handdator

Visa fullständig version : Nåt att tänka på för arga (jwzrd?)


Nitrometan
2007-03-22, 11:14
Lite spännande artiklar om ilska. Av nån anledning kom jag att tänka på jwzrd.

Men läs gärna och fundera på hur ni hanterar er ilska.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1199&a=484891

Lellan
2007-03-22, 11:50
Intressant!

Fick jämt höra när jag var yngre att jag "aldrig blev arg", det kunde provocera en del kompisar. Sa att "man blir så trött av det" som skäl. I själva verket blev jag [I]sällan[/I ] arg, och då blev jag hat-arg men eftersom jag aldrig övat på att vara arg vände jag hatet inåt - typsisk tjejgrej (el kille som ska vara "stark"). Hade varit sundare att känna efter oftare och säkert räckt att tala om för någon att man är arg, istället för att krångla till det.

(Lite OT så bygger nog en del forskning i artikeln på en longitudinell studie jag varit med och jobbat på i nåt år.. Örebro Universitet*flex* :))

När det gäller den där "Hanna fick alltid bestämma" så känner iaf jag igen mig. Men i mitt fall fick jag höra att jag frös ut och var asocial av mina föräldrar + deras föräldrar när de tjejerna (Hanna var i min klass = 2 tjejer) ville leka och jag sa nej. De bodde grannar och var sjuukt avundsjuka och dominanta. Har tom ett bitmärke kvar än!! *screwy*

Bla blablablaaa... Oavsett - bra att fundera på sin ilska och hur man hanterar den, kanske man kan komma bort från gamla hjulspår som ingen gagnas av! :)

jwzrd
2007-03-22, 12:03
Hah, ni är Nancies allihop.

Ironbabe
2007-03-22, 12:09
Mycket intressant läsning på den sidan! :thumbup: