handdator

Visa fullständig version : 5reps ibland


HjulaMedMig
2007-03-23, 00:12
Tycker ni det är nödvändigt att ibland gå ner till 4-5reps några veckor om man är ute efter maximal muskelutveckling? Växer ni bättre på lågreppare eller kanske tvärtom?

Johannes
2007-03-23, 00:19
du kör väl så många reps som du orkar?

torregen
2007-03-23, 00:20
aa, kör på några veckor 3-5 reps sen 2 veckor mitt i allt 8-12 reps.
tycker det beror mer på vilken muskelgrupp jag tränar. bicep = lågrep, ben = högrep osvosv..

mangs
2007-03-23, 00:44
Variation brukar vara bra ja. Jag ligger allt mellan 1-12 reps i många övningar. Gillar dock bäst intervallet 4-8 reps.

Ändra dock inte för mycket mellan passen. Svårt att märka förbättringar på styrkan då och kunna mäta framstegen. Jag brukar köra på ett visst upplägg i en viss period men om jag känner för det bryter jag mönstret och kör ett pass precis hur jag vill mitt i cykeln.

Johannes
2007-03-23, 00:46
varför köra så få reps om man kan köra fler? man kör väl tills man inte orkar mer?

HjulaMedMig
2007-03-23, 00:52
varför köra så få reps om man kan köra fler? man kör väl tills man inte orkar mer?

För att kunna köra på högre vikter. Tar du till exempel en åtta på 20kg i hantelcurl så kan man höjja vikterna till kanske 23-24kg och göra precis 5 reps.

mangs
2007-03-23, 00:53
Man kör ju givetvis med en högre vikt då, eller kör man med kortare vila, längre TuT, fler set etc. Det finns många faktorer man kan ändra intensiteten på ett pass med.

Man behöver inte köra alla set till failure utan man kan med fördel köra fler set oftare utan failure och på sätt få bättre resultat.

Johannes
2007-03-23, 00:55
men det är till failure man oftast brukar köra

Arf Pingvin
2007-03-23, 01:30
men det är till failure man oftast brukar köra

Nej. Tala för dig själv.

Stoltz
2007-03-23, 08:28
men det är till failure man oftast brukar köra

Nej, det är inte bra att köra till failure varje gång. Det är dömt att misslyckas.

HjulaMedMig - Variera din träning, det är bäst så. Både för ditt psyke och för din kropp!

pragmatist
2007-03-23, 09:51
Tycker ni det är nödvändigt att ibland gå ner till 4-5reps några veckor om man är ute efter maximal muskelutveckling? Växer ni bättre på lågreppare eller kanske tvärtom?

Jag har ärligt talat aldrig märkt någon större skillnad på att köra i huvudsak 5:or eller i huvudsak 10-12:or ur tillväxtsynvinkel, så länge den totala arbetsvolymen varit ungefär densamma. Om jag växer eller inte beror till 90% på hur jag äter, inte hur jag tränar (så länge jag tränar ordentligt).

skaparn
2007-03-23, 09:57
Nej, det är inte bra att köra till failure varje gång. Det är dömt att misslyckas.

HjulaMedMig - Variera din träning, det är bäst så. Både för ditt psyke och för din kropp!

Rackarns, det var ju vad jag hade tänkt skriva.

Allan skrev i ett längre inlägg för en tid sedan något väldigt vist. Andemeningen var ungefär att även om man inte följer det superduperoptimala MaxGrowth CrapSplit-programmet så kan ihärdig träning som faktiskt blir av, då man gillar aktiviteten, leda till goda resultat. Har man därför roligare i skivstångslokalen med lite tyngre vikter och färre repetitioner växer man nog bäst på det eftersom man lär träna både oftare och hårdare sett över en längre period.

Jag tycker förstås att allt som är suboptimalt är trist och att endast 13,2 rep med 68 sekunders vila är roligt, så problemet angår inte mig.

Stoltz
2007-03-23, 10:05
Rackarns, det var ju vad jag hade tänkt skriva.

Allan skrev i ett längre inlägg för en tid sedan något väldigt vist. Andemeningen var ungefär att även om man inte följer det superduperoptimala MaxGrowth CrapSplit-programmet så kan ihärdig träning som faktiskt blir av, då man gillar aktiviteten, leda till goda resultat. Har man därför roligare i skivstångslokalen med lite tyngre vikter och färre repetitioner växer man nog bäst på det eftersom man lär träna både oftare och hårdare sett över en längre period.

Jag tycker förstås att allt som är suboptimalt är trist och att endast 13,2 rep med 68 sekunders vila är roligt, så problemet angår inte mig.

:D