handdator

Visa fullständig version : Mår barn (<12år) bra av styrketräning?


Timme
2007-03-22, 15:14
Klart att de gör! Äntligen så börjar det här få lite mer uppmärksamhet. Vem vet, snart kanske de flesta myter om styrketräning för unga försvinner?

Jag tänker framförallt på klassikern: "man ska inte träna med vikter förens man vuxit klart för annars kan man stanna i växten"

http://body.se/content/traning/artikel.asp?CID=1293

Jay-Z
2007-03-22, 15:25
Tror enbart att det är positivt om man håller det på en lämplig nivå belastningsmässigt/intensitet och använder sig av funktionella rörelser.

Stoltz
2007-03-22, 15:37
Finns det några vetenskapligt bevisade belägg för att de överhuvudtaget skulle stanna i växten??

Ifall mitt framtida barn säger "Pappa, jag vill också lyfta vikter!" då låter jag honom göra det, med min 100% närvaro naturligtvis och med rimliga vikter.

Timme
2007-03-22, 15:39
Tror enbart att det är positivt om man håller det på en lämplig nivå belastningsmässigt/intensitet och använder sig av funktionella rörelser.

Ja helt klart.

Baan
2007-03-22, 15:41
Finns det några vetenskapligt bevisade belägg för att de överhuvudtaget skulle stanna i växten??

Ifall mitt framtida barn säger "Pappa, jag vill också lyfta vikter!" då låter jag honom göra det, med min 100% närvaro naturligtvis och med rimliga vikter.

Rimliga vikter?
Lille Stoltz 15 "Pappa, passar du mig när jag maxar på 150"
Pappa Stoltz "Vad fan... 150... nej... det tog inte jag i din ålder. Det kan du ju inte köra på!"
Lille Stoltz 15 "Men pappa... det är ingen fara... jag fixar det"
Pappa Stoltz "NU GÖR DU SOM JAG SÄGER UNGJÄVEL!!!!1"

typ?

Timme
2007-03-22, 15:41
Finns det några vetenskapligt bevisade belägg för att de överhuvudtaget skulle stanna i växten??

Ifall mitt framtida barn säger "Pappa, jag vill också lyfta vikter!" då låter jag honom göra det, med min 100% närvaro naturligtvis och med rimliga vikter.


Nej det finns inga vetenskapliga bevsi för det. Det är den dummaste myten jag hört talas om rent ut sagt. Om barnsk skellet skulle sluta växa av styrketräning så skulle barns skellet sluta växa långt före i tex fotboll eftersom fotboll belastar skelettet bra mycket hårdare än vad styrketräning gör.

Jag skulle gör det samma ifall jag hade barn, eller rättare sagt. Jag skulle uppfostra honom/henne till att lyfta vikter :D

Stoltz
2007-03-22, 15:42
Rimliga vikter?
Lille Stoltz 15 "Pappa, passar du mig när jag maxar på 150"
Pappa Stoltz "Vad fan... 150... nej... det tog inte jag i din ålder. Det kan du ju inte köra på!"
Lille Stoltz 15 "Men pappa... det är ingen fara... jag fixar det"
Pappa Stoltz "NU GÖR DU SOM JAG SÄGER UNGJÄVEL!!!!1"

typ?

:D
Precis så.

Timme
2007-03-22, 15:44
Missa inte den öppna föreläsningen den 28 mars!
http://www.du.se/templates/Page____7326.aspx

Baan
2007-03-22, 15:45
Äh, öppen föreläsning. Bara smyga sig in på vilken som helst, bara man ser lagom "student" ut...

Stoltz
2007-03-22, 15:47
Jag skulle gör det samma ifall jag hade barn, eller rättare sagt. Jag skulle uppfostra honom/henne till att lyfta vikter :D

Det jag kommer lägga vikt vid är maten för mina kids - De ska växa upp med lärdom om kosten så att de inte hamnar där så många andra har, pga att de inte haft kunskapen/disciplinen att rätta till det.

Men jag hade varit skitglad om jag upptäckt gymmet vid ca 10 års ålder. Jag tyckte det var kul att leka med tunga stockar (läs pinnar) så att det krävdes kraft för att lyfta upp dem och sen upp med dem över huvudet och iväg med dem.
Jag tror inte man hade varit så dåligt tränad om man börjat styrketräna så tidigt och gillade det. (Jag vet, inte någon riktig muskelökning när man är 10 år men allt har ju en början)

Håller inte MickebodyB's (Är det hans användarnamn här?) son på med vikter och är ganska ung? Eller började när han var ung i alla fall?

Sniggel
2007-03-22, 16:02
Ämnet styrketräning kom upp på idrotten i mellanstadiet då min idrottslärare bland annat sa att man skulle vänta med det tills man var färdigväxt.
Lite bitter faktiskt över att jag tog till mig av hans råd. *grr*

Nitrometan
2007-03-22, 16:10
I det gamla sovjet tittade de givetvis på det här. Deras tyngdlyftare började tidigt. Det kunde inte påvisas nån minskad längdtillväxt.

De som däremot fick minskad längdtillväxt var gymnaster, men det var mer relaterat till den höga träningsdosen än till belastningen.




Nåt annat som kan ge minskad längdtillväxt är steroider innan puberteten är slut, då sluter sig tillväxtzonerna i benen. Men det är ju inte relevant för styrketräningens vara eller inte vara.

Nitrometan
2007-03-22, 16:12
En läkare som är med i klubben hemma tar med alla sina tre barn och styrketränar. De två som är tillräckligt gamla för att få tävla gör det.

Den tredje, som är för ung, tycker det är löjligt med åldergränser.

Fatalist
2007-03-22, 16:12
Styrketräning är en inkörsport till dopning.

Nitrometan
2007-03-22, 16:16
Styrketräning är en inkörsport till dopning.
Det kan det vara.



Moppe är en inkörport till fortkörning.

Stoltz
2007-03-22, 16:17
I det gamla sovjet tittade de givetvis på det här. Deras tyngdlyftare började tidigt. Det kunde inte påvisas nån minskad längdtillväxt.

De som däremot fick minskad längdtillväxt var gymnaster, men det var mer relaterat till den höga träningsdosen än till belastningen.




Nåt annat som kan ge minskad längdtillväxt är steroider innan puberteten är slut, då sluter sig tillväxtzonerna i benen. Men det är ju inte relevant för styrketräningens vara eller inte vara.

Ryssarna är ju så satans långa till att börja med dock! Var i Polen och gick in på ett ställe där det satt en grupp ryssar och söp, gick förbi varpå en av dem kallar på mig och frågar om jag också är rysk, pga min längd. Själv förstod jag inte ett dugg tills jag insåg att ryssarna var fan huvuden längre än alla andra och nästan lika långa som mig själv - Då snackar vi runt 20 ryssar á ca 2 meter. Det är mycket vodka.

Sniggel
2007-03-22, 16:18
Att födas är en inkörsport till att skada andra människor. :Virro

Kwon
2007-03-22, 17:25
Att födas är inkörsporten till döden

Nitrometan
2007-03-22, 17:38
Att födas är inkörsporten till döden

True, true.

Vi kanske ska införa obligatorisk abort för att minska antalet dödsfall?

Sniggel
2007-03-22, 18:03
Ärligt talat är vi för många på denna jord, 1 miljard låter mer lagom :)
ok, nu spårar vi nog ur lite från trådtopicen *whistle*.

henke_in_training
2007-03-22, 19:01
Missa inte den öppna föreläsningen den 28 mars!
http://www.du.se/templates/Page____7326.aspx

hade faktiskt Tonkonogi som föreläsare på en sommarkurs, väldigt bra föreläsare och han verkar vara riktigt kompetent. Så ni som har chansen att gå, gör det *:)

Arne Persson
2007-03-22, 19:18
Proteinpulver----->Steroider----->Tung narkotika----->Döden

Metal_boy_
2007-03-22, 19:19
Även fast det inte stämmer att man stannar i växten så tror jag fasen inte att det är bra med för tung träning när skelett och muskler inte är utvecklade.

Nitrometan
2007-03-22, 19:21
födsel --> livet --> döden



Livet är lidande.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Wheel_life_01.jpg/427px-Wheel_life_01.jpg

Stoltz
2007-03-22, 19:21
Även fast det inte stämmer att man stannar i växten så tror jag fasen inte att det är bra med för tung träning när skelett och muskler inte är utvecklade.

Nej, det ska verkligen inte vara tungt. Mina kids får köra högrep med låg intensitet.

Och en Fairing gainer i lördagsgodiset. Neutral smak, så klart.

Nitrometan
2007-03-22, 19:21
Även fast det inte stämmer att man stannar i växten så tror jag fasen inte att det är bra med för tung träning när skelett och muskler inte är utvecklade.
Baserat på vadå?

Stoltz
2007-03-22, 19:22
födsel --> livet --> döden



Livet är lidande.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Wheel_life_01.jpg/427px-Wheel_life_01.jpg

Men vad f... Jag satt och letade efter just den bilden tidigare idag, efter att ha sett den i min book och behövde den utskriven!

Tack så otroligt mycket, du är en ängel!!!

Ledsen för Offtopic.

Nitrometan
2007-03-22, 19:22
Nej, det ska verkligen inte vara tungt. Mina kids får köra högrep med låg intensitet.

Och en Fairing gainer i lördagsgodiset. Neutral smak, så klart.

Det låter vettigt. Högre reps och bra teknik.

Nitrometan
2007-03-22, 19:25
Tack så otroligt mycket, du är en ängel!!!

Ledsen för Offtopic.
Vassego.

Fallen ängel - det är jag det.

För att citera John Milton "It's better to rule in Hell then to serve in Heaven".

hobbitar
2007-03-22, 19:48
Att födas är inkörsporten till döden

Utkörningsporten menar du väl?


Att födas är utkörningsporten till vaginal värk.

Jaws
2007-03-22, 19:50
Haha snacka om att man hade varit kung bland alla lekarna, snöbollskrigen, skolslagsmålen osv om man hade gått in i gymmet vid 10 årsålder:D
Men man hade ju varit det svarta fåret känns det som.

Arne Persson
2007-03-22, 20:02
Min näst äldste styvson tränade på rejält som ung. Började när han var 12 år klarade som 15 åring 160 i mark och 150 kg i djup knäböj. Dessutom växte han så det knakade.

Lellan
2007-03-22, 20:09
När jag var 10-12 hade jag nog mer spring i benen än TRÖCK, å det kanske inte alltid är korrekta riskbedömningar el strikta utförande rent spontant med i bilden när småungar bollar med vikter.. Det var några tråkiga argument mot (det där med att stanna i växten verkar ju sakna grund).

Finns massa roliga argument för också, men det viktiga är väl att komma ihåg att barns kroppar och psyke är ämnat att leka och lära. Inte att låsa sig i ett strikt träningsschema och ta det på blodigt allvar. Fast det vet väl alla, och förhoppningsvis finns det vettiga vuxna runt de träningsnyfikna småttingarna.:)

Metal_boy_
2007-03-22, 22:05
Baserat på vadå?

Jag tycker det verkar mest logiskt.

Timme
2007-03-22, 22:22
När jag var 10-12 hade jag nog mer spring i benen än TRÖCK, å det kanske inte alltid är korrekta riskbedömningar el strikta utförande rent spontant med i bilden när småungar bollar med vikter.. Det var några tråkiga argument mot (det där med att stanna i växten verkar ju sakna grund).

Finns massa roliga argument för också, men det viktiga är väl att komma ihåg att barns kroppar och psyke är ämnat att leka och lära. Inte att låsa sig i ett strikt träningsschema och ta det på blodigt allvar. Fast det vet väl alla, och förhoppningsvis finns det vettiga vuxna runt de träningsnyfikna småttingarna.:)

Jo lek är förfärligt viktigt. Men jag tycker att 11-12 är är en perfekt ålder för att börja en målmedveten och hyffsad seriös träning. Jag började med hantelsving (3-5kg hantlar) när jag var 12år. Jag visste inte bättre men mitt intresse gjorde att jag började träna på gym vid 14år ålder (visserligen fyllde jag 15år 3 månader senare)

Timme
2007-03-22, 22:24
Jag tycker det verkar mest logiskt.

Men då är du väl av den meningen att fotboll är ännu värre för skelettet :) Du vet väl att fotboll belastar knäna mer än tex knäböj.

Metal_boy_
2007-03-22, 23:12
Men då är du väl av den meningen att fotboll är ännu värre för skelettet :) Du vet väl att fotboll belastar knäna mer än tex knäböj.

Så visste jag inte att det var.

Men fotboll kan man ju tjäna en hacka på så det gör ju inget :D

;)

Timme
2007-03-23, 00:01
Så visste jag inte att det var.

Men fotboll kan man ju tjäna en hacka på så det gör ju inget :D

;)

Det är sant :D SL tex är det omöjligt att tjäna stålar på. Det är däför så många SLare går över till strongman.

Metal_boy_
2007-03-23, 00:04
Det är sant :D SL tex är det omöjligt att tjäna stålar på. Det är däför så många SLare går över till strongman.

Precis. Det går dom över till, så kan dom iaf köpa en mjölk och en dosa general på konsum :)

Sir Anselm
2007-03-23, 09:00
Ja det gär är en myt som jag försöker bekämpa så mycket jag kan... Inne på Gamereactors forum, ja jag vet, jag är nörd, så var det diskussion om träning för unga, och det var någon kille som bestämt hävdade att det inte var bra. Jag fick tyst på honom till slut, men man märker att väldigt många fortfarande tror att det är dåligt med styrketräning för unga...

Stab
2007-03-23, 09:03
Varför skulle en 12-åring börja gymma? zZzz lite för ungt även om det inte bidrar med stannad tillväxt etc. Tjänar nog mer på att sporta med sina kompisar alt börja med en sport som aktiverar många muskler typ amerikansk fotboll/kampsport etc snacka om en inkörsport till att växa lätt senare i livet då..

Timme
2007-03-23, 09:12
Precis. Det går dom över till, så kan dom iaf köpa en mjölk och en dosa general på konsum :)

haha Precis :D Nä men pudde tjänar nog en del pengar men man måste bli bäst i världen i strongman för att man ska kunna få något för det.

Timme
2007-03-23, 09:13
Ja det gär är en myt som jag försöker bekämpa så mycket jag kan... Inne på Gamereactors forum, ja jag vet, jag är nörd, så var det diskussion om träning för unga, och det var någon kille som bestämt hävdade att det inte var bra. Jag fick tyst på honom till slut, men man märker att väldigt många fortfarande tror att det är dåligt med styrketräning för unga...

Gamereactor är skit bra! Jag hängde ett tag på seras forum. Min favorit medlem var Rocky. Så himla skön han var! Jag ska se om han är kvar.

Timme
2007-03-23, 09:17
Varför skulle en 12-åring börja gymma? zZzz lite för ungt även om det inte bidrar med stannad tillväxt etc. Tjänar nog mer på att sporta med sina kompisar alt börja med en sport som aktiverar många muskler typ amerikansk fotboll/kampsport etc snacka om en inkörsport till att växa lätt senare i livet då..

12 åringen kanske tycker att lyfta vikter är det roligaste som finns? Och så kommer det någon korkad idrottslärare och säger att han absolut inte får det för att han kommer stanna i växten och ha sönder sig. Visserligen är det inte så vanligt med 12 åringar som tycker att lyfta vikter är såpass roligt men jag tyckte det när jag var 12... Visserligen svingade jag bara hantlar (cirka 3-5kg) men jag tyckte fortfarande att det var den roligaste aktiviteten.

olwe
2007-03-23, 11:01
Men hur lätt är det att bygga muskler när man är så ung då? Jag hörde Arnes exempel och det lät ju bra men är det ett extremfall? Kan en kropp som redan växer så mycket växa mer och bygga muskler? Är det värt mödan?

RösböJunior
2007-03-24, 21:18
ah precis som det går läsa här.

det enda propagandan har rätt i är väl belastning på rygg osv? men som sagt
med rätt teknik (dvs invidiuell) kan alla träna i alla åldrar.
se på richard Sandrak


men viktigast är nog kosten och jag ångrar djupt jag inte visste hur viktig den är i uppväxten. mina barn, spec om det blir pojke måste få i sig balanserat kost vid täta tillfällen. en liten gainer i vällingen ;) ?