handdator

Visa fullständig version : Första inlägget


goodspeed
2003-03-11, 00:13
Mitt första inlägg, hrrm...
Tänkte bara kolla med er (när det ändå tjatades om att träna strikt eller inte), hur tränar ni ?
Jag försöker göra mina rörelser strikta/rätt så gott det går men samtidigt så har jag nån nojja på att alltid lasta på så mycket det bara går för att hela tiden öka (man är ju man ...hehe), ibland har jag dåliga dagar och får gå tillbaka nåt kilo på nån övning och det är nästan det värsta som kan hända.
..så här brukar jag lägga upp det: set1: 7 reps, set2: 7 reps, set3 ska jag bara klara 5 reps på, när jag uppnåt 7 så ökar jag så att jag går ner på 5 reps sista set'et. Alltså kör jag oftast 3 set, men ibland blir det 4 eller 5, då oftast massor av reps med lättare vikt.
Det blir typ en tävling mot mig själv hela tiden, och eftersom att jag tar ut mig varje set så är det enligt mig svårt att göra perfekta rörelser varje rep.
Så kort å gott, tränar jag fel ?

Bara en fundering...:smokin:

EDIT: Flyttad från bildkategorin. /pez

MAXX
2003-03-11, 10:10
Kör du strikt så koncentrerar du dig bara på att lyfta med den muskel du vill träna. Du höjer intensiteten på den muskeln och får den att jobba mer. om du kör ostrikt så involverar du andra muskler. Självklart kommer du att få sänka vikterna om du har kört ostrikt innan men vad hindrar dig från att pressa dig själv och höja vikterna när du kör strikt?.

shirunai
2003-03-11, 10:33
Jag tränar efter max-ot alltså 4-6 repetitioner fast jag har högre reps på nån övning...försöker dock lägga vikten så jag klarar 6:or vet ej varför :)

Nyligen på ett seminarium sa Christer Norman (2:a sm 2002) att han bygger de mesta musklerna genom strikthet/utförandet och den mesta massan på negativa fasen....sänka vikten sakta, jag ska börja köra lite på den metoden om ett tag och känna hur det känns.

Jag ökar ganska mycket med max-ot nu...känns som ett bra program för mig som tränat ett år.

MÅSTE :eating:

spinkoo
2003-03-11, 15:24
Jag tränar så här....

1. Några ostirkta set på hög vikt, men bra negativ fas
2. Några sjukt strikta set, för att få fler reps i kroppen och lite mera stress eller nåt.
3. Eventuellt nån specialare...

Varierar såklart! Men man behöver itne välja ostrikt/strikt, det går att köra båda :hbang:


Fast egentligen kör jag olika på alla muskler, men ungefär...:angel:

emmzan
2003-03-11, 15:28
Originally posted by spinkoo
Varierar såklart! Men man behöver itne välja ostrikt/strikt, det går att köra båda :hbang:


Håller verkligen med. Jag brukar köra ostrikt ffa i bicepscurl med skivstång. Första setet som lite uppvärmning, lätt och strikt. Sen några tunga set mer ostrikt där jag koncentrerar mig på negativa fasen, och avslutar med ett lätt set strikt.

Spud
2003-03-11, 15:51
jag kör ett mellanting. är inte så noga att jag måste köra superstrikt och samtidigt undviker jag att se ut som en apa på gymet och slita och dra i allt.

som Mr Spinkoo sade, variera!

:bpump:

Nils
2003-03-11, 17:17
HHmm stång curl ostrikt.
Jag hade bestämt vad jag skulle klara sist och fick lite problem så jag körde en ordentligt ostrikt rep stångcurl. Fick lite ont i ryggen med en gång och vänster handled har fortfarande inte hämtat sig nu en vecka senare.
Ostrikthet verkar vara något min kropp inte pallar längre :(
Nils
PS: Någon som har bra tips för att få en av stångcurl skadad arm/handled att bli bra? Det gör ont att supinera, själva rörelsen alltså. Vikt eller inte spelar ingen större roll. Inget större problem i gymmet där det mesta görs pronerat, men i vanliga livet är det kasst.