handdator

Visa fullständig version : Kolhydrat vid kond.träning


Skrollovicz
2007-03-22, 13:53
Bör man tillföra kolhydrat under konditionspass? Finns det någon rekommendation för hur långt alternativt intensivt passet ska vara för att det ska bli nödvändigt att dricka kolhydrater?

King Grub
2007-03-22, 13:58
När det handlar om intensiv träning som sträcker sig längre än en timme. Runt 1 g per minut uppdelat i lämpliga doser. Det minskar muskelnedbrytning, håller blodsockernivåerna uppe, ökar prestationsfömågan och sparar glykogenreserver till slutet av passet.

machine gun
2007-03-22, 13:59
Det beror ju lite på typ av pass och anledning till att man kör passet, vad man vill ha ut av det osv. Vid pass på under två timmar tycker jag inte att det är nödvändigt vid träning, möjligen under tävling för att öka prestationsförmågan.

EDIT: Jag syftar på distanspass här, vid mer intensiva pass se Grubs post.

Skrollovicz
2007-03-22, 14:05
När det handlar om intensiv träning som sträcker sig längre än en timme. Runt 1 g per minut uppdelat i lämpliga doser. Det minskar muskelnedbrytning, håller blodsockernivåerna uppe, ökar prestationsfömågan och sparar glykogenreserver till slutet av passet.
Tack ska du ha.

Intervallträning försvårar alltså saken, kan jag tänka. Om jag arbetar intensivt i bara 30 minuter av 60 så finns det ingen anledning att dricka snabba kolhydrater?

Editerat.

King Grub
2007-03-22, 14:11
Vid konditionsträning som varar kortare tid än så finns det inget speciellt behov av att tillföra kolhydrat under passet.

Skrollovicz
2007-03-22, 14:16
Vid konditionsträning som varar kortare tid än så finns det inget speciellt behov av att tillföra kolhydrat under passet.

Tack igen. :)

machine gun
2007-03-22, 14:19
Handlar det bara om 30 min behöver man inte ens tillföra vätska, om det inte är sådär 30 grader och solsken dvs.