handdator

Visa fullständig version : Behöver man mkt underhudsfett för volym?


jojjep91
2007-03-22, 09:54
Hej, alla säger att man måste äta sig upp i vikt så man kan bygga muskler? typ "ÄT SÅ DU FÅR ÖVERHUDSFETT" annars bygger du inge volym.

Jag har aldrig haft överhudsfett, o jag började träna styrka hemma efter fotbolls träningarna. Och jag har fått större och mer synliga muskler ändå.
Mina magrutor är mkt större, bröst, och armar, axlar precis allt har ökat i volym.

Det räcker väl att man tränar med överskottsenergi? man måste väl inte skaffa sig fettvalkar för att kunna bygga större muskler eller?

davvvan
2007-03-22, 09:55
Om du söker lite runt på forumet så hittar du massa trådar som tar upp just det ämnet :) Kolla avdelningen Kost & Näring t.ex...Kosttillskott osv. Svaren finns just framför näsan på dig!

jojjep91
2007-03-22, 09:57
okok :) är ny här, så ja kan inte sidan så bra hehehe :p

Stoltz
2007-03-22, 09:59
Använd sökfunktionen :)

Men i snabb basis:

För att bygga märkbart med muskler så ska du ligga på ett överskott av kalorier. Annars blir det inte mycket av det.

Desto större kropp desto tyngre vikter kan du hantera, vilket leder till "överbelastning" för musklerna, vilket är bra då detta hjälper dem att byggas upp mycket bättre. Som Allan brukar säga - Tunga vikter ger tunga muskler (Eller något sådant), och det är så det ligger till.

Sen kan du bygga muskler på kaloriöverskott utan att bli "fet", "stor" eller vad man vill kalla det, och få en bra kropp ändå - Men det är lättare desto större kropp du har.

Stoltz
2007-03-22, 10:00
Det ska också tilläggas att du spelar fotboll som du sade, och det sätter igång ämnesomsättning av bara f-n. Nu kan jag inte riktigt allt om hur ämnesomsättningen fungerar men från vad jag sett med liknande fall så verkar det som om överskottet inte syns så jäkligt när man är så aktiv inom cardio.

jojjep91
2007-03-22, 10:13
Vi säger att jag får i mig ca 3000 kalorier om dagen. Hur mkt bränner jag då om vi tex kör Måndag för mej. Har fotboll i skolan 1,5h. Sen 1h efter har jag fotbollsträning. Då springer jag 1,5-2 km dit. Sen efter det springer jag till Stationen. Ca 1km, sen åker jag tåg hem. Springer från stationen hem, ca 600m. Sen efter fotbollsträningen bruka ja dra ut o springa ca 2-6 km, men bruka dra 3km. Sen efter det styrketränar jag efter det. Som sagt, äter väldigt mkt, innan träningen. Har ju då (Frukosten) mellanmål, Lunch, Mellanmål, sen fotbollsträning, Mellanmål, sen löpning (hemma) + styrka. Sen äter jag igen.

Stoltz
2007-03-22, 10:17
Det känns som om du springer förbannat mycket.
Det är svårt att avgöra hur mycket kalorier det där skulle vara men jag kan lova dig, sprang jag så mycket hade jag toppat över 5000 kcal utan problem.
3000 på det där... Jag hade dött.

jojjep91
2007-03-22, 10:21
Jag har rätt bra kondis, men asså, jag hade en stegmätare och den visade en gång på 9km. 323,9? de kan väl fan inte stämma elr? de måste ju vara 3209?

jojjep91
2007-03-22, 10:22
3239 menar jag ;s

Stoltz
2007-03-22, 10:23
Jag har rätt bra kondis, men asså, jag hade en stegmätare och den visade en gång på 9km. 323,9? de kan väl fan inte stämma elr? de måste ju vara 3209?

3209 steg på 9000 meter?

...Räkna ut hur långa dina steg är då...

jojjep91
2007-03-22, 10:24
nej, asså.
den visade att ja sprungit ca 10 000 steg, och bränt 323,9 kalorier på 9km? de stämmer väl inte? elr? :S

Stoltz
2007-03-22, 10:27
nej, asså.
den visade att ja sprungit ca 10 000 steg, och bränt 323,9 kalorier på 9km? de stämmer väl inte? elr? :S

Nej, det stämmer nog inte - Det är förmodligen lite individuellt men jag räknade ut att jag förmodligen låg på en ca... 350~ kcal på 5 km.

jojjep91
2007-03-22, 10:28
okej, men man kan väl inte bränna 3000 om dagen? de skulle ta 100 år väl? iaf om man löper. :S

Stoltz
2007-03-22, 10:36
okej, men man kan väl inte bränna 3000 om dagen? de skulle ta 100 år väl? iaf om man löper. :S

...Jodå, det kan du!
Ifall jag inte minns fel så ligger en man med stillasittande jobb och fritid något runt 2500 kcal + - några hundra.

En ung man/växande tonåring behöver långt mer än så, och ifall man utför så mycket fysisk aktivitet som du gör så ligger man många vägar över det kaloriintaget!

jojjep91
2007-03-22, 10:37
ofan,, shit asså.. får gräva i mej mkt mer kolhydrater och proteiner då eller? tänkte börja med sojaprotein? är de nåt för mej elr?

Stoltz
2007-03-22, 10:41
ofan,, shit asså.. får gräva i mej mkt mer kolhydrater och proteiner då eller? tänkte börja med sojaprotein? är de nåt för mej elr?

Menar du sojaprotein som i kosttillskottet eller i form att sojabönor, etc?

Och ja, du bör nog äta rejält mer. Det hade varit kul att se bilder på hur du ser ut med den fysiska aktiviteten och det kaloriintaget.

jojjep91
2007-03-22, 10:43
aaa, ja ska fixa bilder. ja addar dej som kompis här på kolozzeum

jojjep91
2007-03-22, 10:44
aa , tänkte ha de som kostillskott,,

Stoltz
2007-03-22, 10:49
Det beror nog på vad för sorts kostillskott du köper med sojaprotein i -
Jag kan säga så här...

Satsa först på maten. Kosttillskottet är sekundärt, det tar lite tid att vänja sig vid att kränga mycket käk men det lär man sig.
Sen ifall du märker att det inte räcker, då är det dags att börja spekulera i kosttillskott. Men börja inte i den änden!

jojjep91
2007-03-22, 10:50
okej :) tack, då vet jag. Ska fixa bilder på mej också , så kan du få se.

Sniggel
2007-03-22, 10:54
Här står det hur du kan räkna ut din basförbrukning (om du skulle legat i sängen hela dagen). Sen kan du antingen:
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=26881

gånga med 1.2 för stillasittande dag och lägga till allt du gör av med på fotboll, springande o styrketräning

eller

gånga med 1.8-2.0 för jä-ligt aktiv dag

sedan lägger du till 200-500 kcal för att se till att du ligger på överskott. Om du inte går upp av det så beror det på att du är tonåring och har hög energiförbrukning, lägg till några 100 kcal extra. (får du äta så mycket mat hemma? :p)

Och nej, man behöver inte få fettvalkar för att bli muskulös, man behöver inte överdriva det hela.

jojjep91
2007-03-22, 10:56
okeej tack

blekfet2
2007-03-22, 11:07
Hej, alla säger att man måste äta sig upp i vikt så man kan bygga muskler? typ "ÄT SÅ DU FÅR ÖVERHUDSFETT" annars bygger du inge volym.

Jag har aldrig haft överhudsfett, o jag började träna styrka hemma efter fotbolls träningarna. Och jag har fått större och mer synliga muskler ändå.
Mina magrutor är mkt större, bröst, och armar, axlar precis allt har ökat i volym.

Det räcker väl att man tränar med överskottsenergi? man måste väl inte skaffa sig fettvalkar för att kunna bygga större muskler eller?

läskigt med fett som ligger ovanpå huden, det går väl att duscha bort?! :D

jojjep91
2007-03-22, 11:09
hehe nice!

Eddie Vedder
2007-03-22, 13:47
läskigt med fett som ligger ovanpå huden, det går väl att duscha bort?! :D

Haha min tanke oxå, wtf är ÖVERHUDSFETT!:laugh:


Men hursomhelst är det ju inte fettet som bygger muskler i sej, det är nåt som du missuppfattat och som ingen nånsin har påstått.

Däremot är ett kcalöverskott en förutsättning för att kroppen ska välja att prioritera muskeltillväxt, muskeltillväxt är inget som är särskilt viktigt för kroppen sett ur ett hälsoperspektiv så för att musklerna ska bli större får man ju "provocera kroppen" till att bygga på sej. Finns då inte tillräckligt med energi att tillgå så kommer ju kroppen först och främst tillgodose alla basala behov å sen all annan övrig aktivitet, ligger du på ett underskott kommer dessutom lagrad energi tas ifrån kroppen i form av fett och/eller muskelprotein.

Så att man blir fetare vid bulk är ju inte för att fettet bygger muskler utan för att man ständigt äter mer energi än kroppen behöver, det gör man för att stimulera muskeltillväxt helt enkelt.

Hoppas det va en någorlunda bra förklaring iaf.;)

nutz
2007-03-22, 15:01
Du är ett barn och du växer, således har du andra förutsättningar. Som någon sade, man behöver inte bulka för att växa :)

olsson15
2007-03-22, 16:20
jojjep, Det låter på dig som om du måste ha soja proteiner(?) Går det inte bra med något annat? Å de heter Underhudsfett å inte överhudsfett;)

jojjep91
2007-03-24, 11:02
Men sojaproteiner e bra väl? elr? enbart proteiner...

jojjep91
2007-03-24, 11:03
Fattar inte redigt, vad ni snackar om att man måste äta upp sig så man får underhudsfett... min farsa vägde 45 kg, han börja med styrke träning, åt mkt innan träning + sojprotein och mkt efter träning + sojprotein.. han drog upp sig 20 kg på 2 år..? utan att bli fet först...

Stoltz
2007-03-24, 11:05
OM du behöver dem - vilket inte alls är säkert att du gör. (I kosttillskottsform då)

Som sagt - Först koll på kosten!

Stoltz
2007-03-24, 11:07
Fattar inte redigt, vad ni snackar om att man måste äta upp sig så man får underhudsfett... min farsa vägde 45 kg, han börja med styrke träning, åt mkt innan träning + sojprotein och mkt efter träning + sojprotein.. han drog upp sig 20 kg på 2 år..? utan att bli fet först...


Vad folk menar är:

* För att bygga muskler måste du ligga på kaloriplus.
* Lättast att bygga muskler gör du genom att äta upp dig så att du blir stor, för en större kropp kan hantera tyngre vikter. Detta är dock inget krav på att byga muskler!
*Sojaprotein är ingen dunderhonung eller något, det är vanligt protein.

Eddie Vedder
2007-03-24, 11:22
Fattar inte redigt, vad ni snackar om att man måste äta upp sig så man får underhudsfett...

Läste du va jag skrev?

Det är inte fettet i sej som ger dej muskler! För alla som kommit ur "nybörjare-i-tonåren-som-fortfarande-växer-och-med-testosteronet-rinnande-ur-öronen"-stadiet måste äta mer än dom gör av med för att stimulera kroppen til muskelanabolism, det är inte svårare än så.


Sen är det ju alltid en balansgång såklart, eftersom (nu säger jag det igen) fettet i sej inte ger dej muskler utan energiöverskottet så lägger man givtevis på sej extra fett oxå, något annat är oundvikligt vid kcalöverskott.


Så extra fett är alltså bara ett resultat av överskottet som krävs för att få mer muskler!!!

Ju högre fettprocent desto sämre muskeltillväxt t.o.m. så även där är det en väldig balansgång mellan hur mycket och under hur lång tid man vågar ligga på kcal+ innan det kan bli kontraproduktivt istället.

jojjep91
2007-03-24, 11:40
Jag vet vad du skrev, men jag menade inte dej om de där att vissa säger man måste äta upp sig ordentligt.

Men nån sa nån gång att "Säg hejdå till ruterna och ät upp dej o sen deffar de annars ger de inget"

DET ÄR DE JA VILLE HÖRA" för att bygga måste du ligga kalori +

jojjep91
2007-03-24, 11:43
jojjep, Det låter på dig som om du måste ha soja proteiner(?) Går det inte bra med något annat? Å de heter Underhudsfett å inte överhudsfett;)

hahaha ojdå, sa fel :P

jojjep91
2007-03-24, 11:46
OM du behöver dem - vilket inte alls är säkert att du gör. (I kosttillskottsform då)

Som sagt - Först koll på kosten!

Jepp ska göra det :)

Englund
2007-03-24, 11:55
Nu kan jag inte riktigt allt om hur ämnesomsättningen fungerar men från vad jag sett med liknande fall så verkar det som om överskottet inte syns så jäkligt när man är så aktiv inom cardio.

Ett överskott med eller utan cardio ändrar inte fördelningen mellan muskelmassa och fettmassan en person lägger på sig. Iallafall inte direkt, kanske indirekt. Och då oftast till muskelbyggandets nackdel.

jojjep91
2007-03-24, 11:58
ok

rememberence
2007-03-24, 12:01
Jag har lyckats väldigt bra med min "nybörjarkost/bulk" genom att titta enbart på mängden protein..och ÖSA in mat tills jag liggar på runt 150 g protein om dagen

Handcuff
2007-03-24, 12:08
Är du vegan/vegetarian? Varför annars sojaprotein :confused: Köp ett mjölkbaserat istället t ex vassle.

Angående kcal+/kcal- = Mer + är lika med mer muskler du kommer lägga på dig.
Att sen din farsa var smalare än Ghandi och sedan gick upp till maffiga 65kg på 2 år utan att öka i fett får du nog ta med en nypa salt...förmodligen syntes det bara inte på hans tunna kropp.

Stoltz
2007-03-24, 12:11
Ett överskott med eller utan cardio ändrar inte fördelningen mellan muskelmassa och fettmassan en person lägger på sig. Iallafall inte direkt, kanske indirekt. Och då oftast till muskelbyggandets nackdel.

Så har jag också tänkt, men jag har ett par kompisar med väldigt bra kondition och som kör cardio hyfsat ofta och de verkar ha det gemensamt att de lägger inte på sig så mycket, trots att de bygger muskler som bara f'n. Dock ska jag inte uttrycka mig i frågan då jag inte vet :)

jojjep91
2007-03-24, 15:43
hehe okej, joo ja snacka med farsan nyss, han sa att han hade lite underhudsfett* som de nu heter , och inte överhudsfett hahah, men han åt som bara deN! o han gick upp iaf. nästan bara 20 kilo muskler...

själv är jag sån som springer mkt o sånt, o har bra kondis.. har inge underhudsfett, men äter som bara den o bygger muskler ändå verka de som, men ja skulle nog kunna bygga mkt mera om jag la på mej mera underhudsfett

Allan
2007-03-24, 15:45
Skriv en bättre rubrik nästa gång. Medlemmarna gillar INTE en rubrik som lyder "Funderar..." Inte moderatorerna heller. Ge mig ett förslag på en bättre titel så ändrar jag.

Allan
2007-03-24, 15:46
Du har garanterat underhudsfett.

jojjep91
2007-03-24, 16:08
nej är de inte bättre att man tar bort den här istället? varför kan man inte delete sin mail, om man redan fått svar på frågan? men aa om de inte går så ta typ : Behöver man mkt underhudsfett för volym?

Eddie Vedder
2007-03-24, 16:12
Behöver man mkt underhudsfett för volym?

SKOJJAR DU!?

Det är ju exakt detta jag har skrivit två inlägg om redan!!!*gah!*


Hur mycket fett du har spelar ingen roll för att öka i muskelmassa, ju mer fett desto mer negativt för muskelbygge t.o.m.


Det är energin som du tillför som innnebär anabolism INTE fettet du lagrar!

Allan
2007-03-24, 16:14
nej är de inte bättre att man tar bort den här istället? varför kan man inte delete sin mail, om man redan fått svar på frågan? men aa om de inte går så ta typ : Behöver man mkt underhudsfett för volym?

Därför att det inte är du som bestämmer om tråden har ett intresse för andra än dig. Och ja, för att kunna öka i massa behöver man kunna lyfta tunga vikter. Det är lättare att lyfta tunga vikter om man väger mer.
Att försöka hålla sig på ett exakt nettoöverskott av kalorier är i stort sett omöjligt, så därför brukar de flesta äta lite extra och då samlas det på kroppen. Men det är enklare att i ett senare läge få bort det där extra fettet än att skaffa sig den extra muskelmassan.
Kort sagt - du vill gå upp i muskelvikt utan att bli synligt fetare. Det är många som försökt det - så småningom, efter över trettio år, kommer jag kanske att få se nån som lyckats...

jojjep91
2007-03-24, 16:18
Okej.

jojjep91
2007-03-24, 16:26
Aja, har redan lärt mej mycket av alla här, så jag vet på ett ungefär hur allt sitter ihop.

Eddie Vedder
2007-03-24, 16:52
Aja, har redan lärt mej mycket av alla här, så jag vet på ett ungefär hur allt sitter ihop.

Intressant att du vet nästan allt utefter va du lärt dej här med tanke på att ingen av oss härinne är ens i närheten av "fullärda".


Det är jättepositivt att du får nya kunskaper som du kan ta till dej i din träning och ju mer du läser på forumet desto mer lär det bli. Har man ett starkt intresse så är man som en svamp när det gäller att suga åt sej information.:thumbup:

Men det finns fortfarande extremt mycket mer att kunna så det kan finnas en fara i att "nöja sej" och känna att man vet det man behöver, jag säger inte detta som nån kritik utan bara som ett tips. Det är viktigt att kunna ifrågasätta sej själv och sin kunskap för att kunna utvecklas.


Lycka till i fortsättningen!:thumbup:

krilleh
2007-03-24, 17:13
Aja, har redan lärt mej mycket av alla här, så jag vet på ett ungefär hur allt sitter ihop.

Hur sitter allt ihop då?

jojjep91
2007-03-24, 20:31
Ja asså, hur allt hänger ihop, hur man ska träna o sånt, med nybörjar pass, o sen kan man köra splittrat, och hur man bygger volym, och vilken träning som ger vilket resultat, hur man ska äta osv.

King Grub
2007-03-24, 20:32
Förväntar du dig att någon skall skriva en avhandling om i princip allt som har med träning att göra i en forumtråd... förväntar du dig för mycket. Sök, läs och lär.

Grunderna sammanfattade: http://www.exrx.net/Beginning.html

Den kunskap du vill ha serverad i ett inlägg, tar i själva verket många års erfarenhet och lärande och tränande och studerande att inhämta, om man någonsin gör det.

jojjep91
2007-03-24, 21:41
Sådana där personliga tränare kan väl allt om sånt där med träning? de finns sånna på ett gym i värnamo.

Eddie Vedder
2007-03-24, 21:41
Nej det kan dom inte

jojjep91
2007-03-24, 21:48
Nej , men tillräckligt skillade för att göra nån till bra tränad eller?

Eddie Vedder
2007-03-24, 21:51
Skiljer väl från PT till PT, en del är odugliga en del är säkert suveräna. Många som inte är PT-utbildade kan nog desto mer. Kolla härinne på forumet bara, finns ju extremt kunnigt folk men inte är dom personliga tränare allihop för det.

Det är väl bara att konsultera den där PT:n i Värnamo å kolla upp det själv, hur ska nån annan kunna gissa det?

jojjep91
2007-03-24, 22:09
mjooo

denny
2007-03-25, 10:18
Hej, alla säger att man måste äta sig upp i vikt så man kan bygga muskler? typ "ÄT SÅ DU FÅR ÖVERHUDSFETT" annars bygger du inge volym.

Jag har aldrig haft överhudsfett, o jag började träna styrka hemma efter fotbolls träningarna. Och jag har fått större och mer synliga muskler ändå.
Mina magrutor är mkt större, bröst, och armar, axlar precis allt har ökat i volym.

Det räcker väl att man tränar med överskottsenergi? man måste väl inte skaffa sig fettvalkar för att kunna bygga större muskler eller?

Du har redan svarat på din egen fråga! Keep on doing what your doing, det verkar ju fungera.:thumbup:

jojjep91
2007-03-25, 10:36
ville bara vara säker :)

denny
2007-03-25, 10:40
ville bara vara säker :)

Bli säker genom att fråga alla dessa teoretiker på detta forum.:smash:
Lita på dig själv!:)

blekfet2
2007-03-25, 10:44
Lita på dig själv!:)


Nä, gör inte det.

jojjep91
2007-03-25, 10:51
Nä, gör inte det.


haha du kmr få see!

blekfet2
2007-03-25, 10:52
haha du kmr få see!

Ja det blir nog bra så
*rolleyes*

jojjep91
2007-03-28, 14:38
jupp

Fjod0r
2007-03-28, 22:21
snö inte in på det här med TUUUUNGA vikter bara. Andvänd vikter så du klarar att göra mellan 4-10 repetitioner. Undvik forced reps (dvs du orkar inte men någon står och hjälper dig med 4-5 till.

Robban
2007-03-29, 06:27
snö inte in på det här med TUUUUNGA vikter bara. Andvänd vikter så du klarar att göra mellan 4-10 repetitioner. Undvik forced reps (dvs du orkar inte men någon står och hjälper dig med 4-5 till.

Håller inte med om det där med tunga vikter! Vad det gäller fr så håller jag med till viss del. Jag gillar inte alls att tappa kontrollen över vad som sker. Jag tror på fr som man åstadkommer själv. Jag vill inte att någon annan tar över...

Stab
2007-03-29, 06:57
gå upp i muskelvikt utan att bli synligt fetare. Det är många som försökt det - så småningom, efter över trettio år, kommer jag kanske att få se nån som lyckats...

Aldrig sett någon gaina LBM?

jojjep91
2007-03-30, 13:12
jag kör alltid bara så många jag själv orkar, palla att nån står o hjälper? :S
vill man köra mer är de ju bara te att släppa vikterna fort och ta 2-3 kg lättare, så klara man nårra till!

GymTT
2007-03-30, 13:43
jag kör alltid bara så många jag själv orkar, palla att nån står o hjälper? :S
vill man köra mer är de ju bara te att släppa vikterna fort och ta 2-3 kg lättare, så klara man nårra till!

Träna på, ät lite mer än vad du gör av med, så blir det bra ska du se!

lycka till iaf..

jojjep91
2007-03-30, 13:44
vars hittar man sidan där dem visar alla övningar för alla muskelgrupper?

jojjep91
2007-03-30, 14:10
ojj va dum jag är, fanns ju där (övningsbank) :p

Rahf
2007-03-30, 19:51
Jag undrar just om inte Jojje behandlar Kolo som en chat..

Ät som en häst, lyft som en myra, sov som en koala. Lycka till grabben.

davvvan
2007-03-30, 20:16
Han har en skön inställning iaf :)

Tror på dig grabben, du kommer gå långt!

jojjep91
2007-03-31, 20:00
hahhaha,