handdator

Visa fullständig version : Knakar i knät vid knäböj?


Carolinew
2007-03-24, 13:12
När jag kör knäböj så knakar det emellanåt lite i knäna, men det gör inte ont. Är det något att bry sig om eller är det bara att skita i det och köra på som vanligt?

major Pectoralis
2007-03-24, 13:24
Det beror på varför det knäpper. Om det beror på att knäna vobblar eller liknande under böjen bör du göra något åt tekniken. Kanske det slutar knäppa om du värmer upp mer? I allmänhet är emellertid "knäppningar som inte gör ont" ofarliga.

MrBulk
2007-03-24, 13:48
Mina knän knastrar när jag kör knäböj och det gör inte ont.

Så länge det är musik i lokalen så hörs det inte :)

Sniggel
2007-03-24, 14:06
Brukar knäppa "på" mitt vänstra knä på vissa pass. Gör inte ont heller. Känns som sagt att det är utanpå knäet vilket känns weird.

Dumleman
2007-03-24, 14:32
Det brukar knaka lite i nedersta positionen för mig. Oftast är det bara i början sen slutar det och det känns inte.

jojjep91
2007-03-24, 21:38
Efter att jag började springa på asfalt så började de knäcka i mina knän när jag böjde mig neråt. Vet inte vrf :/

aliquis
2007-03-25, 15:13
Mina knakade lite när jag fulböjde och lät knäna gå in emot varandra på vägen upp, nu gör jag inte det längre och nu har jag inga problem med dem, men om det är anledningen så får du väl jobba på att hålla dem utåt istället.

chriss
2007-03-25, 18:46
beror ofta på ledvätskan, vissa har mer just i knän och andra minder,
så länge man inte får ont behöver man inte oroa sig

pony
2007-03-26, 02:09
så länge man inte får ont behöver man inte oroa sig

...och så länge knakandet inte blir värre/högre.

Ordentligt uppvärmda ben brukar dock mildra knakande hos många. Kör du knäböj långt in i passet? Prova i så fall att lägga det strax efter uppvärmningen och se om det blir någon skillnad.

Pez
2007-03-26, 02:16
...och så länge knakandet inte blir värre/högre.

Ordentligt uppvärmda ben brukar dock mildra knakande hos många. Kör du knäböj långt in i passet? Prova i så fall att lägga det strax efter uppvärmningen och se om det blir någon skillnad.

Menar du att man är mindre "varm" i knäna långt in i benpasset kontra i början? :Virro

Mina knän knakar bara jag sätter mig på huk, men det slutar efter ett par gånger.
Rätt vanligt. Inget farligt med det.

Förklaringen Arne Persson gav för en massa år sen (rörandes knak av fingrar iofs - men jag tror det går att applicera även i detta fall) här var:
"Knaket" är inget farligt. Det tros vara ett vakumfenomen och/eller bubblor av nitrösa gaser som bildas av synovialvätskan (ledvätskan) som brister och och ger i från sig ett ljud. Enda faran med att exempelvis hålla på att knäcka med sina fingrar är att man riskerar att kraftigt sänka sin sociala status bland andra människor.

pony
2007-03-26, 02:31
Menar du att man är mindre "varm" i knäna långt in i benpasset kontra i början? :Virro

Inte långt in i benpasset, men långt in i träningspasset. För allt jag vet kanske hon kör triceps+ben den dagen och knäböj är den första benövning hon gör under passet.

Carolinew
2007-04-04, 23:10
...och så länge knakandet inte blir värre/högre.

Ordentligt uppvärmda ben brukar dock mildra knakande hos många. Kör du knäböj långt in i passet? Prova i så fall att lägga det strax efter uppvärmningen och se om det blir någon skillnad.

Jag brukar köra det som första övning faktiskt eftersom jag prioriterar den övningen ganska högt. Mao ganska direkt efter uppvärmningen. Däremot brukar jag vara ganska dålig på att värma upp ordentligt hehe...:em:

Något som en del av er har nämnt här är att knäna drar sig inåt på vägen upp, och så är det faktiskt för mig. Hur skall jag göra för att jobba bort det?

machine gun
2007-04-04, 23:37
Något som en del av er har nämnt här är att knäna drar sig inåt på vägen upp, och så är det faktiskt för mig. Hur skall jag göra för att jobba bort det?

Sänk vikterna och tänk på att pressa ut knäna.

Vinter
2007-04-04, 23:54
Själva knakandet är ju inte farligt båda min ben knakar mest hela tiden i början, brukar stretcha lite extra så funkar det bra.

Däremot ska man låta röntga knät tidigt om man börjar få ont eller känner viss smärta. Då kanske man slipper bära värmeskydd och gå på rehab ett år...
Knäskador är inget att leka med.

major Pectoralis
2007-04-05, 08:40
Jag brukar köra det som första övning faktiskt eftersom jag prioriterar den övningen ganska högt. Mao ganska direkt efter uppvärmningen. Däremot brukar jag vara ganska dålig på att värma upp ordentligt hehe...:em:

Något som en del av er har nämnt här är att knäna drar sig inåt på vägen upp, och så är det faktiskt för mig. Hur skall jag göra för att jobba bort det?

Det är ett ganska vanligt "fenomen" hos flickor/kvinnor eftersom ni har en annan vinkel i höften, vilket lätt leder till att man "kobenar" ihop. Detta kan man lösa genom att hitta rätt tyngdpunkt. Om man lägger tyngdpunkten på insidan av foten så kommer knäna gå ihop under rörelsen. Om man lägger tyngdpunkten på utsida fot kommer knäna gå isär. Tyngdpunkten skall ligga stabilt mitt i foten mot hälen (dvs. bakre fotvalv). Genom att flytta fötterna något bredare isär kan man ibland få en stabilare position. Det är lättare att knäna "vobblar" med en smal fotstans.

Guddi
2007-04-05, 10:10
Jag brukar köra det som första övning faktiskt eftersom jag prioriterar den övningen ganska högt. Mao ganska direkt efter uppvärmningen. Däremot brukar jag vara ganska dålig på att värma upp ordentligt hehe...:em:

Något som en del av er har nämnt här är att knäna drar sig inåt på vägen upp, och så är det faktiskt för mig. Hur skall jag göra för att jobba bort det?Förutom det som machine gun och majoren redan har skrivigt så kan du försöka med att spänna ett lite elastiskt band runt benen och försöka hålla det spänt hela tiden under utförandet. Detta brukar vara en bra knep för att få igång gluteerna lite extra och då dem även utåtroterar knäna kan det hjälpa dig.

sweetkarolina
2007-04-05, 20:37
Något som en del av er har nämnt här är att knäna drar sig inåt på vägen upp, och så är det faktiskt för mig. Hur skall jag göra för att jobba bort det?

jag hade sådana knän väldigt länge men fick i höstas ett tips att ställa fötterna brett men rakt fram, alltså inte vinklat utåt. tyngden på utsidan av foten och hela tiden tänka på att trycka ut knäna.
detta då efter att förgäves försökt att bli av med problemet genom att "bara" tänka på att trycka ut knäna. jag tycker det har blivit bättre nu, men får ihop knäna lite på maxlyften.

förresten så knakar mina knän ibland också ;)

tompsa
2007-04-06, 14:32
Mycket möjligt att det är bara är brosk. var likadant för mig förut.

GymTT
2007-04-06, 14:50
Är nog bråsk.

Knakar för mig med ibland.

emmzan
2007-04-06, 16:32
Något som en del av er har nämnt här är att knäna drar sig inåt på vägen upp, och så är det faktiskt för mig. Hur skall jag göra för att jobba bort det?


Spänn häcken hela tiden och fokusera på att få isär ljumskarna och hålla ut knäna hela tiden..