handdator

Visa fullständig version : Tar det dubbel så lång tid för kvinnor att utveckla sig


Johannes
2007-03-23, 18:26
Tar det dubbel så lång tid för kvinnor att utveckla sig muskelmassa jämfört med män?

Jompan
2007-03-23, 18:37
Det är nog högst individuellt, jag lägger på mig muskelmassa bara jag kollar på ett par hantlar, andra kan nog få kämpa mer.

Kwon
2007-03-23, 18:38
Det är nog högst individuellt, jag lägger på mig muskelmassa bara jag kollar på ett par hantlar, andra kan nog få kämpa mer.

Fan va bra gener! :)

Stab
2007-03-23, 18:39
Testosteron vs Östrogen, vad tror du?

Garnax
2007-03-23, 18:39
Dubbelt så lång tid.

Dom genetiska förutsättningarna är inte samma så nej, en kvinna kan inte hålla hälften av en killes utveckling varken i fysik eller vikter.

Kolla på dom riktigt stora grabbarna och fundera på om det är möjligt för en kvinna att nå dit om hon fick dubbla tiden...

Även om man bryter ner det på mindre mål så är jag ytterst tveksam till om
en kvinna kan hålla halva farten, hon ska då klara typ 100kg i bänk på knappa
2 år. Klara 150kg på kanske vad? 5-7år...

Sen finns det ju kvinnor som är grövre än 99.99% av alla män på jorden
så visst kan dom bli stora, men dom kan nog inte hålla en 50% takt av en man och vid en viss gräns slår dom nog i taket precis som män gör, fast vid en betydligt mindre storlek.

Johannes
2007-03-23, 18:39
är det inte så att män har bätte förutsättningar att bygga på sig mer muskler på kortare tid än kvinnor?

Slartibartfast
2007-03-23, 18:40
är det inte så att män har bätte förutsättningar att bygga på sig mer muskler på kortare tid än kvinnor?

Överlägset.

Karl_alfred
2007-03-23, 19:02
Dubbelt så lång tid.

Dom genetiska förutsättningarna är inte samma så nej, en kvinna kan inte hålla hälften av en killes utveckling varken i fysik eller vikter.

Kolla på dom riktigt stora grabbarna och fundera på om det är möjligt för en kvinna att nå dit om hon fick dubbla tiden...

Även om man bryter ner det på mindre mål så är jag ytterst tveksam till om
en kvinna kan hålla halva farten, hon ska då klara typ 100kg i bänk på knappa
2 år. Klara 150kg på kanske vad? 5-7år...

Sen finns det ju kvinnor som är grövre än 99.99% av alla män på jorden
så visst kan dom bli stora, men dom kan nog inte hålla en 50% takt av en man och vid en viss gräns slår dom nog i taket precis som män gör, fast vid en betydligt mindre storlek.
Å andra sidan kanske det är inte helt lätt att bara se till förutsättningar. För tittar man bara på de bästa kvinnorna och de bästa männen på ett gym tycker jag alltid männen tränar enormt mkt bättre o hårdare. Jag tror bara sättet att träna på gör att många kvinnor inte kan nå så långt i närheten av många män.

Trance
2007-03-23, 19:05
Å andra sidan kanske det är inte helt lätt att bara se till förutsättningar. För tittar man bara på de bästa kvinnorna och de bästa männen på ett gym tycker jag alltid männen tränar enormt mkt bättre o hårdare. Jag tror bara sättet att träna på gör att många kvinnor inte kan nå så långt i närheten av många män.

Eller så kan du helt enkelt titta i några tjejjournaler och se vad de tar och jämföra med killar i samma ålder som tränar. Hyfsat säker att de flesta som har journal är rätt seriösa.

NisseEriksson
2007-03-23, 19:10
Tjejer och killar har i allmänhet olika uppfattningar om att bygga muskler.
Tjejer är rädda att brösten ska minska och de ska bli oattraktiva
För killar är muskler ett självklart plus och de kör därför intensivare.
På tal om ingenting

Karl_alfred
2007-03-23, 19:19
Eller så kan du helt enkelt titta i några tjejjournaler och se vad de tar och jämföra med killar i samma ålder som tränar. Hyfsat säker att de flesta som har journal är rätt seriösa.

Det är inte så enkelt, jag har sett elit inom respektive grenar. Eller dem som tävlar på likvärdig nivå.

Trance
2007-03-23, 19:21
Det är inte så enkelt, jag har sett elit inom respektive grenar. Eller dem som tävlar på likvärdig nivå.

Jaha, jag spelade fotboll som ung. Men jag ser inte riktigt relevansen om jag skall vara ärlig.

Karl_alfred
2007-03-23, 19:29
Jaha, jag spelade fotboll som ung. Men jag ser inte riktigt relevansen om jag skall vara ärlig.

Klart de har relevans hur man tränar?

Dnepr
2007-03-23, 19:39
Kalle - låt säga att det finns en viktklass som heter 65 kg i styrkelyft. Jag vet inte vad rekordet är - men jag vet att killen tar betydligt mer än vad tjejen gör - som vann SM.

Beror det på att han tränar mer eller tränar annorlunda?

rolf
2007-03-23, 19:41
Tjejer och killar har i allmänhet olika uppfattningar om att bygga muskler.
Tjejer är rädda att brösten ska minska och de ska bli oattraktiva
För killar är muskler ett självklart plus och de kör därför intensivare.
På tal om ingenting

Där har du en poäng tror jag. Alla tjejer jag träffat är rädda för att bli för stora, varför de inte tar i ordentligt när de tränar. Vem vet, kanske de vaknar en morgon och har 50cm armar?

Garnax
2007-03-23, 19:56
http://www.ieljastrik.nl.nu/pictures/bodybuilding/miss%20universe%202000_2.jpg

http://i.b5z.net/i/u/230085/i/Ronnie_Coleman.jpg

Tror båda tränat för att bli stora...

Trance
2007-03-23, 19:58
Bodybuilders är dessutom ett väldigt dåligt exempel.

Garnax
2007-03-23, 20:00
Bodybuilders är dessutom ett väldigt dåligt exempel.

mm Bodybuilders har ju inget med muskelutveckling att göra...

Dnepr
2007-03-23, 20:01
Bodybuilders är dessutom ett väldigt dåligt exempel.

Varför? Det sätter väl bara det hela på sin spets och visar att vi har helt andra förutsättningar att bli stora och starka - oavsett medicin och dosering.

Trance
2007-03-23, 20:08
Varför? Det sätter väl bara det hela på sin spets och visar att vi har helt andra förutsättningar att bli stora och starka - oavsett medicin och dosering.

Nej, det visar det inte direkt. Kvinnor kan inte ta samma doser och samma typer av medicin och fortfarande behålla sin kvinnlighet så det begränsar hur mycket de tar medan manliga byggare kan trycka på rätt hårt.

Vore ju smartare att jämföra rena.

Dnepr
2007-03-23, 20:15
Nej, det visar det inte direkt. Kvinnor kan inte ta samma doser och samma typer av medicin och fortfarande behålla sin kvinnlighet så det begränsar hur mycket de tar medan manliga byggare kan trycka på rätt hårt.

Vore ju smartare att jämföra rena.

Har det undgått dig att det finns en del kvinnor som satt kvinnligheten åt sidan och hängivit sig åt byggningen? Nu hoppar väl alla på mig - men det finns faktiskt vissa damer som ser groteska ut och i dessa fall kan man anta att dom inte bryr sig så mycket om sin kvinnlighet. Där kan man jämföra.

Jämföra rena? Jättelätt att veta om dom är rena.

Trance
2007-03-23, 20:20
Har det undgått dig att det finns en del kvinnor som satt kvinnligheten åt sidan och hängivit sig åt byggningen? Nu hoppar väl alla på mig - men det finns faktiskt vissa damer som ser groteska ut och i dessa fall kan man anta att dom inte bryr sig så mycket om sin kvinnlighet. Där kan man jämföra.

Jämföra rena? Jättelätt att veta om dom är rena.

Sant, men vad jag vet så blir de nerdömda nu så det är ju inte lika vanligt. Men visst kan man se en skillnad på alla nivåer i bodybuilding. Men det är inte direkt kopplat till verkligheten, för vem vet hur stor en kvinna kan bli om hon börjar trycka max-doser vid 18 och tränar och trycker i 10 år.

Jag ser inte riktigt problemet med att titta i medlemsbilder och kolla journaler. Ses rätt uppenbart där.

NisseEriksson
2007-03-23, 20:24
Sant, men vad jag vet så blir de nerdömda nu så det är ju inte lika vanligt. Men visst kan man se en skillnad på alla nivåer i bodybuilding. Men det är inte direkt kopplat till verkligheten, för vem vet hur stor en kvinna kan bli om hon börjar trycka max-doser vid 18 och tränar och trycker i 10 år.

Jag ser inte riktigt problemet med att titta i medlemsbilder och kolla journaler. Ses rätt uppenbart där.

Jag håller med Trance, en kvinna som pumpas full med mediciner liknande det manliga könshormonet kan inte jämföras med vanliga kvinnor.
Bodybuilders går inte att jämföra med vanliga människor ur det perspektivet.

Dnepr
2007-03-23, 20:25
Sant, men vad jag vet så blir de nerdömda nu så det är ju inte lika vanligt. Men visst kan man se en skillnad på alla nivåer i bodybuilding. Men det är inte direkt kopplat till verkligheten, för vem vet hur stor en kvinna kan bli om hon börjar trycka max-doser vid 18 och tränar och trycker i 10 år.

Jag ser inte riktigt problemet med att titta i medlemsbilder och kolla journaler. Ses rätt uppenbart där.

Det spelar ingen roll hur mycket en tjej tar och hur ung hon än är när hon börjar - hon kan inte bli Ronnie-stor ändå.

Man kan jämföra på vilken nivå man vill: Byggning - Olympia, VM, SM, Styrkeresultat i eliten eller träningsjournaler på kolo. Tjejer är underbara men under liknande förutsättningar så blir dom aldrig lika stora och starka.

Karl_alfred
2007-03-23, 20:28
Kalle - låt säga att det finns en viktklass som heter 65 kg i styrkelyft. Jag vet inte vad rekordet är - men jag vet att killen tar betydligt mer än vad tjejen gör - som vann SM.

Beror det på att han tränar mer eller tränar annorlunda?

Vad har det med saken att göra? Kollar man på hur dem tränar så kan man nbästan garantera att killen tränar bättre.

Trance
2007-03-23, 20:28
Det spelar ingen roll hur mycket en tjej tar och hur ung hon än är när hon börjar - hon kan inte bli Ronnie-stor ändå.

Man kan jämföra på vilken nivå man vill: Byggning - Olympia, VM, SM, Styrkeresultat i eliten eller träningsjournaler på kolo. Tjejer är underbara men under liknande förutsättningar så blir dom aldrig lika stora och starka.

Det är ju inte så att jag har argumenterat för att kvinnor kan bli lika stora.

Nu har jag dock blivit nyfiken och undrar vad som begränsar en kvinna som dopar sig fullt ut och inte bryr sig om att behålla kvinnligheten att nå samma storlek. Någon som har koll?

Karl_alfred
2007-03-23, 20:30
Det är ju inte så att jag har argumenterat för att kvinnor kan bli lika stora.

Nu har jag dock blivit nyfiken och undrar vad som begränsar en kvinna som dopar sig fullt ut och inte bryr sig om att behålla kvinnligheten att nå samma storlek. Någon som har koll?

Naturligtvis förutsättningar, men jag slår även ett stort slag för att träningen ofta begränsar många kvinnor om man ser till män i motsvarande kategori.

Dnepr
2007-03-23, 20:30
Nu har jag dock blivit nyfiken och undrar vad som begränsar en kvinna som dopar sig fullt ut och inte bryr sig om att behålla kvinnligheten att nå samma storlek. Någon som har koll?

Hon har väl helt enkelt inte samma förutsättningar att bygga muskler.

Cilia
2007-03-23, 20:32
eftersom jag kör så många set och reps så växer jag dubbelt så fort som alla killar.

Such is life

Ironbabe
2007-03-23, 20:33
eftersom jag kör så många set och reps så växer jag dubbelt så fort som alla killar.

Such is life

bildbevis tack :naughty:

Dnepr
2007-03-23, 20:34
Naturligtvis förutsättningar, men jag slår även ett stort slag för att träningen ofta begränsar många kvinnor om man ser till män i motsvarande kategori.

Om en tjej tränar 5 ggr i veckan och en kille tränar 3 - så slår jag vad om att killen blir större och starkare 99 ggr av 100. Om dom väger hyfsat lika.

Cilia
2007-03-23, 20:35
bildbevis tack :naughty:
självklart, men då måste jag döda dig sen

Ironbabe
2007-03-23, 20:44
självklart, men då måste jag döda dig sen

Det är lugnt, ställ dig i kön bara ;)

Kwon
2007-03-23, 20:45
Det är lugnt, ställ dig i kön bara ;)

+1!

hultman
2007-03-23, 20:54
+1!

+2!

Karl_alfred
2007-03-23, 20:55
Om en tjej tränar 5 ggr i veckan och en kille tränar 3 - så slår jag vad om att killen blir större och starkare 99 ggr av 100. Om dom väger hyfsat lika.

Jag menar inte enbart deras träningsschema, utan se just i själva seten, de är ofta en enorm skillnad, på engagemang och hur man tar i och så.

Dnepr
2007-03-23, 20:58
Jag menar inte enbart deras träningsschema, utan se just i själva seten, de är ofta en enorm skillnad, på engagemang och hur man tar i och så.

Förutsättningarna är det som skiljer - att sen många tjejer inte tycks kämpa, beror nog oftast på det förstnämnda och på intresse. Inte för att dom är lata.

Trance
2007-03-23, 21:00
Hon har väl helt enkelt inte samma förutsättningar att bygga muskler.

Jag var mer intresserad av biologiska anledningar. Manligt könshormon spelar ju uppenbart enorm stor roll, men vad mer är det?

Ironbabe
2007-03-23, 21:00
+1!

Puss

Trance
2007-03-23, 21:02
Jag menar inte enbart deras träningsschema, utan se just i själva seten, de är ofta en enorm skillnad, på engagemang och hur man tar i och så.

Ironbabe är ju i tråden, du kan ju fråga henne varför hon latar sig så.

Dnepr
2007-03-23, 21:03
Jag var mer intresserad av biologiska anledningar. Manligt könshormon spelar ju uppenbart enorm stor roll, men vad mer är det?

Hoppas det finns nån biologilärare på brädan som kan reda ut det här.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:03
Förutsättningarna är det som skiljer - att sen många tjejer inte tycks kämpa, beror nog oftast på det förstnämnda och på intresse. Inte för att dom är lata.

Ja alltså är det inte bara just kroppsliga förutsättningar egentligen. Har sett folk ur yttersta eliten som jag kanske inte bör nämna tränat, de är stor skillnad tycker jag. En kille som kan ligga sett till hur hög nivå det är mycket lägre än den/dessa kvinna/kvinnor som ligger i absoluta toppen ser man gång på gång arbeta hårdare.

Därför tycker jag det blir svårt att säga hur mkt lättare män har, om de inte tränar likartat.

Dnepr
2007-03-23, 21:06
Ja alltså är det inte bara just kroppsliga förutsättningar egentligen. Har sett folk ur yttersta eliten som jag kanske inte bör nämna tränat, de är stor skillnad tycker jag. En kille som kan ligga sett till hur hög nivå det är mycket lägre än den/dessa kvinna/kvinnor som ligger i absoluta toppen ser man gång på gång arbeta hårdare.

Därför tycker jag det blir svårt att säga hur mkt lättare män har, om de inte tränar likartat.

Du kommer fortfarande inte ifrån att om en kille och en tjej tränar lika hårt - så är det förutsättningarna som skiljer.´Män behöver ofta inte ens träna lika mycket men ändå vara större och starkare.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:07
Du kommer fortfarande inte ifrån att om en kille och en tjej tränar lika hårt - så är det förutsättningarna som skiljer.

Absolut, men det faktum av det jag sett och noterat väldigt må¨nga gånger gör det därför svårt att bedömma hur mkt de skiljer.

Dnepr
2007-03-23, 21:10
Absolut, men det faktum av det jag sett och noterat väldigt må¨nga gånger gör det därför svårt att bedömma hur mkt de skiljer.

Ska vi utgå från att alla killarna resultat i SM - är bättre än tjejernas pga tjejernas bristande engagemang? Jag kan tycka att många tjejer är otroligt ambitiösa men inte får valuta för det - pga förutsättningarna.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:12
Ska vi utgå från att alla killarna resultat i SM - är bättre än tjejernas pga tjejernas bristande engagemang? Jag kan tycka att många tjejer är otroligt ambitiösa men inte får valuta för det - pga förutsättningarna.

Försöker du inte förstå?

Ironbabe
2007-03-23, 21:12
Ironbabe är ju i tråden, du kan ju fråga henne varför hon latar sig så.

För att jag inte vill bli sådär jättestor som man blir om man tar i för mycket eller lyfter tungt (har jag hört)

Dnepr
2007-03-23, 21:16
Försöker du inte förstå?

Du nämnde engagemang osv och det tror jag inte är den primära orsaken. Tjejer blir nog lättare övertränade och bör nog inte köra lika ofta,hårt och tungt som oss. Våra kroppar är bättre lämpade för kroppsarbete.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:21
Du nämnde engagemang osv och det tror jag inte är den primära orsaken. Tjejer blir nog lättare övertränade och bör nog inte köra lika ofta,hårt och tungt som oss. Våra kroppar är bättre lämpade för kroppsarbete.

Vart har jag skrivit om primärt? du verkar inte vilja förstå alls, jag föreslår du går bak ett par poster o läser tills du förstår.

Cilia
2007-03-23, 21:21
För att jag inte vill bli sådär jättestor som man blir om man tar i för mycket eller lyfter tungt (har jag hört)
vilken jävla diss
nu dödar jag dig utan att du har fått se bilder

Fjod0r
2007-03-23, 21:26
Om ni ska ta Ronnie som exempel, ta en likvärdigt framgångsrik BB kvinna.

Jag vet inte vad svaret på topic är. Men jag är tveksam till om det verkligen tar dubbelt så långt tid för en kvinna att lägga på sig muskler och öka i styrka, procentuellt till sig själv.

Ironbabe
2007-03-23, 21:27
vilken jävla diss
nu dödar jag dig utan att du har fått se bilder

nu e jag rädd på riktigt *cry*

Dnepr
2007-03-23, 21:28
Vart har jag skrivit om primärt? du verkar inte vilja förstå alls, jag föreslår du går bak ett par poster o läser tills du förstår.
Detta har jag läst från dig. Titta neråt.
För tittar man bara på de bästa kvinnorna och de bästa männen på ett gym tycker jag alltid männen tränar enormt mkt bättre o hårdare. Jag tror bara sättet att träna på gör att många kvinnor inte kan nå så långt i närheten av många män.
Kollar man på hur dem tränar så kan man nbästan garantera att killen tränar bättre.
Jag menar inte enbart deras träningsschema, utan se just i själva seten, de är ofta en enorm skillnad, på engagemang och hur man tar i och så.

Och jag tror allt detta beror på att OM nu tjejen inte satsar lika hårt - så beror det på bristande intresse. Dom är helt enkelt inte lika angelägna om att vara stora och starka. För det ligger inte i kvinnans natur. Mycket beroende på att dom har helt andra förutsättningar inom detta området.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:32
"Absolut, men det faktum av det jag sett och noterat väldigt må¨nga gånger gör det därför svårt att bedömma hur mkt de skiljer."


Konstigt att du missade just denna. När du dessutom svarat på den. *rolleyes*

Dnepr
2007-03-23, 21:35
Jag har inte missat nånting - men du verkar fokusera på fel saker. Du missar logiken i att om/när tjejer inte vill träna lika mycket och hårt på gymmet så beror det inte på att hon är lat eller oengagerad. Vi är inte alltid lika intresserade av samma sak. Det är inte lika häftigt och kvinnligt. Men även om hon skulle vilja det - så skulle hon inte (99/100) kunna mäta sig med en dito kille i a f.

jenny
2007-03-23, 21:35
Förutom att kvinnor har svårare att bygga muskler än killar så tror jag dessutom att tränande tjejer ofta äter för dåligt för att bygga bra.

Det vore intressant att få några siffror på hur många tjejer som är på ett gym som går där för att de vill bli smalare/ alternativt få en tajtare kropp och hur många som faktiskt vill bli större. Jag skulle tippa att över 90% inte vill ha någon större mängd muskler.

Själv har jag hitills inte lyckats övertyga min PT att jag primärt vill bygga muskler. Han har tjatat så mycket om att jag skall gå ner i vikt att jag satt mig på diet vilket inte var meningen från början.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:41
Jag har inte missat nånting - men du verkar fokusera på fel saker. Du missar logiken i att om/när tjejer inte vill träna lika mycket och hårt på gymmet så beror det inte på att hon är lat eller oengagerad. Vi är inte alltid lika intresserade av samma sak. Det är inte lika häftigt och kvinnligt. Men även om hon skulle göra det - så skulle hon inte kunna mäta sig med en dito kille i a f.

Jag pratar om yttersta eliten, jag tror dem struntar i allt vad kvinnliga ideal är, för dem har de iaf lyckats passera med råge om de inte ser det själva. Det är inte att fokusera på fel saker, det är ett faktum att hur vi tränar har stor inverkan på våra resultat, säger du emot de fortfarande är du så dum att de inte är värt att föra diskussion med dig.

Om du inte kan se hur jag då kan tycka att det är svårt att riktigt säga hur mkt de och de beror på är du nog ocså för dum att diskutera med alls.

Dnepr
2007-03-23, 21:42
Förutom att kvinnor har svårare att bygga muskler än killar så tror jag dessutom att tränande tjejer ofta äter för dåligt för att bygga bra.

Det vore intressant att få några siffror på hur många tjejer som är på ett gym som går där för att de vill bli smalare/ alternativt få en tajtare kropp och hur många som faktiskt vill bli större. Jag skulle tippa att över 90% inte vill ha någon större mängd muskler.


Exakt - tjejer brukar oftast sträva efter att bli mindre och vi efter att bli större. Och att ni tenderar att äta för lite hänger ihop med det ovan - att det finns i er att ni vill vara smala.

Gpajpen
2007-03-23, 21:43
är ni seriösa i tråden? kolla på en otränad medelkille och en otränad medeltjej. manliga könet har _alltid_ haft lättare att bygga muskelmassa. inte mitt fel men det är allmänt kännt och att spekulera i att tjejer inte tränar tillräckligt hårt är bara dumt.

Dnepr
2007-03-23, 21:45
Jag pratar om yttersta eliten, jag tror dem struntar i allt vad kvinnliga ideal är, för dem har de iaf lyckats passera med råge om de inte ser det själva. Det är inte att fokusera på fel saker, det är ett faktum att hur vi tränar har stor inverkan på våra resultat, säger du emot de fortfarande är du så dum att de inte är värt att föra diskussion med dig.

Om du inte kan se hur jag då kan tycka att det är svårt att riktigt säga hur mkt de och de beror på är du nog ocså för dum att diskutera med alls.

När ska du fatta att det inte spelar nån roll hur mycket en tjej tränar kontra en kille - när förutsättningarna är så olika?

Killar är inte starkare eller större en tjejer för att vi tränar hårdare - det blir bara pinsamt om du ska nämna engagemang och träningsdos ännu en gång. Skitsamma om det är på elit eller korpnivå.

Karl_alfred
2007-03-23, 21:48
När ska du fatta att det inte spelar nån roll hur mycket en tjej tränar kontra en kille - när förutsättningarna är så olika?

Killar är inte starkare eller större en tjejer för att vi tränar hårdare - det blir bara pinsamt om du ska nämna engagemang och träningsdos ännu en gång. Skitsamma om det är på elit eller korpnivå.

Okej du är lika dum som du utger dig! Läs vad tråden handlar om!

"Tar det dubbel så lång tid för kvinnor att utveckla sig muskelmassa jämfört med män?"

Hur ska man kunna svara på det? när faktorer som det jag påpekar bla finns att ta med.

Dnepr
2007-03-23, 21:49
är ni seriösa i tråden? kolla på en otränad medelkille och en otränad medeltjej. manliga könet har _alltid_ haft lättare att bygga muskelmassa. inte mitt fel men det är allmänt kännt och att spekulera i att tjejer inte tränar tillräckligt hårt är bara dumt.

Eller hur. Och han säger att jag är dum. Hädanefter får han argumentera med sig själv - han har inte en enda som backar upp det han säger.

mini
2007-03-23, 22:28
Utgångsläget är väldigt olikt. En kvinna har i genomsnitt ca 30% mindre muskelmassa. Procentuellt verkar kvinnor och män svara ganska lika på styrketräning. Det verkar handla om 2-7% skillnad. Över tid gör det såklart en ganska betydande skillnad. En trolig orsak är skillnaden i testo. Män har ca 10 gånger mer testo i omlopp.
Detta är hämtat från en träff i googlingen på muskelmassa kvinnor män (http://www.google.se/search?hl=sv&q=muskelmassa+kvinnor+m%C3%A4n&meta=)

Dnepr
2007-03-23, 22:32
Utgångsläget är väldigt olikt. En kvinna har i genomsnitt ca 30% mindre muskelmassa. Procentuellt verkar kvinnor och män svara ganska lika på styrketräning. Det verkar handla om 2-7% skillnad. Över tid gör det såklart en ganska betydande skillnad. En trolig orsak är skillnaden i testo. Män har ca 10 gånger mer testo i omlopp.
Detta är hämtat från en träff i googlingen på muskelmassa kvinnor män (http://www.google.se/search?hl=sv&q=muskelmassa+kvinnor+m%C3%A4n&meta=)

Jo visst - men jag har sett ganska många tjejer genom åren - på nära håll - och dom tränar inte speciellt hårt. På gränsen till oengagerat faktiskt. Så jag tror inte dom 30% är så avgörande - man måste faktiskt köra många set och även träna regelbundet. Inte ge upp på 8 när man hade klarat 10.

mini
2007-03-23, 22:36
Jo visst - men jag har sett ganska många tjejer genom åren - på nära håll - och dom tränar inte speciellt hårt. På gränsen till oengagerat faktiskt. Så jag tror inte dom 30% är så avgörande - man måste faktiskt köra många set och även träna regelbundet. Inte ge upp på 8 när man hade klarat 10.

Det är såklart en stor faktor, men det är mer svårbevisat. Var det sociala faktorer trådskaparen var ute efter så finns det såklart annat att säga. Jag håller mig utanför då jag inte riktigt kan relatera till det.

Dnepr
2007-03-23, 22:37
Det är såklart en stor faktor, men det är mer svårbevisat. Var det sociala faktorer trådskaparen var ute efter så finns det såklart annat att säga. Jag håller mig utanför då jag inte riktigt kan relatera till det.

Jag skoja ju bara. Jag apade bara efter en viss herre som jag själv argumenterade mot.

mini
2007-03-23, 22:38
Jag skoja ju bara. Jag apade bara efter en viss herre som jag själv argumenterade mot.

*slap*

Nu är jag iofs en slötränare. Jag gillar att vila. Å andra sidan är jag inte jättetunn, så jag vet inte vad den empirin säger.

Dnepr
2007-03-23, 22:42
*slap*

Nu är jag iofs en slötränare. Jag gillar att vila. Å andra sidan är jag inte jättetunn, så jag vet inte vad den empirin säger.

Skönt att det kom in en procentsats - 30% - Där har vi den absolut mest avgörande faktoren till att vi i regel lyckas bättre än er på gymmet. Hur jävla engagerade ni än må vara. Givetvis finns det undantag - men i dag är det fredag och då har jag all rätt att generalisera.

Karl_alfred
2007-03-23, 22:44
Jag skoja ju bara. Jag apade bara efter en viss herre som jag själv argumenterade mot.
Du ser fortfarande inte att man inte bara kan se till det mest avgörande utan man måste se till allt? Därför blir det svårt att avgöra hur mkt lättare män har det.

Att vi har det lättare tror jag alla här redan vet. Men du kanske kan hålla föreläsningar om det på ett dagis där de kasnke inte är samma förståelse för detta.

mini
2007-03-23, 22:45
Skönt att det kom in en procentsats - 30% - Där har vi den absolut mest avgörande faktoren till att vi i regel lyckas bättre än er på gymmet. Hur jävla engagerade ni än må vara. Givetvis finns det undantag - men i dag är det fredag och då har jag all rätt att generalisera.

Diskussionen blir ju helt omöjlig om man inte får generalisera. Då blir det anekdotiska bevis, och det känns inte så givande den här gången heller.

Dnepr
2007-03-23, 22:46
Du ser fortfarande inte att man inte bara kan se till det mest avgörande

Varför ska man se till sånt som du tycker dig ha sett? Vi andra väljer att se till det som är mest avgörande.

Karl_alfred
2007-03-23, 22:48
Varför ska man se till sånt som du tycker dig ha sett? Vi andra väljer att se till det som är mest avgörande.

Därför att det spelar roll, men de fattar inte du. Tycker mig ha sett, ja flera gånger, kvinnor inom världselit dessutom.

Dnepr
2007-03-23, 22:50
Därför att det spelar roll, men de fattar inte du. Tycker mig ha sett, ja flera gånger, kvinnor inom världselit dessutom.

Hur hårt tror du en kvinna inom eliten måste träna för att gå om dom där 30%? Om mannen tränar lika hårt.

Karl_alfred
2007-03-23, 22:52
Hur hårt tror du en kvinna inom eliten måste träna för att gå om dom där 30%? Om mannen tränar lika hårt.

Trådskaparen ville veta skillnaden, jag vidhåller frtfarande att de nästan är omöjligt att säga hur stor skillnaden är med tanke på en massa faktorer.

Dnepr
2007-03-23, 22:55
Trådskaparen ville veta skillnaden, jag vidhåller frtfarande att de nästan är omöjligt att säga hur stor skillnaden är med tanke på en massa faktorer.

Det känns som att man skulle kunna säga att skillnaden är ca 30%.

Karl_alfred
2007-03-23, 22:58
Det känns som att man skulle kunna säga att skillnaden är ca 30%.

Känns det så för dig så låt gå. Jag är mer nogran än så.

Johannes
2007-03-24, 11:38
Det är väl iallafall en stor skillnad.


är det inte ganska klart att män bygger bättre än kvinnor på kortare tid?

Trance
2007-03-24, 11:42
Det känns som att man skulle kunna säga att skillnaden är ca 30%.

Känns som det inte går att sätta en sådan siffra.

Dnepr
2007-03-24, 11:50
Känns som det inte går att sätta en sådan siffra.

Det känns som att siffror inte är så värst relevanta för poängen.

Johannes
2007-03-24, 12:21
Ska man lita på ast alltså hemsidan om styrketräning mycket?



sen så undrar jag ifall det finns nån studie eller forskning angående detta ämne.
det borde det väl finnas? menar då inget från google hehe.

Timme
2007-03-24, 12:37
http://www.ieljastrik.nl.nu/pictures/bodybuilding/miss%20universe%202000_2.jpg


Jay Cutler?

http://www.athlete.ru/fotos/profi/jay_cutler/036.jpg

Mycket likt faktiskt.

NisseEriksson
2007-03-24, 12:40
Ska man lita på ast alltså hemsidan om styrketräning mycket?



sen så undrar jag ifall det finns nån studie eller forskning angående detta ämne.
det borde det väl finnas? menar då inget från google hehe.

Varför skulle man inte kunna hitta forskningsresultat från google?

Timme
2007-03-24, 12:40
Nej, det visar det inte direkt. Kvinnor kan inte ta samma doser och samma typer av medicin och fortfarande behålla sin kvinnlighet så det begränsar hur mycket de tar medan manliga byggare kan trycka på rätt hårt.

Vore ju smartare att jämföra rena.

Det är väl ganska få Ms. Olympia medaljörer som har lyckats behålla sin kvnillighet? Överbevisa mig gärna.

Johannes
2007-03-24, 14:18
Varför skulle man inte kunna hitta forskningsresultat från google?


finns så många olika. google är inte precis den bästa källan.

Trance
2007-03-24, 14:27
finns så många olika. google är inte precis den bästa källan.

google är en sökmotor, google publicerar sällan artiklar om kost. Fast de har rätt bra kodbibliotek och där anser jag att det är en rätt bra källa till bra kod.

Nitrometan
2007-03-24, 14:44
Det är väl ganska få Ms. Olympia medaljörer som har lyckats behålla sin kvnillighet? Överbevisa mig gärna.
Lenda Murray.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f2/Lenda_Murray_7328.jpg/200px-Lenda_Murray_7328.jpghttp://www.musclestore.com/images/lenda-murray.jpg

http://lendamurray.ericsgym.com/pictures.htm

http://lendamurray.ericsgym.com/murray_4.jpeg

http://lendamurray.ericsgym.com/lenda_12.jpg




Tycker jag iaf är både snygg, kvinnlig och muskulös.

Sniggel
2007-03-24, 15:01
Det är väl som karl_alfred säger att kvinnor generellt inte har samma träningsmotivation som killar (när det gäller styrketräning). Dessutom är det många fler killar som tränar för att bli stora. Detta påverkar ju antalet personer som gör allt för att bli stora, där mängden killar är många många fler. Men inom den gruppen (där både kvinnorna och männen har samma motivation och kampvilja) så hindras kvinnorna fortfarande av de genetiska förutsättningarna i jämförelse med männen.

Så jag vill inte påstå att eftersom kvinnor generellt inte har samma "fighting-instinkt" (vad man nu väljer att kalla det) så är inte det en faktor som är delaktig i hur långt en kvinna kan komma (eftersom det också finns kvinnor som kan ha samma drivkraft som en man).

Timme
2007-03-24, 15:02
Lenda Murray.


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/f/f2/Lenda_Murray_7328.jpg/200px-Lenda_Murray_7328.jpghttp://www.musclestore.com/images/lenda-murray.jpg

http://lendamurray.ericsgym.com/pictures.htm

http://lendamurray.ericsgym.com/murray_4.jpeg

http://lendamurray.ericsgym.com/lenda_12.jpg




Tycker jag iaf är både snygg, kvinnlig och muskulös.

Jag tänkte på henne som ett undantag. Hon har fortfarnade lite kvinnlighet i sitt ansikte. Dock så är Olympia tjejer med hennes kvinnlighet ganska ovanliga tyvärr. Men det har du rätt i.

Karl_alfred
2007-03-24, 15:09
Det är väl som karl_alfred säger att kvinnor generellt inte har samma träningsmotivation som killar (när det gäller styrketräning). Dessutom är det många fler killar som tränar för att bli stora. Detta påverkar ju antalet personer som gör allt för att bli stora, där mängden killar är många många fler. Men inom den gruppen (där både kvinnorna och männen har samma motivation och kampvilja) så hindras kvinnorna fortfarande av de genetiska förutsättningarna i jämförelse med männen.

Så jag vill inte påstå att eftersom kvinnor generellt inte har samma "fighting-instinkt" (vad man nu väljer att kalla det) så är inte det en faktor som är delaktig i hur långt en kvinna kan komma (eftersom det också finns kvinnor som kan ha samma drivkraft som en man).

Ja ungefär, jag menade även att det lär va svårt att veta mer exakt hur mkt som skiljer kvinnor och män i hur mkt lättare det är för män att bygga.

Dnepr
2007-03-24, 15:13
Det är väl som karl_alfred säger att kvinnor generellt inte har samma träningsmotivation som killar (när det gäller styrketräning). Dessutom är det många fler killar som tränar för att bli stora. Detta påverkar ju antalet personer som gör allt för att bli stora, där mängden killar är många många fler. Men inom den gruppen (där både kvinnorna och männen har samma motivation och kampvilja) så hindras kvinnorna fortfarande av de genetiska förutsättningarna i jämförelse med männen.

Så jag vill inte påstå att eftersom kvinnor generellt inte har samma "fighting-instinkt" (vad man nu väljer att kalla det) så är inte det en faktor som är delaktig i hur långt en kvinna kan komma (eftersom det också finns kvinnor som kan ha samma drivkraft som en man).

Precis. Många verkar även glömma varför inte kvinnor i regel kämpar lika mycket på gymmet. Idealen är så olika men framför allt för att samma ansträngning inte ger samma resultat.

Karl_alfred
2007-03-24, 15:15
Precis. Många verkar även glömma varför inte kvinnor i regel kämpar lika mycket på gymmet. Idealen är så olika men framför allt för att samma ansträngning inte ger samma resultat.

Självklart gör det inte de!

Dnepr
2007-03-24, 15:18
Självklart gör det inte de!

Just därför anstränger dom sig inte lika mycket.


Det är ju tungt att träna nu som det är för oss - tänk dig då vad tungt det hade varit om man hade haft ännu sämre förutsättningar. Vissa hade säkert kämpat mer - men dom flesta hade kämpat mindre.

Om det hade varit jobbigare för alla att springa - tror du fler hade sprungit då - eller färre?

Karl_alfred
2007-03-24, 15:21
Just därför anstränger dom sig inte lika mycket.


Det är ju tungt att träna nu som det är för oss - tänk dig då vad tungt det hade varit om man hade haft ännu sämre förutsättningar. Vissa hade säkert kämpat mer - men dom flesta hade kämpat mindre.

Om det hade varit jobbigare för alla att springa - tror du fler hade sprungit då - eller färre?

Egentligen borde det ju sporra att treäna minst lika hårt eller ännu hårdare än män. Ja om man nu har sådana mål såklart.

Dnepr
2007-03-24, 15:23
Egentligen borde det ju sporra att treäna minst lika hårt eller ännu hårdare än män. Ja om man nu har sådana mål såklart.

Egentligen borde sporra mer? Tänk till lite nu - du som sa att jag var dum. Om du hade en ryggsäck med sten - hade det varit lika kul att gå ut och kuta då?

Karl_alfred
2007-03-24, 15:29
Egentligen borde sporra mer? Tänk till lite nu - du som sa att jag var dum. Om du hade en ryggsäck med sten - hade det varit lika kul att gå ut och kuta då?

Klart de borde om man har sånna mål, finns säkert styrkekvinnor som vill va starka som män de är jag säker på. Vill man dessutom ha maximala resultat får man ju träna därefter o blanka fan skita i om man inte kan bli stark som en man.

Inte för att de har så mkt med diskussionen att göra hurvida motivationen är på topp eller inte.

Dnepr
2007-03-24, 15:35
Jag har kompisar som har mycket sämre förutsättningar. Dom tycker inte det är lika kul att träna.

Jag har kompisar som inte har så lätt för att få tjejer - dom tycker inte det är så kul att gå på krogen.

Men enligt dig så borde båda dessa kategorier vara mer sporrade.

Vissa kanske blir det - men dom flesta blir det givetvis inte. Jag vill inte vara otrevlig - men du verkar ha svårt att förstå.

Karl_alfred
2007-03-24, 15:40
Jag har kompisar som har mycket sämre förutsättningar. Dom tycker inte det är lika kul att träna.

Jag har kompisar som inte har så lätt för att få tjejer - dom tycker inte det är så kul att gå på krogen.

Men enligt dig så borde båda dessa kategorier vara mer sporrade.

Vissa kanske blir det - men dom flesta blir det givetvis inte. Jag vill inte vara otrevlig - men du verkar ha svårt att förstå.

Det ser jag som lama ursäkter iaf, att försöka minst lika hårt är det minsta man kan göra. Jag lovar man får ut en del av det både när de gäller tjejer och träning eller vad de kan vara.

Trance
2007-03-24, 15:44
Det ser jag som lama ursäkter iaf, att försöka minst lika hårt är det minsta man kan göra. Jag lovar man får ut en del av det både när de gäller tjejer och träning eller vad de kan vara.

...

Dnepr
2007-03-24, 15:51
Det ser jag som lama ursäkter iaf, att försöka minst lika hårt är det minsta man kan göra. Jag lovar man får ut en del av det både när de gäller tjejer och träning eller vad de kan vara.

...

Ulf A Big
2007-04-23, 20:54
En artikel om kvinnor och träning
Kvinnors muskler svarar annorlunda på snabbhetsträning
en här artikeln belyser kvinnors respektive mäns
skelettmuskulatur samt förmåga att utföra ett kortvarigt
högintensivt muskelarbete...
Läs vidare på sida 22:http://www.svenskidrottsmedicin.se/tidnpdf/tidning3-05.pdf

Muskelbyggaren
2007-04-23, 21:09
Där jag tränar finns en tjej som verkligen går in för sin träning, och man skulle väl kunna säg att hon styrke- och utseendemässigt ligger strax under en fotbollstränad tonåring.

Oftast syns det ju inte ens att kvinnor tränar mer än att de har lite snyggare figur.

bulldozer
2007-04-23, 21:42
Där jag tränar finns en tjej som verkligen går in för sin träning, och man skulle väl kunna säg att hon styrke- och utseendemässigt ligger strax under en fotbollstränad tonåring.

Oftast syns det ju inte ens att kvinnor tränar mer än att de har lite snyggare figur.


Va? Finare figur?
På mig syns det inte ens att jag tränar.. (utom när jag spänner bieceps möjligen) Kollar du på rätt tjejer?
Har själv hållit till på en del gym (ej styrkeklubbar dock), men de tjejer jag stött på som "tränar" har inte ens vart i närheten av att utnyttja sin fulla kapacitet om ens halva.

Visst är det skillnad på tjejer o killar men man ska också se till skillnaden i mängd "seriöst" tränanden.
Säg att det går 10 killar på en tjej som tränar hårt (tror det är större skillnad men ändå) på 100 tränande tjejer är det 1000 killar isåfall.
Ganska mycket mer underlag på killarna dvs större bredd, mer sannolikhet att fler av dessa har riktigt bra anlag eller förutsättningar för styrke/muskelmasse ökningar.
Ju mindre grupp man har desto mindre chans att hitta superduperanlag.

Visst är det skillnad, men det har ju också ett finger med i spelet att det är väldigt övervikt för tränande killar.
Bara kolla hur många 16-åriga killar vs tjejer går in på gymet för att få större muskler o bli starka.

För att inte tala om andra aspekter som att kvinnor kanske blir gravida mitt i träningen o måste ta hand om en massa kidz, eller träffar ny partner och ger upp träning osv Killar har inte riktigt samma benägenhet att anpassa sig efter partern (läste det i nån undersökning). Större bortfall allså..

Bara lite fler reflektioner *whistle*