handdator

Visa fullständig version : Träningsmetodik


Allan
2003-01-02, 15:40
Tänkte sammanfatta några grundprinciper jag lärt mig genom åren, när det gäller att skapa vettiga träningsprogram för nybörjare. Det finns säkert lika många åsikter som tränanden, och det här är några av mina.

1. Träna inte för mycket. Försök komprimera träningspasset så mycket som möjligt. Det finns ingen anledning för en nybörjare att ha tre eller fler övningar för varje kroppsdel. Under de första åren är det tvärtom bra att begränsa sig, därför att muskulaturen, ligament etc måste anpassa sig. Och med nybörjare menar jag i allmänhet de som tränat kortare tid än tre år. Varför jag väljer den tidsrymden har att göra med träningscykler och tillväxtcykler (som jag kan gå in på i en annan tråd).

2. Lägg inte mer än max tre dagar per vecka på träningen. Dels finns det muskulära tillväxtorsaker; dessutom handlar det om enkel träningsmetodik. Livet måste innehålla andra ingredienser än träning - det ska vara roligt att gå till gymet, för att endorfinerna ska ha full effekt vid frisättningen av GH. Och man ska aldrig behöva känna att "jag bara måste till gymet idag för att köra tibialis anterior..." - hamnar man där kommer tillväxten att gå i regress...

3. Vila är den mest underskattade delen av träningen. Och det är här styrketräninbg skiljer sig så markant från andra sporter - det är under vilan vi växer, förutom att vi återhämtar oss.

4, Som nybörjare ska man välja övningar som ger en inblick i teknik och utförande. Det behöver inte nödvändigtvis vara supertunga basövningar, men det ska vara övningar som ger multipeleffekt på kroppen. Övningar som kan nämnas är bänkpress, hantelpress, marklyft, knäböj, upright rowing, chins..

Förutom att de arbetar ett flertal muskler i samma utförande kräver de också en viss typ av andning; de ger en signal om i exakt vilket moment av övningen kraftansamlingen måste komma, och de kräver balans och koordination.

Alla dessa faktorer måste sitta i ryggmärgen när man ger sig på andra övningar, och när man börjar träna riktigt tungt.

5. Offra i varje fall en dag i veckan på konditions- och mjölksyreträning. Det har man hjälp av under varje träningspass.

6. Använd alltid ett fullständigt rörelseutförande; dvs gå till ytterläget i varje övning.

7. Ha inte för bråttom med att byta program - liksom en diet kan det ta upp till sex veckor innan man märker resultat. Den styrkemässiga tillväxten kan komma snabbt därför att i varje moment finns det en "smekmånad" - man ökar i styrka därför att man lär sig tekniken, inte för att man lyckas utveckla större tryck från muskeln.

8. Samla ihop dina muskeltidningar och lägg dem längst bak i garderoben och försök skapa dig en egen bild av hur du själv vill se ut. Målen måste vara realistiska - man kanske inte kommer att se ut som Cutler (huh!). Titta på hur släkten ser ut - består din genetiska bank av slanka människor måste du antagligen anpassa din träning efter det, osv.

9. För att kunna träna hårt måste man vara vältränad och rörlig. Hoppa inte över musklegrupper - det kommer att straffa sig i framtiden.

10. Se det här som ett livsprojekt - du och din nya kropp. Som du kommer att ha i resten av ditt liv. Med det perspektivet kan man skippa Beach2003.

Ta inte allt så jävla allvarligt. Känn inte att du offrar en massa - ha kul. Av alla mina kompisar som började samtidigt med mig 1975 är det bara vi som vågat ha roligt som fortfarande tränar - någon som satsade på SM kom visserligen dit men idag ser han ut som en säck potatis. Och mår dåligt...



Lycka till


allan


Så...

-xR-
2003-01-02, 15:48
Trevlig läsning allan, mycket bra! ;)


Jag överlägger att köra 3 styrkepass i veckan istället för 4 pass som jag kör nu. Jag har tränat i över ett år och är 16 år, sköter kost. Jag överlägger att börja köra 3 dagar i veckan då folk sagt att hormonella system etc inte hinner att återhämta sig annars. Hittills har jag fått resultat men man vet ju inte om jag skulle få samma resultat genom att köra 3ggr. Jag känner det inte som en börda att gå till gymmet så jag fortsätter nog att köra 4ggr/vecka och varierar med 3ggr då jag har mycket i skolan.

Några synpunkter ang. att köra 4ggr/vecka och återhämtning osv?

Salle
2003-01-02, 15:54
Bra tips! KAnske värt att göra en sticky av den här tråden?

Pudzianovski
2003-01-02, 16:10
Jag gillade specifikt det där med att inte ta träningen så allvarligt.

:)

Bra skrivet förresten :thumbup:

goa_killen
2003-01-02, 20:42
håller med, bra skrivet.. :thumbup:

Bamse
2003-01-02, 22:16
Jävligt bra skrivet. Men du glömde eeeen liten sak....

11. Ät en väldans massa bra MAT! :eating: :eating: :eating:

Mallan
2003-01-02, 23:17
Väl valda ord!!
:bow:

Har nog fatt mig en liten tankeställare.
;) :muscle:

Huldagranat
2003-01-03, 00:14
Håller med de föregåendes rosor, men måste "anmärka" på två saker...det första är att begreppet nybörjare är jäkligt relativt (å ja, allt är relativt) men jag menar att många som tränar börjar som nybörjare å sedan förblir nybörjare...det verkar finnas en hel del tränande som har svårt att greppa helhetsgrejen dvs kostens betydelse osv. Men oxå när det gäller själva träningen, att kontakt kommer före vikt.

Om man dock hör till dem som i alla fall är medveten om ovanstående :rolleyes: tycker jag helt klart att det finns flera bra anledningar till att köra flera övningar till samma muskelgrupp, köra "isoleringsövningar" + att träna 4 ggr/veckan, tidigare än efter tre års tränande...sen spelar ju åldersperspektivet in oxå dvs min filosofi grundar sig på att man är vuxen och färdigväxt (dock ej muskulärt :D)

Andra anmärkningen blir på din rekommenderade behandling av muskeltidningar (typ B&K) dvs att lägga dem "längst bak i garderoben"(!) Hoppas du enbart menar att man inte ska skapa sin idealkropp efter de värsta bestarna (såvida man nu inte vill bli en best, vilket det säkert finns de som vill...) Men jag måste säg att tidningen som nämnde ovan är en väldigt stor inspirationskälla och kunskapskälla som jag absolut kan rekommendera! :thumbup:

Lite tankar av en "nybörjare"...men visst vad det så du oxå menade!? :cheers:

Bamse
2003-01-03, 00:17
Själv kan jag INTE rekommendera tidningen det pratas om i ovanstående inlägg. Tog en 3-nummers testprenumeration i höstas för 99 kr.... och om man säger så.... så har jag inte förlängt prenumerationen.

Fartman
2003-01-03, 00:53
tyckte väldigt bra om IRONMAN när man fick den gratis på mitt gym :thumbup:

Bamse
2003-01-03, 00:56
Jo, synd att inte Ironman-projektet höll :mad:

Även om Ironman hade sina brister så tycker jag ändå att tidningen pissade på B&K :hbang:

Huldagranat
2003-01-03, 21:47
smaken är ju som :booty:

Allan
2003-01-03, 23:21
För mig är inte begreppet nybörjare relativt. Däremot är det värdeladdat - det får en att tänka på taniga ynglingar med mycket finnar och dålig teknik. Ingen av oss vill ju vara nybörjare - men vad är vi då? Avancerade? Elitmotionärer? Vi kanske skulle försöka använda nån annan term, men just nu håller jag mig till den benämningen- nybörjare
Det finns ett antal faser i ens kroppsliga tillväxt som man måste passera för att kunna placera sig på rätt nivå - dvs för att man ska hitta rätt spår i sin vidare träning.

För det första:
- Man måste ha passerat puberteten och stadgat till sig i kroppen. Det innebär att den första glada testosteronstormen som brukar infinna sig kring tjugoårsåldern måste ha lagt sig. Anledningen är naturligtvis att man annars blandar samman sin naturliga tillväxt med den framstimulerade - den vi får av träningen.
Kort och gott - under den fasen är de muskulära resultaten optimala, medan viktökning brukar vara ett sannskyldigt helvete. Vilket inte är konstigt. Men även de som inte tränar alls har god muskulär tillväxt under den perioden.
Alltså är det mycket svårt att dra några slutsatser av träningen i den fasen. Man skulle öka även med grovt felaktig träning.
Däremot är det viktigt att ta vara på de resultat man faktiskt uppnår här!

- Man måste ha fått uppleva stagnation. Eller till och med regress (dvs man går tillbaka i muskulär utveckling). Det är egentligen här man kan börja dra slutsatser av sin träning.

- Man måste upptäcka vilka kroppsdelar som inte svarar optimalt på träningen. Den fasen kommer också efter ett par år.

- Man måste ha börjat lagra in fett - vilket är en naturlig följd av en minskad testosteronproduktion. Därför att helt plötsligt börjar man inse att man inte kan äta precis vad som helst utan att bli fet.

- Efter ett par år av traditionell träning kommer man att vara oroväckande stel på konstiga ställen, och det kommer också att ge konsekvenser för vilka övningar man bör plocka fram. (Det här förväntar jag mig påhopp för).

- Samt att det tar avsevärd tid att hitta övningar och prgram som faktiskt fungerar. Nån gång hittar man rätt på en gång - givetvis alla här, oja! - men oftast måste man traggla på i månader eller år med en övning för att kunna ge ett omdöme om den..

Anledningen till att jag skriver det här är att väldigt många här faktiskt är unga, har mycket tid och oerhört mycket energi. Därför är det viktigt att man gör saker och ting rätt från början för att kunna fortsätta sin muskulära utveckling även sedan man skaffat sig jobb och familj.
I min värld innebär det att man "anpassar munnen efter matsäcken". Ett fåtal kvalitativa övningar som utförs korrekt och med god intensitet är överlägset för att bygga upp muskulatur, både kosmetiskt och funktionellt.
Jag ser så oerhört många som jobbar så ambitöst med sin träning, för dagbok och väger sin mat - och väldigt få av dem kommer att finnas kvar om tre år. Jag berörde det här i en annan tråd.
Det här bottnar också i att det finns så många självutnämnda experter, men så få som faktiskt kan. Och det är tyvärr ännu färre som vill lyssna. Internet har genom utbytet av åsikter skapat en levande debatt kring ämnet, men fortfarande är det för få som sitter inne med svaren.



allan


nu blev det sådär låååångt igen

AciDBL00D
2003-01-03, 23:45
Bra läsning...

Är själv 17½år tränat 3månader ungefär är absoulut nybörjare. Tränar 4dagar i veckan kör basövning med någon enstaka isolationsövning.

Vore det mycket bättre bara träna 3dagar i veckan?

Helen@
2003-01-04, 02:01
Jag ser så oerhört många som jobbar så ambitöst med sin träning, för dagbok och väger sin mat - och väldigt få av dem kommer att finnas kvar om tre år. Jag berörde det här i en annan tråd.

Det här bottnar också i att det finns så många självutnämnda experter, men så få som faktiskt kan. Och det är tyvärr ännu färre som vill lyssna. Internet har genom utbytet av åsikter skapat en levande debatt kring ämnet, men fortfarande är det för få som sitter inne med svaren.

väldigt få av dem kommer att finnas kvar om tre år

Behöver ej kommentera men vet också att så är vanligtvis fallet

så många självutnämnda experter

Right on the spot

http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/fk/kayte.gif

...as usual: I all välmening till er som känner er träffade

Åse Columbus
2003-01-04, 13:30
Allan.......

:bow:

Härligt skrivet!

Efter mina 20 år, så har jag upptäckt en sak....man blir aldrig expert...eller fullärd!!

Och det är alltid lika roligt att komma in på detta forum och få en känsla av hur andra funderar och fungerar. Och det är roligt att dela med sig av sina erfarenheter. Och ta del av andras.

Åse:muscle:

Huldagranat
2003-01-04, 16:19
"För mig är inte begreppet nybörjare relativt. Däremot är det värdeladdat - det får en att tänka på taniga ynglingar med mycket finnar och dålig teknik. Ingen av oss vill ju vara nybörjare - men vad är vi då? Avancerade? Elitmotionärer? Vi kanske skulle försöka använda nån annan term, men just nu håller jag mig till den benämningen- nybörjare"

...värdeladdat säger du, själv skulle jag säga relativt... :naughty:

För övrigt känns det kul att läsa inlägg skrivna av personer som i alla fall verkar sitta inne på en del kunskap och som kan motivera sina påståenden. Ett bevis på att man har en del träning framför sig innan man kan räkna sig som någorlunda erfaren kan väl vara att jag inte kan relatera till innehållet i följande mening:

"- Efter ett par år av traditionell träning kommer man att vara oroväckande stel på konstiga ställen"

(bör ej tolkas som påhopp :smokin: )

Jarod
2003-01-04, 19:31
Check it, Allan... It got "stuck".. :thumbup:

Mvh

Allan
2003-01-04, 20:27
Man tackar ödmjukast och skrapar med foten....



allan

The Dwag
2003-01-04, 20:33
Livet är så mycket mera än träning !

Där av så dricker jag ett glas Whiskey nu :cheers: :thumbup:

Jarod
2003-01-04, 20:34
Originally posted by The Dwag
Livet är så mycket mera än träning !

Där av så dricker jag ett glas Whiskey nu :cheers: :thumbup:

Aha!! Det är därför du särskriver?? :smash:

Mvh

Vic
2003-01-04, 21:12
Allan: enligt dig så är jag väll ingen nybörjare men enligt min mening så krävs det mer innan man kan kalla sig avancerad.
Många kan ha svar på allt och tränat länge men det är ofta väldigt ytligt dvs att dom kan ha ett svar på första frågan men blir helt ställd på en följdfråga (eller också nämner dom en egen teori som dom kommer på eftersom). Många glömmer även att det råder delade meningar om i stort sett allt, det som är självklart för den ene kan vara raka motsattsen för den andre.

Förövrigt skulle jag vilja kommentera:

"6. Använd alltid ett fullständigt rörelseutförande; dvs gå till ytterläget i varje övning."

Att fortsätta rörelsen efter att muskeln är fullt utsträckt kan väll inte vara allt för bra lederna? Men jag förstår vad du menar. Ett synnerligen nämnvärt inlägg från din sida, jag postar inte detta inläggg för att "såga".

Mvh Vic

Jarod
2003-01-04, 21:19
Vic>> :confused:

Mvh

Fredszky
2003-01-04, 21:35
mycket bra skrivet Allan

man blir nästan lite rädd att man lägger ner för mycket på träningen:em:

men så länge det inte är nåt tvång att gå ner till gymmet så funkar det väl :)

Allan
2003-01-04, 22:16
Vad jag menar är FROM =Full Range Of Motion, att arbeta i hela muskelns arbetsområde. Jag menar naturligtvis inte i ledens ytterläge.

allan

Zulan
2003-01-08, 13:50
Trevlig läsning, vill bara fråga en sak. Det har ju nämnts att 3 dagar i veckan är lagom att träna, samt att det är bra att köra motion 1 dag i veckan. Menas det då 3 styrketräningsdagar plus 1 motion? Eller 2 styrkedagar och 1 motion?

Jag har har tränat styrketräning i ca 1 år, 3ggr i veckan, och kör Squash lite då och då. Ska squashen i så fall ersätta ett styrketräningspass eller ej?


-Z

AciDBL00D
2003-01-08, 17:23
Originally posted by Zulan
Trevlig läsning, vill bara fråga en sak. Det har ju nämnts att 3 dagar i veckan är lagom att träna, samt att det är bra att köra motion 1 dag i veckan. Menas det då 3 styrketräningsdagar plus 1 motion? Eller 2 styrkedagar och 1 motion?

Jag har har tränat styrketräning i ca 1 år, 3ggr i veckan, och kör Squash lite då och då. Ska squashen i så fall ersätta ett styrketräningspass eller ej?

-Z

Är väl 3ggr styrketräning + kondition om jag inte har fel

Nils
2003-01-09, 14:14
Jag har en fråga angående det här.
Jag har en kompis som är av extremtypen när det gäller aktiviteter av olika slag, han kör för fullt, dvs i princip varje dag tills han tröttnar då han byter aktivitet. Med allt. På sistone med styrketräning. Dvs han kör hela överkroppen (han tycker han har tillräckliga ben vilket jag kan vara böjd att hålla med om) med basövningar, i princip varje dag... Ett schema som skulle slå sönder mig totalt inom en vecka. Jag försöker lite övertala honom att det kanske skulle vara bättre att köra lite mer sällan eller i alla fall dela upp träningen så att varje muskel inte skulle köras varje dag. Men han tycker att det går utmärkt och att han aldrig annars har haft problem med mycket träning. Vilket ju är rätt, och han är, på kort tid, på god väg att passera mig i styrka vilket ju knappast gagnar mina argument heller. Han känner inte för att läsa något om träning. vet inte mycket om träningsmetodik, är 27 och har en i det närmaste oförstörbar kropp verkar det som. Borde jag bara hålla käften och uppmuntra honom istället?
Nils

Muskelsmurfen
2003-01-09, 22:08
Allan>Mycket trevlig tråd det här. :thumbup:

Jag håller med mycket av det som sagts ovan, ena dagen så inser man en sanning och nästa dag inser man att det var felaktigt. Man lär sig hela tiden nya saker och det är väl det som är en del av det roliga.
Lustigt det här med att vara nybörjare eller ej, det är så lätt att känna som att man är fullärd och kan allt som finns att kunna om styrketräning. Men, men, men, snart kommer det någon som tränat betydligt mycke längre än en själv och kullkastar ens teorier. :nono:
Jag tycker att det verkar trevligt med tre dagar träning per vecka men hur sjutton ser en bra tre-split ut? Utgå från basövningar...

Bänkpress
Dips
Chins
Stångrodd
Marklyft
Knäböj
Liggande tricepspress
Bicepscurls
m.m. (har säkert glömt en del övningar)

Hur får man i dessa i en vettig tre-split och sedan några övningar till som jag inte nämt men som ändå är bra övningar?
Bra skrivet ovan men det är inte helt enkelt att följa dessa grundläggande visdomsord...
:bpump:

z_bumbi
2003-01-09, 22:38
Gillerstedt: Mitt förslag
Dag 1 Bröst, axlar, triceps
Dag 2 Rygg, biceps, underarmar, grepp
Dag 3 Lår, vader
Mage slänger man in där man får kortast pass/har ork kvar, alla prioriter ju olika.

Tänk på att man får mer tid för vila så att köra en övning som marklyft på ryggdagen spolierar ju inte bendagen eftersom det är ganska lång tid emellan osv.

Örjan
2003-01-12, 00:11
Originally posted by Åse Columbus
Allan.......

:bow:

Härligt skrivet!

Efter mina 20 år, så har jag upptäckt en sak....man blir aldrig expert...eller fullärd!!

Och det är alltid lika roligt att komma in på detta forum och få en känsla av hur andra funderar och fungerar. Och det är roligt att dela med sig av sina erfarenheter. Och ta del av andras.

Åse:muscle:

Jag tycker också att det var ett mycket bra initiativ av Allan. Det är värdefull läsning för oss gröngölingar. Det blir ju gärna mer övertygande när folk också kan titta bakåt och betrakta något, till skillnad från om man BARA befinner sig I träningen. Tackar för besväret, Allan.

Och så hoppas jag vi snart får läsa något liknande av dig, Åse?

MIGGE
2003-01-13, 00:24
haller med! mkt bra skrivet.

ar 17 ar o traning e en stor del av mitt liv.
for stor del!
mitt problem e att jag laser o laser o laser o laser o laser(asa, jag bara laser o laser om traning hela tiden)
men saknar praktiska erfarenheter!
har lart mig varenda javla variant pa mark o knaboj men aldrig ens kort knaboj! det har inte blitt av!
nar det kommer till kritan sa, sager jag: na... nasta gang! kor benpress nu istallet!

gar det att kora knaboj utan powerrack bra?
vi har bara en vanlig atang o inget powerrack pa gymmet.
e det lungt eller???

ps. ska prova 3 dagar i veckan istallet for 4 o kora lite mindre ovningar!:thumbup:

EDIT: 2.5månader senare: Nu kör jag 3 dagar i veckan o har börjat stadigt med knäböj och ökar som en gris!
ville bara säga det....lev väl!

Muskelsmurfen
2003-01-13, 00:30
Nog kan man köra knäböj utan powerrack men det blir svårt att köra till failure. Man vill ju inte ha stången över sig så jag rekomenderar att köra övningen men lite lättare och inte till failure. Min åsikt...
lycka till. =)

MAXX
2003-01-30, 23:49
Originally posted by Gillerstedt
Nog kan man köra knäböj utan powerrack men det blir svårt att köra till failure. Man vill ju inte ha stången över sig så jag rekomenderar att köra övningen men lite lättare och inte till failure. Min åsikt...
lycka till. =)
Hade ett egentillverkat powerrack i trä hamma. Funkade kanon:thumbup: . Körde böj varannan dag på den tiden:kickass: .

I :love: to squat!

cdjs
2003-02-03, 14:23
Hehe

rockztatic
2003-03-12, 18:09
är powerrack likamed smith-maskin :confused:

Mega Mike
2003-03-12, 19:01
http://www.aaafitnessequipment.com/items/yukon/powerrack.jpg

Här har du en bild.

rockztatic
2003-03-13, 16:16
tack & bock (: en smith alltså!

Muskelsmurfen
2003-03-13, 17:28
Näe... :smash:
En Powerrack är inte samma sak som en Smith.
Du har sett bilden... det är en powerrack...
Om du behöver se en Smith så finns det säkert bilder på nätet att hitta.

Åse Columbus
2003-03-13, 17:46
knäböj i smith

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SMSquat.html

åc

caal
2003-03-26, 22:33
mycket bra skrivet.. 10 poäng..
det gav en ju en och annan tankeställare.
:bow:

Big_Vik
2003-03-30, 12:07
Allan...hur ska man lägga upp schemat då?
själv kör jag:
Rygg, axlar, underarmar
Ben, vader, mage
Bröst, triceps, biceps, traps

Allan
2003-03-30, 18:08
Hänvisar till de förslag till upplägg som z_bumbi gjorde i den här tråden (sid2)

Grundträning etc (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9553)


allan

isakssonmartin
2003-04-05, 16:36
är det någon här som prövat att köra ett shema 1 ena veckan sen shema2 veckan efter och sen börjat med shema 1igen och sen shema 2nästa vecka osv

vad har ni i så fall upptäckt bra eller dåligt tänkte nämligen pröva detta själv

mangemani
2003-04-09, 19:58
ska man träna hårt eller lätt när man deffar?och när jag menar hårt så menar jag lika hårt som vanligt

isakssonmartin
2003-04-09, 20:05
försök träna lika hårt som du brukar.

mvh martin

mangemani
2003-04-09, 20:44
Originally posted by isakssonmartin
försök träna lika hårt som du brukar.

mvh martin

ok,så det påverkar inte muskellmassan nånting då?jag menar att den bryts ner mera?

isakssonmartin
2003-04-10, 12:29
tycker inte det.

feldtarn
2003-04-10, 18:59
Originally posted by mangemani
ska man träna hårt eller lätt när man deffar?och när jag menar hårt så menar jag lika hårt som vanligt

man bör väl köra tungt med få reps för att behålla så mycket muskler som möjligt!

helst inte sänka vikterna

isakssonmartin
2003-04-10, 21:01
exakt:D

mangemani
2003-04-12, 13:51
läste på B&K hemsida att man bara kunde gå upp 1,5 kilo i muskler som max per år,stämmer detta?

King Grub
2003-04-12, 13:53
Originally posted by mangemani
läste på B&K hemsida att man bara kunde gå upp 1,5 kilo i muskler som max per år,stämmer detta?

Nej. Tro inte allt som Ove Rytter skriver, särskilt inte om det kommer från boken Effektiv Bodybuilding.

isakssonmartin
2003-04-12, 15:28
man ska alt som ove säger med kilovis av salt. han bara snackar en massa

Allan
2003-04-12, 15:46
Enligt tillförlitlig forskning kan man under det första året lägga på sig upp till 4 kg muskelmassa. Och då får man dessutom en barlast av fett och vatten på det, vilket ger ytterligare kanske 8-10 kg. Det är inga dåliga ökningar mina herrar.


allan

mangemani
2003-04-13, 18:56
när jag kör rygg så tycker jag inte att det spänns i ryggen när jag kör stående stångrodd eller sittande rodd och liknande,jag menar det känns inte i ryggen när jag tränar ryggen.....om det inte känns i ryggen,tar det inge då?

Åse Columbus
2003-04-13, 19:32
Originally posted by mangemani
när jag kör rygg så tycker jag inte att det spänns i ryggen när jag kör stående stångrodd eller sittande rodd och liknande,jag menar det känns inte i ryggen när jag tränar ryggen.....om det inte känns i ryggen,tar det inge då?

varför har du snott spinkoos bild?

Vänskap
2003-04-14, 13:23
Originally posted by Åse Columbus


varför har du snott spinkoos bild?


Spinkoo har ju övergivit den bilden.

isakssonmartin
2003-04-14, 16:45
su vänskap är det du på bilden eller är det bantar björn.

King Grub
2003-04-14, 16:47
Originally posted by isakssonmartin
su vänskap är det du på bilden eller är det bantar björn.

Det är ju Leif GW Persson. :hbang:

isakssonmartin
2003-04-14, 16:50
ok säger inte mig nåt

King Grub
2003-04-14, 16:52
Originally posted by isakssonmartin
ok säger inte mig nåt

Tittar du inte på Efterlyst på TV3? Han regerar.

isakssonmartin
2003-04-14, 17:10
har inte tv3:booty:

z_bumbi
2003-04-14, 17:34
isakssonmartin: Han ingick även i "grabbarna på fagerhult"gänget...

http://www.piratforlaget.se/sidor/fflgwp.html

z_bumbi - medlem i föreningen för onödigt vetande :)

mangemani
2003-04-14, 20:17
nått som jag inte riktigt har förstått är att när man drar ner på kcal när man deffar så går man ner i vikt men får inga muskler...men sen när man höjer kcal intaget och börjar äta normalt(utan att bulka) så får man muskler.......vad är det som gör att musklerna byggs när man inte deffar och vice versa?gör kcalori intaget så mycket när det gäller muskel tillväxten?

Pez
2003-04-14, 21:39
Originally posted by mangemani
nått som jag inte riktigt har förstått är att när man drar ner på kcal när man deffar så går man ner i vikt men får inga muskler...men sen när man höjer kcal intaget och börjar äta normalt(utan att bulka) så får man muskler.......vad är det som gör att musklerna byggs när man inte deffar och vice versa?gör kcalori intaget så mycket när det gäller muskel tillväxten?

Japp.

/pez :D

Snapphanen
2003-04-22, 21:38
var det inte ngn här på forumet som skrev att det var en myt att kcal hade med muskeluppbyggnaden att göra?

mangemani
2003-04-22, 22:15
är det sant det jag har hört att om man joggar istället för att promenera på morgonen så ska detta bryta ner musklerna?jag är under deff...

TV-shopparen
2003-04-24, 14:49
Jo det är sant. I normala fall när man joggar skulle mer än hälften av energin (beroende på din kondis och hur snabbt du joggar) komma från glykogen och blodsocker. Men innan frukost har du ju inte mycket sånt så då tvingas kroppen ta av både fettet och musklerna för att få nog med energi.

mangemani
2003-04-25, 10:57
har stött på ett alvarligt problem(mitt under deffen å allt)mitt knä har börjat göra ont,likaså mina smalben och insidan utav låren,har känt av det i 2-3 dagar nu men det var idag som det brast,fick jätteont och fick lov att halta hem 3 kilometer=(....nu til frågan,finns det nån motionövning bortsett från promenader som inte anstränger knäet och smalbennen så mycket?

Åse Columbus
2003-04-25, 11:10
Originally posted by mangemani
har stött på ett alvarligt problem(mitt under deffen å allt)mitt knä har börjat göra ont,likaså mina smalben och insidan utav låren,har känt av det i 2-3 dagar nu men det var idag som det brast,fick jätteont och fick lov att halta hem 3 kilometer=(....nu til frågan,finns det nån motionövning bortsett från promenader som inte anstränger knäet och smalbennen så mycket?

Cykling.....på asfalt...o inga backar....;)

z_bumbi
2003-04-25, 12:31
mangemani: Paddla och ro funkar väl ?

mangemani
2003-04-26, 14:59
va nere på gymmet och satt och cyklade på motionscykel.
min puls låg på 139-149,inte för att det säger mej så mycket,men jag har hört att för hög puls leder till högintesitet träning och sen tar skada på musklerna.var min puls för hög?cyklade ungefär 25 min.

sen så stog det att jag hade gjort av med 200 kcal typ,kan det stämma?låter lite lite det=/

King Grub
2003-04-26, 15:07
Tar skada på musklerna? Urlöjligt. Så lätt blir man inte katabol. Människan skulle vara helt värdelöst konstruerad om hon inte tålde att röra på sig utan att musklerna skulle tyna bort.

mangemani
2003-04-27, 15:14
har frågat detta på sweclockers officiella träningstråd redan men fick inte nått ordentligt svar,så jag frågar här iställe.

jag had tänkt att börja cykla efter varje träningspass,och nu undrar jag om det är ok,jag menar man måste ju äta nästan direkt efter man har tränat,men kan man sätta sej på cykeln i några minuter utan att musklerna tar skada?om inte,kan man kanske köpa en sån där recovery drink(protein shake) och dra i sej direkt efter och sen sätta sej på cykeln i ungefär 25 minuter?

King Grub
2003-04-27, 15:18
Originally posted by mangemani
har frågat detta på sweclockers officiella träningstråd redan men fick inte nått ordentligt svar,så jag frågar här iställe.

jag had tänkt att börja cykla efter varje träningspass,och nu undrar jag om det är ok,jag menar man måste ju äta nästan direkt efter man har tränat,men kan man sätta sej på cykeln i några minuter utan att musklerna tar skada?om inte,kan man kanske köpa en sån där recovery drink(protein shake) och dra i sej direkt efter och sen sätta sej på cykeln i ungefär 25 minuter?

Ja, det är helt okej, enligt min mening. Jag kör väldigt ofta 20 minuters HIIT högintensitetscardio direkt efter passet och har aldrig varit med om någon märkbar muskelnedbrytning. Jag tycker det är rent löjligt att så många tror att musklerna försvinner bara man tittar på motionscykeln.

Jag tror inte att något protein är tillräckligt snabbt för att göra någon speciell nytta mellan styrkan och cardion. Dessutom drar proteindrinken upp insulinnivåerna, och det vill du unvika om du vill bränna fett. Det räcker gott att ta den som vanligt, efter passet (cardion inkluderat).

mangemani
2003-04-27, 17:18
ok,då får jag pröva och lita på dej då:thumbup:

mangemani
2003-04-30, 15:05
måste bara få berätta,var nere på gymmet idag och råkade höra att 2 satt och pratade,den ena försökte förklara för den andra om hur kosten för ut näringen i kroppen och hur viktigt det är med näring efter träningen....den andra förstog inte ett smack,så den andra omformulerade det så här:"tänk att kroppen är världen,och att det utkämpas ett krig på många fronter,och utan vapen och förstärkningar så är det stor chans att man förlorar kriget,alltså varje gång du tränar så behöver kroppen förstärkningar för att vinna kriget,varje gång du äter så förstärks försvars ställningarna och du vinner allt mer land"......jag tyckte fan det var så fint omformulerat så jag bara fick lov att skriva och berätta!

King Grub
2003-04-30, 15:10
Och äter man riktigt mycket vinner man också jäkligt mycket land!

http://theairstrange.cmn.cc/Images/birthday.gif

mangemani
2003-04-30, 15:12
HAHAHA!

mangemani
2003-05-03, 16:44
om man spänne musklerna mycket,hur reagerar musklerna/kroppen på det?dom bryts inte ner eller nått?

supremo
2003-05-03, 16:52
Originally posted by mangemani
har frågat detta på sweclockers officiella träningstråd redan men fick inte nått ordentligt svar,så jag frågar här iställe.


Sweclocker's, är inte det en sida för datorintresserade, som främst handlar om hårdvara?
Det var den sist ja var där?
Dvs för nån dag sedan...
:confused:

mangemani
2003-05-03, 16:53
Originally posted by supremo


Sweclocker's, är inte det en sida för datorintresserade, som främst handlar om hårdvara?
Det var den sist ja var där?
Dvs för nån dag sedan...
:confused:

sweclockers har en massa trådar på olika ämnen..däribland en träningstråd

supremo
2003-05-03, 17:01
Originally posted by mangemani


sweclockers har en massa trådar på olika ämnen..däribland en träningstråd


aha, okej, då är jag med

mangemani
2003-05-04, 19:18
en sak jag undrat över:
om man nu är på gymmet och tex kör triceps,också har man lagt upp schemat att man ska köra 15 reps tex,också kör man och känner att första settet inte tar nått(att det inte bräns i musklen alltså)ska man då istället skita i hur många reps man har planerat och köra på tills triceps är helt slut och sen vila tills nästa set?spelar det alltså nån roll om man tex kör 1 set 25 och 1 set 15?har hört av många att man ska köra varje set precis som om det vore det sista.

Zipitup
2003-05-11, 17:28
Att det "bränner" dvs att du får mjölksyra (det aeroba systemet hinner inte med och det anaeroba börjar få slut på lagrat ATP) har troligtvis begränsad effekt på själva muskeluppbyggnaden.
Att du ska ta ut dig på varje set är (i min världsbild) korrekt, men det är när du inte orkar lyfta mer. Inte nödvändigtvis samma sak som att du inte står ut med mer smärta.

mangemani
2003-05-11, 17:40
ok,så det är inte det där att det bräns som gör så att det byggs då utan det där lilla extra som man pressar ut ur sej själv när man inte orkar lyfta vikterna nå mer,typ att när muskeln är helt slut och inte orkar lyfta mer fast man lyfter ändå?

Zipitup
2003-05-11, 20:47
" ...typ att när muskeln är helt slut och inte orkar lyfta mer fast man lyfter ändå? "

:laugh:
Ja, just, nåt sånt.

Alltså, inte femton forceade reps utan allt du bara kan rubba i mellan tre och åtta reps.
Själv ligger jag på fyra till sex reps.
Sista i varje set är en balansakt mellan vad jag förmår och gravitationens inverkan.

Nu är det här slitsamt för kroppen, sign. Allan kan nog förklara det här med nervbanornas utmattning och behovet av återhämtning, så du ska inte överdirva träningsmängden per tillfälle och över tid. Mao träna inte så länge och så ofta om du tar ut dig fullt ut

mangemani
2003-05-11, 21:13
hmm,men jag kör ungefär 3-4 övningar per muskelgrupp och indelat i det,3-4 set,kan variera från 6-20 reps och då är jag helt slut,och då menar jag slut,i just den muskelgruppen,sen går jag över till nästa muskelgrupp(tränar 2 muskelgrupper per pass)

Zipitup
2003-05-11, 22:02
Själv kör jag tre övningar uppdelat på fem till sju set totalt per musklegrupp.
Det räcker.

mangemani
2003-05-25, 14:02
övningen "omvänd flye i pec-maskin",är den bättre att köra på rygg passet eller axelpasset?jag menar,den tar ju grymt mycket på ryggen + att den tar på basidan av axlarna rejält med.

Zipitup
2003-05-25, 14:15
"övningen "omvänd flye i pec-maskin",är den bättre att köra på rygg passet eller axelpasset?jag menar,den tar ju grymt mycket på ryggen + att den tar på basidan av axlarna rejält med."

Många utesluter helt enkelt baksida av axlarna beroende på att ryggpasset rent genrellt tränar dem effektivt.

Om du frågar mig, och det gör du ju, så tycker jag att du ska ge tusan i pecmaskinen och lära dig utföra "Bent-Over Rowings" (Framåtlutad skivstångsrodd) i stället. Det är en övning som kommer att involvera fler muskler och tyngre vikter = mer muskelstimulans. Nu är det i allmänhet ganska få som utför den rörelsen beroende på att den sorterar pojkarna från männen.

mangemani
2003-05-25, 15:33
skivstångsrodd kör jag på varje ryggpass.
fast tillskillnad från stående så kör jag i en maskin,eller inte en maskin utan en som gör så man står framåtlutad också har man stången framför sej,du vet vad jag menar va,är dålig på att förklara...

Allan
2003-05-25, 15:50
Jag håller fullständigt med zipitup, men jag anser att du ska lära dig att köra med fri stång. Just den övningen faller in under avdelningen basövningar - den tillför så mycket för kroppen föriutom just den specifika muskelträningen. Andning, balans, viktkänsla, samt att du alltid är låst till maskinens rörelsebana, medan en fri stång tillåter dig att hitta din egen rörelse..

allan

mangemani
2003-05-25, 17:46
jag körde väldigt mycke med fri skivstång förut i ungefär 2 månader,men fick lov att lägga av med det pga att ansträngningen i nedre ryggen blir alltför stor,fick ont fast jag höll ryggen rak....finns det nån teknik man ska tänka på när man kör fri skivstång som gör så att ansträngningen avtar lite i nedre ryggen?

Allan
2003-05-25, 17:47
Yep. Starkare magmuskler så du orkar hålla upp kroppen!

allan

Zipitup
2003-05-25, 20:14
Jag faller Allan i armarna.

Senstillkomna hypoteser gör gällande att "Homo Erectus" inte är ämnad att gå upprätt ännu utan stöd av vatten.

Mer om det om någon frågar.

Resultatet är att Erector Spinae får ständig belastning. Lägger du därtill träning kan du, om din rygg är ovan, initialt känna smärtor. Ryggmuskulaturen orkar helt enkelt inte och svara med att skrika på ATP.
Den kortsiktiga lösningen är naturligtvis att undvika betungande rörelser för korsryggen. Men på sikt blir du skapt som två, på varandra vilande, tunga lådor med ett ägg imellan. Svag och obalanserad med andra ord.

Du blir "tjänstemanna-tränad". Du ser stark ut men är svag.

Allan
2003-05-25, 20:20
Originally posted by Zipitup
Jag faller Allan i armarna.

Senstillkomna hypoteser gör gällande att "Homo Erectus" inte är ämnad att gå upprätt ännu utan stöd av vatten.

Mer om det om någon frågar.

Resultatet är att Erector Spinae får ständig belastning. Lägger du därtill träning kan du, om din rygg är ovan, initialt känna smärtor. Ryggmuskulaturen orkar helt enkelt inte och svara med att skrika på ATP.
Den kortsiktiga lösningen är naturligtvis att undvika betungande rörelser för korsryggen. Men på sikt blir du skapt som två, på varandra vilande, tunga lådor med ett ägg imellan. Svag och obalanserad med andra ord.

Du blir "tjänstemanna-tränad". Du ser stark ut men är svag.

Vilken bra beskrivning!

:thumbup:

Och jag är mycket intresserad av det där om att människan egentligen inte är konstruerad för upprättgående utan stöd - har sökt info om det tidigare.
allan

Zipitup
2003-05-25, 20:23
*äsch!*:rolleyes:

Zipitup
2003-05-25, 21:08
Allan.

"Homo Erectus" är inte det vetenskapliga namnet. Det blev det först, men sen har man sett att det mänskliga trädet inte hänger samman som man initialt trodde. Men för att göra saken enkel:

I princip är vi alla Afrikaner.
Man talar idag om tre öst-afrikanska öar som bildades vid smältandet av isen under tidiga istiden.
Först trodde forskarna att vi började gå upprätt för att få uppsyn över savannen, men kruxet var att där fanns ingen savann. Det var blött, blött och inte torrt, torrt.
Den då trädlevande apan vars huvudsakliga näring bestod i vad som fanns i träden (löv fukt, bär och - japp ! tro det eller ej - Insekter) fann tillgången mer och mer begränsad på grund av det inträngande vattnet. Troligtvis begav de sig då ner mot marken och började söka föda (på alla fyra) i sin närmiljö. Arekeologer vet idag att området troligtvis var ganska sumpigt och påminner om våra träsk eller floddelta.
Nu så.
Hr och fru Trädklättrare börjar nu leta ätbara saker på marken. Lätt som en plätt och snart ändras menyn något, men de letar fortfarande efter likheter i sin nya miljö.

Allan, du vet säkert att Turkarna inte gärna äter kräftorna de plockar till oss? De säger att det är "insekter".
Gissa vad familjen fd Trädklättrare såg krypa vid vattenbrynet?!
Är du med?
Gissa hur man bäst jagar skaldjur om man inte simmar som en säl och har ögon som en fisk?
Vadar ut och tittar ned i vattnet, eller hur?!
Ta sen en titt ner i toastolen. Du vet att vattnet stannar kvar pga vattenlåset. Om du vänder upp och ner på det får du en snorkel. Så ser vår moderna näsa ut. En apa däremot (som aldrig klättrade ned) kan inte simma. Varför? Titta på deras näsor. Det är två hål rakt in, inte som våra som fungerar alldeles utmärkt som snorklar. Förmodligen började vi vada ut i vattnet för att plocka skaldjur och förmågan att kunna stoppa huvudet under vatten obehindrat var förmodligen en livskraftig fördel = fler med "snorkelliknande, stora näsor, åt sig mätta = fortplantade sig i större utsräckning.

Där har du hypotesen om att vi faktiskt är ämnade att gå upprätt, men i midjehögt vatten.

Jag berättar gärna mer om du vill höra. T ex om varför kvinnor har hår, men de flesta män tappar det med tiden, gripreflexen och vår förmåga att ha däggdursvärldens mest omvårdnadskrävande avkomma.

Men då får du banne mig säga "snälla"....

:)

Allan
2003-05-25, 21:10
Göta Petter, en antropolog!!! Snälla, snälla....(f-n nu låter jag som discofolket!)


allan

Zipitup
2003-05-25, 23:23
Göta Petter...?! Nej kalla mig Zip, det duger.

Antropolog och antropolog..tja...

Nu är det så med hårväxten att det en intillgränsande hypotes som framlagts av en kvinnlig (feminist) forskare som hävdar att kvinnorna i träskmiljön fick ta sig fram med barnen hängande i håret för att de inte skulle drunkna och de ändå skulle ha händerna fria (kanske därför spädbarn automatiskt håller andan i vatten utan panik - babysim du vet?). Det skulle ha gjort att kvinnorna behöll håret = fler barns som klarade sig bra = fler avkommor. Män behövde inte /fick ingen stimulans att behålla håret och det blev en tydlig manlig signal = inget hår = Brad Pitt-mage = sexig = fler avkommor. Ja du hajjar nog....?
Att den lille klarade av att hålla sig kvar var en reflex, den enda medfödda, som inte helt ut sitter i det autonoma nervsystemet.
Om Gud varit god mot dig Allan, har du fått vara med om att hålla ett litet barn i famnen. När du (något för hastigt) sänker ned det i sängen kan du verifirera den medfödda reflexen. Barnet griper instinktivt med händerna - Gripreflexen.
Det tror vi oss kunna härleda till fallandet ur träd, innan vi ens klättrat ned från dem. Den har sen barnet använt för att klara av att hänga i håret. Tja, lite "longshot" på den hypotesen, men varför inte?

En kul parantes är det faktum att du och jag och alla andra som inte är rent korkade kryper fram till tak-kanten på ett trevåningshus där fallhöjden som mest kan få upp kroppen i (dödliga) sjutti kilometer i timmen. Samtidigt susar vi obehindrat i hundratrettio på motorvägen fast det motsvarar att dingla med fötterna utanför Hötorgsskrapan. Det är för att vi inte har någon medfödd rädsla i horisontalplanet - bara i vertikalplanet. Återigen står den trädklättrande apan bakom oss. Det var helt enkelt fan så mycket farligare att falla ur ett träd än att springa som en tok och ramla. Och det är det ju fortfarande. Bilen fanns liksom inte med i programeringen.


Jaha...nöjd?

mangemani
2003-05-27, 15:45
en sak jag undrat över,hur tar ni er hem från gymmet efter en extremt tungt ben pass?jag menar benen skakar ju när man är klar,knappt man kan stå på bena.för er som har bil kan jag ju förstå att det är enklare för,men för dom som åker buss är det ju inte så roligt för.körde tungt ben pass idag(det tyngsta jag nog har kört på länge),föll ihop när jag klev av sitdynan på ben maskinen,klev upp och vinglade uppför trappan till omklädningsrummet...klev på bussen igen och föll omkull igen när föraren gasade på innan man hunnit sätta sej.

supremo
2003-05-27, 16:30
Originally posted by mangemani
klev på bussen igen och föll omkull igen när föraren gasade på innan man hunnit sätta sej.
Kan tänka mig att de va många som :laugh: då ;)

jwzrd
2003-05-28, 00:33
Jag cyklar 30 minuter, sen äter jag lite, sen blir det 25 minuter promenad hem. Om det är jobbigt? Ja lite :D

Alcazara
2003-05-29, 08:09
Originally posted by mangemani
en sak jag undrat över,hur tar ni er hem från gymmet efter en extremt tungt ben pass?jag menar benen skakar ju när man är klar,knappt man kan stå på bena.för er som har bil kan jag ju förstå att det är enklare för,men för dom som åker buss är det ju inte så roligt för.körde tungt ben pass idag(det tyngsta jag nog har kört på länge),föll ihop när jag klev av sitdynan på ben maskinen,klev upp och vinglade uppför trappan till omklädningsrummet...klev på bussen igen och föll omkull igen när föraren gasade på innan man hunnit sätta sej.

__________
Känner igen det där...hihihi...och sedan är det svårt att sova också, om man kört benpass kvällstid, det bra pirrar och värker i benen. Så jag kör alltid benpass på förmiddagarna nuförtiden..men då är ju nackdelen att man blir som orörlig hela dagen, det är bara att sitta hemma och käka...
Bendagarna cyklar jag till gymmet, lite pinsamt med tanke på att jag bara har 200 meter... :em:
Så är det någon som har något hett tips att ta till efter benpass så är de mer än välkomna...

Zipitup
2003-05-29, 18:15
Originally posted by Alcazara


__________
Känner igen det där...hihihi...och sedan är det svårt att sova också, om man kört benpass kvällstid, det bra pirrar och värker i benen. .....Så är det någon som har något hett tips att ta till efter benpass så är de mer än välkomna...


Ehh...nje...om det pirrar och värker m e l l a n benen kan jag kanske vara behjälplig, men .....:)

Massera lätt och promenera brukar hjälpa mig, men i stort sett lider jag mig igenom.

mangemani
2003-05-30, 13:10
nerv/muskel ryckningar i muskeln.....varför??

mangemani
2003-06-02, 12:34
hur förhindrar man att en mild skadad axel(en axel som jag tror är inne på sina sista dagar)att paja helt??finns det nått man kan göra?träna lättare typ eller nått.

vilka är symptomen på att en muskel håller på att gå sönder?
när jag tränar så känner jag en svidande känsla djupt inne i muskeln,ungefär som en brännande känsla(inte en sån brännande känsla som man känner när man tränar hårt).

Lina
2003-08-22, 11:05
Symptomen på att en axel håller på att gå sönder är väl kanske att man börjar få ont!? Å Har man ont ska man ju kanske vila då va!!! Kan ju vara slemsäcken i axeln!?

EiseltUK
2003-08-27, 00:44
Originally posted by mangemani
hur förhindrar man att en mild skadad axel(en axel som jag tror är inne på sina sista dagar)att paja helt??finns det nått man kan göra?träna lättare typ eller nått.

vilka är symptomen på att en muskel håller på att gå sönder?
när jag tränar så känner jag en svidande känsla djupt inne i muskeln,ungefär som en brännande känsla(inte en sån brännande känsla som man känner när man tränar hårt).

Testa en kortisonspruta!

/ Henrik

z_bumbi
2003-08-27, 15:06
EiseltUK: Kortison är väl ändå en sista utväg innan operation, det är ju både svårt att sätta den på rätt ställe samt att man ju försvagar ett kanske redan svagt område.

Lina
2003-08-27, 15:14
Originally posted by z_bumbi
EiseltUK: Kortison är väl ändå en sista utväg innan operation, det är ju både svårt att sätta den på rätt ställe samt att man ju försvagar ett kanske redan svagt område.
Av det jag har fått höra ska man undvika kortison i det längsta. Oftast så blir det inte mkt bättre. Gör mer skada än nytta. Eller är det inte så!?

EiseltUK
2003-08-28, 00:31
Visst kan man vänta och se om det går över. Ordentlig vila och stretchning brukar vara bra. En naprapat kanske kan vara till hjälp.

Om det är en inflammation så är kortison effektivt, men som Z_bumbi skriver så försvagar kortison snarare än bygger upp. Det innebär dock inte så mycket i praktiken om inflammationen lägger sig snabbt.

/ Henrik

mangemani
2003-08-28, 07:30
Originally posted by EiseltUK
Visst kan man vänta och se om det går över. Ordentlig vila och stretchning brukar vara bra. En naprapat kanske kan vara till hjälp.

Om det är en inflammation så är kortison effektivt, men som Z_bumbi skriver så försvagar kortison snarare än bygger upp. Det innebär dock inte så mycket i praktiken om inflammationen lägger sig snabbt.

/ Henrik


axelskadan är över nu(tack och lov för det)fick ett tips att jag skulle börja träna axels rotator muskler,och då försvan det onda efter nån månad.

EiseltUK
2003-08-30, 18:21
Originally posted by mangemani



axelskadan är över nu(tack och lov för det)fick ett tips att jag skulle börja träna axels rotator muskler,och då försvan det onda efter nån månad.

Troligen var det enformig belastning som orsakade problemet... det är ganska vanligt. Jag har haft en kronisk inflammation i knät (främre korsbandet) sedan jag var ung och höll på med kampsporter. Bot har allid varit stretchning av lårets framsida och träning av baksidan. Men problemet tenderar att komma tillbaka lite då och då (=kroniskt).

/ Henrik

mangemani
2003-08-30, 19:52
Originally posted by EiseltUK


Troligen var det enformig belastning som orsakade problemet... det är ganska vanligt. Jag har haft en kronisk inflammation i knät (främre korsbandet) sedan jag var ung och höll på med kampsorter. Bot har allid varit stretchning av lårets framsida och träning av baksidan. Men problemet tenderar att komma tillbaka lite då och då (=kroniskt).

/ Henrik


jo,jag har nu också börjat med att stretcha före/under/efter passet(var väldigt dålig på detta i början).

tråkigt att höra med benet ditt,det är inte kul med skador,inte sådana som har en tendens att komma tillbaks efter en tid.

själv har jag klarat mej bra ifrån skador(förutom axeln dårå och mitt knä,men den har jag alltid haft problem med ända sen barndomen,hindrar mej från att göra ifrån mej mitt bästa i motionsövningar)