handdator

Visa fullständig version : Tillskott för hälsan.


Beachjohan
2007-03-22, 16:08
Just nu äter jag följande i snitt om dagen:
3-4gram fisklever olja (äter endel fisk också)
1-2 multivitamintabletter.
ca 5 koppar grönt te.

Är det något annat man bör käka som jag missat?
eller bör tänka på?

Eddie Vedder
2007-03-22, 16:15
Varför 2 multivitamintabletter om dagen!? Hur stor procent av RDI innehåller dom egentligen? I normala fall ligger ju flera av mineralerna och vitaminerna runt 100% av RDI så att få i sej 200% från kosttillskott utöver mikronäringsämnena från din kost låter inte bara onödigt, men potentiellt riskabelt beroende på vad och hur mycket tabletterna innehåller.

Raggis
2007-03-22, 16:21
Varför 2 multivitamintabletter om dagen!? Hur stor procent av RDI innehåller dom egentligen? I normala fall ligger ju flera av mineralerna och vitaminerna runt 100% av RDI så att få i sej 200% från kosttillskott utöver mikronäringsämnena från din kost låter inte bara onödigt, men potentiellt riskabelt beroende på vad och hur mycket tabletterna innehåller.

Precis min tanke också. Du får i dig vitaminer och dylikt från din normala kost också.

L-Sami
2007-03-22, 16:26
Varför 2 multivitamintabletter om dagen!? Hur stor procent av RDI innehåller dom egentligen? I normala fall ligger ju flera av mineralerna och vitaminerna runt 100% av RDI så att få i sej 200% från kosttillskott utöver mikronäringsämnena från din kost låter inte bara onödigt, men potentiellt riskabelt beroende på vad och hur mycket tabletterna innehåller.

2 tabletter är en dos för MittVal Sport vitamin/mineraltabletter och de överskrider inte RDI. Om det nu skulle vara dessa som han tar.

Eddie Vedder
2007-03-22, 16:28
2 tabletter är en dos för MittVal Sport vitamin/mineraltabletter och de överskrider inte RDI. Om det nu skulle vara dessa som han tar.

Typ uppdelat på två tabletter alltså? Vitaminer i den ena å mineraler i den andra exempelvis?

För annars finns ju Möller's total som är en tablett och en omega-3 kapsel.

L-Sami
2007-03-22, 16:34
Typ uppdelat på två tabletter alltså? Vitaminer i den ena å mineraler i den andra exempelvis?

För annars finns ju Möller's total som är en tablett och en omega-3 kapsel.

http://www.mittval.se/index.php?id=65, fast den dosen överskrider RDI trots allt, men antar att det är inget farligt ändå.

Beachjohan
2007-03-22, 17:09
Jag är lite slarvig med att ta min "medicin" så ibland blir det morgon eller kväll. Ibland bägge. Men ska tänka på att inte ta för mycket ;)
Något annat man behöver som aktivt tränande?
Nu syftar jag inte på prestationshöjande medel.

Eddie Vedder
2007-03-22, 18:51
Något annat man behöver som aktivt tränande?


Personligen tycker jag att du behöver en mer sansad tilltro till kostsupplementering. Det är inte obefogat och utan anledning att tjatet här på forumet är "ät mat, ät mat, ät mat", för det finns helt enkelt ingenting som kan ersätta en varierad å balanserad kost.

Tillskott av omega-3 kan nog vara på sin plats för väldigt många för konsumtionen av fet fisk är nog inte särskilt hög i förhållande till hur mycke omega-6 vi får i oss(min subjektiva uppfattning) och om man vet att behovet finns så kan man ju supplementera med vitamintillskott oxå men jag tycker inte det finns nån anledning att stoppa i sej 100% av dagsbehovet (och kanske ännu mer av vissa mikronäringsämnen) barta för att man kanske inte når upp till RDI varje dag.


Var det förresten "MittVal SPORT" du körde med?

z_bumbi
2007-03-22, 19:01
Just nu äter jag följande i snitt om dagen:
3-4gram fisklever olja (äter endel fisk också)
1-2 multivitamintabletter.
ca 5 koppar grönt te.

Är det något annat man bör käka som jag missat?
eller bör tänka på?

Jag antar att det är fiskolja och inte fiskleverolja. Äter du fet fisk 2-3 gånger i veckan skulle jag minska dosen till 1-2 gram, äter du fet fisk oftare så behöver du antagligen inte ett tillskott.

Äter du något så när vettigt så skulle jag käka en multivitamin var annan/var tredje dag , om du råkar missa någon vitamin eller mineral genom kost så har du en "försäkring". Med något så när vettigt menar jag varierad kost och minst 500 g frukt och grönsaker varje dag.

EiseltUK
2007-03-22, 19:42
Just nu äter jag följande i snitt om dagen:
3-4gram fisklever olja (äter endel fisk också)
1-2 multivitamintabletter.
ca 5 koppar grönt te.

Är det något annat man bör käka som jag missat?
eller bör tänka på?


Som z_bumbi skriver så försök få i dig totalt 500 gr frukt och grönt per dag - gärna så varierat som möjligt. Bär är bland det nyttigaste du kan äta och de innehåller förhållandevis lite socker. Jag brukar dricka juice med granatäpple med blåbär eller acai för att få i mig de nyttiga antioxidanter som finns i dem. De dagar jag inte får dricker den juicen eller få i mig något motsvarande nyttigheter från bär brukar jag ta 1-2 tabletter av Paulúns Antioxidant som innehålelr en blandning av extrakt från de nyttigaste bären + granatäpple. Finns säkert andra produkter med liknande innehåll.

machine gun
2007-03-22, 21:08
http://www.mittval.se/index.php?id=65, fast den dosen överskrider RDI trots allt, men antar att det är inget farligt ändå.

1200 % av RDI för vitamin E känns inte direkt hälsosamt.

champion
2007-03-22, 21:13
Såg på tv förut och dom sa att det skadar kroppen om man överdriver med vitaminer i kroppen. Om jag nu inte kommer ihåg, rätta mig om jag har det.

Eddie Vedder
2007-03-22, 21:21
Såg på tv förut och dom sa att det skadar kroppen om man överdriver med vitaminer i kroppen. Om jag nu inte kommer ihåg, rätta mig om jag har det.

Överdosering är i bästa fall onödigt och i värsta fall hälsovådligt så du har inte fel.

Just den där har ju saom sagt 1200%(!!!) av E-vitamin och även 100% av A-vitamin, vet inte hur mycket det krävs för att överdoser av A-vitamin skall bli skadligt men hursomhelst lagras vitaminet i levern och vi får i oss RDI av färdigt A-vitamin(alltså Retinol) gott å väl om man käkar animaliska produkter dagligen.

Beta-karoten däremot omvandlas bara till A-vitamin vid behov.

Just tillskott av A-och E-vitamin är ju vad SLV ifrågasätter om det har mer negativa effekter än positiva.

Eddie Vedder
2007-03-22, 21:26
Om A-vitamin:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13836&epslanguage=SV