handdator

Visa fullständig version : Utbetalning av semesterdagar vid uppsägning


B-jay
2007-03-23, 00:25
Jag har nytt jobb sedan förra veckan, vilket är en riktigt nytändning i sig.
Men nu har jag fått lönespecen från mitt förra arbete.
Jag har varit fast anställd i 5 år men fick endast betalt för några dagar i början av mars, vilket är ok i sig, eftersom jag inte jobbat mer.
men jag anser att jag ska ha utbetalt mina innestående semesterdagar samt semesterersättning med och dessa var inte med på lönespecen.

Någon som vet hur det ligger till.
Visst har jag väl rätt att få mina semesterdagar + semesterersättning för 2007 utbetalda?
jag har redan använt 3 dagar men resterande 22 dagar vill jag ju ha utbetalt.

jag är osäker på hur det fungerar.
är det någon som vet?

davhei
2007-03-23, 00:29
Du ska självklart ha ut din inarbetade semesterlön

Baan
2007-03-23, 00:34
måste du inte tjäna in 07semmestern?

Bite
2007-03-23, 00:36
Du får antagligen den separat.

B-jay
2007-03-23, 00:43
Jo hoppas på det eftersom jag fick 1050 spänn utbetalt för dom enstaka dagarna jag jobbat och jag får inten lön från nya stället förrän nästan månad.

Men vad jag vet så behöver man inte tjäna in dagarna, för teoretiskt sett så kunde jag ju tagit ledigt hela januari och bränna alla semesterdagar från dag ett på året, och det hade funkat, så därför måste jag väl ha rätt att få ut dem i pengar.

Någon som vet hur det är med semesterersättningen? Har jag rätt till den med?
Den är väl trots allt ca 13%

Yes
2007-03-23, 00:52
Men vad jag vet så behöver man inte tjäna in dagarna, för teoretiskt sett så kunde jag ju tagit ledigt hela januari och bränna alla semesterdagar från dag ett på året, och det hade funkat, så därför måste jag väl ha rätt att få ut dem i pengar.

Nej, du behöver tjäna in dagarna. Om du tagit ut för mycket semester hade du fått betala tillbaks det.

Baan
2007-03-23, 00:54
Nej, du behöver tjäna in dagarna. Om du tagit ut för mycket semester hade du fått betala tillbaks det.

Jag har för mig man tjänar in semmesterdagar och sen tar ut dom, men är inte direkt säker på detta alls. Om det vore fallet så har han väl tjänat in semmester till 07 från 06...

helt självklart är det inte iaf så värt undersöka ;)

mangs
2007-03-23, 00:58
Det är lite olika på olika företag men det normal är att man vi ett nytt semesterår får 25-30 dagar som man kan ta ut under det kommande året. Samtidigt under detta året jobbar man ihop till denna semestern. Detat innebär att har man ingen sparad semester sedan tidigare år så står man på 0 den dagen det nya semesteråret börjar även om man har rätt till att ta ut 25 dagar. Dock kommer man då bli återbetalningskyldig.

Ett exempel. Låt säga att man har 25 semesterdagr och semesteråret är detsamma som kalenderåret. Fram till dags datum skulle jag då sparat ihop ca 6 dagar sedan årets början. Om jag då under denna tiden haft 3 veckors semester och slutar idag få kommer jag få betala tillbaka 15-6 = 9 dagar.

Yankeee
2007-03-23, 06:23
Har inte hört något annat än att man jobbar in semesterdagar, sedan får man ut antalet dagar när man nu får det på det aktuella företaget året efter. Däremot så har man ju rätt till semester även om man inte har jobbigt in några dagar, men då blir den obetald.

Cilia
2007-03-23, 08:09
Du får antagligen den separat.
skulle gissa att det är så också.
dom gör en avstämning i april månad.
Men vore det inte enklare för dig att ringa upp lönehandläggaren på ditt gamla företag och fråga?

Stab
2007-03-23, 08:53
Jag fick den separat, 1 månad efter slutlönen.

B-jay
2007-03-23, 09:57
skulle gissa att det är så också.
dom gör en avstämning i april månad.
Men vore det inte enklare för dig att ringa upp lönehandläggaren på ditt gamla företag och fråga?


Jodå, jag ska ringa idag!
Var bara så frustrerad igår kväll när jag fått lönespecen.

Kurash
2007-03-23, 10:05
skulle gissa att det är så också.
dom gör en avstämning i april månad.
Men vore det inte enklare för dig att ringa upp lönehandläggaren på ditt gamla företag och fråga?

Precis. I april får vi också ut alla semesterdagar som vi jobbade in året innan. Har aldrig gört talas om att man får semester i förskott som man sedan jobbar in?

blekfet2
2007-03-23, 11:04
Du kommer med största sannolikhet få dina semesterdagar utbetalda månaden efter sista lönen.

Hardcore_pb
2007-03-23, 11:13
som sagt så får du det antagligen separat nästa månad men då de flesta företag fungerar så att du jobbar in dagarna samma år som du tar ut dem så kommer det inte vara mer än ungefär 6 dagar, det är ifs. inte helt fel det heller men det är ju inte samma sak som 25 dagar *rolleyes*

Bronkitkorv
2007-03-23, 13:48
I månads skiftet mars April så får jag mina 25 semester dagar som jag under året jobbat ihop... Enligt lagen så ska du ha ca 13% av din lön i sparad semester. Jobbar man timmar eller tillfälligt så ska man få semesterersättning direkt på lönen. Så du ska ha din semesterlön såklart, ring och fråga dom vad fan dom håller på med.

Cilia
2007-03-23, 20:22
Har aldrig gört talas om att man får semester i förskott som man sedan jobbar in?
Det är ganska vanligt att man har så.
en del företag har så att man får de semesterdagar man kommer att jobba ihop innevarande år utifrån när man börja. Dvs är semesteråret från 1/4 - 31/3 och du börjar 1/6 så får du använda 21 dagar det året.

Men ganska många företag har så att du får 25 dagar som förskottssemester det året du börjar som sen läggs som en skuld om du använder dom. Men stannar du i 5 år så skrivs skulden bort.

chidde
2007-03-24, 02:37
det är väl först i april man börjar räkna?
så är det hos oss iallafall...

vi ska ju lämna in vår semesteransökan nu om vi ska vara lediga i sommar,
det ska stå i specen om hur många dagar man har, blev lite orolig när det var blanka rader hos mig så jag ringde och kollade

så det kan väl vara så att du får pengarna då nån gång?

hörde att du och fille hade blivit kollegor nuförtiden, mycket snack om träning på jobbet? :D