handdator

Visa fullständig version : Sjukdom vid diet


Beachjohan
2007-03-22, 12:26
Gått och dragit på mig en ordentlig förskylning och någon grad feber.
Fruktansvärt irriterande då jag missar en massa träningspass ;)

Hur ska jag hantera Energiintaget nu?
Kommer jag bli friskare snabbare om jag överdoserar intaget något?
Eller är det bara att köra på med -500kcal
Bränner sjukdomen i sig något extra?

LadyG
2007-03-22, 12:41
Kolla där och jämför resultatet med dina egna siffror http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm

Eddie Vedder
2007-03-22, 12:44
Allt handlar om va du prioriterar, ligger du kvar på underskott kommer förmodligen kroppens motståndskraft mot infektionen vara svagare, alltså större risk för att långsammare tillfrisknad som i sin tur innebär längre frånvaro från träningen.

Så antingen lägger du deffen på is tills du är frisk (mitt personliga tips) vilket självklart inte behöver innebära en bulk men iaf energibalans.

Kort sagt: Det är lättare att bli frisk om du äter ordentligt, sen om du tycker viktnedgången har högre prioritet så ligger du kvar på underskott. Kan ju bli ett helvete att ligga hemma sjuk samtidigt som man försöker ligga på underskott.


Har du inte feber tror jag knappast förbrukningen är förändrad nåt märkbart.

PTkonsulterna.se
2007-03-22, 13:32
Gått och dragit på mig en ordentlig förskylning och någon grad feber.
Fruktansvärt irriterande då jag missar en massa träningspass ;)

Hur ska jag hantera Energiintaget nu?
Kommer jag bli friskare snabbare om jag överdoserar intaget något?
Eller är det bara att köra på med -500kcal
Bränner sjukdomen i sig något extra?

Kolla där och jämför resultatet med dina egna siffror http://www-users.med.cornell.edu/~spon/picu/calc/beecalc.htm



Hej !
Att imunförsvaret blir nedsatt är ingen nyhet då man går på diet om man ligger på ett lågt energiintag och får i sig för lite vitaminer och antioxidanter. Har man feber eller ont i halsen kräver kroppen mer energi. En förkylning brukar också bli lite mer långdragen när man går på diet.

Jag tycker att du ska höja ditt energiintag i några dagar och vila helt från träning så att kroppen hinner återhämta sig lite.Sen är det bara att köra på som vanligt och bita ihop. Så länge du inte har feber eller jätte ont i halsen.
Har erfarenhet själv när det gäller sjukdomar innan tävling!
Annars är det bara att köra på och bita ihop.