handdator

Visa fullständig version : Hjälp med min kost


Ma90
2007-03-22, 12:28
Tjenare alla, min första post hära. Det är så att jag är inte så speciellt bra när det gäller uträkningar utav energibehov, så jag skulle uppskatta lite hjälp när det gäller min kost;) Det ser oftast ut så här en träningsdag

Frukost: 2 dl havregrynsgröt, 2-3 mackor med skinka, 1 frukt och ett glas mjölk
Lunch: Äter vad som serveras på skolan, men då blir det oftast 2 stora portioner
Mellanmål: 3-4 hårdbrö mackor med något pålägg och en proteindrink
Träning 16:00 - 17:30, dricker en gainer efter träningen
Middag: Äter mycket pasta/ris/potatis med antingen köttfärs,kyckling eller nån köttbit..
Kvällsmat: Havregrynsgröt och nån frukt till....

Är 16 år gammal väger väl lite över 80 skulle jag chansa på och är ungefär 181 cm lång:)

EDIT: Glömmde nämna att jag tränar 4 dagar i veckan och har hållt på i ungefär 3 månader nu. Mitt mål med träningen är att bygga muskler helt enkelt.

Eddie Vedder
2007-03-22, 12:36
Finns inget att klaga på där inte, skönt å se att du baserar din kost på mat, finns en utbredd övertro på kosttillskott å att dom ska göra jobbet åt en.

För återhämtningens skull är gainern du tar bra, skulle inte påstå att det finns anledningen för en nybörjare att mixtra med mer tilskott än så.


Om du lägger till mer frukt och grönt skulle jag säga att det är ett aldeles utomordentligt upplägg.:thumbup:

Det är väldigt mycket mat, men du är ju en ganska stor 16-åring så du har nog ett rät högt energibehov å sen är ju ett kcalöverskott en förutsättning för att du ska uppnå dina mål om mer muskler och det lär du kunna uppnå med den kosten.

Kör på bara!:thumbup:

mini
2007-03-22, 12:41
Ligger du still i vikt har du täckt energibehovet. Går du upp ligger du på plus, går du ner ligger du på minus. Så enkelt är det faktiskt. Jag ser ingen direkt anledning att börja räkna och greja.

Ma90
2007-03-22, 13:07
Tackar så hemskt mycket för eran hjälp :-)

Eddie Vedder
2007-03-22, 13:13
Tackar så hemskt mycket för eran hjälp :-)

Anytime!

Återkom om du har fler funderingar.:thumbup: