handdator

Visa fullständig version : När på dagen?


spinal
2007-03-22, 14:50
Hallå,

Jag är ny här på forumet och har några frågor.
Men först får ni veta lite om mig:

16år
180 cm
73 kg

har tränat seriöst i 8 månader, och är väldigt nöjd med mina resultat, fast allt kan bli bättre och därför vill jag prova kosttlillskot för att få en extra spark i röven

Det är så att jag har köpt 3 olika kosttillskott, esapro, protec och carbo fx. Här läst runt lite på forumet och har fått lite hum om hur och när man ska ta dom här tillskotten, vad jag fått för mig ser det ut såhär:

morgon: protec
mellanmål: protec
innan träning esa pro + carbo fx
efter träning: carbo fx
en timme efter träning: esa pro
innan läggdags: protec

självklart äter jag rejäla vanliga måltider, frukost, lunch och middag.

Jag undrar om ni tycker det ser bra ut?
Jag är ute efter att få mer muskeelmassa och bli starkare

blekfet2
2007-03-22, 15:17
Varför äta protec till varje mål? funkar lika bra med protein från vanlig mat.
Kostilskott är tillskott, inte något man byter ut varje mål mat mot.

Eddie Vedder
2007-03-22, 15:25
Den proteinmängden på 73kg!!!

Strävar du efter 4g/kg kroppsvikt lr? För jag antar att du inte utesluter proteinkällor såsom exempelvis kött, fisk å mejeriprodukter heller?

spinal
2007-03-22, 15:33
Hur tycker ni jag ska läga upp det då?

Ekonom
2007-03-22, 15:47
Hur tycker ni jag ska läga upp det då?

morgon: protec

om din frukost är proteinfattig: ja. Annars: onödigt

mellanmål: protec

om ditt mellanmål är proteinfattig: ja. Annars: onödigt

innan träning esa pro + carbo fx
efter träning: carbo fx
en timme efter träning: esa pro

det är en god ide

innan läggdags: protec

också bra.

kör en shake innan du lägger dig för att minska nedbrytning under natten.

och kör ditt upplägg vid träningen för att öka uppbyggnaden.

det övriga kan du nog skippa, men känner du att du inte hinner äta nåt på flera timmar, kör en protec shake då!

spinal
2007-03-22, 15:52
tack för svaret ekonom!

jag har också läst att man måsta ta esapro på tom mage, och undrar därför hur länge man måste vänta för att äta något? kan jag tex äta lunch direkt efter jag tagit esapro en timma efter träning, eller borde jag vänta?

L-Sami
2007-03-22, 16:30
tack för svaret ekonom!

jag har också läst att man måsta ta esapro på tom mage, och undrar därför hur länge man måste vänta för att äta något?

Beror på storleken av måltiden. Desto mer protein en måltid innehåller desto längre tid måste du vänta med att ta EsaPro för att få den effekten av det som det ger.

Eddie Vedder
2007-03-22, 16:35
Beror på storleken av måltiden. Desto mer protein en måltid innehåller desto längre tid måste du vänta med att ta EsaPro för att få den effekten av det som det ger.

Om man nu förutsätter att magen ändå är tom, borde inte lite av den fördelen ändå gå förlorad om man tar både EsaPro och Carbofx tillsamman direkt innan träningen?

Vad jag har förstått så ska man ta EsaPro ensamt på tom mage om man nu är ute efter bästa möjliga effekt av proteinsyntesen från EAA. Men jag är dålig på det här med kosttillskott så om nån med bättre koll vet hur det ligger till kan ju denne fylla i.

King Grub
2007-03-22, 16:37
Maltodextrin tillsammans med tillräckligt med vatten saktar inte ned magsäckstömingen.

I den studie där man uppmätt störst uppreglering av proteinsyntesen gavs EAA tillsammans med vanligt strösocker.