handdator

Visa fullständig version : Träning på morgonen?


Johannes
2007-03-23, 15:20
Om man styrketränar på morgonen och samtidigt tar eaa före och en timme efter träning på tom mage så måste man vänta ett bra tag innan man kan äta.
jag undrar ifall det går bra om man gör så?

major Pectoralis
2007-03-23, 15:23
Om man styrketränar på morgonen och samtidigt tar eaa före och en timme efter träning på tom mage så måste man vänta ett bra tag innan man kan äta.
jag undrar ifall det går bra om man gör så?

*gah!* detaljer......

Träna inte på tom mage.

SWETiger
2007-03-23, 15:23
Finns det någon anledning att du vill vänta med frukosten? Men visst borde det väl fungera om du tar en drink med kolhydrater i före och efter passet.

Johannes
2007-03-23, 15:24
*gah!* detaljer......

Träna inte på tom mage.


jag undrar ifall det är bra ifall man tränar på tom mage sen efter en och en halv timme efter träning äta?

Johannes
2007-03-23, 15:25
Finns det någon anledning att du vill vänta med frukosten? Men visst borde det väl fungera om du tar en drink med kolhydrater i före och efter passet.


för att man ska ta eaa på tom mage


jag kör med kolhydrater före och efter träning

krilleh
2007-03-23, 15:29
för att man ska ta eaa på tom mage


jag kör med kolhydrater före och efter träning

Ja det är bra. Du behöver inte vänta 90 min efter träning för att äta. Men bara du intar ditt eaa dirket innan passet på tom mage så är det kanon.

Akta bara ryggen när du tränar. Den är ganska känslig på morgonen har jag hört.

major Pectoralis
2007-03-23, 15:30
jag undrar ifall det är bra ifall man tränar på tom mage sen efter en och en halv timme efter träning äta?

Nej, det är som sagt inte bra att träna på tom mage.
Skall man vara fullständigt perfekt skall man inte träna styrka på morgonen hursomhelst.

krilleh
2007-03-23, 15:32
Nej, det är som sagt inte bra att träna på tom mage.

In i matchen. Han kör på eaa!

SWETiger
2007-03-23, 15:32
Lär inte vara några problem om du trivs med att låta maten vänta så länge efter passet och får i dig tillräckligt med kolisar genom drinken. Personligen äter jag gärna så snart efter passet som möjligt, galet hungrig när jag är klar med ett träningspass. ;)

krilleh
2007-03-23, 15:33
Lär inte vara några problem om du trivs med att låta maten vänta så länge efter passet och får i dig tillräckligt med kolisar genom drinken. Personligen äter jag gärna så snart efter passet som möjligt, galet hungrig när jag är klar med ett träningspass. ;)

Mjo. En timme efter passet brukar jag äta en stor middag. Då är proteinsyntesen höjd också :)

King Grub
2007-03-23, 15:34
för att man ska ta eaa på tom mage


jag kör med kolhydrater före och efter träning

Det går utmärkt. Ta kolhydrat+EAA före passet, även efter om du vill, hem och ät. Strunta i minut- och gramdetaljerna utöver det.

SWETiger
2007-03-23, 15:35
major Pectoralis: Har inte upplevt några som helst problem med att träna på morgonen, lite lättare att pulsen går upp men annars ingen som helst skillnad. Kan vara bra att mjuka upp lederna lite extra innan man sätter igång bara.

Johannes
2007-03-23, 15:39
Det går utmärkt. Ta kolhydrat+EAA före passet, även efter om du vill, hem och ät. Strunta i minut- och gramdetaljerna utöver det.


så det där med att man ska ta en timme efter träning inte spelar så stor roll?

sen så räcker 6 gram före och en timme efter bra?

krilleh
2007-03-23, 15:41
så det där med att man ska ta en timme efter träning inte spelar så stor roll?

sen så räcker 6 gram före och en timme efter bra?

ät en stor måltid ist för eaa timmen efter träning. Ger mer enligt mig. Annars får du gå utan riktig mat så länge.

major Pectoralis
2007-03-23, 15:43
major Pectoralis: Har inte upplevt några som helst problem med att träna på morgonen, lite lättare att pulsen går upp men annars ingen som helst skillnad. Kan vara bra att mjuka upp lederna lite extra innan man sätter igång bara.

:D hur har du mätt det?
Nej, jag har inte heller märkt några direkta problem förutom att jag inte är lika stark på morgonen. Naturligtvis vänjer sig kroppen vid att träna på morgonen om man gör det ofta. I Sovjet testade man detta och kom fram till att man tränade som bäst vid det tillfälle på dygnet man var van vid.
Det jag pratade om var den "perfekta teorin" som många verkar förväxla med vad som fungerar bäst i praktiken. Det är stor skillnad.
De teoretiska anledningarna till att träning på morgonen inte är perfekt är att man har högre nivåer av tillväxthormoner på eftermiddagen och att man då även hunnit "ladda in" tillräckligt med energi och byggstenar under dagens måltider. Dessutom är man ofta stelare på morgonen vilket kan vara ett potentielt problem ur skadesynpunkt.

major Pectoralis
2007-03-23, 15:44
In i matchen. Han kör på eaa!

:sleep: Detaljer.

Johannes
2007-03-23, 15:45
Det går utmärkt. Ta kolhydrat+EAA före passet, även efter om du vill, hem och ät. Strunta i minut- och gramdetaljerna utöver det.


såg i nån tråd där eiselt skrev att man får bäst effekt om man tar en timme efter träning. ifall man tog direkt efter så kunde den minska proteinsyntesen istället för att höjas nåt sånt.

King Grub
2007-03-23, 15:45
ifall man tog direkt efter så kunde den minska proteinsyntesen istället för att höjas nåt sånt.

Nä.

King Grub
2007-03-23, 15:49
Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/273/1/E122

major Pectoralis
2007-03-23, 15:49
såg i nån tråd där eiselt skrev att man får bäst effekt om man tar en timme efter träning. ifall man tog direkt efter så kunde den minska proteinsyntesen istället för att höjas nåt sånt.

:D Källkritik är ovärderligt.
Det viktigaste är visserligen att man tror . Placeboeffekten skall inte underskattas.

Johannes
2007-03-23, 15:55
:D Källkritik är ovärderligt.
Det viktigaste är visserligen att man tror . Placeboeffekten skall inte underskattas.

?????????

SWETiger
2007-03-23, 15:56
:D hur har du mätt det?
Nej, jag har inte heller märkt några direkta problem förutom att jag inte är lika stark på morgonen. Naturligtvis vänjer sig kroppen vid att träna på morgonen om man gör det ofta. I Sovjet testade man detta och kom fram till att man tränade som bäst vid det tillfälle på dygnet man var van vid.
Det jag pratade om var den "perfekta teorin" som många verkar förväxla med vad som fungerar bäst i praktiken. Det är stor skillnad.
De teoretiska anledningarna till att träning på morgonen inte är perfekt är att man har högre nivåer av tillväxthormoner på eftermiddagen och att man då även hunnit "ladda in" tillräckligt med energi och byggstenar under dagens måltider. Dessutom är man ofta stelare på morgonen vilket kan vara ett potentielt problem ur skadesynpunkt.
Gjorde faktiskt ett morgonpass kl. 06:30 bara för att jämföra och det var ingen som helst skillnad i styrkan eller orken, bara pulsen som gick upp lite högre mellan setten som sagt. Ladda borde man väl egentligen kunna göra dagen innan men mer tillväxhormoner lär väl vara något av en anledning om man ska vara petig.
(Får skylla på det istället för att erkänna att jag inte alls är mogonpigg.) :D

Johannes
2007-03-23, 15:56
får väl börja ta det direkt efter också då

King Grub
2007-03-23, 16:12
Då måste inte ta både direkt efter och 1 h efter. På morgonen har du inte direkt stora mängder aminosyror i omlopp i blodet, så att tillföra dessa så snart som möjligt är antagligen en fördel. Gör så, hem och ät frukost. Fundera inte så mycket på minuter hit eller dit.

Johannes
2007-03-23, 16:16
då får man köra före och direkt efter.

L-Sami
2007-03-23, 16:27
De teoretiska anledningarna till att träning på morgonen inte är perfekt är att man har högre nivåer av tillväxthormoner på eftermiddagen och att man då även hunnit "ladda in" tillräckligt med energi och byggstenar under dagens måltider. Dessutom är man ofta stelare på morgonen vilket kan vara ett potentielt problem ur skadesynpunkt.

men glykogendepåerna är påfyllda efter nattens sömn, och blev lite nyfiken på hur tillväxthormoner påverkar styrkan?

Robban
2007-03-23, 17:18
Jag tycker morgonpass på tom mage förutom 6g EAA direkt innan är skitbra! Om man tänker köra långa och hårda pass kan man prova dricka sockerlösning under passet...

krilleh
2007-03-23, 17:36
Jag tycker morgonpass på tom mage förutom 6g EAA direkt innan är skitbra! Om man tänker köra långa och hårda pass kan man prova dricka sockerlösning under passet...

menar du att köra på tom mage på morgonen UTAN eaa?

Upptaget
2007-03-23, 17:43
Många som säger att man ska äta EFTER man tränat, men jag brukar äta innan jag tränar är det fel eller ? :S

nutz
2007-03-23, 17:47
menar du att köra på tom mage på morgonen UTAN eaa?

Nej. "förutom"

Jag brukar dra iväg till gymmet på morgonen med bara en gainer i omlopp. Däremot är jag illa tvungen till detta, jobbar skift och det blir ont om tid annars, jag gör det verkligen inte för att jag tycker om det.

L-Sami
2007-03-23, 17:57
Många som säger att man ska äta EFTER man tränat, men jag brukar äta innan jag tränar är det fel eller ? :S

Beror på vad du äter och hur nära passet måltiden är. Om du äter köttbullar och makaroner 1 timme innan träning så är nog prestationsförmågan inte på topp.

King Grub
2007-03-23, 17:58
Många som säger att man ska äta EFTER man tränat, men jag brukar äta innan jag tränar är det fel eller ? :S

Nej, inte alls. Svårt att åstadkomma om man skall träna tidig morgon, dock. Ät så lång tid innan passet som du presterar bäst på. En brakmiddag strax innan är vanligen inte att rekommendera, men ett huvudmål 3-4 timmar före eller något lätt en till två timmar innan passar dom flesta.

Johannes
2007-03-26, 09:49
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/273/1/E122

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.



de menar väl vanlig protein väl och inte eaa?

King Grub
2007-03-26, 10:31
Nej.