psykologiskt, ibland måste man härja och ge sig F_N på att vikten ska UPP. En annan sak som hänger ihop med detta, är en viss rädsla för vikten. Du kan testa ex kronlyft för att dra vikter över din egentliga marklyftskapacitet och acceptera att du KAN dra dessa vikter.
Det tredje ang vikten fast i golvet, kan man tänka sig att du lyfter med alldeles för tung vikt normalt, där benen inte alls kopplas in i starten och nu när du vill komma ännu högre så klarar ryggen inte av att resa sig med denna vikten, du behöver fler samtidigt arbetande muskler för att lyckas. Det sista brukar dock vara ovanligt när stången är orubblig.

2. Variation helt klart, du kan googla efter deadlift program, powerlifting etc, söka i journaler, eller helt enkelt köra 3x3 i ett par veckor med ökande vikt (börja lätt), byt till 3x2 (börja lätt) ett par veckor, gå tillbaka till 4x5 etc. Fokusera träningen kring det du vill förbättra, marklyft är enormt påfrestande för kroppen. Träna andra saker lite lugnare, ät mer mat och vila ordentligt dagarna innan du ska passera dina gränser.

Iron claw
2007-03-26, 23:03
Finns en massa orsaker så klart, en del tips har kommit fram.

Vad jag tänker på är

1. Lyftteknik, det bästa är såklart att ha någon som verkligen kan analysera dina misslyckade och lyckade tyngsta lyft samt din träning för att komma vidare. Det första jag tänker på när du inte kan rubba vikten, är om det så att du böjer för mycket på benen för att få ner höften, vilket sätter benen i svagare position. Det andra är psykologiskt, ibland måste man härja och ge sig F_N på att vikten ska UPP. En annan sak som hänger ihop med detta, är en viss rädsla för vikten. Du kan testa ex kronlyft för att dra vikter över din egentliga marklyftskapacitet och acceptera att du KAN dra dessa vikter.
Det tredje ang vikten fast i golvet, kan man tänka sig att du lyfter med alldeles för tung vikt normalt, där benen inte alls kopplas in i starten och nu när du vill komma ännu högre så klarar ryggen inte av att resa sig med denna vikten, du behöver fler samtidigt arbetande muskler för att lyckas. Det sista brukar dock vara ovanligt när stången är orubblig.

2. Variation helt klart, du kan googla efter deadlift program, powerlifting etc, söka i journaler, eller helt enkelt köra 3x3 i ett par veckor med ökande vikt (börja lätt), byt till 3x2 (börja lätt) ett par veckor, gå tillbaka till 4x5 etc. Fokusera träningen kring det du vill förbättra, marklyft är enormt påfrestande för kroppen. Träna andra saker lite lugnare, ät mer mat och vila ordentligt dagarna innan du ska passera dina gränser.


Tack för synpunkterna!