handdator

Visa fullständig version : HJÄLP med att öva upp konditionen?


H-L
2002-04-24, 16:21
Jag måste ha den absolut sämsta kondition som går att få tag på. Jag ska nämligen springa 1 mil på under 48 min och har satt 40 som mål. Jag måste alltså hålla 4 min per km och det går ju okej. Men Jag orkar bara 1 km sedan kalarar jag inte mer för kaninhjärtat som slår i 120 och mjölksyran i benet...

Så har det varit i 1 månand och jag får inte nämnvärt bättre kondition. Jag behöver få bra kondition snabbt därför jag måste klara 1 mil om 6 månader då jag mönstrar...

Ska jag sikta in mig på att börja småjogga istället för att springa på tid, och på så vis börja med att försöka klara av 1 mil eller hur?

Help me PLEASE!

Pumping
2002-04-24, 16:28
Vad är det du ska göra på mönstringen? springa 1 mil? är de inte sykeltest på mönstringen eller är det andra mönstringen?

ja du måste skaffa dig en grundkondition...
är rätt mycket att skriva om. fins kanske nån som har en bra sida att länka till?

H-L
2002-04-24, 16:32
Jo jag kan igenting om kondition. Jag vill verkligen göra värnplikten som fallskärmsjägare och det enda som jag tror hindrar mig är är just konditionen..

Vet inte om jag ska köpa en bok om ämnet? Svårt att veta någon som är bra eftersom det finns så många?

JJ
2002-04-24, 16:37
Hur många ggr i veckan kan du springa? hur lång tid har du kvar? På www.marathon.se (http://www.marathon.se) finns alla info du behöver, annars kan jag sno ihop ett program åt dig om du svarar på mina frågor.

Petrus
2002-04-24, 16:40
HÅRD INTERVALLTRÄNING!!!

Kjellstroem
2002-04-24, 16:46
Intervallträning är bra...

Mät upp en sträcka på säg 200 meter... spring så snabbt som möjligt hela vägen.

Sen vilar du halva tiden som det tog att springa. T.ex om du sprang det på 30 sekunder så vilar du 15, sen springer du igen.

Gör om detta 7-10 gånger, det kräver sin man eller kvinna att klara det men det är bra träning.

H-L
2002-04-24, 16:47
Just nu skulle jag kunna springa varje dag om jag velat det. Men skulle kunna tro att ca 4 ggr vecka vore helt okej utan att tappa motivationen. Jag sk mönstra i höst kanske om 5 månader så där. Troligen så kommer jag att springa milen på jägartestet och när den hålls vet jag inte? Men jag misstänker att den kanske är på våren? Nån som vet?

Men mitt mål är att jag ska klara under 48 min innan mönstringen.

Vore verkligen hur bra som helst om du vill hjälpa mig jj :)

Tinner? Är inte det vad jag försöker med nu?

Pumping
2002-04-24, 16:49
http://www.marathon.se http://www.polarpuls.com/frameset.htm http://www.iksu.se/ http://hem.passagen.se/bush_killers/treningstips.htm

och en bok som kanske kan va läte väl mycket men kolla om den går att låna på nått biblo... http://www2.svenskidrott.se/cif/litteratur/cif-litteratur/kond_tr.htm

annars så tror jag de bästa är att kontakta nån distanslöpar förening i din närhet så kan dom säkert hjälpa dig med ett träningsprogram. (eller skidor kanske)

Pumping
2002-04-24, 16:51
eller jj då =)

han inte läsa hans inlägg... :D

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]

Dunder
2002-04-24, 16:51
Att få en 7:a (som är minimum hos FJS)är ingen större bedrift, min kedjerökande polare som ALDRIG någonsin sprungit en mil fick en 9:a (!).

Men om du nu verkligen vill träna upp konditionen så börja med att springa några kilometer några gånger i vecka i maklig takt, se dock till att du joggar hela vägen när du sen tycker det går lätt så öka hastigheten. Öka sedan avståndet och upprepa det hela, varva med lite intervalls träning och spinning så kommer mönstringen gå som en dans. Se dock upp med psykologen, det är en dödsfälla om man får en grinig hjärnpsykolog :mad:

Ge järnet så syns vi på andramönstringen.. :cool:

H-L
2002-04-24, 17:00
Psykologen ska nog inte vara ett problem. Äldre gamla grinkärringar och annat brukar tycka bra om mig. Och jag har man växt upp på landet och vet vad man vill så går det säkert?

Tycker det här ska bli kul...

Warrior
2002-04-24, 18:29
Hur har du det ställt med synen? Är allt perfekt? Hörseln? Är du mentalt stabil? Ifall inte så ljug om du måste... :p

Styrketestet är ganska enkelt bara att dra som man alltid brukar göra på gymmet en så där 200kg. :D

Jag fick dålig tjänstbarhet pg.a min astma, färgblindhet och kanske för jag knaprade astmamedicin på morgonen (Brukar alltid göra innan kondistränings endå). Pulsen var ganska hög så dom trodde jag hade feber eller nåt, tempen låg på 37,4grader hehehe.

"Psykologen" kan försöka provocera dig men du får hålla dig lugn och skrämma denne med blicken. Det funkade för mig... :rolleyes:

Vad gäller "Doktorn" så brukar denne bara fråga om man röker, därefter ber denne än att ta av sig tröja, självfallet för att lyssna på lungorna (fast jag misstänker att andra motiv ligger på bakom det hela).

Själv blev man SjukvårdsPluttonBefällsChef någonstans åt helvete...

Lycka till!

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Warrior 2[H]4U ]

Loco 2
2002-04-24, 18:40
hahaha :D

H-L
2002-04-24, 18:49
Kollade synen för 2 år sedan helt okej, inga defekter. Finns något man kan äta för att synen ska bli ännu skarpare har jag hört. Någon vitamin alltså. Sedan så kollade jag hörseln i förra veckan och jag hörde alla ljud påstår läkaren. Dock chansade jag på lägsta ljudet då jag har lite tinituss som brusar när det är tyst :)

Ingen idé att berätta att jag har tinituss när jag mönstrar antar jag? :D

Warrior
2002-04-24, 18:56
Detta kanske låter konstigt men du får ganska bättre skärpa ifall du intar någon stimulat (exempelvis DX).

Du får se upp med tinitus då dom testar relativt lågt...jag fick dock 10 men de flesta får 9 vilket är max, får du under 9 så är det kört!

[ 24 April 2002: Inlägget har ändrats av: Warrior 2[H]4U ]

Forest
2002-04-24, 19:07
Jag var tävlingscyklist på den tiden så konditionsprovet gick bra om man säger så.

HL, du har inte SÅ dålig kondis om du klarar 1000 meter på 4 minuter. Spring varannan dag men ta inte ut dig fullständigt oftare än en gång i veckan (helgpasset).

Intervallträning är helt rätt men det betyder INTE att man rushar allt man kan i intervallerna, det är ren mjölksyraträning och inte vad du behöver nu. Här är ett förslag:

I veckan, spring långsamt tills du är varm, sedan ökar du till 4.10 minuterstempo i ca 500 m, inte fortare. Sedan lugnt igen tills pulsen lugnat sig hyfsat (1-1,5 minuter). Håll på sådär tills en 500 m sträcka börjar bli svår. Då joggar du hem och stretchar. Du behöver inte mäta, spring helt enkelt din tempofart i lite över 2 minuter. Öka inte farten när du börjar bli bättre, öka istället tiden du är ute upp till 45 minuter. När du klarar det är det dags för annat upplägg, skriv igen då! Du får inte bli helt slut av dessa pass, det skall vara skoj svettigt och småjobbigt.

På helgen springer du så fort du orkar i jämn takt i 45 minuter, ta ut dig! Det betyder jättelångsamt i början.

Minsta skadekänning, öka med minst en vilodag och lägg in någon annan konditionsträning.

Klarar du att hålla motivationen så är detta bombsäkert utan att du blir utsliten och övertränad.

JJ
2002-04-24, 19:11
5 månader skall väl funka tycker jag. Största problemet blir nog att undvika skador och sjukdom, kom ihåg att löpning sliter på kroppen. Var noga med kost och vila. Som vanligt alltså ;)
Första månaden tror jag ändå det blir lagom med 3 ggr i veckan. Du får höra av dig med frågor och resultat, så uppdaterar vi programmet med tiden.
Ingen benträning (styrka alltså), då tror jag du kommer bli skadad.
Kör ett långpass på 12-16 km. Orkar du inte det, så korta ned det. Detta pass ska ske i ett tempo där du någorlunda kan prata utan alltför mycket obehag.
Ett tempopass bestående av antingen: 8-10*400 meter. Försök sikta på 90-110 sek. Jogga sakta 400 meter mellan ruscherna.
eller
4*10000 på 4.15-4.30 sek (som mål). Jogga 400 mellan.
Eller snabbdistans 5 km med uppvärmning och nedjoggning på ett par km. Spring till 95% så snabbt du kan.
Ett medelpass på 6-10 km. När vi sen går upp på 4 pass i veckan, lägger vi till ett medelpass. Ha som mål att här ligga på 5-5.30 min. (Det skall gå lite snabbare än långpasset. Boka gärna in ett par miltävlingar som referenser, så ser du om du är på rätt spår. Tveka inte att höra av dig, här eller skicka ett privat mess.
Kör hårt. Eller som Hackstait skulle säga:
ATTACK :mad: :mad: :mad:
:D

Forest
2002-04-24, 19:17
Varför jägare?

Penalism och katabolism väntar. Du muckar deffad och mindre.

Det kanske känns lite macho nu men varför slänga bort ett år om du nu inte vill bli yrkesmilitär förståss!

Vill du bygga muskler och allmän kondition så är en lite mer vanlig tjänst bättre i kombination med att du tränar extra själv och tillsammans med polarna.

H-L
2002-04-24, 19:49
Forest: Jo om man ramlar ihop och har ont i hela kroppen och svettas som en gnu efter 1 km på 4 min så har man dålig kondis... Saken är ju den att jag behöver vara uthållig. Jag ska ju klara av att springa i samma tempo 10 ggr så mycket som jag gör nu har jag som mål... Om man har en dålig dag så vill man ha lite att ta av, det är därför jag vill ha 40 min som mål.

Anledningen till att jag vill göra värnplikten som fallskärmsjägare är att det vore en ordentlig utamning för mig själv. Har aldrig varit intresserad av sport i ordets bemärkelse. Men detta vill jag satsa på...

jj: Tror inte jag klarar av att springa en mil i tempo 5-6 min/km? Men jag ska prova denna vecka, blir väl jogging på gränsen till att promenera i rask takt för att jag ska orka...

Ska intervallträna på det viset du föreslog. (Åker ut med bilen och sprayburk ikväll och mäter upp) Imorgon börjar jag med intervall.
Ger dig resultat inom 1 vecka...

Tack för hjälpen...

Pecca
2002-04-24, 20:04
Ska väl även jag komma med mina synpunkter. Kör löpträning 3ggr i veckan. Var noga med streching och uppvärmning.
Min absoluta favvo övning måste man visserligen vara fler på men går enligt följande. 5pers, Ställ er ca 40m ifrån varandra 3 på ena sidan och 2 på andra. Löp sen en i taget i absolut max fart. Kör så länge ni orkar (ca 10min) och jag lovar dig att du kommer att vara helt färdig sen.

Kör enligt följande.
dag1. Intervallträning.
dag2. Långdistans (variera)
dag3. valfritt (intervall, långdistans,MTB, spinning, Landsvägscykel)

psyko_bob
2002-04-24, 20:20
Ska du ha en mer omväxlande jägartjänst så satsa på Kustjägarna. Kan även tala om för dig att snabbmarch med full packning är bra mycket jobbigare än att springa milen.
/Robert

Dunder
2002-04-24, 20:39
På vilket sätt är just kustjägarna mer omväxlande än andra jägarförband?. För övrigt kan jag upplysa er om att kustjägarna och fallskärmsjägarna bara tar in varannat år, är man född -84 så kan du bara söka till fallskärmsjägarna. BTW så är det nog inte bara kustjägare som springer snabbmarch, det får du nog göra även om du söker till kock, mekaniker eller vad fan som helst.

H-L
2002-04-24, 20:40
Anledningen till att jag vill bli just fallskärmsjägare är att jag just nu läser till flygmekaniker. Jag vill alltså ha något som är i kontakt med flyget därför hela mitt liv kommer cirkla i och runt flyget har jag en känsla av.

Sen vet jag inte vad ni tycker men jag tycker att fallskärmshoppning verkar lite extremt och spännande. Dessutom att man får göra ett 40 tal hopp och få pengar för att göra det är oxå inte helt fel?

Att kunna springa milen fort är ju en bra grund för att kunna klara av gångmarchen med packning. Men det blir inte för om mer än 1 år så jag hinner nog öva på det med ska du se...

Stålkrull
2002-04-25, 06:48
<STRONG>
Anledningen till att jag vill göra värnplikten som fallskärmsjägare är att det vore en ordentlig utamning för mig själv. Har aldrig varit intresserad av sport i ordets bemärkelse. </STRONG>

Fallskärmsjägare. Sport :confused:

Falmskärmsjägare är till för att döda människor!

//Janne f.d kustjägare

z_bumbi
2002-04-25, 08:43
H-L: Ta en sak i taget, på mönstring ska du cykla, alltså bör du prioritera den typen av träning inför det provet.
Marklyft och rodd till hakan är antagligen inte helt fel heller.
Sen när mönstringen är avklarad kan du börja träna för milen och snabbmarch med ryggsäck.

Stålkrull: Antar att det är konditionsmomentet som menas och inte just själv huvuduppdraget, annars tar jag tillbaka alla råd och rekomenderar vapenfri tjänst i övre norrland.

JJ
2002-04-25, 09:04
Henrik, spring i den takt du orkar. Det är upplägget som är det viktiga. Om det är cykling som gäller vid provet sedan så får du lägga in lite spinning pass. Samma sak om du börjar känna dig sliten av löpningen, ett långpass på cykel kan då ersätta långpasset. Tycker om att du bestämt dig och satsar på det!

Pumping
2002-04-25, 11:13
Cykeln borde inte vara några problem om du har hyffsade ben och kondition. det är andra mönstringen som kan bli tajt. efter du mönstrat så kommer du få (om du tas ut vidare) rekomendationer för hur du ska träna och hur resterande mönstring serut.

men det är klart de kan alldrig skada med lite cykelträning... fast kör intensviare cykling i så fall. har du bra kondition är de benen som tar mest stryk, så var det i alla fall för mig.... motståndet är ganska tungt på slutet.

annars tänkte jag på en sak eftersom jag inte springer så mycket på vintern (så satans halkit) så mins jag hur tungt de kan gå i början. döda inte dig själv i början med att köra en massa tok intervaller. och försök att lindra benhinner och knän genom att i alla fall om du har möjligheten springa på nått bakrspår (eller rent av i skogen, sånt e kul)

H-L
2002-04-25, 15:19
Givetvis menar jag inte att jag tycker att just värnplikten som sådan är en sport utan vägen dit. Jag har aldrig spelat fotboll eller gjort något annat som är fysiskt krävande. Det var det jag menade när jag sa att jag inte tidigare varit intresserad av sport...

Visst ska jag öva på att cykla oxå men är det inte en fördel att kunna springa långdistans än att cykla... Skulle jag bara cykla och inte springa så skulle det nog gå rätt dåligt på milen, eller? Kan jag däremot springa långdistans så måste jag ju inte vara helt körd när det gäller cyklingen?

För det andra så har jag ingen cykel heller :) Men jag funderar på att införskaffa mig en i sommar...

Walle
2002-04-25, 22:22
Som nyregistrerad medlem på detta forum och ytterligare en som kämpar för att få tjänstgöra som Fallskärmsjägare :). Så tänkte jag dela med mig lite av den info som jag fått tag i angående det trevliga förtestet som väntar efter den vanliga mönstringen:

"Förtesten sker vid FJS, oftast i mars/april det år inryckning sker, under två dagar. Pliktverkets regionkontoret i Göteborg (RKG)gör en första gallring och de 250 med högsta mönstringsresultaten kallas till förtest vid FJS i Karlsborg under två dagar (november eller april) närmast före inryckningen.
Cirka tre månader före aktuell förtest börjar RKG via brev kontakta de sökande som avses uttagas. Vid förtesten testas Du enligt nedan:

* Löpning 10 km utan utrustning på väg (asfalt/grus). Krav max 48 min.
* Vattenvana dvs dykning (4 m) och simning 200 m med och utan kläder.
* Styrke- och smidighetstest enligt speciellt program."

Min vanliga mönstring ligger 5-6 månder in i framtiden, så jag ligger i hårdträning nu jag med :D. Så träna på riktigt hårt nu så ses vi kanske på förtestet. :D

H-L
2002-04-25, 22:41
Tome: Tack för info. Måste fråga dig, vad är din bakgrund? Jag menar fysiskt, spelar du fotboll, hockey? Eller är du som mig som inte gjort ett skit fram tills idag?

Ska tillägga att jag kommer simma 2000 m en gång i veckan utöver kondtionsträningen. Och snart så kommer jag köra igång att styrketräna igen. Istället för att helt strunta i att styrkträna benen så funderar jag på att lägga in ett benpass med med marklyft och knäböj var 14:e dag. Bra eller dåligt?

JJ
2002-04-26, 08:07
Kan nog funka, men vänta tills du kommit igång med löpningen/simningen. En sak, komma under 48 minuter är "lätt". Komma under 40 är bra mycket hårdare och kräver mycket mer ren löpträning. Kanske ska du sikta på 42-44 minuter om du samtidigt vill hålla igång styrka + simning. Jag lovar, det blir tillräckligt hårt ändå. Nåja, ta ett par veckor i taget.

Forest
2002-04-26, 08:33
Jag håller med JJ.

48 minuter är inget vidare.
40 minuter är elitmotionär.

Walle
2002-04-26, 21:48
H-L: Har spelat fotboll en gång i tiden, men det var några år sedan dock :). Senaste året har jag styrketränat lite till och från. Har också tränat lite löpning, dock så kan jag nog medge att den varit lite väl oregelbunden. Så nu får man ligga i desto mer :)

I mitt nuvarande program så kör jag nu ren löpning 3 ggr per vecka och styrketräning 3 ggr per vecka. I styrketräningen så kör jag igenom alla muskler 2 ggr/vecka. Kan ju finnas en chans för överträning, men jag tycker dock att det har kännts bra än så länge.

Har även funnit lite fakta om vad Fallskärmsjägarna som låg inne 2000 har för tider på förtest m.m. Kan ju vara kul och se var man ligger och vad man bör klara :)

Vid förtest, 10 km, slät bana, grusväg:
Under 40 min: 7 stycken
40 - 45 min: 25 stycken
45 - 47 min: 4 stycken

Samma bana under testperioden:
Under 40 min: 7 stycken
40 - 45 min: 29 stycken

20 km löpning i uniform, kängor, stridsutrustning:
Under 1h 45min: 3 stycken
(September, krav 2 h 20 min) 1h 45min - 2h 00min: 27 stycken
2h 00min - 2h 10min: 6 stycken

Lidingöloppet, 30 km, terränglöpning, 29 startande:
Under 2h 15min: 2 stycken
2h 15min - 2h 30min: 10 stycken
2h 30min - 2h 45min: 11 stycken
2h 45min - 2h 54min: 6 stycken.

Om du inte sett den tidigare så är sidan http://www.mil.se/forband/k3/fjs/fjs.htm
en rätt bra sida med fakta om Fallskärmsjägartjänsten samt lite träningstips.

H-L
2002-04-26, 22:43
Jo 40 min är nog lite väl höga mål, men jag vill sikta på det i alla fall. Min kompis flickväns farsa sprang 10 km på 30 min. Vilket låter otroligt. Men han påstår det?

Mycket intressant fakta du tog fram där. Ser ut som största bunten hamnade på mellan 40-45 min, det är alltså där jag ska hamna :) Det är inga otränade snubbar med andra ord man får slåss mot :(


Sprang 2.2 km på 11 min idag utan några större problem... Tänker inte sikta på att förbättra tiden utan istället öka längden på banan. När jag springer 12 km på 50-60 min är det dags att krympa tiden per km...

Överst på önskelistan ligger nu en pulsklocka så man kan hålla koll på sig själv :)

AJ
2002-04-26, 22:52
Fallskärmsutbildningen på FJS motsvarar typ 1% av det du totalt ägnar din tid åt. Tycker du det verkar spännande att hoppa fallskärm ta då ett civilt cert. Men sök inte till FJS om du inte har andra föreställningar om utbildingen.

Ska du klara förtesten (som du blir kallad till om du klarar kraven på den vanliga mönstringen). Så måste du ha god marginal till uppsatta maxtider. Kring 40 minuter på milen ska du ner på.

De som klarar förtesten gallras ytterligare under de första 4:a inledande veckorna efter inryckningen.

Mvh AJ


Ursprungligen skickat av H-L:
<STRONG>Anledningen till att jag vill bli just fallskärmsjägare är att jag just nu läser till flygmekaniker. Jag vill alltså ha något som är i kontakt med flyget därför hela mitt liv kommer cirkla i och runt flyget har jag en känsla av.

Sen vet jag inte vad ni tycker men jag tycker att fallskärmshoppning verkar lite extremt och spännande. Dessutom att man får göra ett 40 tal hopp och få pengar för att göra det är oxå inte helt fel?

Att kunna springa milen fort är ju en bra grund för att kunna klara av gångmarchen med packning. Men det blir inte för om mer än 1 år så jag hinner nog öva på det med ska du se...</STRONG>

H-L
2002-04-26, 23:03
Tro inte att jag enbart ska söka "för att få hoppa fallskärm". Men jag tycker det verkar intressant. Om jag inte har tyckt att just det momentet verkt intressant så har jag lika gärna kunna söka som kustjägare...

För jägare tänker jag bli... Så varför kan jag inte bli fallskärmsjägare då? Tro inte att jag tror att det är någon semester, jag är väl medveten att detta kommer bli den hårdaste perioden av mitt liv säkert...

Dunder
2002-04-28, 17:10
Kul att se att så många söker till fallskärmsjägarna, själv tränar jag för fullt och hoppas på att få en kallelse till förtestet antingen i höst eller i vinter.

Kämpa på grabbar så syns vi där, då ska vi springa å göra armhävningar tills vi spyr... :cool: :)

Forest
2002-04-29, 10:13
Ursprungligen skickat av H-L:
[QB]
Sprang 2.2 km på 11 min idag utan några större problem... Tänker inte sikta på att förbättra tiden utan istället öka längden på banan. När jag springer 12 km på 50-60 min är det dags att krympa tiden per km...
QB]

Det kommer ta evigheter för dig att uppnå 12 km på 50-60 min om du enbart springer i den takten och sakta ökar distansen från 2,2 km. Du springa saktare NU och genast komma upp i träningstider på åtminstone 25 minuter. Du har fått massor med fina träningstips, använd de!

Lägg in tung cykel mjölksyraträning två månader innan mönstringen. Du måste ju bli uttagen!

Själv så gjorde jag lumpen i infanteriet och prövade omedelbart in till regementslaget för skidskytte. Jag blev antagen och fick därefter träna med idrottsplutonen ungefär 30% av hela utbildningstiden. Jag hoppade ockå massor med fallskärm helt gratis. De var SÅglada att någon vill lära sig :D

H-L
2002-04-29, 12:59
Forest: Hur menar du nu då? Varför ska jag springa saktare nu för? är det inte bra att jag försöker hålla 5-6 min/km och försöker springa 10 km först innan jag försöker dra ner tiden till 4 min/km?

Ikväll ska jag försöka springa 3 km i samma takt som innan. Gången efter det kanske 3.5 km om det är möjligt?

Gör jag fel. Jag klarar inte av att springa över 10km om jag inte ska gå. Vilket känns onödigt...

H-L
2002-05-09, 21:57
Efter mycket som kommit i vägen så har jag börjat köra för fullt nu...

Så här ligger upplägget:

Mån - Snabbdistans 5 km, och bröst, armar
Tis - Simning 2000 m
Ons - intervall 8 x 400 m
Tors - Axlar & rygg
Fre - Långdistans 10 km
Lör - Vila
Sön - Vila

Sprang 10 km på 66 min. Dåligt, jo jag vet... Om sanningen ska fram höll jag på att bryta flera ggr då det kändes jobbigt. Men istället så promenerade jag snabbt i mellanåt istället så man kan säkert dra bort 6 min från 66 där jag promenerade. I morgon ska jag springa in under 60 !

Kunde inte köra snabbdistansen pga av enorm träningvärk i ben o vader sedan jag sprang 10 km förra veckan...

Intervall gick bra. Sprang på runt 90 sec dock väldigt krävande...

H-L
2002-05-10, 23:07
Idag sprang jag 10km som sagt, gick bra i början sprang dom första 2 km på mellan 8-9 min. Efter ca 5 km bröt mjölksyran in och fötterna började värka så inåt he-vete... Dom sista 3 km var det värsta jag gjort någonsin...

När jag kom i mål och kollade på tidtagaruret så har jag på något sätt lyckast nollställa allt på hela uret i fickan. :(

Man blir så förbannad! Det krävs att man trycker in samtliga 3 knappar för att nollstställa til fabriksinställning, självklart så lyckades jag..

Men jag är säker på att jag sprang 10 på mellan 55-60...

Tänker börja ta kreatin och se om jag kan få ner tiden ytterligare... Jag skulle vara skitglad om jag kunde springa in under 50 inom 1-2 månader...

JJ: vad tycker du? Har du någon bot på onda fötter? Det är verkligen jobbigt att ha så ont som jag har. Kanske man tränar bort det efter ett tag?

z_bumbi
2002-05-11, 07:02
H-L: Kreatin borde väl ha en negativ effekt på långdistanslöpning ? Du blir ju tyngre och starkare men det är ju inte bra att vara tung vid löpning och styrkan är inte avgörande vid löpning.

H-L
2002-05-11, 09:06
Jo du har rätt z_bumbi
Jag trodde att kreatinet gjorde en uthålligare under löpning men det var bara under kortvariga prestationer.

FUNKTION: Kreatintillskott används för att fylla på musklernas förråd av kreatin (kan ökas med 25-30 %) och kreatinfosfat (fosforylerat kreatin som kan ökas med drygt 10 %). Detta är intressant ut prestationssynvinkel eftersom kreatinfosfat agerar som en fosfatbuffert i cellernas syntes av Adenosintrifosfat (ATP) vid högintensivt muskelarbete. ATP är det bränsle som musklerna använder vid kortvariga maximala ansträngningar, tex 100-meters sprint, styrketräning mfl. Vid sådan ansträngning arbetar musklerna utan syretillförsel och därför kan inte de vanliga energisubstraten (glukos och fettsyror) utnyttjas.

Studier med kreatintillskott visar en klart prestationshöjande effekt. Inom idrotter där prestationstid är vikigt, t ex inom 100 meters sprint, kan man uppnå 10 procents förbättring bara genom att ta cirka 20 gram kreatin i 4 dagar. Inom styrke/ explosivitetsidrotter kan styrkan ökas med cirka 5 procent. En annan fördel är att resyntesen av kreatinfosfat under träning ökar med 30 procent efter två minuters vila. Detta är intressant inom idrotter där ansträngningarna sker intervallvis, tex fotboll, ishockey, styrketräning.

Under den första veckan man tar kreatin (20 gram dagligen 3-5 dagar) noteras en viktökning på 0,5-1,5 kg. Detta beror på att den ökade mängden kreatin i musklerna binder vatten. Ju mer kreatin som finns i musklerna desto mer ökar vikten. Men det finns en hel del som talar för att kreatin också stimulerar proteinsyntes, bl a ökas det osmotiska trycket i cellerna av kreatin vilken man antar fungerar som ett anabolt stimuli i muskelcellerna. Man kan också anta att ökad mängd kreatin i musklerna på erkar transkription i cellkärnan (liksom andra aminometaboliter). Dessutom är kretain en stor hjälp efter träningspasset då cirka 70+ % av den energi som används för att bygga upp nya muskelprotein kommer från kreatin. Tillsist kan man ju också anta att kreatinets direkta effekt på styrkan indirekt leder till att proteinsyntesen stimuleras mer.


Finns det inget annat som kan öka uthålligheten?

stybb
2002-05-11, 09:17
Peta i dig en dymetri xtreme eller vad den heter från AST

gör ju fan att man springer fram till nästa maskin på gymmet och att man är pigg jävligt länge.. det borde ju funka även på löpning i såfall

z_bumbi
2002-05-11, 09:22
&gt;Finns det inget annat som kan öka uthålligheten?

Gröt, äpplen och fet fisk är bra mat för att öka uthålligheten.

Du har nyss börjat träna och det tar ett tag att få resultat, leta inte efter ett kosttillskott redan utan låt kroppen vänja isg vid träningen först.
Bättre att ta det lugnt i början och låta fötter och ben vila mellan varven än att dra på sig skador som hindrar dig att nå ditt mål.

JJ
2002-05-12, 20:33
Bra att du kommit igång H-L. Kreatin är som sagt inte bra för långdistanslöpninh, men det skadar ju inte om du tar det under träning (alltså, om du absolut vill). Vart i fötterna har du ont? Det är inte normalt att ha ont, men eftersom du kör igång stenhårt kommer du hela tiden ligga på gränsen för att skada dig. Dumåste själv känna vad som är allvarligt och inte. Varva med cykling och simning, ha inte för bråttom. :cool:

H-L
2002-05-12, 23:16
Jag har tunn trampdyna och det gör väl ont framdelen av foten (inte hälen) när jag springer. När jag slutar springa och tex. går gör det inte ont men man känner att området är ansträngt... Om det inte vill ge sig kanske jag ska gå till en fotortoped och få ett specialkonstruerat inlägg?

Jag kommer inte göra testet för än i april nästa år (tror jag) men jag tänker fortsätta att springa... ett tag till. Sedan måste jag börja köra tunga marklyft och knäböj för att få högsta poäng i styrkelyftet på mönstringen.

Har startat en journal här på forumet där jag tänker lägga in rusultaten allt eftersom.

Forest
2002-05-13, 08:33
Hejsan,

Ditt nya upplägg ser väldigt bra ut.

Men det är viktigt att dina långdistanspass är LUGNA. Du tar i aldeles för mycket! Måndag och onsdag skall vara stenhårda pass.

På fredagar, spring första 2 km medvetet för lugnt, 12 minuter räcker gott. Testa inte hur fort du kan springa 10 km oftare än var 5e vecka!

H-L
2002-05-13, 16:24
När man styrketränar vill man ju öka från pass till pass oftast. Är det inte samma sak med löpning? Man måste ju överbelasta kroppen så att den växer (både kondition och muskler).

Men det är sant som du säger att jag ska ta det lugnt i början. Det är ju när jag springer 5 km som jag ska ta i ordentligt...

Men om ni säger att jag inte ska föröka springa på fortast möjlig tid så får jag väl låta bli...

Forest
2002-06-07, 08:17
Hur går det med kondisträningen Henrik?

majk
2002-06-07, 09:47
På den andra mönstringen för jägare har ska man klara 20 chins okså har jag för mig... hade en polare som klarade allt utom just chinsen =) så kan kan va ett tips att träna på det med...

jägare suger iofs =) man ska vara stadsskytte och svinga sig ner från hus med handgranater och svart m90 :D det hade jag valt om jag fick göra om lumpen i alla fall

H-L
2002-06-07, 10:08
Ursprungligen skickat av Forest:
<STRONG>Hur går det med kondisträningen Henrik?</STRONG>

Tog i för saftigt i början :D
Så jag var öm i knäleden, men har tagigt brake i 2 veckor där jag promenerat oändliga km ett par ggr i veckan. Eftersom andra mönstingen inte är för än i april nästa år så kommer jag fortsätta konditionsträningen tills augusti som vanligt. I augusti börjar jag träna för styrka och så ersätter jag långdistansen med cykel för att skona på knäna och sikta in mig på att växa i muskler...

Har inte känt något från knäna på över 1 vecka så jag tror nog att jag springer 10 km ikväll..