handdator

Visa fullständig version : Kolhydratstillskott


Belial
2007-03-21, 23:12
Jag skulle behöva lite tips på duglig/dugliga kolhydratstillskott som man kan köra på under deff. Kör för tillfället med Dalblads 3in1 Protein och Createch och är mest ute efter ett pulver mest för enkelhetens skull. Så att man kan mäta upp att man får i sig tillräckligt utan att lägga på sig.

Vore väldigt tacksam för svar.

nordland
2007-03-21, 23:16
Fairing fast carbs

L-Sami
2007-03-21, 23:17
Fairing Fast Carbs, men jag skulle själv få i mig så mycket kolhydrater från maten och skippa pulver kolisarna under deff.

skaparn
2007-03-21, 23:17
Jag är lite trött, och kanske fattar trögt, men du vill alltså ha ett kolhydratstillskott. K o l h y d r a t?
Det är väl bara att du väger en knäckebrödskiva och räknar fram hur många du får äta inom ramarna för ditt planerade energiintag, sedan har du en utsökt kolhydratkälla som håller sig länge i skafferiet. Inte pulver kanske, men lösningen till allt finns definitivt inte i pulver.

edit: Det jag vill få fram är att det är ett tämligen näringsfattigt sätt att få i sig kolhydrater ifall du ska ta dem i pulverform. Kanske välling?

Belial
2007-03-22, 00:14
Jag är lite trött, och kanske fattar trögt, men du vill alltså ha ett kolhydratstillskott. K o l h y d r a t?
Det är väl bara att du väger en knäckebrödskiva och räknar fram hur många du får äta inom ramarna för ditt planerade energiintag, sedan har du en utsökt kolhydratkälla som håller sig länge i skafferiet. Inte pulver kanske, men lösningen till allt finns definitivt inte i pulver.

edit: Det jag vill få fram är att det är ett tämligen näringsfattigt sätt att få i sig kolhydrater ifall du ska ta dem i pulverform. Kanske välling?

Jovisst, anledningen till frågan är en disskusion jag hade med med en kompis om just skillnaden mellan att köra på pulver och vanlig mat som t.ex. bröd efter träning.

Argument som han körde på var saker som "Pulver innehåller så mycket mer än bara kolhydrater, som nödvändiga vitaminer m.m"

Och så är jag ju också nybörjare, och jag kör på hellre fråga och bli utgarvad och med det lära mig rätt än att riskera att spendera pengar/tid på helt galna saker.

Så då kan jag ställa frågan till er istället, vad är för/nackdelar med att dra en Malto drink efter träningen istället för ett x antal brödskivor?

Eller är dessa drinkar i första hand gjorda för att tas innan/under träningen för bättre prestation?

Sniggel
2007-03-22, 00:21
Glykogeninlagrningen borde väl bli snabbare med pulver, men har du bråttom? knäckebröd innehåller en massa bra nyttigheter som inte finns i t ex maltodextrin. Och det mättar bättre

z_bumbi
2007-03-22, 06:25
Så då kan jag ställa frågan till er istället, vad är för/nackdelar med att dra en Malto drink efter träningen istället för ett x antal brödskivor?

Eller är dessa drinkar i första hand gjorda för att tas innan/under träningen för bättre prestation?

Det går lättare att få i sig maltodextrin i rimliga mängder direkt efter träningen och inlagringen av kolhydrater i kroppen sker lite snabbare, skulle jag välja ett tillfälle då jag tar den så skulle det vara efter träningen.
Brödskivorna vinner på andelen fibrer och näringsämnen men om man redan får i sig det man behöver via resten av kosten så är det inget problem. Under en deff så äter man dock mindre kalorier än normalt och har man hamnat ganska lågt på kalorierna är det lite svårare att få i sig allt man behöver även om det bara kräver lite extra planering så har man löst det problemet.