handdator

Visa fullständig version : Kaffe


e_w
2007-03-22, 11:22
Halloj!
Hur mycket kalorier innehåller kaffe från en sån dära maskin? Även cappuccino, espresso och sånt som finns där... Vågar man ta lite? :P
Har ju hört att koffein är svagt hungersdämpande och ja, det är ju bra ör min del just nu :P

MVH E

machine gun
2007-03-22, 11:29
Kaffe innehåller ingen energi. Det är isf om man har mjölk och socker i kaffet. Men det handlar ju inte om några vansinniga mängder vanligtvis.

Espresso - Ingen mjölk, inget socker = Ingen energi.
"Vanligt" kaffe - Ingen mjölk, inget socker = Ingen energi.
Cappuchino - Består till hälften av mjölk = Lika mkt energi som en halv kopp mjölk.

L-Sami
2007-03-22, 11:30
Kaffe utan mjölk innehåller inga kalorier, och kaffe som innehåller mjölk/grädde med lite socker i ger ca ~10kcal skulle jag gissa på

King Grub
2007-03-22, 11:31
Att kaffe är kalorifritt är väl felaktigt att påstå, men det är insignifikanta mängder energi en kopp ger.

e_w
2007-03-22, 11:31
Okej, tack. Och mjölk innehåller väl inte så värst mycket energi, antar jag? :)

Starfighter
2007-03-22, 11:40
Nej det är inte så mycket kalorier i mjölk, nej. Kolla på mjölkpaketet själv :P

e_w
2007-03-22, 11:43
Nej det är inte så mycket kalorier i mjölk, nej. Kolla på mjölkpaketet själv :P

Hehe, dricker inte mjölk och är på jobbet, det var därför jag undrade *whistle*

Handcuff
2007-03-22, 12:01
Om du är sugen på en kopp kaffe - ta en kopp fgs!

Starfighter
2007-03-22, 12:05
40 kcal/1 dl på Lätt Mjölk (0,5%)
45 kcal/1 dl på Mellan Mjölk (1,5%)
50 kcal/1 dl på Mjölk (3,0%)

Varsågod :)

Cerberus
2007-03-22, 12:26
kaffe ger väl negativa kcal om man inte tillsätter något.

e_w
2007-03-22, 12:45
40 kcal/1 dl på Lätt Mjölk (0,5%)
45 kcal/1 dl på Mellan Mjölk (1,5%)
50 kcal/1 dl på Mjölk (3,0%)

Varsågod :)

Tack så mycket! :)

machine gun
2007-03-22, 13:20
Att kaffe är kalorifritt är väl felaktigt att påstå, men det är insignifikanta mängder energi en kopp ger.

Ok, jag kanske borde skrivit "Ingen nämnvärd mängd energi" ;)

sailaways
2007-03-22, 13:21
40 kcal/1 dl på Lätt Mjölk (0,5%)
45 kcal/1 dl på Mellan Mjölk (1,5%)
50 kcal/1 dl på Mjölk (3,0%)

Varsågod :)


Norrmejeriets 3%-haltiga pastöriserade mjölk innehåller iaf 60 kcal/dl...
faktiskt.



"Livsmedelsverkets tabeller över energi- och näringsvärden anger för
100 gram bryggt kaffe följande värden:
Vatten 99,4 gr
Kolhydrater 0,4 gr
Protein 0,1 gr Aska (oorg. salter) 0,1 gr
Energivärdet anges till 8 kJ (= 2 kcal)."

enligt kaffeinformation.se

Starfighter
2007-03-22, 14:35
Norrmejeriets 3%-haltiga pastöriserade mjölk innehåller iaf 60 kcal/dl...
faktiskt.



"Livsmedelsverkets tabeller över energi- och näringsvärden anger för
100 gram bryggt kaffe följande värden:
Vatten 99,4 gr
Kolhydrater 0,4 gr
Protein 0,1 gr Aska (oorg. salter) 0,1 gr
Energivärdet anges till 8 kJ (= 2 kcal)."

enligt kaffeinformation.se


det är norrmejeriets det :)

Ganymedes
2007-05-14, 19:53
kaffe ger väl negativa kcal om man inte tillsätter något.

Nej, inget ger negativa kcal, väl? Gammal tråd, men jag söker lite på kaffe och ville gärna kommentera din undran. :)

Johan_P
2007-05-15, 10:45
Nej, inget ger negativa kcal, väl? Gammal tråd, men jag söker lite på kaffe och ville gärna kommentera din undran. :)

Fattar inte hur man kan få negativ energi. Förbränner kroppen något man inte vet om när man dricker vissa magiska drycker etc..? Låter väldigt otroligt.

Cerberus
2007-05-15, 10:49
selleri ska ju ge negativa kcal

Eddie Vedder
2007-05-15, 10:54
Fattar inte hur man kan få negativ energi. Förbränner kroppen något man inte vet om när man dricker vissa magiska drycker etc..? Låter väldigt otroligt.

Jag vet inte om kaffe ger negativ energi i praktiken men yanken är ju iaf den att koffein har en marginell påverkan på energiförbrukningen (den blir lite högre) och detta i samband med att det är så väldigt lite kcal i kaffe.


Låter ju inte helt ologiskt men eftersom det är så extremt marginellt gör det ju ingen skillnad. Tar man koffeintabletter som både är mindre kcal och en betydligt högre koffeinkoncentration så kanske det blir lite skillnad dock?

Men nu spånar jag bara och nämner rent spontana teorier.

Johan_P
2007-05-15, 10:55
selleri ska ju ge negativa kcal

Blir kroppen så påverkad att den ger energi åt någon process som startar, eller något? *screwy* Låter konstigt, får vänta på att någon bekräftar det *popcorn*

Johan_P
2007-05-15, 10:58
Jag vet inte om kaffe ger negativ energi i praktiken men yanken är ju iaf den att koffein har en marginell påverkan på energiförbrukningen (den blir lite högre) och detta i samband med att det är så väldigt lite kcal i kaffe.


Låter ju inte helt ologiskt men eftersom det är så extremt marginellt gör det ju ingen skillnad. Tar man koffeintabletter som både är mindre kcal och en betydligt högre koffeinkoncentration så kanske det blir lite skillnad dock?

Men nu spånar jag bara och nämner rent spontana teorier.

Ok, en teori är väl också att kroppen värms upp och behöver kylas lite grann? Ja, hur som helst är det så pass lite energi att man inte behöver ge någon åtanke åt det.

Cerberus
2007-05-15, 11:17
selleri vet ja bara att grub sagt :D mkt fibrer och lite energi vilket ska göra att de krävs mer energi att bryta ner än vad det ger.


koffein höjer ju puls genom adrenalinutsöndring och kroppstemperatur så det ökar ju energiförbrukningen, sen blir man oftast mer aktiv.

Eddie Vedder
2007-05-15, 11:21
koffein höjer ju puls genom adrenalinutsöndring och kroppstemperatur så det ökar ju energiförbrukningen, sen blir man oftast mer aktiv.

Jovisst är det så, det är väl t.o.m. evidensbaserat men frågan handlar ju inte om huruvida koffein stimulerar till högre energiförbrukningen lr ej, det gör det, utan snarare huruvida en kopp kaffe är negativ energi lr inte.:)

Och den frågan är ju mest av akademiskt intresse och oväsentlig i praktiken. Det är ju inte morgonkaffets "vara eller icke vara" som är skillnaden mellan en fitnessfysik och fetma.:D

Cerberus
2007-05-15, 11:23
Jovisst är det så, det är väl t.o.m. evidensbaserat men frågan handlar ju inte om huruvida koffein stimulerar till högre energiförbrukningen lr ej, det gör det, utan snarare huruvida en kopp kaffe är negativ energi lr inte.:)

Och den frågan är ju mest av akademiskt intresse och oväsentlig i praktiken. Det är ju inte morgonkaffets "vara eller icke vara" som är skillnaden mellan en fitnessfysik och fetma.:D

jo, kaffe är enskilt den avgörande faktorn för att bli Mr Olympia :hbang:

fluffy_ferret
2007-05-15, 15:12
Nej, inget ger negativa kcal, väl? Gammal tråd, men jag söker lite på kaffe och ville gärna kommentera din undran. :)

Fibrer borde göra det i teorin eftersom vi inte kan bryta ner och det krävs ett visst arbete att föra det från mun till ändtarm, det är inte som att det faller igenom kroppen.

King Grub
2007-05-15, 15:36
Fattar inte hur man kan få negativ energi. Förbränner kroppen något man inte vet om när man dricker vissa magiska drycker etc..? Låter väldigt otroligt.

Bara koffeinet i kaffet ökar energiförbrukningen med mer än kaloriinnehållet i en kopp. Det innehåller inte negativa kalorier i sig, men resulterar i att energiförbrukningen ökar mer än energiintaget. Bara intressant på akademisk nivå, eftersom det rör sig om enstaka kilokalorier.

fluffy_ferret
2007-05-15, 15:45
Bara koffeinet i kaffet ökar energiförbrukningen med mer än kaloriinnehållet i en kopp. Det innehåller inte negativa kalorier i sig, men resulterar i att energiförbrukningen ökar mer än energiintaget. Bara intressant på akademisk nivå, eftersom det rör sig om enstaka kilokalorier.

Är det inte vad man kallar för negativa kalorier?

Eddie Vedder
2007-05-15, 15:46
Är det inte vad man kallar för negativa kalorier?

Jo.

Det va ju förklaringen av vad som menas med negativa kcal eftersom personen i Grubs citat undrade.

Johan_P
2007-05-15, 22:04
Bara koffeinet i kaffet ökar energiförbrukningen med mer än kaloriinnehållet i en kopp. Det innehåller inte negativa kalorier i sig, men resulterar i att energiförbrukningen ökar mer än energiintaget. Bara intressant på akademisk nivå, eftersom det rör sig om enstaka kilokalorier.

Ja jo, det låter logiskt. Men hur som helst är alltså dessa mängder helt ointressanta för t.ex. en person som vill ner i vikt... knappt någon energi alls man pratar om.

Eddie Vedder
2007-05-16, 04:03
Ja jo, det låter logiskt. Men hur som helst är alltså dessa mängder helt ointressanta för t.ex. en person som vill ner i vikt... knappt någon energi alls man pratar om.

Nej inte sett till energiförbrukningen iaf, däremot är ju kaffe ganska effektivt för att stilla sug och hunger så indirekt kan det ju ge effekt eftersom man stillar sin hunger med nånting som iaf inte direkt höjer kaloriintaget.:)

A.Steinbach
2007-05-16, 04:54
Fibrer borde göra det i teorin eftersom vi inte kan bryta ner och det krävs ett visst arbete att föra det från mun till ändtarm, det är inte som att det faller igenom kroppen.

Olösliga fibrer i så fall, t ex cellulosa men det borde inte gå åt mycket energi för den processen.

Lösliga fibrer som t ex b-glukan ger ju 1,5-2 kcal per gram genom fermentering i tjocktarmen så där är det definitvt inte frågan om några "negativa" kalorier.

fluffy_ferret
2007-05-16, 16:58
Olösliga självklart.