handdator

Visa fullständig version : fråga angående överbelastning/uttröttning


m-man
2007-03-22, 00:45
Hej. Jag undrar om en muskel överbelastas om den först blir uttröttad som sekundär muskel i vissa övningar, vilket gör att man tvingas minska vikten på de övningar där den e primär.

t. ex om jag kör rygg+biceps ett pass. Och först kör chins/latsdrag, sittande rodd och skivstångsrodd för att sen köra bicepscurl med stång. Om jag har kört alla de övningarna kommer jag att klara av mindre vikt i bicepscurlen än vad jag hade gjort utvilad, leder det till att muskeln överbelastas eller inte? Blir den bara uttröttad utan att överbelastas?

hoppas på svar som reder ut detta dilemma,
tack på förhand.

cammen
2007-03-22, 01:00
Muskeln blir väl överbelastad men däremot får du inte lika mycket överbelastning som du skulle kunnat få eftersom den arbetat lite som sekundär?

Stoltz
2007-03-22, 09:00
Ifall jag förstår dig rätt så kan man säga, t. ex att du kör latsdrag och då märker du att dina biceps fått stryk.
Då, om du tränat hårt, har dina biceps förmodligen fått en överbelastning även om den var sekundär i den övningen. (Det finns också en del sådana övningar som beror väldigt mycket på utförandet där man får lära sig så att det tar mest på primärmuskeln)