handdator

Visa fullständig version : Vadå Bulk Vadå deff?


Del_Piero
2007-03-23, 18:24
Nu är det så här att jag e lite förvirrad hur jag ska göra inför sommaren . Jag börjar med att dra lite fakta om mig själv.

Ålder: 16år (17 i november)
Längd: 180.5
Vikt: 77.7kg

började träna när jag var ca 15 år i ca 7 månader fast dock helt fel. Tränade hårt men låg på underskott. Inbildade mig att man kunde få väck underhudsfettet men samtidigt få muskler om man tränade hårt som fan och åt nyttigt . min vikt låg runt 70-72 kg här.

Nu i januari månad började jag på ett nytt gym men här samma visa att jag tränade men låg på underskott. I febuari månad körde jag 4 dagar överskott och 3 dagar underskott för att bygga muskler men samtidigt förlora det lilla fettet under naveln man har så att magrutorna äntligen kan titta ut.

Jag körde efter det här schemat i ca 3 veckor men kände att inget hände. min vikt låg runt 72-73 kg när jag tränade efter detta.

Det är inte förrens nu i mars månad som jag legat på överskott ( varit på överskott sen 20 mars) och jag har känt att jag fått mer volym samt styrka bara under dessa dagar och min vikt ligger nu på 77 kg dock så har jag inte märkt nån skillnad fettmässigt utan endast muskelmässigt.

hade då tänkt köra överskott till den 10 april ( 20 mars-10 april) för att sedan inleda en deff med min kompis fram till sommarn så att vi är redo för beachen



NU undrar jag om det verkligen är lönt åh bulka till den 10 april för att sedan inleda en deff eller ska jag börja min deff genast? blir det någon radikal skillnad under bulken eller kommer jag förlora den lika snabbt under deffen. mitt mål är att gå ner til 68-70 kg , eller tills rutorna börjar synas och jag är nöjd.



p.s jag ska deffa och få väck underhudsfettet till sommarn ;P så jag tänker inte lägga ner deffplanen :D



Tack i förhand

Del_Piero
2007-03-23, 18:37
glömde att tillägga att jag tänkt ligga på 500-800kcal i underskott

GymTT
2007-03-23, 18:41
Att bygga muskler tar tid, att ligga på bulk i någon månad eller så ger inga schyssta resultat.

Deffa ned dig till du känner dig okej och sen börja bygga muskler.

exenom
2007-03-23, 18:42
Bara en fråga, har du gått upp 4 kg på 3 dagar?

Dalle89
2007-03-23, 18:42
Håller med.. Du bör deffa nu till sommaren om du vill se okej ut.. Sen bör du från slutet av sommaren bulka en jävla massa tills nästa deff om det endast är sommarn du satsar på

Del_Piero
2007-03-23, 18:50
jaa det är konstigt tycker jag med att jag gått upp så mycket . E ni säkra på att det inte är lönt att bulka en månad? jag tränar rikigt hårt nu , jag tränar "halvkropp" pass som ser ut så här , mån,ons,fredag= bröst , axlar , triceps mage sedan tis, torsdag= rygg , biceps och traps. ( tränar benen samtidigt vid en ryggövning , knäböj av den anledning att jag har stora lårmuskler av 3 års kampsportande , slutat på det nu dock)

jag kör 3 övningar per muskelgrupp , 3 set och ligger mellan 8-12 reps. äter 500 kcal överskott och ligger på 3000kcal och tar whey 80 efter träning.

GymTT
2007-03-23, 18:58
Skillnad blir det allt, men du bygger inte en fin sommarform genom att bulka 1 månad sedan deff på det.

Skynda långsamt enligt mig, många tänker som du (inkl jag rätt nyligen)
dock måste man inse att det tar tid, man kanske får vänta 1-2 år till innan man uppnår den fysik man trodde man skulle ha.

Del_Piero
2007-03-23, 19:04
asså jag har ju muskler och bra form anser jag själv. dock så tycker jag att mina bröst släpar i lite samt lite biceps men det hade jag tänkt ta igen nu under bulken såkallat och finslipa för att sedan deffa bort de fettet på magen så att man kan se magrutorna. så det är inte det att jag ser ut som ett A i kroppen och ska deffa så att jag blir ett I .

TylerDurden84
2007-03-23, 19:20
Som jag sa till dig igår, för att komma i bästa form innan sommaren så bör du inte börja med en bulk nu i en månad. Det kommer bara ge dig en brantare uppförsbacke för att vara slimmad precis innan sommaren, tokdeffa i några månader är inte kul. Och som nån nämnde innan, det ska mycket till för att du ska få synbart resultat på en månads bulk!

GymTT
2007-03-23, 19:24
Som jag sa till dig igår, för att komma i bästa form innan sommaren så bör du inte börja med en bulk nu i en månad. Det kommer bara ge dig en brantare uppförsbacke för att vara slimmad precis innan sommaren, tokdeffa i några månader är inte kul. Och som nån nämnde innan, det ska mycket till för att du ska få synbart resultat på en månads bulk!

+1

Depzon
2007-03-23, 20:16
Känns småkonstigt ändå att folk rekommenderar deff nu, känns som att standardsvaren brukar vara "Att deffa efter ditt hittillsvarande bulkande är ren idioti, du måste bulka i minst tre år innan du eventuellt kan ge dig på en deff" ;D

Men deffa på nu, det går ju alltid att göra om procedurerna efter sommaren.

Ganymedes
2007-03-23, 20:18
Bulka i tre år? LOL! Det är ju vad sumosar gör. :)

Del_Piero
2007-03-23, 21:29
hur ska man göra för att behålla så mkt muskelmassa så möjligt under deffen? några tips eller råd skulle uppskattas samt hur jag ska träna . ska man köra helkropp pass eller split? ska man blanda cardio med detta osv osv...

tack i förhand

Ganymedes
2007-03-23, 21:31
Träna hårt och tungt samt se till att mosa i dig tillräckligt med protein. Gå inte ner för fort. Ett halvt kg i veckan är lagom. Finns säkert mer tips, och om så är fallet är jag också intresserad av att veta! :)

Eddie Vedder
2007-03-23, 21:41
Finns säkert mer tips, och om så är fallet är jag också intresserad av att veta! :)

En risk vid deff är att man skär ner väldigt på kcal från fett. Ett alldeles för lågt fettintag stör hormonbalansen i kroppen, bl.a. testosteron och sänkt testosteron är förmodligen nåt du vill undvika om du strävar efter att behålla muskelmassa under deffen.

Dalle89
2007-03-23, 21:54
Dessutom får man lägre ämnesomsättning om man skär ner allt för mycket på fett

Ganymedes
2007-03-23, 21:57
Bra fettkällor? Oliver är grymt gott, är det något att köra på?

regus
2007-03-23, 21:59
Bra fettkällor? Oliver är grymt gott, är det något att köra på?

Det är bra
Dock lite äckligt. :)

Eddie Vedder
2007-03-23, 21:59
Bra fettkällor? Oliver är grymt gott, är det något att köra på?

Oliver är bra, kan bli en väldans massa oliver för att få tillräckligt med fett bara. Varför inte olivolja?

Om du nu vill käka oliver istället så är iaf dom svarta fetare än dom gröna.

Eddie Vedder
2007-03-23, 22:03
Andra bra fettkällor är fet fisk, rapsolja, äkta smör, olika nötter/mandlar och ägg. Ägg kan man ju ta det lite lugnt med, en 5-äggsomelett om dagen kan ju kanske va att "push the limit";). Råder ju lite osäkerhet om hur mycket ägg som är hälsosamt att äta så man kan ju försöka va på den säkra sidan.:)

Hursomhelst ska du inte undvika fett och inte ha mättat fett-skräck, du behöver ju dock inte basera ditt fettintag på ister och vispgrädde. Allt handlar om en balans, finns ingen anledning att utelsuta nånting och det finns ingen anledning att överkonsumera nånting.:thumbup:

Ganymedes
2007-03-23, 22:03
Oliver är inte äckligt, regus. Din avatar däremot, den är äcklig. :) Hmm... hur mycket fett ska man få i sig tro. Måste söka lite känner jag, men är inte vän med sökfunktionen riktigt. Får alltid 100000 träffar...

Eddie Vedder
2007-03-23, 22:06
[QUOTE=Ganymedes;2180907]hur mycket fett ska man få i sig tro. [QUOTE]

Vanlig rekomendation är 1g fett/kg kroppsvikt, SLV rekommenderar att ca. 30E% utgörs av fett om jag inte minns fel.

Men såna där siffror är ju flexibla både uppåt och neråt givetvis, "dom är inte huggna i sten" som man brukar säga.

Del_Piero
2007-03-23, 22:08
hur ska man ligga med fett , protein , samt kolhydrater osv ?, hur ska man bygga upp sin kost? då menar jag tex , 30% protein 50% kolhydrater 20 % fett? eller kanske 2 g fett protein kolhydrater per kg ?? någon lista man kan basera sin kost på kanske? någon som vet?

Ganymedes
2007-03-23, 22:09
Vanlig rekomendation är 1g fett/kg kroppsvikt

Kroppsvikt som i nuvarande kroppsvikt, eller som i målvikten?

Eddie Vedder
2007-03-23, 22:10
Kroppsvikt som i nuvarande kroppsvikt, eller som i målvikten?

Nuvarande vikt givetvis! Lr skämtade du?

Ganymedes
2007-03-23, 22:16
Nuvarande vikt givetvis! Lr skämtade du?

Hehe. Ja, fast det blev inte så roligt i text som i skallen.

Eddie Vedder
2007-03-23, 22:16
hur ska man ligga med fett , protein , samt kolhydrater osv ?, hur ska man bygga upp sin kost? då menar jag tex , 30% protein 50% kolhydrater 20 % fett? eller kanske 2 g fett protein kolhydrater per kg ?? någon lista man kan basera sin kost på kanske? någon som vet?

Dela upp det så om du vill, finns inget rätt lr fel. En typisk rekommendation är ju iaf 2g protein/kg kroppsvikt 1g fett/kg kroppsvikt och sen resten kolhydrater, men väljer man en annan fördelning så är det inte fel såvida man inte understiger miniminivåer förstås.

Läs deffguiden, allt det här står där.

Eddie Vedder
2007-03-23, 22:17
Hehe. Ja, fast det blev inte så roligt i text som i skallen.

Hört talas om smiley's hehe.;)

Dom brukar underlätta om man menar att skämta i skrift på en annan sida dataskärmen.:D

Ganymedes
2007-03-23, 22:28
Hört talas om smiley's hehe.;)

Dom brukar underlätta om man menar att skämta i skrift på en annan sida dataskärmen.:D

Missade det och tiden hade gått ut när jag skulle editera. Plus att du var snabb som fn. Sorry. Kompenserar med dubbla smileys: ;) ;)

Peace! :cool:

Rahf
2007-03-24, 00:09
Andra bra fettkällor är fet fisk, rapsolja, äkta smör, olika nötter/mandlar och ägg. Ägg kan man ju ta det lite lugnt med, en 5-äggsomelett om dagen kan ju kanske va att "push the limit";). Råder ju lite osäkerhet om hur mycket ägg som är hälsosamt att äta så man kan ju försöka va på den säkra sidan.:)

Hursomhelst ska du inte undvika fett och inte ha mättat fett-skräck, du behöver ju dock inte basera ditt fettintag på ister och vispgrädde. Allt handlar om en balans, finns ingen anledning att utelsuta nånting och det finns ingen anledning att överkonsumera nånting.:thumbup:

Avokadooooo! Mycket fett i det, och det funkar till ALLT.

Själv blir det bulk till nästa sommar. Orkar inte tappa maxstyrkan nu till sommaren eftersom jag behöver den för min spänst i akrobatiken. Blir roligare sen när man byggt upp en schysst teknik och sen droppar 7kg eller nåt och märker att man helt plötsligt kan sparka/snurra/volta så mycket lättare.

Plus det faktum att mina resultat under 3 månader nu varit bra enligt mig. Men efter noggrann analys har jag kommit fram till att skillnaden är till stor del vatten och även fett som bullar upp musklerna. Jag skulle vara spinkig om jag deffade nu.

Gör som du vill! Förvänta dig inte en Brad Pitt kropp på första sommaren bara. Hoppas det reder ut sig och lycka till med vad du än väljer.

Del_Piero
2007-03-24, 07:43
tack för hjälpen dudes :D (Y)

Del_Piero
2007-03-24, 07:45
någon skrev att man skulle träna hårt och tungt , hur många reps motsvarar det? e det 4-7 reps och ska man slänga in några extra set då för att jämna ut det ?? :)

GymTT
2007-03-24, 07:50
Kör så hårt du orkar.
4-7 reps låter bra.
Variera set och även reps

Del_Piero
2007-03-24, 08:05
ok :D , är det någon som kanske vill berätta om någon tidigare deff någon gjort eller n ågon som deffar nu ? , lite inspiration och motivation skulle inte skada när man drar i gång den 10 april ( antaligen) :D

GymTT
2007-03-24, 08:21
ok :D , är det någon som kanske vill berätta om någon tidigare deff någon gjort eller n ågon som deffar nu ? , lite inspiration och motivation skulle inte skada när man drar i gång den 10 april ( antaligen) :D

Kika runt lite på forumet, finns trådar med före och efter bilder, vilket är riktigt kul att se.

Kolla i L-Samis träningsjournal i journaldelen, på förstasidan har han en deffad bild och en bulkig. Otrolig form

Njoy

mini
2007-03-24, 08:34
GymTT: bulkar du två månader som det står i din signatur?

Axel2
2007-03-24, 13:01
hur ska man göra för att behålla så mkt muskelmassa så möjligt under deffen? några tips eller råd skulle uppskattas samt hur jag ska träna . ska man köra helkropp pass eller split? ska man blanda cardio med detta osv osv...

tack i förhand

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881