handdator

Visa fullständig version : Ansiktsmuskulatur


Emil__
2007-03-22, 18:35
Okej sökt på detta, men finner inget.

Om man vill få ett "starkare" ansikte, dvs mer definierade drag såsom käklinje och dylikt, Hur bör man gå till väga?
Går det att påverka?
Inte ofta man ser BB med pojkansikten direkt, beror det på anabola steroider?
Kanske kommer till viss del av bara styrketräning, men finns det något mer man kan göra åt det?
Har tänkt på olika övningar för att träna upp käkmuskulaturen (inte käkbenet, de muskler som omger den självklart) och kommit fram till att det involverar tänder, vilket i sin tur leder till slitage som inte är det bästa.

Läste att halsmuskler/skuldror har en uppstramande effekt på ansiktet, alltså en visuell inbillning främst då. Kan det stämma?

Hormon/testoron nivån, är det nåt som spelar in i detta?
Vad kan man i så fall göra för att eventuellt öka den? Inte med olagliga preparat givetvis, tänker främst på om de finns annat?

Givetvis är låg fett% ett måste mer eller mindre för att strukturen i ansiktet ska framträda mer.

Kort och gott, vad kan man göra för att få ett mer "maskulint" ansikte?

Detta har att göra med träning så vitt jag vet, så hoppas jag lagt tråden rätt.

Tacksam för hjälp.

//Emil

flenders
2007-03-22, 18:38
Välkänt faktum är att steroider gör att skelettet fortsätter växa. Det leder till androgena effekter såsom kraftigare haka. En annan anledning till att de ser manligare ut kan vara avsaknaden av underhudsfett. Om du inte har något fett i ansiktet så träder bland annat ben fram vilket leder till en mer maskulin utseende.

Karl_alfred
2007-03-22, 18:39
Tugga på en 5 kg vikt, efter några veckor kan du försöka dig på en 10a.

Handcuff
2007-03-22, 18:39
Nu tar jag förgivet att du är en ung "pojke". När du blir man kommer du också att se mer ut som en man.

Emil__
2007-03-22, 18:46
Välkänt faktum är att steroider gör att skelettet fortsätter växa. Det leder till androgena effekter såsom kraftigare haka. En annan anledning till att de ser manligare ut kan vara avsaknaden av underhudsfett. Om du inte har något fett i ansiktet så träder bland annat ben fram vilket leder till en mer maskulin utseende.
Okej men om man ska hålla det på en laglig nivå, inte steroider, vad finns det man kan göra då?

Handcuff
Visst är jag säkert vad du skulle kalla för en ung "pojke", men de hör inte till saken, det finns pojkar som blivit män, som fortfarande har "mjuka" ansiktsdrag.

Finns det något att göra?
Förutom steroider.

flenders
2007-03-22, 18:49
Gå ner i kroppsfett alternativt operation. Kan inte direkt tänka mig att det hjälper tugga 3 paket tugummi om dagen och dylikt.

jakkan
2007-03-22, 19:12
Om käkmuskulaturen följer sammsa regler som alla andra muskler så borde det väl funka att försöka stänga munnen med något riktigt segt gummi eller liknande material mellan tänderna. Orkar du stänga den 8-10ggr 5set irad så byter du till något ännu segare. Vet inte vilket material detta skulle vara men det är väl enda sättet att träna upp käkmusklerna om det nu går..

Emil__
2007-03-22, 19:17
Om käkmuskulaturen följer sammsa regler som alla andra muskler så borde det väl funka att försöka stänga munnen med något riktigt segt gummi eller liknande material mellan tänderna. Orkar du stänga den 8-10ggr 5set irad så byter du till något ännu segare. Vet inte vilket material detta skulle vara men det är väl enda sättet att träna upp käkmusklerna om det nu går..

Skulle detta leda till ett märkbart resultat tror ni?

Spekulera på lite, ingen som har erfarenhet av nåt liknande?

nutz
2007-03-22, 19:40
Välkänt faktum är att steroider gör att skelettet fortsätter växa.

Bland annat..

Styrketräning över huvudtaget har den effekten, de tillväxthormoner som frisätts påverkar hela kroppen, inkl. skelettet. En person med anlag för kraftiga käkar eller eventuellt underbett kommer således att få ännu kraftigare käkar och/eller underbett.

flenders
2007-03-22, 19:43
Skulle detta leda till ett märkbart resultat tror ni?

Spekulera på lite, ingen som har erfarenhet av nåt liknande?Kommer ihåg att under högstadiet så hade jag en tjej i klassen som var beroende (mer eller mindre) av saker som gjorde tänderna vitare. Hon tuggade alltid tuggummi och efter 3 år så kan jag tyvärr inte påstå att hon hade särskilt (om ens något) kraftigare käka än hon hade dag 1.

nutz
2007-03-22, 19:44
Kommer ihåg att under högstadiet så hade jag en tjej i klassen som var beroende (mer eller mindre) av saker som gjorde tänderna vitare. Hon tuggade alltid tuggummi och efter 3 år så kan jag tyvärr inte påstå att hon hade särskilt (om ens något) kraftigare käka än hon hade dag 1.

Hög-repsträning och långa, smala muskler.. :D

Emil__
2007-03-22, 19:48
Bland annat..

Styrketräning över huvudtaget har den effekten, de tillväxthormoner som frisätts påverkar hela kroppen, inkl. skelettet. En person med anlag för kraftiga käkar eller eventuellt underbett kommer således att få ännu kraftigare käkar och/eller underbett.

Har du/nån lust att gå in mer på djupet inom utsöndringen av tillväxthormon, samt hur man bör gå tillväga för att optimera denna?

flenders

Tuggummi kanske inte är det bästa direkt, finns något annat kanske?
Låter dock föga troligt som du säger att man skulle kunna uppnå några resultat genom att träna käken etc. enskilt.

flenders
2007-03-22, 19:52
Har du/nån lust att gå in mer på djupet inom utsöndringen av tillväxthormon, samt hur man bör gå tillväga för att optimera denna?Tillväxthormon är en naturlig hormon i kroppen som namnet antyder får kroppen att växa. Den får muskler, organ och skelett att växa. Hög GH-utsöndring har du bland annat under djupsömnen. Vill du få ut så mycket GH per dag som det möjligtvis går så bör du alltså sova väldigt mycket. :)

Vad hade du tänkt tugga som skall ge mer effekt än tuggummi? Riesen?

nutz
2007-03-22, 19:59
Har du/nån lust att gå in mer på djupet inom utsöndringen av tillväxthormon, samt hur man bör gå tillväga för att optimera denna?

flenders

Kan ingenting om sånt, sorry.

Det enda man kan göra för att optimera tillväxt är väl att träna tungt, äta mycket och att sova gott.

Jaws
2007-03-22, 20:01
Vad hade du tänkt tugga som skall ge mer effekt än tuggummi? Riesen?

:laugh: :laugh:

Vill man äta gott så får man lida pin om man kan säga så, jobbigt att äta men sjukt gott.

Kan dela med mig av något kanske. Genom hela min högstadie-halva gymnasietid så har jag tuggat tuggummi konstant varje dag, har typ alltid tuggummi i munnen.
Jag har hört från en hel del att jag har tydligt markerad käke och fina linjer, och det har jag till skillnad från mina bröder, far och mor- som sällan tuggar tuggummi.
Det är en ren hypotes från min sida att tuggummina kan ha haft inverkan, för jag vet ingenting om detta.

Emil__
2007-03-22, 20:09
Tillväxthormon är en naturlig hormon i kroppen som namnet antyder får kroppen att växa. Den får muskler, organ och skelett att växa. Hög GH-utsöndring har du bland annat under djupsömnen. Vill du få ut så mycket GH per dag som det möjligtvis går så bör du alltså sova väldigt mycket. :)

Vad hade du tänkt tugga som skall ge mer effekt än tuggummi? Riesen?
Tack :)
Hehe tänkte inte riktigt på de, men Riesen är bra segt att tugga på faktiskt så de kanske lämpar sig ^_^



Vill man äta gott så får man lida pin om man kan säga så, jobbigt att äta men sjukt gott.

Kan dela med mig av något kanske. Genom hela min högstadie-halva gymnasietid så har jag tuggat tuggummi konstant varje dag, har typ alltid tuggummi i munnen.
Jag har hört från en hel del att jag har tydligt markerad käke och fina linjer, och det har jag till skillnad från mina bröder, far och mor- som sällan tuggar tuggummi.
Det är en ren hypotes från min sida att tuggummina kan ha haft inverkan, för jag vet ingenting om detta.

Ska bunkra upp med mycket tuggummin o tugga konstant, kommer åtminstonde konstant ha en fräsch andedräkt ;)

Jag tränar på som vanligt + tugga tuggummin :D & sover mycket, kommer det leda till nåt märkbart resultat jämfört med att bara lata sig?

Mago
2007-03-22, 20:17
Stänga ihop käken med mycket motstånd ska nog få ett märkbart resultat, inget mesigt tuggummituggande. Musklerna som kommer växa är främst m. masseter (de du känner längst bak på käkbenet när du biter ihop) och lite m. temporalis (känner i tinningen).

mangs
2007-03-23, 00:50
Jag skulle säga marklyft, knäböj och bänkpress + lågt kroppsfett

Att bygga upp kroppen generellt kommer ge dig en mer muskulär hals, nacke vilket kommer få ansiktet att se mer manligt ut.

Har bättre "drag" i ansiktet idag efter över 10 års viktträning men det kan ju också bero på att jag åldrats.

Att tugga mot hårt motstånd kanske även det hjälper men det låter riskfyllt.:cryout:

Jaws
2007-03-23, 00:55
Att tugga mot hårt motstånd kanske även det hjälper men det låter riskfyllt.:cryout:

Har hört att Arne Svartpelle tuggade hårt gummi under tiden han tränade. Han hade ju ett sjukt definerat ansikte.

PowPow
2007-03-23, 01:56
Face workout? Lär inte funka, men ser ju oerhört roligt ut i alla fall.

MGkREEZsWag

Stoltz
2007-03-23, 08:31
Lägre kroppsfett = Skarpare linjer i ansiktet (Er, ja - Förstå mig rätt där.)

Sen om du tränar nacken och lite sådant (Shrugs, hantelpress, etc) så bidrar det till hela utseéndet på den fronten. I alla fall gjorde det så för mig, men jag kan dock inte jämföra med hur jag sett ut om jag inte tränat nacken, då jag aldrig gått den vägen.

ikolito
2008-01-19, 09:52
Har för mig att käkmuskeln är av samma typ av muskel som t.ex tungan och ögats, den blir inte större ju mer du använder den så du kan inte träna upp den via tuggummi eller tugga på kottar eller vad det nu skulle vara :) Är det någon som vet om det stämmer det jag tror?

ikolito
2008-01-19, 09:53
botox är nog det ni söker... :)

whern
2008-01-19, 10:46
Men grabbar, inte ær det væl MUSKLERNA i ansiktet som avgør om det ær maskulint eller inte? Har då aaldrg tænkt på att folk har "muskuløsa ansikten". Det ær ju kækpartiet och skelettet som formar de skarpa dragen. Lågt bf då før att få fram det..

Ondskapelsen
2008-01-19, 11:05
Har för mig att käkmuskeln är av samma typ av muskel som t.ex tungan och ögats, den blir inte större ju mer du använder den så du kan inte träna upp den via tuggummi eller tugga på kottar eller vad det nu skulle vara :) Är det någon som vet om det stämmer det jag tror?

Muskeln kan ju iaf bli starkare och kortare/längre.
Iaf, gå till en tandläkare o be om käkövningar.
Där du håller handen för hakan samtidigt som du försöker öppna, skjuta framåt, bita ihop t.ex. Så ska du göra det ett par gånger om dagen.
Den ordinationen fick jag när jag hade käkproblem.
Till saken tillhör nog att jag nu har ännu grövre käkproblem och tuggar sönder mina tänder pga överutvecklad käkmuskulatur.
så passa dig :P. Nu är de tandställning som gäller =/

Yes
2008-01-19, 12:13
Men grabbar, inte ær det væl MUSKLERNA i ansiktet som avgør om det ær maskulint eller inte? Har då aaldrg tænkt på att folk har "muskuløsa ansikten". Det ær ju kækpartiet och skelettet som formar de skarpa dragen. Lågt bf då før att få fram det..
Musklerna påverkar en hel del, men det hela är en kombination av alla olika faktorer. Här har du t.ex. en kombination av kraftigt benstruktur, lågt fett och kraftiga muskler:

http://img131.imageshack.us/img131/2027/694me.jpg

Liten Men Fet
2008-01-19, 13:10
Det hänger mer på formen på benen i ansiktet än på muskler i ansiktet, om det är som jag misstänker att Emil_ är ganska ung så kommer ju inte råd som att banta ner sig hjälpa. Då kommer Emil_ tappa eventuell muskelmassa, missa en del naturlig tillväxt och se tanig ut.

Så mina råd är:
Ät ordentligt, lyft skrot och bli äldre dina anletsdrag kommer ändras med åren.
Dessutom är det inte mycket att noja över eftersom det inte är mycket man kan göra. Förmodligen har du hakat upp dig på nånting som andra inte tycker är nåt konstigt.
Sen har man ju faktorn med skäggväxt, vet inte hur du har det nu men det kommer bli mer ju äldre du blir iallafall fram till 25 år ålder och då man man alltid anlägga ett schysst helskägg för att förstärka dom manliga dragen.

Emil_Larsson
2008-01-19, 13:19
Fyfan vad komiskt att "just du, emil" skapar en sån här tråd, med tanke på att "just jag" skapade en ungefärlig tråd innan..

Okej det var inte så roligt.. eller? nä..skit också.. skämmigt..

Arne Persson
2008-01-19, 13:33
Har gjort en del huvud/halsdissektioner och det är inte så där vansinnigt som skiljer mellan personer av samma kön. Skelettets morfologi betyder mer.

Yes
2008-01-19, 13:55
Har gjort en del huvud/halsdissektioner och det är inte så där vansinnigt som skiljer mellan personer av samma kön. Skelettets morfologi betyder mer.
Det låter väl iof rimligt, i varje fall när det gäller ansiktsmuskulaturen som ju ändå är såpass liten(på hals/nacke kan man ju faktiskt lägga på sig en del massa). En sak man dock inte får glömma är att variationen olika ansikten emellan rent mätbart oftast är väldigt liten, men det visuella intrycket - hur vi faktiskt uppfattar ansiktena - kan skilja sig desto mer.

Kollar man annars på bilden av Franco Columbo kan man se att framförallt hakan och käken blir klart kraftigare av de (ovanligt?) välutvecklade musklerna. Det är det mer än bara benstrukturen som påverkar. Sedan hjälps det hela väldigt mycket av att han inte har särskilt mycket fett i ansiktet så kinderna blir mindre och han får mer tydliga drag.

Sen är ju frågan om man egentligen kan göra så mycket i praktiken. Jag resonerar bara rent akademiskt.

Timme
2008-01-19, 14:01
Tack :)
Hehe tänkte inte riktigt på de, men Riesen är bra segt att tugga på faktiskt så de kanske lämpar sig ^_^



Ska bunkra upp med mycket tuggummin o tugga konstant, kommer åtminstonde konstant ha en fräsch andedräkt ;)

Jag tränar på som vanligt + tugga tuggummin :D & sover mycket, kommer det leda till nåt märkbart resultat jämfört med att bara lata sig?

När jag tuggade riesen fick jag pump i käkmusklerna :D

Arne Persson
2008-01-19, 14:09
Det låter väl iof rimligt, i varje fall när det gäller ansiktsmuskulaturen som ju ändå är såpass liten(på hals/nacke kan man ju faktiskt lägga på sig en del massa). En sak man dock inte får glömma är att variationen olika ansikten emellan rent mätbart oftast är väldigt liten, men det visuella intrycket - hur vi faktiskt uppfattar ansiktena - kan skilja sig desto mer.

Kollar man annars på bilden av Franco Columbo kan man se att framförallt hakan och käken blir klart kraftigare av de (ovanligt?) välutvecklade musklerna. Det är det mer än bara benstrukturen som påverkar. Sedan hjälps det hela väldigt mycket av att han inte har särskilt mycket fett i ansiktet så kinderna blir mindre och han får mer tydliga drag.

Sen är ju frågan om man egentligen kan göra så mycket i praktiken. Jag resonerar bara rent akademiskt.


Francos ansiktsmuskulatur är inte påfalladne kraftig. Han har bra utvecklade tuggmuskler (M. masseter) annars är det inget speciellt i ansiktet. Halsmuskulaturen är utmärkt.

Yes
2008-01-19, 14:18
Francos ansiktsmuskulatur är inte påfalladne kraftig. Han har bra utvecklade tuggmuskler (M. masseter) annars är det inget speciellt i ansiktet. Halsmuskulaturen är utmärkt.
Tycker du inte han har rätt kraftig buccinator och (kanske framförallt) obicularis oris(ser ju nästan ut som han tryckt in ett par dosor snus under överläppen)? En sak att ta i beaktande är väl kanske också att han har väldigt lite fett och trots det ser ansiktet väldigt kraftigt ut(finns nog många som skulle se sjuka och utmärglade ut i ansiktet om de bar runt på lika lite fett).

He-man
2008-01-19, 15:43
Om du har skäggväxt kan du markera käklinjerna så att de ser mer manligt/grova ut genom att raka dig på halsen och under hakan.

Arne Persson
2008-01-21, 00:56
Tycker du inte han har rätt kraftig buccinator och (kanske framförallt) obicularis oris(ser ju nästan ut som han tryckt in ett par dosor snus under överläppen)? En sak att ta i beaktande är väl kanske också att han har väldigt lite fett och trots det ser ansiktet väldigt kraftigt ut(finns nog många som skulle se sjuka och utmärglade ut i ansiktet om de bar runt på lika lite fett).

ha ha! Nej... tycker inte dom är särskilt dominanta. Har du inga fler på lager?;)
Mig veterligt så använder inte italienare snus.....:)

Matthew_90
2008-01-21, 07:30
Hej,

Test att köra "luft-tuggningar", men bra ROM, långsamt så att du verkligen känner att masseter (tuggmuskeln) får arbeta. (dock ej så att käken knäpper, eller smärta uppkommer)


Gör man detta ofta, så måste det förr eller senare visa sig på något sätt,

Om du tänker dig att ansikte framifrån, så kan välutvecklade masseter absolut få ansiktet att se mer "kantigt" ut, eftersom att det är den huvudsakliga käkmuskeln, dock så finns det inget som slår anlag med redan kraftiga ben, linjer i ansiktet.

//