handdator

Visa fullständig version : Ok inte failure


Beachjohan
2007-03-24, 02:34
Var dag lär man sig något nytt.
Idag var det att inte köra till failure längre:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&page=8&highlight=failure

Om jag förstått det hela rätt så är:
1. skaderisken mycket större
2. återhämtningstiden mkt längre.

Det jag undrar lite över är återhämtningstiden.
Det är väll inte just den misslyckade repetitionen som ger så mycket längre återhämtningstid?
jag menar 11 reps eller 11,2reps borde väll inte påverkar det så vansinnigt mycket? (så länge man nu inte ligger och kämpar med den repetionen i en kvart)

Så vad är då optimalt?
Säg att jag vill göra 3x10 på bänken.
För att inte få den negativa återhämtningseffekten. Ska jag igentligen klara av 3x12?
Jag menar man kan ju köra väldigt väldigt nära misslyckande utan att misslyckas. Hur nära ska man gå för att få ut max av passet om man räknar in allt.

regus
2007-03-24, 02:39
Så vad är då optimalt?
Säg att jag vill göra 3x10 på bänken.
För att inte få den negativa återhämtningseffekten. Ska jag igentligen klara av 3x12?


Kanske ta ta en vikt du (precis) klarar 3*10?
Skulle man i något set lyfta till fail så är det inte hela världen.

Beachjohan
2007-03-24, 02:46
Kanske ta ta en vikt du (precis) klarar 3*10?
Skulle man i något set lyfta till fail så är det inte hela världen.

Jo men då blir det ju i stort sätt maximal ansträngnings ändå.
borde bli liknande återhämtningstid (för lång)

GymTT
2007-03-24, 08:07
Klart man ska sträva efter maximal ansträngning

King Grub
2007-03-24, 08:13
Klart man ska sträva efter maximal ansträngning

Om man vill ha submaximal utvecklining, kanske.

GymTT
2007-03-24, 08:18
Och du menar att om man strävar efter maximal muskeltillväxt skall man eftersträva?

King Grub
2007-03-24, 08:20
Länken i första inlägget går till en tråd, som jag startade, som diskuterar saken.

Beachjohan
2007-03-24, 13:37
Länken i första inlägget går till en tråd, som jag startade, som diskuterar saken.

Det som inte framgår är ju hur hårt man ska träna för att det ska vara optimalt?
Antar att det har med antalet set man kör och hur frekvent man väljer att träna en muskelgrupp?

King Grub
2007-03-24, 13:44
Det som inte framgår är ju hur hårt man ska träna för att det ska vara optimalt?

Om det fanns en sådan definitiv slutsats som stämde in på alla, skulle det inte finnas sådana här diskussioner eller tveksamheter, bara klara direktiv. ;) Vilket det inte gör.

Här är en text som J Bartoll skrivit:

http://forum.body.se/showpost.php?p=724&postcount=4

Det är dock inte heller någon absolut "sanning", utan hans egen åsikt, som alla inte på något sätt delar, men det ger ett exempel på hur ett sådant upplägg du efterfrågar kan se ut.