handdator

Visa fullständig version : Bra val av daglig mat???


Spikey_Jonas
2007-03-22, 19:52
Hej.. Jag undrar vad en daglig kost kan innehålla.. Jag själv äter inte det nyttigaste man kan finna så jag undrar vad det nyttigaste och bästa kan vara från morgon till kväll... För jag vill verkligen på börja en riktig bulkning och bli lite större :P

Spikey_Jonas
2007-03-22, 21:33
Jag har provat Havregrynsgröt på morgonen och jag tycker ej det e så gott. Så det kanske fiinns något annat lämpligt att äta??

beffen
2007-03-22, 21:36
Müsli och fil,äggmackor t ex...

NisseEriksson
2007-03-22, 21:36
I princip allt går att äta till frukost, kom med egna exempel på vad du tycker är gott så kommer vi med synpunkter.

Spikey_Jonas
2007-03-22, 21:49
Jag tycker det e ganska gött med Con flakes, Havre fras fast det blir man så grymt trött på... Sen brukar jag ta någon macka till det och något glas mjölk... Till flingorna brukar jag ta Jordgubbssylt.. Fast det e väl något man ska ta bort kanske?? :P

jonase
2007-03-23, 23:24
Köp en såndär "korv" med mannagrynsgröt på 1kg .. lagom till frukost! :P

FreCKo
2007-03-24, 09:19
Jag tycker det e ganska gött med Con flakes, Havre fras fast det blir man så grymt trött på... Sen brukar jag ta någon macka till det och något glas mjölk... Till flingorna brukar jag ta Jordgubbssylt.. Fast det e väl något man ska ta bort kanske?? :P

Släng i havregryn istället för corn flakes? Så fick jag i mig havregrynen på morgonen, gröt är ju slemmigt *spy*

Ganymedes
2007-03-24, 10:39
Det går att dricka havregryn också. Brukar slänga i dem i min proteindrink och bara halsa. Men då måste man vara bra på att öppna svalget också, annars är det nog risk att det sätter sig. :)

Spikey_Jonas
2007-03-24, 17:47
Menar du att jag ska slänga i Havregryns gröt i Corn Flakesn??? Låter inte så speciellt gott :)

NisseEriksson
2007-03-24, 17:54
Menar du att jag ska slänga i Havregryns gröt i Corn Flakesn??? Låter inte så speciellt gott :)

Ersätt cornflaksen med något annat, de flesta cornflakessorterna innehåller mycket tillsatt socker.

emmak
2007-03-24, 17:58
Eller så äter du Rågfras, riktigt bra flingalternativ utan tillsatt socker, prova ! :)

sissa
2007-03-25, 00:39
Menar du att jag ska slänga i Havregryns gröt i Corn Flakesn??? Låter inte så speciellt gott :)

nä, havregrynen (otilllagade)

jojjep91
2007-03-25, 10:44
Jag kör med Havregrynsgröt + 1 ägg på morronen "MUMS!" =]

jojjep91
2007-03-25, 10:45
Jag slänger i mej en tallrick havregryns gröt, en äggmacka, + ett glas mjölk =) MUMS :)

nr16
2007-03-25, 10:59
Tycker man inte om havregrynsgört, gör som jag. Dränk den i mjölk och känn dig stolt efteråt att du faktist åt de "äckliga skräpet"

Snake
2007-03-25, 11:07
Tycker man inte om havregrynsgört, gör som jag. Dränk den i mjölk och känn dig stolt efteråt att du faktist åt de "äckliga skräpet"

Eller köp en mixer, släng i (t.ex.) havregryn, en banan, vassle, mjölk och en nyttig fettkälla. *schlurp*

denny
2007-03-25, 11:14
Mitt förslag till frukost: 1 dl complete protein, 2 dl fiberhavregryn, lite krossade linfrön, 2 dl frysta hallon, 4-5 dl vatten. Kör i mixer. Drick och njut!

Frukost tillagad och inmundigad på 5-10 minuter*flex*

Spikey_Jonas
2007-03-25, 12:32
Många bra val här.. Synd bara att alla inehåller Havregryn... :) Ska prova på lite olika dom närmaste dagarna och se vilket av dom som e bäst...

blekfet2
2007-03-25, 12:57
mackor med ost,kalkon och en vassledrink, enkelt och bra.

Eddie Vedder
2007-03-25, 14:07
Många bra val här.. Synd bara att alla inehåller Havregryn... :) Ska prova på lite olika dom närmaste dagarna och se vilket av dom som e bäst...

För mej är det ganska ofattbart att du ska tvinga dej till att börja käka nåt som du egentligen inte gillar, varför?

Havregryn är väldigt näringsrika, fiberrika och med en väldigt bra föredelning av makronutrienter tycker jag. Proteinet blir dessutom fullvärdigt med mjölkprodukter till vilket gör saken önnu bättre eftersom folk i regel brukar ha det (jag gör oftast ganska sinnessjuka grötblandningar så jag avstår ifrån att ha mej själv som utgångspunkt:D ).


Det finns ju hur mycket som helst du kan äta till frukost, vanliga fullkornsmackor med olika former av nyttiga pålägg och dricka fil/yoghurt/mjölk till det, frukt (och sylt är definitivt inget farligt att äta så häll du på din sylt om du tycker om den!:thumbup: ) ägg, andra former av frukostcerealier för ida finns det ju ett väldigt bra utbud av nyttigare grejer än "sockerflingor" såsom osötade fullkornsringar exempelvis. Kolla upp hyllorna och läs näringsvärden och ingrediensförteckningar.

Det jag räknat upp nu är ju dessutom bara typisk "frukostmat" och det finns absolut ingenting sämre med att välja kött och potatis, kyckling och ris, tonfisksallad, whatever, som frukost.:)

Ät det du tycker om, själv ÄLSKAR jag både havregrynsgröt och müsli men om jag inte gjorde det skulle det inte finnas en chans att jag tvingade i mej det varje dag.

Men det är ju självfallet upp till dej vad du vill äta.:thumbup:

Rahf
2007-03-25, 15:12
Skillnaden mellan att äta råa havregryn och havregrynsgröt är enorm. För mig funkar det utmärkt med vanliga havregryn, jag tycker de är jättegoda. Men jag pallar inte gröt.

Testa!

Spikey_Jonas
2007-03-25, 16:24
Väldigt bra sagt Eddie :) Försökte äta Havregryns gröt förut.. Fungerad i 1 vecka sen va det slut för jag fick trycka på ungeför 2 kg Jordgubbssylt så jag såg det lite onödigt att äta :P
Men jag ska börja äta polarkraft och Rågfras till frukost... Det är väl ett bra val hoppas jag?? :)

Eddie Vedder
2007-03-25, 16:39
Men jag ska börja äta polarkraft och Rågfras till frukost... Det är väl ett bra val hoppas jag?? :)

Absolut inga fel i det:thumbup:

Se till att ha nån bra proteinkälla till det oxå, såsom yoghurt/fil/mjölk till rågfrasen och ost, ägg, keso eller kalkon etc. på mackan exempelvis.

CoolHandLuke
2007-03-26, 20:19
Variation! För hälsan därför att det är bra att få i sig lite av varje och erhålla fördelar från allt och undvika att dra på sig nackdelar från något. Variation gör dessutom tillvaron mer intressant.

Spikey_Jonas
2007-03-26, 20:31
Ska prova yoghurt till Rågfrasen imorronbitti :P
Under dagen vad ska man äta då da?? Och då menar jag till mellanmål och liknande... Jag brukar gå och ta 1 eller 2 Polarkraft.. Sen ett glas mjölk...

Stab
2007-03-26, 20:50
ex. på frulle;
Havregryn, Mjölk, Rapsolja, Protte pulver in i blendern.
eller havregrynsgröt + kvarg/protec eller något..
Mackor utav medel till låg hastighet kolhyderater + protein källa ex. ovanstående.
eller KVARG + allbran flingor.. finns massa olika..

Se till att få i dig mycket protte, bra att få i dig vassle direkt på morgonen då du är i ett katabolt läge, men bäst att få dig en mix av både kasain+vassle.

För mig som är lat är det smidigast att blanda en "hemmagjord gainer" som ex. 1 med protec.

Ulf A Big
2007-03-26, 20:51
Jag tycker att den här är bra och den ger även lite variation i kosten:
http://www.rf.se/arkiv/sok_kost.pdf

Sedan ska det vara trevligt att äta:
http://saravillfara.blogg.se/images/foodmix_1152365831.gifhttp://www.smartstep.se/ssp/uplimages/49602/0.jpg

Spikey_Jonas
2007-03-28, 21:16
Tur nog så tyckr jag det e gott med Rågfras och Polarkraft...
Hur många gånger om dagen ska man äta då???
Jag äter ungefär 7-8 gånger om dagen fast då e det inte extrem mycket varje gång men som minst tar jag 2 Polarkraft.
E det en bra lista?? :)

Rahf
2007-03-28, 22:34
Tur nog så tyckr jag det e gott med Rågfras och Polarkraft...
Hur många gånger om dagen ska man äta då???
Jag äter ungefär 7-8 gånger om dagen fast då e det inte extrem mycket varje gång men som minst tar jag 2 Polarkraft.
E det en bra lista?? :)

Antalet gånger om dagen = Individuellt, men banne mig minst 3. Huvudsaken det uppfyller dina mål som du har satt.

Spikey_Jonas
2007-04-19, 20:24
jag ska nu inom kort tid börja deffa och jag undrar om vad för sorts mat skulle passa då?? Ska skaffa en våg till maten väldigt snart kanske denna helg så då ska det vägas.. :P Men just nu äter jag Rågfras med mellanmjölk och 1 eller 2 polarkraft med keso... senare på dagen äter jag antigen i skolan då äter jag MYCKET.. sedan några gånger om dagen så äter jag polarkraft och keso igen och eventuellt någon frukt om det finns tillängligt... Så jag undrar vad för sorts kost e bra för deff??? Jag har redan kollat på deff guiden men jag förstog inte så mycket... :(

Eddie Vedder
2007-04-19, 20:28
Sök runt, folk frågar nästan dagligen om bra deffmat och det finns otaliga trådar med massa bra tips.

Eddie Vedder
2007-04-19, 20:30
Två exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90822&highlight=listas+h%E4r

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89583&highlight=m%E4ttnad

Spikey_Jonas
2007-04-19, 20:41
ok tackar... Mycket mat där.. Har fortfarande lite frågor... är min nuvarande mat bra för deff eller måste jag göra om den helt?? Och sen kan man drick funlight utan att man drar i sig en massa onödiga Kcal.?

Max
2007-04-19, 20:46
Jag har redan kollat på deff guiden men jag förstog inte så mycket... :(Läs den igen, kolla i skafferiet. Sedan läser du den igen och tar en kik i kylskåpet. Så småningom så kan du nog ta in det mesta som står i tråden ;)

L-Sami
2007-04-19, 21:24
Och sen kan man drick funlight utan att man drar i sig en massa onödiga Kcal.?

Du får inga kalorier alls från funlight, det är sockerfritt vad jag vet.

Guybrush
2007-04-19, 21:26
Fun Light innehåller inga kalorier. Men aspartamet däri är väl inte det nyttigaste: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

Men jag dricker det ibland ändå. Hysch hysch :)

Deffguiden rekommenderas som sagt, läs igen och snoka runt på forumet. Det tar lite tid att ta åt sig all info om man är lite nybörjare (som jag också är)

Shamrock
2007-04-20, 17:15
Ja tro fan ingen gillar bara havregröt:P

Man måste ju krydda lite. En klassiker, 1 dl gryn, 1 nypa salt, 2 dl vatten, en mogen banan, kanel, lite vaniljproteinpulver, minimjölk och nötter.

Blanda gryn, banan, nypa salt och vatten micra i ca 3 min. (rör om efter halva).
Vispa lite minimjölk med vaniljproteinpulver och kanel efter smak. häll på gröten o strö över lite nötter. Låt kallna o NJUT

Kan variera frukten med t.ex. Russin, plommon, aprikoser o.s.v.
Har fler havre specialare men denna e enklast:)

Spikey_Jonas
2007-04-20, 19:14
Ok då ska man börja med Fun light för det e grymt gött :P Jag kollade nyss på King crubs deff guide.. Och jag har en fråga vad menas med detta?? Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder).. Räknar man ut hur mycket kcal om dagen man ska trycka i sig eller?? Skulle gärna vilja veta :)

Spikey_Jonas
2007-04-20, 19:19
Är tonfisk en bra fettkälla?? E lite nyfiken såg inte att den stog med på Crubs lista men jag ville fråga ändå :P

Eddie Vedder
2007-04-20, 19:24
Är tonfisk en bra fettkälla?? E lite nyfiken såg inte att den stog med på Crubs lista men jag ville fråga ändå :P

Tonfisk är fettsnålt, högsta fettmängden jag nånsin sett på tonfisk i vatten är 2%.

Ät exempelvis strömming, lax lr makrill istället om du vill få i dej fiskfett.

Spikey_Jonas
2007-04-20, 19:29
ok ska man gå efter några speciella mängder eller??

Eddie Vedder
2007-04-20, 19:38
ok ska man gå efter några speciella mängder eller??

Hur då menar du?

Du tar en laxkotlett om du vill ha en, du tar två om du känner för det. Strömming kan du ta det lite lugnt med, tror den svenska strömmingen ligger högst bland alla fiskar i hela världen vad gäller miljögifter. Enligt mej är strömming den godaste av alla fiskar så jag försöker att inte äta det mer än en gång i veckan iaf. Tonfisk försöker jag hålla nere till två burkar per vecka då det innehåller en del tungmetaller. Det är så det går när vi förorenar våra vatten.:(

Men sett till din viktnedgång finns det inget "för mycket" lr "för lite", se det som en del i ditt totala energiintag under dagen bara. Jag menar, fett skall du ju få i dej till varje måltid iaf och du behöver ju ingen olivolja lr nåt smör då fisken i sej är hyfsat fet.

Ät gärna fet fisk flera ggr per vecka tycker jag, alldeles fantastisk mat!:thumbup: *drool*

Spikey_Jonas
2007-04-20, 19:43
hehehe Ok Då ska det ske! :) Ska börja med min första deff nästa vecka får se hur det går da :)

Eddie Vedder
2007-04-20, 19:53
Angående att äta fisk:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14348&epslanguage=SV

GymTT
2007-04-20, 19:55
Är tonfisk en bra fettkälla?? E lite nyfiken såg inte att den stog med på Crubs lista men jag ville fråga ändå :P

tonfisk i olja funkar.

Eddie Vedder
2007-04-20, 20:02
tonfisk i olja funkar.

Det är ju fortfarande bättre att få i sej fett från fet fisk om man ändå vill äta fett och fisk om du förstår hur jag menar.

Baserar man exempelvis sitt fettintag på rapsolja och olivolja vars fleromättade fettsyror innehåller mer omega-6 än omega-3 är det ju bra att balnsera upp det med omega-3 rikt fiskfett istället för ännu mer omega-6 från solrosolja som det oftast brukar vara i burkarna med tonfisk i olja.

Spikey_Jonas
2007-04-23, 20:35
finns det inget annat man kan äta än fisk som innehåller fett.. Tex köttbullar eller korv??

Eddie Vedder
2007-04-23, 20:48
finns det inget annat man kan äta än fisk som innehåller fett.. Tex köttbullar eller korv??

Klart det finns, köttbullar och korv innehåller fett som du säger. Finns hur mycket fettrika produkter som helst, ägg, nötter, frön, grädde, ost och givetvis matfett såsom olika vegetabiliska oljor och smör m.m.

Grejen med just fet fisk är ju det att det är rikt på omega-3 som vi annars generellt får i oss lite för lite utav, särskilt i förhållande till all omega-6 och det bör helst ara en balans mellan dom båda.

Allt du behöver göra är ju att läsa näringsvärde på maten du köper och se hur mycket fett dom innehåller, försök sen att variera så gott det går. Fisk en dag, köttfärs en dag, en fettsnål måltid där du tillsätter olivolja en dag o.s.v.

Spikey_Jonas
2007-04-25, 21:05
Ok :)

Spikey_Jonas
2007-05-03, 17:31
Daglig mat
Frukost: En djuptallrik med Rågfras med mellanmjölk och oftast till det tar jag en eller två polarkraft med Mini keso på.

Lunch: Vid skolan så äter jag riktigt mycket och försöker kopiera tallriks modelen. Hemma så äter jag även mycket men är oftast utan sallad till maten där för vissa medlemmar i familjen äter ej det. Vet ej exakt vad jag brukar äta…….

1mellanmål: 2 polarkraft med mini keso på

2mellanmål: 2 polarkraft med mini keso på

3mellanmål: samma här och tar även frukt om det finns tillgängligt

Kvällsmat: Blir oftast fullkorns spaghetti eller mackaroner med något till.
Om det ej blir något av dom maträtterna så tar jag Rågfras med Polarkraft.


Jag undrar om detta ser bra ut??
Jag har ej börjat räkna ut kcal och liknande ännu... Men jag undrar även om Rågfraset e bra eller om det ska bytas ut mot något annat?? Och även Minikeson???
Om man kanske ska ha någon annan sorts keso??
Tacksam vid svar.. MVH Jonas

Spikey_Jonas
2007-05-03, 17:41
jag glömde skriva att jag vill bulka upp mig... Lite info om nu då kanske.. Eller det kanske finns på första sidan men skriver detta ändå...
Vikt 95 kg Längd 186-187cm och ålder är 17 år snart 18.. Jag har inget direkt mål men jag vill bli större... Jag har märkt att jag har blivit lite större än förut med jag tycker det bara är fett och lite muskler.. Men det ändrar väl sig..
Och fråga e ju då om detta e bra för bulkning..??

Eddie Vedder
2007-05-03, 17:47
Jag tycker din kost ser bra ur Jonas.:thumbup:

Rågfras är jättebra skulle jag påstå så tycker du om det är det bara att köra på! Samma sak gäller minikeson, men att variera med fullfettsvarianten lr nån av dom smaksatta varianterna är inga problem det heller. Ju mer fett desto mer kcal och det får ju räknas in, annars inga problem alls.:)


Det framgår inte vilka dina fettkällor är men förhoppningsvis får du i dej tillräckligt med fett, positivt att du ändå verkar försöka få i dej frukt och grönt och bara för att andra i din familj inte vill äta det utesluter ju knappast detta att du kokar dej själv exempelvis en portion broccoli eller hur?;)


Men överlag, jättebra skulle jag påstå!:thumbup: :)

Spikey_Jonas
2007-05-03, 18:52
Ok bra :) ska börja göra egen sallad till maten då da :)

Perplexed
2007-05-03, 20:03
Havregrynsgröt, kanel, skivade bananer, en knäckemacka med ägg.

flakkz
2007-05-04, 17:27
Är flitig med min frukost, brukar hacka sötmandel kvällen innan och slänga i tallriken med havregryn, samt hackade torkade persikor. Blandar det med 1.5dl havregryn, sen på morgonen tillsätter jag bara vätska och kör det i micron.

Brukar hälla i lite rapsolja för att få det lite "fetare", man vill ju gå upp i vikt, eller hur? ^^

Eddie Vedder
2007-05-04, 17:29
Havregrynsgröt, kanel, skivade bananer, en knäckemacka med ägg.

Är flitig med min frukost, brukar hacka sötmandel kvällen innan och slänga i tallriken med havregryn, samt hackade torkade persikor. Blandar det med 1.5dl havregryn, sen på morgonen tillsätter jag bara vätska och kör det i micron.

Brukar hälla i lite rapsolja för att få det lite "fetare", man vill ju gå upp i vikt, eller hur? ^^

Varför fortsätter alla att rekommendera havregryn!? Spikey_Jonas har ju sagt redan att han inte gillar det då finns det ju ingen anledning att äta det. Rågfras är ett jättebra alternativ och havregrynsgröt må vara en suverän start på dagen men inget mirakulöst med det.

Ingen vinner ju på att tvinga i sej sånt man inte gillar, även om detta må vara ett marginellt bättre alternativ än nåt annat.

Spikey_Jonas
2007-05-09, 21:10
Jag stannar nog vid min Rågfras för den är ätbar :) Jag glömde skriva förut vid mitt matschema att jag brukar dricka Gainomax recovery.. Ungefär 1 om dagen.. Är inte mycket men den e forfaranade bra hoppas jag??

Sen undrar jag om det är bra att hålla samma matschema varje dag?? Eller ska man variera??
Och vad är bäst att äta efter träningen?? Jag har hört rykten om att det ska vara något med druvsocker eller liknande ej helt säker.. Jag tar Yoghurt direkt efter träningen eller någon sorts Kosttillskott om jag har något tillgängligt..

MVH Jonas!

Eddie Vedder
2007-05-09, 21:24
Jag glömde skriva förut vid mitt matschema att jag brukar dricka Gainomax recovery.. Ungefär 1 om dagen.. Är inte mycket men den e forfaranade bra hoppas jag??

Och vad är bäst att äta efter träningen?? Jag har hört rykten om att det ska vara något med druvsocker eller liknande ej helt säker.. Jag tar Yoghurt direkt efter träningen eller någon sorts Kosttillskott om jag har något tillgängligt..

Vaddå du tar väl redan din Gainomax efter träning, lr har jag missförstått? Om du ändå kör med Gainomax så är det ju givetvis efter träning du skall ta den. Gainomax Recovery, d.v.s. återhämtning.
Finns ju ingen direkt anledning att välja detta istället för samma kcal från nåt mera mataktigt vid andra tidpunkter än just efter träning.

Sen efteråt äter du normal mat när du kommer hem.:eating:

Sen undrar jag om det är bra att hålla samma matschema varje dag?? Eller ska man variera??

Det är ju inget "krav för överlevnad" att variera sin kost och det går att fylla sitt näringsbehov på ett dygn men då krävs nog ändå en hyfsat bra koll på vilka näringsämnen olika mat livsmedel innehåller, vågar jag påstå, samt en bra variation just i det matschemat.

Du som inte vet så mycke om kosten än tjänar nog på att variera dej och äta olika saker, ju mer man varierar desto mer minimerar man ju risken för inadekvat näringsintag förutsatt att det är baserat någorlunda bra mat fortfarande. :)

Spikey_Jonas
2007-05-10, 20:23
Jag tror inte jag hade skrivit det... Men iallafall så har jag ej skaffat någo Whey 80 som jag vill ha.. Men det kanske finns någo bättre än det???

Eddie Vedder
2007-05-10, 20:45
Jag tror inte jag hade skrivit det... Men iallafall så har jag ej skaffat någo Whey 80 som jag vill ha.. Men det kanske finns någo bättre än det???

Det funkar bra med Whey80, det är ingen jätteskillnad mellan vassletillskott och vassletillskott. Sök på produkterna så kommer många trådar upp, då kan du ju läsa va andra har tyckt.

Men asså köper du en Gainomax Recovery varje dag lr har du ett lager hemma? Jag menar om du typ köpt ett storpack nån gång lr så, för i såna fall är det ju bara att köra på det. Gainomax är det inga fel på alls som gainer, det är ju bara onödigt dyrt.

Men köp ett vassletillskott du tycker verkar bra och som ligger i en prisklass du tycker är rimlig, köp snabba kolhydrater (maltodextrin förslagsvis) och blanda sen egen gainer efter ditt behov. Det är ett billigare och bättre alternativ än att köpa färdiga gainers.:)

Rahf
2007-05-10, 20:53
Jag tror inte jag hade skrivit det... Men iallafall så har jag ej skaffat någo Whey 80 som jag vill ha.. Men det kanske finns någo bättre än det???

När det gäller vassletillskott så är det som Eddie säger, de är rätt lika allihopa. Skillnaden ligger mest i smaken. Det finns många kommentarer om Kolos egna proteinsmaker så förslagvis söker du reda på några trådar med sånt eller startar en egen. Det lönar sig i längden att dumpa Gainomax och satsa på protein + kolhydrater.

Eddie har fyllt i resten i princip. Duktig Eddie!

Eddie Vedder
2007-05-10, 20:55
Eddie har fyllt i resten i princip. Duktig Eddie!

Tack husse.:D

Spikey_Jonas
2007-05-12, 13:09
Gainomaxen e ju dyr efter ett tag så... Ska försöka hitta något intressant då da :)

biccetop
2007-05-12, 18:23
måste ju faktiskt tänka på att gi på kokt respektive inte kokt skiljer sig, lågt gi är även viktigt när det gäller att gå upp i vikt.

Eddie Vedder
2007-05-12, 19:50
måste ju faktiskt tänka på att gi på kokt respektive inte kokt skiljer sig, lågt gi är även viktigt när det gäller att gå upp i vikt.

Du skojar va?:smash:

Spikey_Jonas
2007-05-23, 19:47
Detta har ingenting att göra med kost.. Men jag frågar ändå för jag vill inte starta någon ny tråd... Och det är så att jag har börjat köra tunga och lätta träningspass veckor nu.. 3 veckor tung och 3 veckor lätt och jag undrar om det är bra?? Alltså jag försöker variera litegrann..

Rahf
2007-05-23, 21:31
Detta har ingenting att göra med kost.. Men jag frågar ändå för jag vill inte starta någon ny tråd... Och det är så att jag har börjat köra tunga och lätta träningspass veckor nu.. 3 veckor tung och 3 veckor lätt och jag undrar om det är bra?? Alltså jag försöker variera litegrann..

Variation = Jättebra. Jag tror inte det behöver bli mer avancerat än så.

Rahf
2007-05-23, 21:33
måste ju faktiskt tänka på att gi på kokt respektive inte kokt skiljer sig, lågt gi är även viktigt när det gäller att gå upp i vikt.

Jag hänger på Eddies bonkande här :smash:

Det du skriver är lite paradoxalt och väldigt udda. Var har du fått det ifrån?

Spikey_Jonas
2007-05-27, 16:53
Låter bra det :) Känner att man börjar bygga lite muskler nu men jag tycker mina armar kommer lite sakta efter... :( Ska man träna dom mera då eller??...

Perplexed
2007-05-27, 18:04
Bryter ner 5 stycken WASA SPORT knäckebröd i ett stort glas med filmjölk + en portion havregrynsgröt/müsli, kastar ner lite gainer i filen.

Eddie Vedder
2007-05-27, 18:09
Låter bra det :) Känner att man börjar bygga lite muskler nu men jag tycker mina armar kommer lite sakta efter... :( Ska man träna dom mera då eller??...

Finns ingen anledning att som nybörjare sätta igång att prioritetsträna. No offence, men jag tvivlar på att nån muskelgrupp på din är tillräckligt utvecklad för att tydligt vara oproportionerligt större/mindre.;)


Allt du behöver göra är att sätta igång med ett nybörjarprogram å sen köra på det, kontinuerligt, regelbundet och ihärdigt.:)

Motivationen till träning är det viktigaste, ger du allt i gymmet och sköter kringliggande faktorer så kommer kroppen svara om du bara har tålamod!:thumbup:

Spikey_Jonas
2007-06-11, 12:45
Motivationen varierar... Vissa dagar orkar man bara inte men tränar ändå... Sen vissa dagar ökar motivationen mycket när man ser bilder på killar som Erkan som är i min ålder.. Och vill bli lika stor som fan.. :)

Så nu ska jag börja deffa.. Har sagt det förut för länge sen men jag ändrade mig då för jag va inte uppe i någon vikt som jag ville ha... Och nu undrar jag hur man räknar ut hur mycket kcal om dagen man ska få i sig i min ålder.. Jag har läst deff guiden och förstod inte mycket av dom där siffrorna som va där...

Sen så undrar jag hur många gånger i veckan ungefär som man skulle behöva ta en promenad...?? eller liknande..
kanske dum fråga men vill bara ha ett förslag... Jag väger nu 95.5 kg och ska nog gå ner ungefär 2-3 kg alltså inte mycket enligt mig.. Vill bara ha lite synligare muskler..
MVH Jonas